Gå til innhold

Borgerlønn: Hva er riktig beløp?


Anbefalte innlegg

~25% skatt betaler man på de utbetalingene..

Altså kommer ~25% inn igjen via skatten.

Altså ~25% av det de betaler ut kommer inn igjen som inntekt(Staten gir deg 20 000, du gir staten 5 000 tilbake, altså koster du staten 15 000(20 000 - 5 000). Men dette føres som 20 000 utgift og 5 000 inntekt)

 

Jeg sliter med å finne noen god kilde på at de betaler 25% ja, antagelig fordi det regnes ut individuellt, slik all annen skatt blir.

 

Mener du kanskje at utbetalinger fra NAV er skattefrie?

Evt hvor mange prosent mener du blir betalt i skatt?

Det er faktisk ikke vanskeligere enn å gange det opp..

 

 

Det vanskeligjør løsninger da du gir ut penger som ikke kommer inn.

Man må evt kutte masse andre utgifter for staten for å dekke opp for dette.

Man kan f.eks legge ned forsvaret, kutte ut all støtte til transport og kommunikasjon samt legge ned gratis høyere utdanning, så har man dekket opp.

Noen kilder for det?

 

Kan du ikke slutte å mase om skatt på trygd? Du villeder jo hele debatten. Det er faktisk helt forderdelig å se på, akkurat som en skikkelig gnålete kjerring er forferdelig å høre på.

 

Hvis du mener ALLE trygdede i gjennomsnitt betaler skatt på 25% utgjør dette 100 millard eller rundt 1/3 av alle statens skatter på inntekter. Det anser jeg som et lite trolig tall. Tallet er uansett irrelevant, fordi 100 milliard i tapte inntekter når staten har totale inntekter på 1000 milliard, ikke er noe som velter en kostnad på 400 milliard per år.

 

Den Norske staten er ikke avhengige av de skattene på pensjonog trygd for å overleve, slik du indikerer. Det hadde ikke ført til noe statsøkonomisk kollaps i Norge å fjerne skatt på pensjon og trygd, selv om du virker å påstå det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ifølge dette budsjettet:

https://www.statsbudsjettet.no/upload/Statsbudsjett_2017/dokumenter/pdf/gulbok.pdf

 

Folketrygden 2017:

- 460 milliarder kroner (dette inkluderer: alderspensjon 215mrd, sykepenger 41mrd, "øvrige" sosiale formål 135mrd, helsetjenester 31.5mrd, foreldrepenger 21mrd, arbeidsliv 17.5mrd). Det inkluderer IKKE barnetrygd og kontantstøtte som er en egen post på 16.7mrd.

 

Samlet rundt 480 milliard kroner per år. Fordeler man dette på la oss si 4.8 million mennesker blir det 100.000 kroner per person, per år.

 

214 milliard er ifølge samme dokument (side 37-38) til alderspensjon, hvor pensjonister ifølge dokumentet utgjør 900.000 personer. Det tilsvarer 238.000 per person, noe som er langt over en foreslått borgerlønn. Skulle man betale så mye til hver person tilsvarer det over 1000 millard per år.

 

At man skal kunne motta 500.000 kroner eller mer per år når man er pensjonist er for meg helt bak mål. Å betale skatt på pensjon virker for meg også helt bak mål. Jeg synes ikke at det er riktig at noe skal få mer pensjon enn andre utbetalt fra staten. Det blir jo særskilt bak mål når man tenker på at de som får mer pensjon har høyre formuer allerede, noe som rent prinsipielt burde ført til mindre pensjon. Hvis gjennomsnittet i pensjon er 238.000 så er det svært mange som drar opp gjennomsnittet og får langt mer enn minstepensjon.

 

Angående spesielle stønader og spesielle behov er det oversikt fra side 152 om dette. Da kan man trekke fra disse fra de 460 milliardene som idag går til direkte utbetalinger. Eller man kan legge sammen alt uten å inkludere disse spesialstønadene og tilretteleggingsbudsjetter:

- Foreldrepenger 20.9mrd

- Arbeidsliv 17.3mrd

- Sykepenger ca 39mrd

- Arbeidsavklaringspenger 35mrd

- Uføretrygd 83mrd

- Grunnpensjon 72mrd

- Tilleggspensjon 137mrd

 

Da sitter man igjen med ca 400 milliard som er direkte utbetalinger fra staten til folk av diverse grunner hvorav de resterende 60 milliard er særstønader og særtiltak som Aklla pratet om. Inkludert alt fra utdaningssøknad til hjelpemidler og helsetilskudd.

 

Uten at jeg konkret fant kostnadene til nav fant jeg en administrasjonpost relatert til folketrygden på rundt 12 milliard, og antar dette er kostnaden forbundet med NAV systemet, i tillegg til relaterte pensjoner på 10 millard per år, totalt 22 milliard. Jeg antaar det er kun toppen av isberget hva angår kostnader forbundet med dagens system for statlige utbetalinger.

 

La oss si halve befolkningen ønsker borgerlønn og vi fjerner dagens system og erstatter dette med borgerlønn, vil dagens budsjett tilsvare 210.000 kroner per person per år i en teoretisk borgerlønn for 2 million mennesker i befolkningen basert på et årlig budsjett på 420 millard kroner. Øker man dette antallet mennesker til halve befolkningen eller 2.5 million mennesker blir borgerlønnen 168.000 basert på dagens budsjett.

Litt tilbake til tema... Så hadde det ikke vært problematisk for staten Norge å finansiere 2.5 millioner mennesker med 168.000 kroner per år. Det hadde utgjort samme kostnad som folketrygden er på idag i diverse utbetalinger. Da har man både idag og i et slikt scenario fremdeles et sekundært budsjett på 60 milliard med behovsprøvde løsninger og særegen støtte.

 

Jeg vil tro de fleste kan leve på 168.000 skattefrie kroner per år i Norge. Dette utgjør da 14.000 kroner per måned. Selv mener jeg 14.000 kroner i eb borgerlønn per måned er for mye. 10.000 kroner er nok til å dekke grunnbehovene til et menneske i Norge og enda litt til om man bruker disse 10.000 kronene på en smart måte.

 

Betaler man 10.000 kroner per person per måned til 2.5 millioner personer utgjøre dette 300 milliard kroner per år, som er langt billigere enn det dagens folketrygd er. Man kan altså betale 10.000 kroner per person per måned til 2.5 million personer i Norge og spare 100 milliard kroner per år i forhold til dagens løsning som koster 400 milliard kroner i ren utbetalinger og ca 20 milliard i ren administrasjon av dette systemet.

Lenke til kommentar

Jeg indikerer ikke at staten er avhengig av skatten på trygd og pensjon nei, de kunne faktisk 100 doblet det uten at det påvirket noe som helst annet enn at skatteinntektene hadde skutt i været tilsvarende trygdeutgifene(noe som jo ville vært svært fordelaktig for borgerlønn-regnskapet ditt).

Eller fjernet det helt, ettersom dette er penger som går rett inn igjen påvirker det ikke økonomien til staten verken den ene eller andre veien.

Alt for avansert matte til at jeg skal prøve å forklare deg engang..

 

 

Men jeg innser jo at du er betydelig mer interessert i å få borgerlønn til å se simpelt å bra ut enn at det blir riktig og at pengene man bruker faktisk finnes..

Lenke til kommentar

Det kan virke som du indikerer det, du har jo mast om denne tapte skatteinntekten fra trygd og pensjon i rundt 5 sider av tråden nå.

 

Totalt sett er jeg langt mer overbevist nå enn før denne tråden at borgerlønn faktisk er mulig. Å se på dagens tall og teoretiske tall i et system med borgerlønn styrker bare min tro på at borgerlønn er en bedre løsning, at det er et realistisk alternativ og mulig å innføre i praksis.

 

Norge burde egentlig gå foran her og prøve borgerlønn på stor skala. Vi er godt rustet til å teste et slikt system og se hva slags effekter et slikt system vil få.

Lenke til kommentar

Det kan virke som du indikerer det, du har jo mast om denne tapte skatteinntekten fra trygd og pensjon i rundt 5 sider av tråden nå.

Det har du også ;)

Det hadde vært interessant å diskutere borgerlønn, men på ett reelt grunnlag, noe som viser seg å være totalt umulig, desverre.

Lenke til kommentar

Jeg har diskutert det utfra statsbudsjettet, dagens kostnader, og dagens inntekter.

 

Jeg har dessverre ingen oversikt eller interesse av å regne ut hvor mye staten får inn i skatt på trygd, pensjon osv. Men jeg tipper det er relativt lite av statens inntekter. Det er iallefall så lite at det er helt ubetydelig i forhold til en borgerlønnn som erstatning for dagens folketrygd.

 

Så kan vi også som sagt, gi borgerlønn til 5 millioner mennesker i 15 år, 10.000 kroner per måned, bare ved bruk av oljefondet. Da ikke medregnet eventuelle gevinster og tap i fondet. Bare rent mattematisk.

 

En borgerlønn er i høyeste grade en reel mulighet i Norge.

 

10.000 kroner per person per måned er ikke urealistisk. Dette kan som sagt fases inn først som erstatning for folketrygden og kan da brukes på 3.5 million mennesker. Øker man beløpet til 14.000 per måned, eller 168.000 kroner per år, dekker det da 2.5 million mennesker.

 

Ellers kan man bruke 10.000 kroner per person per måned på 2.5 million personer, noe som vil redusere kostnaden fra 420 milliard per år til 300 milliard per år. En besparelse på 120 milliard per år i forhold til dagens system. Sannsynligvis mer enn nok til å dekke inntektstap som følge av å gjøre en borgerlønnsutbetaling skattefri.

Endret av zeebra
Lenke til kommentar

Jeg er fast arbeiderparti velger. Trofast og lojal velger, men jeg boycotter demokratiet. Fordi jeg føler at sosialistene har fullstendig gitt opp med å innføre borgelønn. Jeg boycottet stortingsvalget i 2017 og mange av mine venner i det muslimske samfunnet har også boycottet demokratiet. Vi muslimer føler at sosialistene lyver altfor mye. Mange av mine venner i det islamske miljø boycotter sosialistene inntil de skjerper seg.

 

Ellers så tjener jeg 18000 kroner i måneden etter skatt og har husutgifter på 10000 kroner.

Felleskostnader, strøm, garasje leie, internett leie og huslån utgjør 10000 kroner i kostnader hver måned.

Jobber i 100% vekterstilling for de som lurer på det.

 

Interessant.

 

Dersom du hadde fordelen av et "inntektsgulv" (borgerlønn), ville du da legge opp til en annen form for deltagelse i arbeidslivet? Prøve andre yrker? Og ville du føle deg mer fri i forhold til din familie? Ville du da mere enn ellers orientere deg mot å finne en ektefelle fra Norge? Fant du en ektefelle fra bastefar sitt land (som kanskje han helst ville?), så ville jo hun sannsynligvis ikke ha borgerlønn på mange år - men etter kanskje 10 år? Du måtte altså på en måte dele din borgerlønn med henne, tipper jeg. I mange mange år.

 

M.a.o.: ville du tenke anerleder angående familie og jobb dersom du var sikret via borgerlønn?

Lenke til kommentar

Interessant.

 

Dersom du hadde fordelen av et "inntektsgulv" (borgerlønn), ville du da legge opp til en annen form for deltagelse i arbeidslivet? Prøve andre yrker? Og ville du føle deg mer fri i forhold til din familie? Ville du da mere enn ellers orientere deg mot å finne en ektefelle fra Norge? Fant du en ektefelle fra bastefar sitt land (som kanskje han helst ville?), så ville jo hun sannsynligvis ikke ha borgerlønn på mange år - men etter kanskje 10 år? Du måtte altså på en måte dele din borgerlønn med henne, tipper jeg. I mange mange år.

 

M.a.o.: ville du tenke anerleder angående familie og jobb dersom du var sikret via borgerlønn?

 

Jeg har ikke tenkt å importere koner hvis det er hva du sikter til. Grunnen til at jeg ønsker borgelønn i Norge er fordi jeg ønsker at folk skal ha frihet fra NAV. I Norge bytter man frihet for penger. Dette er en dårlig byttehandel. Jeg har levd 2 år på dagpenger og dette er min erfaring med NAV.

 

1. Adlyd NAV ellers får du ingen penger.

2. Sier du nei får du ikke penger.

3. NAV sier hopp. Du må hoppe. Ellers får du ikke penger.

4. Ta jobbsøkerkurs. Nekter du så får du ikke dagpenger.

5. Gjør som NAV diktere ellers får du ikke penger.

6. NAV ER bortkastet tid.

 

Hvis du ønsker å være en slave. Vær så god å registrere deg hos NAV, men jeg nekter å være NAV sin bitch. Fordi jeg ikke liker at folk hos NAV diktere hva jeg skal gjøre bare fordi jeg mottar dagpenger fra NAV. Det er grunnen til jeg støtter Borgelønn Bien med økonomisk støtte hver måned. Fordi jeg ønsker ikke at staten skal diktere livet til innbyggerne i landet bare fordi innbyggerne mottar penger fra staten. Jeg ønsker borgelønn fordi det gir innbyggerne frihet fra STATEN (NAV). Jeg kommer aldri til å være registrert hos NAV igjen fordi jeg ikke liker at NAV diktere meg.

 

Jeg vet også mange unge muslimske hankjønn i 18 - 20 årene nekter å registrere seg hos NAV. Fordi de ikke liker at NAV diktere hvordan de skal leve sitt liv. Så disse unge muslimene selger heller dop på gaten for å finansiere sitt liv i Norge. Jeg har møtt mange av disse gutta i moskeen og jeg hjelper dem så godt jeg kan. Men jeg mener at borgelønn vil hindre kriminalitet i Norge. Fordi mange unge muslimske gutter nekter å registrere seg hos NAV. Jeg har møtt utrolig mange av dem i moskeen. 

 

Vet du hvorfor det finnes NAV kontor på videregående skoler i muslimsk dominerte områder i Oslo? Dette blir gjort for å fange opp muslimer som nekter å registrere seg hos NAV. Jeg spør gutta hele tiden "Hvorfor er ikke dere registrert hos NAV". De sier at de er drittlei av å ta jobbsøkers kurs og gjøre ditten og datten. Så velferdsystemet klarer ikke å fange opp disse gutta. Det er derfor jeg mener borgelønn er løsningen.

 

Jeg har også deltatt på mange konferanser arrangert av Bien Borgelønn i Norge. Det er mange Ap, MDG, Rødt, SP og SV politikere som møter opp. Disse politikerne sier at ja borgerlønn er bra osv, men til tross for at sosialistene har politisk flertall på Stortinget. Så velger de fortsatt ikke å snakke om borgerlønn som et alternativ til NAV. Borgelønn kan bli innført på null komma niks, men politikerne vil ikke. Sosialist politikere møter opp på borgelønns konferanse, men nekter å snakke om borgelønn på Stortinget. Jeg har møtt mange av disse politikerne på Bien borgelønns konferansene. Jeg føler at politikerne lyver rett opp i ansiktet mitt. Jeg støtter sosialisme og jeg har alltid sosialist. Men hva jeg hater mest er hykler politikere som møter opp på borgelønns arrangementer, men velger å ignorere temaet på Stortinget. Jeg har til og møtt Bjørnar Moxnes på borgelønns konferanser i Norge. Han lovte å ta opp debatten om borgelønn på Stortinget. Noe han aldri gjorde. Derfor boycotter jeg demokratiet og kommer ikke til å votere inntil politikerne blir seriøs om saken.

 

Men dersom vi skal være realistiske. Borgerlønn kommer aldri til å bli innført i Norge. Fordi NAV er makt over folket.

Det er gjennom NAV at politikerne kontrollere folket. Stem på oss så skal dere får mer og mer NAV penger. 

Ved innføre borgelønn mister politikerne i Norge ekstremt mye politisk makt. Det er jo også gjennom NAV at politikerne får makt over muslimene i Norge. Jeg ønsker at hele Norges befolkning skal være fri fra staten. Derfor ønsker jeg borgelønn fordi jeg ikke ønsker at staten skal diktere livet til folket.

 

Du spør meg hva jeg kommer til å gjøre hvis det blir innført borgelønn. Vel for det første ville jeg ha snakket med sjefen og spurt om 30% deltids vekterstilling. Så ville jeg ha startet med videospill produksjon fulltids. Jeg har faktisk lyst til å lage et spill som er mye bedre enn Dota 2 hehe. Jeg lekt rundt med Amazon Lumberjack game engine i fritiden. Laget mange prototype video spill. Å lage spill tar lang tid og det kreves minst 12 - 16 timers arbeid hvis man skal få noe ut. Med en heltids 100% vekterjobb kommer jeg aldri til å få levert ut noen spill. Husk at Dota 2 startet ut først som et custom map i Warcraft 3. I min tenåringstid lagde jeg veldig mange custom maps i Warcraft 3. Mange Tower Defense, Resident Evil og Dragonballs map og masse annet. Men det var til slutt Dota som ble den store populære custom maps i Warcraft 3. Jeg har ikke noe utdanning i spillproduksjon eller programmering. Dette er noe jeg selv har lært gjennom å lese bøker som jeg har kjøpt fra cdon.no. Jeg er ikke helt den typen som liker å gå på skole hehe.

 

Men for å være helt realistisk nå. Borgerlønn kommer aldri til å bli innført i Norge fordi norske politikere er drittsekker. Disse politikerne møter opp på borgelønnskonferanse for å skaffe seg god PR, men de driter rett og slett i folket. Jeg blir så jævlig forbannet når jeg ser disse politikerne møter opp på borgelønnskonferanser. Hva faen gjør dere her når dere ikke engang snakker om temaet i Stortinget. AP, Rødt, MDG, SP og SV har flertall på Stortinget. Allikevel gjør de ingenting. Borgelønn kommer aldri til å bli innført i Norge. Det er fakta.

Borgelønn innføres ihvertfall ikke i min levetid.

Endret av Zaganos Pasha
Lenke til kommentar

 

Jeg har ikke tenkt å importere koner hvis det er hva du sikter til. Grunnen til at jeg ønsker borgelønn i Norge er fordi jeg ønsker at folk skal ha frihet fra NAV. I Norge bytter man frihet for penger. Dette er en dårlig byttehandel. Jeg har levd 2 år på dagpenger og dette er min erfaring med NAV.

 

1. Adlyd NAV ellers får du ingen penger.

2. Sier du nei får du ikke penger.

3. NAV sier hopp. Du må hoppe. Ellers får du ikke penger.

4. Ta jobbsøkerkurs. Nekter du så får du ikke dagpenger.

5. Gjør som NAV diktere ellers får du ikke penger.

6. NAV ER bortkastet tid.

 

Hvis du ønsker å være en slave. Vær så god å registrere deg hos NAV, men jeg nekter å være NAV sin bitch. Fordi jeg ikke liker at folk hos NAV diktere hva jeg skal gjøre bare fordi jeg mottar dagpenger fra NAV. Det er grunnen til jeg støtter Borgelønn Bien med økonomisk støtte hver måned. Fordi jeg ønsker ikke at staten skal diktere livet til innbyggerne i landet bare fordi innbyggerne mottar penger fra staten. Jeg ønsker borgelønn fordi det gir innbyggerne frihet fra STATEN (NAV). Jeg kommer aldri til å være registrert hos NAV igjen fordi jeg ikke liker at NAV diktere meg.

 

 

Du spør meg hva jeg kommer til å gjøre hvis det blir innført borgelønn. Vel for det første ville jeg ha snakket med sjefen og spurt om 30% deltids vekterstilling. Så ville jeg ha startet med videospill produksjon fulltids. Jeg har faktisk lyst til å lage et spill som er mye bedre enn Dota 2 hehe. Jeg lekt rundt med Amazon Lumberjack game engine i fritiden. Laget mange prototype video spill. Å lage spill tar lang tid og det kreves minst 12 - 16 timers arbeid hvis man skal få noe ut. Med en heltids 100% vekterjobb kommer jeg aldri til å få levert ut noen spill. Husk at Dota 2 startet ut først som et custom map i Warcraft 3. I min tenåringstid lagde jeg veldig mange custom maps i Warcraft 3. Mange Tower Defense, Resident Evil og Dragonballs map og masse annet. Men det var til slutt Dota som ble den store populære custom maps i Warcraft 3. Jeg har ikke noe utdanning i spillproduksjon eller programmering. Dette er noe jeg selv har lært gjennom å lese bøker som jeg har kjøpt fra cdon.no. Jeg er ikke helt den typen som liker å gå på skole hehe.

 

 

Jobben til NAV er jo ikke å gi bort penger. Det er å støtte de som trenger hjelp, og som ikke klarer seg på egen hånd. Hvis du har 100% stilling i dag, virker det jo som om NAV gjorde rett i å kreve at du søkte jobb og gikk på jobbsøkerkurs? De har jo lyktes med en av sine oppgaver; å få folk i arbeid. Å bytte frihet mot penger er en god ide dersom du ikke har noen penger, ikke noe mat, ikke noe sted å bo. De aller fleste av oss velger å gjøre dette frivillig. 

 

Hvis det tar 12-16 timer å lage et spill, så klarer du det i løpet av en uke om du virkelig vil. Døgnet har 24 timer, og du trenger 3 av dem i en uke. Hvis du tror at borgerlønn er det som skal til for at du skal klare å gjennomføre et prosjekt, så tar du feil. Det kan du fint klare med 100 % jobb. 

 

Borgerlønn er et spennende konsept og det blir interessant å lese resultatene fra pilotprosjektene som gjennomføres nå. Personlig er jeg skeptisk til å gi penger til folk som ikke trenger det, men kanskje det er til det beste for alle. 

Lenke til kommentar

 

Interessant.

 

Dersom du hadde fordelen av et "inntektsgulv" (borgerlønn), ville du da legge opp til en annen form for deltagelse i arbeidslivet? Prøve andre yrker? Og ville du føle deg mer fri i forhold til din familie? Ville du da mere enn ellers orientere deg mot å finne en ektefelle fra Norge? Fant du en ektefelle fra bastefar sitt land (som kanskje han helst ville?), så ville jo hun sannsynligvis ikke ha borgerlønn på mange år - men etter kanskje 10 år? Du måtte altså på en måte dele din borgerlønn med henne, tipper jeg. I mange mange år.

 

M.a.o.: ville du tenke anerleder angående familie og jobb dersom du var sikret via borgerlønn?

 

Jeg har ikke tenkt å importere koner hvis det er hva du sikter til. Grunnen til at jeg ønsker borgelønn i Norge er fordi jeg ønsker at folk skal ha frihet fra NAV. I Norge bytter man frihet for penger. Dette er en dårlig byttehandel. Jeg har levd 2 år på dagpenger og dette er min erfaring med NAV.

 

1. Adlyd NAV ellers får du ingen penger.

2. Sier du nei får du ikke penger.

3. NAV sier hopp. Du må hoppe. Ellers får du ikke penger.

4. Ta jobbsøkerkurs. Nekter du så får du ikke dagpenger.

5. Gjør som NAV diktere ellers får du ikke penger.

6. NAV ER bortkastet tid.

 

Hvis du ønsker å være en slave. Vær så god å registrere deg hos NAV, men jeg nekter å være NAV sin bitch. Fordi jeg ikke liker at folk hos NAV diktere hva jeg skal gjøre bare fordi jeg mottar dagpenger fra NAV. Det er grunnen til jeg støtter Borgelønn Bien med økonomisk støtte hver måned. Fordi jeg ønsker ikke at staten skal diktere livet til innbyggerne i landet bare fordi innbyggerne mottar penger fra staten. Jeg ønsker borgelønn fordi det gir innbyggerne frihet fra STATEN (NAV). Jeg kommer aldri til å være registrert hos NAV igjen fordi jeg ikke liker at NAV diktere meg.

 

Jeg vet også mange unge muslimske hankjønn i 18 - 20 årene nekter å registrere seg hos NAV. Fordi de ikke liker at NAV diktere hvordan de skal leve sitt liv. Så disse unge muslimene selger heller dop på gaten for å finansiere sitt liv i Norge. Jeg har møtt mange av disse gutta i moskeen og jeg hjelper dem så godt jeg kan. Men jeg mener at borgelønn vil hindre kriminalitet i Norge. Fordi mange unge muslimske gutter nekter å registrere seg hos NAV. Jeg har møtt utrolig mange av dem i moskeen. 

 

Vet du hvorfor det finnes NAV kontor på videregående skoler i muslimsk dominerte områder i Oslo? Dette blir gjort for å fange opp muslimer som nekter å registrere seg hos NAV. Jeg spør gutta hele tiden "Hvorfor er ikke dere registrert hos NAV". De sier at de er drittlei av å ta jobbsøkers kurs og gjøre ditten og datten. Så velferdsystemet klarer ikke å fange opp disse gutta. Det er derfor jeg mener borgelønn er løsningen.

 

Jeg har også deltatt på mange konferanser arrangert av Bien Borgelønn i Norge. Det er mange Ap, MDG, Rødt, SP og SV politikere som møter opp. Disse politikerne sier at ja borgerlønn er bra osv, men til tross for at sosialistene har politisk flertall på Stortinget. Så velger de fortsatt ikke å snakke om borgerlønn som et alternativ til NAV. Borgelønn kan bli innført på null komma niks, men politikerne vil ikke. Sosialist politikere møter opp på borgelønns konferanse, men nekter å snakke om borgelønn på Stortinget. Jeg har møtt mange av disse politikerne på Bien borgelønns konferansene. Jeg føler at politikerne lyver rett opp i ansiktet mitt. Jeg støtter sosialisme og jeg har alltid sosialist. Men hva jeg hater mest er hykler politikere som møter opp på borgelønns arrangementer, men velger å ignorere temaet på Stortinget. Jeg har til og møtt Bjørnar Moxnes på borgelønns konferanser i Norge. Han lovte å ta opp debatten om borgelønn på Stortinget. Noe han aldri gjorde. Derfor boycotter jeg demokratiet og kommer ikke til å votere inntil politikerne blir seriøs om saken.

 

Men dersom vi skal være realistiske. Borgerlønn kommer aldri til å bli innført i Norge. Fordi NAV er makt over folket.

Det er gjennom NAV at politikerne kontrollere folket. Stem på oss så skal dere får mer og mer NAV penger. 

Ved innføre borgelønn mister politikerne i Norge ekstremt mye politisk makt. Det er jo også gjennom NAV at politikerne får makt over muslimene i Norge. Jeg ønsker at hele Norges befolkning skal være fri fra staten. Derfor ønsker jeg borgelønn fordi jeg ikke ønsker at staten skal diktere livet til folket.

 

Du spør meg hva jeg kommer til å gjøre hvis det blir innført borgelønn. Vel for det første ville jeg ha snakket med sjefen og spurt om 30% deltids vekterstilling. Så ville jeg ha startet med videospill produksjon fulltids. Jeg har faktisk lyst til å lage et spill som er mye bedre enn Dota 2 hehe. Jeg lekt rundt med Amazon Lumberjack game engine i fritiden. Laget mange prototype video spill. Å lage spill tar lang tid og det kreves minst 12 - 16 timers arbeid hvis man skal få noe ut. Med en heltids 100% vekterjobb kommer jeg aldri til å få levert ut noen spill. Husk at Dota 2 startet ut først som et custom map i Warcraft 3. I min tenåringstid lagde jeg veldig mange custom maps i Warcraft 3. Mange Tower Defense, Resident Evil og Dragonballs map og masse annet. Men det var til slutt Dota som ble den store populære custom maps i Warcraft 3. Jeg har ikke noe utdanning i spillproduksjon eller programmering. Dette er noe jeg selv har lært gjennom å lese bøker som jeg har kjøpt fra cdon.no. Jeg er ikke helt den typen som liker å gå på skole hehe.

 

Men for å være helt realistisk nå. Borgerlønn kommer aldri til å bli innført i Norge fordi norske politikere er drittsekker. Disse politikerne møter opp på borgelønnskonferanse for å skaffe seg god PR, men de driter rett og slett i folket. Jeg blir så jævlig forbannet når jeg ser disse politikerne møter opp på borgelønnskonferanser. Hva faen gjør dere her når dere ikke engang snakker om temaet i Stortinget. AP, Rødt, MDG, SP og SV har flertall på Stortinget. Allikevel gjør de ingenting. Borgelønn kommer aldri til å bli innført i Norge. Det er fakta.

Borgelønn innføres ihvertfall ikke i min levetid.

 

 

Helt ærlig så må jeg si at å selge dop på gata er mye mer bortkastet tid sammenlignet med å gå på NAV. 

Lenke til kommentar

Jobben til NAV er jo ikke å gi bort penger. Det er å støtte de som trenger hjelp, og som ikke klarer seg på egen hånd.

Nei.. Jobben til NAV er å unngå å betale folk penger, og sekundærjobben er å gjøre livet til de som trenger utbetaling så vanskelig som mulig.

Lenke til kommentar

 

 

Interessant.

 

Dersom du hadde fordelen av et "inntektsgulv" (borgerlønn), ville du da legge opp til en annen form for deltagelse i arbeidslivet? Prøve andre yrker? Og ville du føle deg mer fri i forhold til din familie? Ville du da mere enn ellers orientere deg mot å finne en ektefelle fra Norge? Fant du en ektefelle fra bastefar sitt land (som kanskje han helst ville?), så ville jo hun sannsynligvis ikke ha borgerlønn på mange år - men etter kanskje 10 år? Du måtte altså på en måte dele din borgerlønn med henne, tipper jeg. I mange mange år.

 

M.a.o.: ville du tenke anerleder angående familie og jobb dersom du var sikret via borgerlønn?

 

Jeg har ikke tenkt å importere koner hvis det er hva du sikter til. Grunnen til at jeg ønsker borgelønn i Norge er fordi jeg ønsker at folk skal ha frihet fra NAV. I Norge bytter man frihet for penger. Dette er en dårlig byttehandel. Jeg har levd 2 år på dagpenger og dette er min erfaring med NAV.

 

1. Adlyd NAV ellers får du ingen penger.

2. Sier du nei får du ikke penger.

3. NAV sier hopp. Du må hoppe. Ellers får du ikke penger.

4. Ta jobbsøkerkurs. Nekter du så får du ikke dagpenger.

5. Gjør som NAV diktere ellers får du ikke penger.

6. NAV ER bortkastet tid.

 

Hvis du ønsker å være en slave. Vær så god å registrere deg hos NAV, men jeg nekter å være NAV sin bitch. Fordi jeg ikke liker at folk hos NAV diktere hva jeg skal gjøre bare fordi jeg mottar dagpenger fra NAV. Det er grunnen til jeg støtter Borgelønn Bien med økonomisk støtte hver måned. Fordi jeg ønsker ikke at staten skal diktere livet til innbyggerne i landet bare fordi innbyggerne mottar penger fra staten. Jeg ønsker borgelønn fordi det gir innbyggerne frihet fra STATEN (NAV). Jeg kommer aldri til å være registrert hos NAV igjen fordi jeg ikke liker at NAV diktere meg.

 

Jeg vet også mange unge muslimske hankjønn i 18 - 20 årene nekter å registrere seg hos NAV. Fordi de ikke liker at NAV diktere hvordan de skal leve sitt liv. Så disse unge muslimene selger heller dop på gaten for å finansiere sitt liv i Norge. Jeg har møtt mange av disse gutta i moskeen og jeg hjelper dem så godt jeg kan. Men jeg mener at borgelønn vil hindre kriminalitet i Norge. Fordi mange unge muslimske gutter nekter å registrere seg hos NAV. Jeg har møtt utrolig mange av dem i moskeen. 

 

Vet du hvorfor det finnes NAV kontor på videregående skoler i muslimsk dominerte områder i Oslo? Dette blir gjort for å fange opp muslimer som nekter å registrere seg hos NAV. Jeg spør gutta hele tiden "Hvorfor er ikke dere registrert hos NAV". De sier at de er drittlei av å ta jobbsøkers kurs og gjøre ditten og datten. Så velferdsystemet klarer ikke å fange opp disse gutta. Det er derfor jeg mener borgelønn er løsningen.

 

Jeg har også deltatt på mange konferanser arrangert av Bien Borgelønn i Norge. Det er mange Ap, MDG, Rødt, SP og SV politikere som møter opp. Disse politikerne sier at ja borgerlønn er bra osv, men til tross for at sosialistene har politisk flertall på Stortinget. Så velger de fortsatt ikke å snakke om borgerlønn som et alternativ til NAV. Borgelønn kan bli innført på null komma niks, men politikerne vil ikke. Sosialist politikere møter opp på borgelønns konferanse, men nekter å snakke om borgelønn på Stortinget. Jeg har møtt mange av disse politikerne på Bien borgelønns konferansene. Jeg føler at politikerne lyver rett opp i ansiktet mitt. Jeg støtter sosialisme og jeg har alltid sosialist. Men hva jeg hater mest er hykler politikere som møter opp på borgelønns arrangementer, men velger å ignorere temaet på Stortinget. Jeg har til og møtt Bjørnar Moxnes på borgelønns konferanser i Norge. Han lovte å ta opp debatten om borgelønn på Stortinget. Noe han aldri gjorde. Derfor boycotter jeg demokratiet og kommer ikke til å votere inntil politikerne blir seriøs om saken.

 

Men dersom vi skal være realistiske. Borgerlønn kommer aldri til å bli innført i Norge. Fordi NAV er makt over folket.

Det er gjennom NAV at politikerne kontrollere folket. Stem på oss så skal dere får mer og mer NAV penger. 

Ved innføre borgelønn mister politikerne i Norge ekstremt mye politisk makt. Det er jo også gjennom NAV at politikerne får makt over muslimene i Norge. Jeg ønsker at hele Norges befolkning skal være fri fra staten. Derfor ønsker jeg borgelønn fordi jeg ikke ønsker at staten skal diktere livet til folket.

 

Du spør meg hva jeg kommer til å gjøre hvis det blir innført borgelønn. Vel for det første ville jeg ha snakket med sjefen og spurt om 30% deltids vekterstilling. Så ville jeg ha startet med videospill produksjon fulltids. Jeg har faktisk lyst til å lage et spill som er mye bedre enn Dota 2 hehe. Jeg lekt rundt med Amazon Lumberjack game engine i fritiden. Laget mange prototype video spill. Å lage spill tar lang tid og det kreves minst 12 - 16 timers arbeid hvis man skal få noe ut. Med en heltids 100% vekterjobb kommer jeg aldri til å få levert ut noen spill. Husk at Dota 2 startet ut først som et custom map i Warcraft 3. I min tenåringstid lagde jeg veldig mange custom maps i Warcraft 3. Mange Tower Defense, Resident Evil og Dragonballs map og masse annet. Men det var til slutt Dota som ble den store populære custom maps i Warcraft 3. Jeg har ikke noe utdanning i spillproduksjon eller programmering. Dette er noe jeg selv har lært gjennom å lese bøker som jeg har kjøpt fra cdon.no. Jeg er ikke helt den typen som liker å gå på skole hehe.

 

Men for å være helt realistisk nå. Borgerlønn kommer aldri til å bli innført i Norge fordi norske politikere er drittsekker. Disse politikerne møter opp på borgelønnskonferanse for å skaffe seg god PR, men de driter rett og slett i folket. Jeg blir så jævlig forbannet når jeg ser disse politikerne møter opp på borgelønnskonferanser. Hva faen gjør dere her når dere ikke engang snakker om temaet i Stortinget. AP, Rødt, MDG, SP og SV har flertall på Stortinget. Allikevel gjør de ingenting. Borgelønn kommer aldri til å bli innført i Norge. Det er fakta.

Borgelønn innføres ihvertfall ikke i min levetid.

 

 

Helt ærlig så må jeg si at å selge dop på gata er mye mer bortkastet tid sammenlignet med å gå på NAV. 

 

 

Her er et tips:

 

https://www.exmuslimsofnorway.com/

 

Et poeng å lytte til andre sine erfaringer? Blir fri fra bestefar sine meninger for lettere å delta i dette samfunnet?

Og dersom du hadde frigjorte kvinner som eneste mulighet, ville du da endre opplegg for livet? Foreldrene dine ville tenke anerledes? De ville kanskje si at å dra med "bestefars bønneteppe" på jobben er et dårlig sjekketriks dersom en ikke kan importere dame fra "hjemlandet" ? :-) Oppdra sønnen til likestilling på norsk vis?

Endret av lada1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Finland forsøkte med BL, men ordningen ble avskaffet med en gang. Ingen overraskelse. Det kan ikke fungere. Det er en utopi. 

Og med "avskaffet med en gang" mener du stoppet som planlagt fra starten av etter to års prøveperiode, ikke sant :)

 

 

Poenget er at det ikke fungerte slik sosialistene trodde. 

Lenke til kommentar

 

Er tanken om borgarlønn spesielt sosialistisk?

 

 

Ja. Ta penger fra skattebetalerne og fordele dem rundt uten å stille krav. Blir ikke mer sosialistisk enn det. Her tror jeg faktisk jeg og Skatteflyktning er enige. 

 

 

Ja like "sosialistisk" som Otto Von Bismarck som vel var først ute for å innføre

"velferdstaten":  https://no.wikipedia.org/wiki/Velferdsstat

 

De konservative har i hvert fall like mye som sosialistene eierskap til både velferdstat og ideen om borgerlønn. Konservative har f.eks. forstått begrepet "kapital-inntekt", og det er f.eks. ikke spesielt "sosialistisk" at fiske-oppdrettere, strøm-produsenter og olje-industrien betaler "grunnskatt" for å låne/leie felles ressurser og høste fra vitenskap og sivilisasjon. En burde også betale mye mer "grunnskatt" av å fly rundt omkring i verden (med fly drevet med olje). Penge-forflyttninger kan også beskattes uten at dette er spesielt "sosialistisk" :-) Eller påstår du at aksje- og eiendoms-meglere er spesielt knyttet til produksjon av verdier som ikke bør beskatter ? :-) Ja ledende spørsmål :-)

 

En kan bli milliardær av å finne opp en kur mot kreft. Men oppfinnelsen vil mest sannsynig være like mye resultat av lang innsats fra folk som ikke tar del i denne fortjenesten. De fleste lever ikke engang. Oppfinneren står jo på "skuldrene" til veldig mange - og har altså ikke produsert verdiene alene. Også KJell Inge Røkke har kommentert at verdiene som han har samlet, er innenfor en samfunnsmessig sammenheng.

Endret av lada1
Lenke til kommentar

 

 

Dere som støtter borgerlønn: Hva mener dere lønnen bør være? Den må åpenbart være høy nok til at man ikke dør av sult eller kulde og lav nok til at ingen fristes til å la være å jobbe. Hva er riktig beløp?

 
Hva med 65 000 kr per år?Det er nok til et rom i et veldig basic bofellesskap pluss noen hundrelapper til mat i uka.

 

65000 kr tilsvarar 5417 kr i månaden, noko som er latterleg lågt med tanke på at dette skal utgjere einaste inntektskjelde for sjuke og uføre. Då er det betre med eit NAV-system, som rett nok er tunggrodd og byråkratisk, men som gir ei meir rettferdig støtte til svakare stilte.

 

Kvifor meiner du at sjuke skal leve på eit eksistensminimum? Evt måtte føle skuldbyrde over å trenge hjelp frå familie og vener? Forslaget ditt vil berre føre til meir sosial urettferd og auka skilnader mellom fattige og rike.

 

 

Korrekt. Det er en glorifisert versjon av den gamle "fattigkassen". NAV-systemet er ikke perfekt; men det bør reformeres istedenfor å gå til den ekstreme ytterligheten med luselønn til alle som disse som glorifiserer denne "boergerlønnen" vil.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...