Gå til innhold

Aldri har flere kjørt uten piggdekk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Først vil myndighetene ha oss til å kjøre trafikksikkert, nå vil de ha oss til å kjøre piggfritt. Kan de ikke bare bestemme seg hva som er viktigst? Trygg trafikk eller mindre svevestøv?

 

Her i Tromsø slår lokalpressen opp piggfriandelen som noe ensidig negativt. Jeg har gitt piggfritt et forsøk og konkludert med at jeg foretrekker å beholde liv og helse fremfor å være lydig mot politikernes svevestøv-politikk. Det bør presiseres at piggfritt ikke passer over alt eller for alle bilister. Pigg er ikke ensidig negativt!

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Først vil myndighetene ha oss til å kjøre trafikksikkert, nå vil de ha oss til å kjøre piggfritt. Kan de ikke bare bestemme seg hva som er viktigst? Trygg trafikk eller mindre svevestøv?

 

Her i Tromsø slår lokalpressen opp piggfriandelen som noe ensidig negativt. Jeg har gitt piggfritt et forsøk og konkludert med at jeg foretrekker å beholde liv og helse fremfor å være lydig mot politikernes svevestøv-politikk. Det bør presiseres at piggfritt ikke passer over alt eller for alle bilister. Pigg er ikke ensidig negativt!

 

Jeg har sett forskning som viser at det optimale er om 5-10% av bilistene kjører med pigg. Resten bør - miljø- og trafikksikkerhestsmessig sett - ha piggfritt. (Dessverre er det flere år siden jeg leste om dette, og jeg husker ikke lenger hvem/hva/hvor.)

 

Under normale omstendigheter* holder det med såpass lav andel piggdekk for å rive opp isen/snø/slaps, som igjen gir godt veigrep til alle. Høyere andel piggdekk gir ikke nødvendigvis bedre grep for de som ikke kjører piggdekk. Man kan altså si det slik at de som beholder piggene, er med på å gjøre forholdene bedre for de uten pigger. At du har pigg, gjør det altså mulig for andre å velge miljøvennligere piggfrie dekk.

 

Hvorvidt det er fornuftig å «premiere» deg med piggdekk-avgifter og what not, er en annen diskusjon. Men i storbyene er hovedveiene mer eller mindre snøfrie 24/7 hele året. Uansett temperatur, snøfall og andre forhold, holdes de mest trafikkerte stamveiene (nesten) helt frie for is, snø og slaps. Derfor kan jeg forstå at storbyer ønsker piggdekk-avgift.

 

 

(*hva er egentlig definisjonen på «normale omstendigheter»?)

Lenke til kommentar

Piggfritt er da ikke trafikkfarlig. Kjøre etter forholdene er alltid lurt, spesielt på vinteren.

Man kjører jo også etter forholdene med piggdekk. Forskjellen er bare at man med piggfritt vil bli overrasket over variasjonene i føre og at det er alt for omstendelig å kjøre rundt med piggdekk i bagasjen og måtte bytte dersom føret gjør det nødvendig. Det skjer bare ikke. At piggfritt har vesentlig dårligere egenskaper på de mest problematiske førene (våt is, underkjølt regn etc) er udiskutabelt. Dårligere egenskaper betyr økt trafikkfare, eller at bilen blir upålitelig flere ganger gjennom vinteren, særlig i Tromsø-klimaet.

 

Jeg har sett forskning som viser at det optimale er om 5-10% av bilistene kjører med pigg.

Jeg har også lest den samme teorien, men erfart noe annet i praksis. I Tromsø som i følge artikkelen har 85% pigg-andel har det vært til tider vært livsfarlig å kjøre piggfritt. Buss er ikke et alternativ når man skal frakte unger og komme seg til og fra jobb i den tidsramma man har tilgjengelig med tanke på åpningstider i barnehager, barneskoler og arbeidsplasser. Jeg har gitt piggfritt en sjanse, kanskje noe naivt etter å ha hørt andres erfaringer i Tromsø-trafikken, men jeg har prøvd og erfart at det ikke fungerer for folk som trenger pålitelig framkommelighet. Jeg vet om folk (pensjonister) som ikke trenger den samme påliteligheten og kan nøye seg med buss og den tidsbruken det betyr, men det fungerer ikke for meg.

 

Takk til Snowleopard under her for rettelsen.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Piggfritt er da ikke trafikkfarlig. Kjøre etter forholdene er alltid lurt, spesielt på vinteren.

Man kjører jo også etter forholdene med piggdekk. Forskjellen er bare at man med piggfritt vil bli overrasket over variasjonene i føre og at det er alt for omstendelig å kjøre rundt med piggdekk i bagasjen og måtte bytte dersom føret gjør det nødvendig. Det skjer bare ikke. At piggdekk har vesentlig dårligere egenskaper på de mest problematiske førene (våt is, underkjølt regn etc) er udiskutabelt. Dårligere egenskaper betyr økt trafikkfare, eller at bilen blir upålitelig flere ganger gjennom vinteren, særlig i Tromsø-klimaet.

 

Jeg har sett forskning som viser at det optimale er om 5-10% av bilistene kjører med pigg.

Jeg har også lest den samme teorien, men erfart noe annet i praksis. I Tromsø som i følge artikkelen har 85% pigg-andel har det vært til tider vært livsfarlig å kjøre piggfritt. Buss er ikke et alternativ når man skal frakte unger og komme seg til og fra jobb i den tidsramma man har tilgjengelig med tanke på åpningstider i barnehager, barneskoler og arbeidsplasser. Jeg har gitt piggfritt en sjanse, kanskje noe naivt etter å ha hørt andres erfaringer i Tromsø-trafikken, men jeg har prøvd og erfart at det ikke fungerer for folk som trenger pålitelig framkommelighet. Jeg vet om folk (pensjonister) som ikke trenger den samme påliteligheten og kan nøye seg med buss og den tidsbruken det betyr, men det fungerer ikke for meg.

 

 

"At piggdekk har vesentlig dårligere egenskaper på de mest problematiske førene (våt is, underkjølt regn etc) er udiskutabelt."

 

Rimelig sikker på at du mente "piggfrie dekk..." som start på denne.

 

;-)

Lenke til kommentar

Piggfritt er da ikke trafikkfarlig. Kjøre etter forholdene er alltid lurt, spesielt på vinteren.

Problemet med piggfrie dekk er at de polerer isen, slik at ved inn-, av-, på- og utkjørsler, oppoverbakker og andre steder der man ofte akselererer vil det etter hvert bli ekstremt glatt om det ikke måkes/saltes svært ofte.

Til sammenligning river piggdekk opp isen, og sørger faktisk for at festet blir bedre for alle over tid.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Piggfritt er da ikke trafikkfarlig. Kjøre etter forholdene er alltid lurt, spesielt på vinteren.

Man kjører jo også etter forholdene med piggdekk. Forskjellen er bare at man med piggfritt vil bli overrasket over variasjonene i føre og at det er alt for omstendelig å kjøre rundt med piggdekk i bagasjen og måtte bytte dersom føret gjør det nødvendig. Det skjer bare ikke. At piggdekk har vesentlig dårligere egenskaper på de mest problematiske førene (våt is, underkjølt regn etc) er udiskutabelt. Dårligere egenskaper betyr økt trafikkfare, eller at bilen blir upålitelig flere ganger gjennom vinteren, særlig i Tromsø-klimaet.

 

Nå stemmer det for alt jeg vet med Tromsø og føret der på veiene der. Det kan jeg ikke uttale meg om. Men påstanden om at det er trafikkfarlig å kjøre piggfritt er like fullt tullete. Har på alle mine år i trafikken kun opplevd en gang der jeg følte at piggfritt burde vært byttet med piggdekk, og det var et helt spesielt scenario man ikke opplever i og rundt de største byene vanligvis.   

Endret av archongamer
Lenke til kommentar

 

Piggfritt er da ikke trafikkfarlig. Kjøre etter forholdene er alltid lurt, spesielt på vinteren.

Problemet med piggfrie dekk er at de polerer isen, slik at ved inn-, av-, på- og utkjørsler, oppoverbakker og andre steder der man ofte akselererer vil det etter hvert bli ekstremt glatt om det ikke måkes/saltes svært ofte.

Til sammenligning river piggdekk opp isen, og sørger faktisk for at festet blir bedre for alle over tid.

 

 

Problemet er vel like fullt at folk ikke kan å kjøre, og spesielt i det eksempelet du nevner. Er det rødt lys og det er en bakke mot lyskrysset så vent til  det blir grønt og kjør opp uten problem. Men ja, det er en fordel at en viss andel kjører pigg for å rive opp i isen der den legges, noe også artikkelen beskriver.

Lenke til kommentar

Piggfritt er da ikke trafikkfarlig. Kjøre etter forholdene er alltid lurt, spesielt på vinteren.

 

Vi har både pigg og piggfritt. Piggfritt fra oktober til midten av januar, og deretter piggdekk til etter påske, hvor sommerdekkene kommer på. På den måte holde piggdekkene lenger, og vi sliter ikke på veiene unødig i «svartsesongen»

 

Vi kjøre med piggdekk i «kjernevinteren» pga faren for elgpåkjørsel. Det er mye elg på veien mot hytta, og det er klassiske vinterveier usaltet med mye snø, is og porselensnø. Kjører sakte (ofte i 60-70 i 80 sone) og likevel var det 2 nestenpåkjørselsler forrige vinter. Uten piggdekkene ville vi dultet borti elgen. Kansje brukket beina på den og fått lettere karosseriskader. Upåaktet kjørsel i fartsgrensa er kun på hell og lykke...

 

Vår piggdekk kjørsel på disse veiene gir oss en billig «realforsikring» og bedre kjøreforhold for dem uten pigger.

Lenke til kommentar

 

Piggfritt er da ikke trafikkfarlig. Kjøre etter forholdene er alltid lurt, spesielt på vinteren.

Vi har både pigg og piggfritt. Piggfritt fra oktober til midten av januar, og deretter piggdekk til etter påske, hvor sommerdekkene kommer på. På den måte holde piggdekkene lenger, og vi sliter ikke på veiene unødig i «svartsesongen»

 

Vi kjøre med piggdekk i «kjernevinteren» pga faren for elgpåkjørsel. Det er mye elg på veien mot hytta, og det er klassiske vinterveier usaltet med mye snø, is og porselensnø. Kjører sakte (ofte i 60-70 i 80 sone) og likevel var det 2 nestenpåkjørselsler forrige vinter. Uten piggdekkene ville vi dultet borti elgen. Kansje brukket beina på den og fått lettere karosseriskader. Upåaktet kjørsel i fartsgrensa er kun på hell og lykke...

 

Vår piggdekk kjørsel på disse veiene gir oss en billig «realforsikring» og bedre kjøreforhold for dem uten pigger.

 

 

Utenfor de store byene i mer landlige strøk kan godt piggdekk være en stor fordel selv om piggfritt kommer best ut når det er snakk om snø, mens pigg kommer best ut på is. Den ene gangen jeg nevner som jeg skulle ønske jeg hadde piggdekk var på fjellet på Vestlandet i øs pøsende regnvær og blankpolert is i dype spor på veiene. Så kommer du utenfor allfarvei osv er det nok fortsatt fordeler med pigg. Storbyene som denne saken omhandler er derimot bildet noe annet, så fremt man beholder en viss andel av de som kjører pigg også der.

Lenke til kommentar

Kjørte piggfritt i mange år i Oslo uten nevneverdige problemer, men etter at jeg flyttet til Stathelle i Bamble, Telemark - så ble det pigg etter de to første årene uten. Det var rett og slett for mange dager og steder hvor det var nødvendig - selv om det også her stort sett brøytes og saltes så det kan spekes i veikanten.

 

Tungen på vektskålen var en marsdag med snødekt sidevei og regn i min gamle Mazda 323F som den gang "sugde" seg greit fram på piggfritt, men hvor jeg i en bakke på blank is måtte stoppe fordi noen andre sto på tvers. Like etter at jeg gikk ut av bilen for å hjelpe å dytte, så begynte min å skli bakover. Takket være rask refleks fra de andre på stedet, da spesiellt han som hev seg inn bak rattet, så ble grøfta unngått, og vi utførte en "baklengs sladd med fronten og fikk den snudd med nesa ned bakken og kastet litt grus foran hjulene. Da ble jeg enig med kona som hadde mast på piggfritt i to år. Hun hadde jo lang erfaring fra området :p

Lenke til kommentar

Først vil myndighetene ha oss til å kjøre trafikksikkert, nå vil de ha oss til å kjøre piggfritt. Kan de ikke bare bestemme seg hva som er viktigst? Trygg trafikk eller mindre svevestøv?

 

Her i Tromsø slår lokalpressen opp piggfriandelen som noe ensidig negativt. Jeg har gitt piggfritt et forsøk og konkludert med at jeg foretrekker å beholde liv og helse fremfor å være lydig mot politikernes svevestøv-politikk. Det bør presiseres at piggfritt ikke passer over alt eller for alle bilister. Pigg er ikke ensidig negativt!

 

Om alle hadde hatt pigger og det ikke ble saltet helt ned til asfalten hadde det også vært mindre svevestøv. Men dette er også kun påtenkt Tromsø og resten av nord. Lokale variasjoner er vel stikkordet her, er jo ofte mange glemmer hvor langt landet vårt faktisk strekker seg mot nord i slike diskusjoner.

Lenke til kommentar

Piggfritt er da ikke trafikkfarlig. Kjøre etter forholdene er alltid lurt, spesielt på vinteren.

 

Stort sett er piggfritt greit. Men når bilen seiler, selv lenge etter at man har forsøkt å stoppe, i bakken Gud glemte, veivesenet forlot, og djevelen overtok, så hender det at pigg er det eneste brukbare.

Men altså ,kan de aller fleste kjøre piggfritt.

Lenke til kommentar

Bilkjøring handler litt om risikovurdering. Husker godt den debatten piggfritt/vs pigg med Martin Scanke som debaterte på fernsyn med sitt syn. Nå har jeg ikke hatt verken uhell eller problemer etter 30år og en million kjørte km. Bakhjulstrekk og piggfritt om vinteren.

 

Argumentene for piggdekk er greie nok. Poenget er at skal du utnytte marginen piggdekkene gir skal du være god. Å senke hastighet 5km/h utgør ofte mye mere enn forskjellen. Litt større avstand til bilen foran. Slipp idiotene frem kjør til siden når polske vogntog på blankslitte dekk vil forbi. Roligere inn i kryss. Følg med trafikken bak. Ofte kan man ungå skader og tidstap ved å kjøre litt over stoplinja når du ser bilen bak har problemer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Én gang har jeg hatt problemer med piggfrie dekk ila mine tosifrede antall år bak rattet. Én gang. Den gangen måtte alle kjøre i nesten gangfart fordi det var skøyteis over alt. Biler lå strødd langs veien. Bokstavelig talt. For det første gikk det helt fint å kjøre så sakte på speilblank is med piggfritt. Nordiske piggfrie dekk suger seg til is. Men viktigst av alt: det gikk like sakte for de med piggdekk. Mao: den ene dagen hadde piggdekk vært bedre, men de blir begrenset av at de rundt seg uansett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...