Gå til innhold

Far Cry 5 får mikrotransaksjoner


Anbefalte innlegg

 

 

 

 

 

 

Og games as service er noe dritt, så at de lykkes i noe dritt er jo kjempe bra.

Ikke så veldig reflektert eller velartikulert du.

Det er noe dritt. Games as service handler om at folk skal konstant betale for noe og det handler ikke om å lage kvalitet men å få så mye profit som mulig. Og ofte kommer produktet ut halvferdig og de 500kr man betaler for et spill er mer første nedbetaling enn at man faktisk får et komplett produkt.

Er som å kjøpe en bil. For 400 000 kr får du selve bilen. Men du må betale 50 000 for å få med motoren. Du må også betale 20 000 et år senere for at bilen ikke skal miste 40% motor kraft. Og når Mercedes ikke mener de kan tyne deg for mer penger. Vil ikke bilen starte lengre og du må kjøpe ny bil.

Eller kort fortalt games as service er noe dritt.

Det er en myte. Se på Assassins Creed Origins for eksempel. Vil du si du ikke får et fullverdig spill om du kun kjøper originalversjonen av spillet? Et svært kart med usannsynlig mange oppdrag og aktiviteter. I tillegg har man i ettertid fått en gratis New Game Plus og ukentlige events. Det du kan betale ekstra for er vanlige DLCs, samt kosmetiske gjenstander. Men igjen, du får mer enn nok å gripe fatt i dersom du kun betaler 5-600 kroner for spillet. Det at spill selges uten "motoren" osv. er en elendig analogi, og den er direkte feil.
Hvor mye bedre hadde spillet kunne vært om det ikke ble laget som en games as service. Krever nesten ikke noe tid og penger å slenge på masse tomme enkle oppgaver.

Kanskje spillet hadde hatt mindre bugs i starten kanskje det hadde kommet med new games plus fra starten av i stede for etterpå (en gratis new game plus, som kanskje var der før spillet ble sluppet. Er en perfekt ting å gi ut gratis så UBI "virker generøse" når det ikke krever noe fra deres side å lage det. Det er klassisk "se her så snille vi er, men ikke bry deg om det lange kosteskaftet vi kjører opå i ræva di"

Håper ikke du var en av de som hyllet CDPR for sin generøsitet når det kom til 16 "gratis" dlc da. Uansett blir det bare synsing fra din side. Harde fakta er at Ubi fortsetter å støtte spillene sine etter release. Kanskje hadde alternativet til GaS vært at spillet ikke ble laget i det hele tatt, eller hadde hatt langt lavere budsjett. Who knows?

Hadde Witcher 3 micro transaksjoner? Nei så de drev ikke å slapp gratis dlc med en hånda og brukte andre hånda til å robbe lommeboka di.

 

Såvit jeg vet var ikke Witcher 3 games as service. Jeg vet ikke hva "Gas" er for noe så kan ikke svare.

 

 

 

Games as service = GaS. Burde vel være åp... Nei, kan ikke forvente for mye heller.

 

Så konklusjonen er at vi skal hylle CDPR for å ta ut innhold av spillet sitt, for så å slippe det som et markedsføringstriks, men vi skal slakte Ubisoft for å støtte spillene sine i lang tid etter release? Oooookei. Hypocricy, thy name is...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Games as service = GaS. Burde vel være åp... Nei, kan ikke forvente for mye heller.

 

Så konklusjonen er at vi skal hylle CDPR for å ta ut innhold av spillet sitt, for så å slippe det som et markedsføringstriks, men vi skal slakte Ubisoft for å støtte spillene sine i lang tid etter release? Oooookei. Hypocricy, thy name is...

 

 

Hva mener du med å ta ut av spillet sitt, du mener de satt på gratis DLC i et år og så slapp det litt og litt, du snakket om New Game pluss som kom ut nesten med en gang spillet var ute, altså de satt og ruget på det. Det er ikke det samme som å slippe en gratis DLC 1 år senere.

Nei det var ikke opplagt, 

Så Asssins creed 2 ble aldri laget fordi det ikke var "GaS" Doom ble aldri laget fordi det ikke er GaS?

Nei eneste grunnen til at UBI elsker sine GaS er at det kan loppe spillere/brukere for så mye penger som mulig. 

Du er som en fattig gategutt som takker kongen fordi kongen kaster muggent brød på deg.

Endret av Uderzo
fjernet sitatpyramide
Lenke til kommentar

Her er en veldig bra artikkel om emnet av Erik Fossum:

http://www.pressfire.no/nyheter/PC/12802/En-grisk-spillbransje-fortjener-ikke-leve

 

Ledelsen i noen av de største selskapene holder på å dra spillverdenen i en retning ingen av oss egentlig ønsker at den skal gå. Jeg synes det er latterlig at folk som sthusby, Schreiber og Lars Isaksen forsvarer denne praksisen. Det er så mye penger i dataspill i dag at vi har et utrolig bredt utvalg med spill for enhver smak. Det virker som dere tror at om spillbransjen klarer å dra inn enda mer, så kommer dette tilbudet til å bli enda større. Men dere kommer til å få dere en overraskelse. Hvordan spill blir designet spillmekanisk har veldig mye å si for hvor gøy de er å spille, og om de blir lagd for å være så langdryge at mange nok betaler for å slippe forbi tidligere så går det ut over opplevelsen. Det betyr selvfølgelig ikke at alle spillene til de store utgiverne kommer til å bli dritt. Men dette kommer til å få konsekvenser.

Endret av Mithridates VI
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Vil vel ikke påstå at jeg forsvarer mikrotransaksjoner. Jeg skriver bla i første innlegg at det hadde vært best foruten. Men nå er det slik at veldig mange spill har dette idag. Noen gjør det veldig lite synlig og inntrengende. Mens andre trykker det i tryne på deg og ødelegger hele spill opplevelsen.

 

Det er forskjell på å fise og drite i buksa.

Lenke til kommentar

Vil vel ikke påstå at jeg forsvarer mikrotransaksjoner. Jeg skriver bla i første innlegg at det hadde vært best foruten. Men nå er det slik at veldig mange spill har dette idag. Noen gjør det veldig lite synlig og inntrengende. Mens andre trykker det i tryne på deg og ødelegger hele spill opplevelsen.

 

Det er forskjell på å fise og drite i buksa.u

Beklager, jeg husket nok feil om deg ja.

Lenke til kommentar

Heldigvis er det slik at enn så lenge så er mikrotransaksjoner i spill som i utgangspunktet er middelmådige. Når de da legger til mikrotransaksjoner så gjør de det veldig lett å hoppe over spillet, eller eventuelt vente til et år eller to etter release og kjøpe spillet billig eller brukt. De ser vel mest på salget de to første ukene spillene er ute om et spill er en suksess eller ikke. Jeg gidder i hvertfall ikke støtte middelmådige spill som FarCry 5 med en gang de kommer når det sikkert koster 100 kroner rundt juletider.

Lenke til kommentar

 

Games as service = GaS. Burde vel være åp... Nei, kan ikke forvente for mye heller.

 

Så konklusjonen er at vi skal hylle CDPR for å ta ut innhold av spillet sitt, for så å slippe det som et markedsføringstriks, men vi skal slakte Ubisoft for å støtte spillene sine i lang tid etter release? Oooookei. Hypocricy, thy name is...

 

 

Hva mener du med å ta ut av spillet sitt, du mener de satt på gratis DLC i et år og så slapp det litt og litt, du snakket om New Game pluss som kom ut nesten med en gang spillet var ute, altså de satt og ruget på det. Det er ikke det samme som å slippe en gratis DLC 1 år senere.

Nei det var ikke opplagt, 

Så Asssins creed 2 ble aldri laget fordi det ikke var "GaS" Doom ble aldri laget fordi det ikke er GaS?

Nei eneste grunnen til at UBI elsker sine GaS er at det kan loppe spillere/brukere for så mye penger som mulig. 

Du er som en fattig gategutt som takker kongen fordi kongen kaster muggent brød på deg.

 

 

 

CDPR slapp 16 biter med "gratis" DLC de første åtte ukene etter utgivelsen av The Witcher 3. Et klart markedsføringstriks som folk som deg slukte rått. New Game Plus for AC Origins ble forøvrig ikke sluppet før forrige måned. Omlag fire måneder etter spillets lansering. Morsomt nok er vel det omtrent like lang tid som CDPR brukte på å lansere New Game Plus for TW3. Hm, mener du CDPR også satt og ruget på det?

 

Eller er det egentlig bare sånn at du har bestemt deg for at CDPR gjør alt rett og Ubisoft gjør alt feil? Fremstår ganske sykt å klage på at innhold i et spill som gir deg 100+ timer i utgangspunktet, for så å slippe en gratis NG+ i tillegg. Tror man får mer enn nok valuta for pengene. Ikke noe muggent brød i hvertfall, og det ser det ut som flertallet av både spillere og anmeldere mener.

 

Du er egentlig verste sorten av menneske jeg vet om. Du føler alle skylder deg noe. Du burde lære deg å se på spill som et privilegium og ikke som en rettighet. Forøvrig ingenting med mikrotransaksjonene i AC Origins som er inntrengende. Helst skulle man vært foruten, men så lenge de er gjort på en rettferdig måte, og at man får en fullverdig spillopplevelse med grunnspillet, så har ikke jeg noen problemer med å bruke mer penger på et spill jeg setter pris på.

 

Alternativet til mikrotransaksjoner er jo at grunnprisen på et spill går opp fra 5-600 til 7-800 kroner. Det synes jeg forsåvidt er helt rettferdig også, men det ville neppe de fleste forbrukerne likt. Men realiteten er at dersom man skal ha spill på så stor skala og med så store budsjett som nå, så må noen være villig til å betale en større del av kaka. Det er helt utrolig at man forventer at prisen på spill skal være statisk, mens utviklingskostnadene er astronomiske i forhold til det de var for både noen få år siden. Vær litt realistisk.

Endret av CommanderKeen
Lenke til kommentar

Jeg har ikke påstått at CDPR gjør alt bra, jeg er ikke en av de som tilber de, ikkke syns jeg Witcher 3 var second coming of Jesus og ike bryr jeg meg om det cyber punk spillet deres

Det var du som dro frem de som en motpart mot UBI og de andre store utgiverne.

 

UBI selv har skrytt til sine investorer om hvor mye penger de vil tjene på games as services ikke skrytet hvor bra bra spill de vil lage.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...