Gå til innhold

Tysk teknologiprofessor: Glem elbiler med lang rekkevidde


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-Pqy3rC

Og jeg påstår fortsatt at bredden på veiene har ingenting med privatbilene å gjøre (bortsett fra de tidligere nevnte flerefeltsveier).

Så ifølge deg kan en allerede nå fjerne den delen av veiene som benyttes til parkering (i byene), privatbilistene klarer seg godt uten ?

Den var litt bedre, men fortsatt har du ikke fjernet en eneste meter vei, bare annet, tilstøtende areal (men det skrev du jo i parentes).

Det er ikke nødvendig med fler enn en rute til hvert punkt dersom trafikken er lav nok. Mye av det du regner som vei kunne også vært fjernet dersom privatbilismen forsvant.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

Slike fremstøt fungert i Tyskland, som fortsatt er elbil U-land ...

I likhet med alle andre land...untatt "enorme" Norge som  har hele 150 000 elbiler.
Ikke «enormt» i volum nei, men ENORMT i signaleffekt på lik linje med California. Alle i elbilemiljøer verden over er veldig klar over hva som foregår i Norge. Store reduksjoner bilavgiftene på fossilbiler har stukket av med mesteparten av provenytapet, så fossilsalget er kunstig høyt. Man burde øke avgiftene betydelig på ICE biler, og avgiftene på diesel burde økes, så økonomien i å velge diesel forsvinner..

Dieselbiler er rett og slett helt ut. Porsche har stoppet dieselalternativet, flere vil følge etter...

 

Alle i elbilmiljøene ja... Men miljøet er jo heller ikke akkurat kjempestort...  :D

 

Hvorfor mener du man skal avgiftsbelegge det eneste transportmiddelet en familie på landet kan bruke? Er du blitt fullstendig sveiseblind? 

Porsche har overhodet ikke stoppet dieselalternativet, det var bare noen overivrige redaksjoner som påsto det. Porsche dementerte dagen etter...

 

Lurt å få meg seg alt, ikke bare det man liker

 

https://www.motor1.com/news/233935/porsche-keeping-diesel-engines/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Ja ,det skal noen kilo batterier til, men det er noe som kan resirkuleres. Det kan ikke tonnevis av brent olje.

 

Problemet med batterivekta er jo at den bidrar til å redusere rekkevidde på grunn av at motoren må flytte på unødvendig mykje vekt, og at det på tilsvarande måte også blir auka svevestøv som følge av stort dekktrykk og at mykje elektrisk energi (som riktignok er billig) blir sløst vekk på å kjøyre rundt med tunge batteri som vanlegvis ikkje trengs.

 

 

Ikke helt riktig: alle - i alle fall nyere - elbiler har bremsenergiregenerering. Den energien som man bruker opp til å akselerere batterivekten ligger i bilens masse og hastighet (var det 0.5 * m * v2) og ca 60% (et tall som står her i kommentarfeltet på TU et sted) får man tilbake ved bremsingen. Nokså ulik fossilbiler hvor den energien blir til varme bremseskiver.

 

60%???  Er du gal mann? 

 

"Et kjøretøy på 1500 kg som bremser opp til full stans fra 100 kilometer i timen regenererer 0,16 kilowattimer, forutsatt at virkningsgraden er 100 prosent, og man ikke regner inn vind- og rullemotstand. I praksis er effektiviteten åpenbart langt lavere enn dette"

 

 

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2357175/ og der i nærheten. Men jeg hadde tallet fra hukommelsen og lest her på TU for en stund siden.

 

Og selvfølgelig regner du ikke med vind- og rullemotstand fordi den er det samme for fossilbiler

 

Sitat fra forumet du linker til (et forum altså, akkurat som dette:D)

 

" What you are referring to is probably ratio of energy spend going up a mountain and then down again. That will give you only 30% back. But of course you have also drive the car over some distance which costs energy. So you cannot get that back."

 

Vind og rullemotstand på ICE biler har da vel ingen ting med effektiviteeten til et regenereringssystem å gjøre

Lenke til kommentar

60%???  Er du gal mann? 

 

"Et kjøretøy på 1500 kg som bremser opp til full stans fra 100 kilometer i timen regenererer 0,16 kilowattimer, forutsatt at virkningsgraden er 100 prosent, og man ikke regner inn vind- og rullemotstand. I praksis er effektiviteten åpenbart langt lavere enn dette"

Hvis 60% stemmer, bruker den samme bilen 0,2667 kWh på å akselerere fra 0 til 100 km/t. Høres det så urealistisk ut da? Hvis vi et øyeblikk ser bort fra at det er et latterlig dustete kjøremønster å akselerere til 100, bremse til 0 og repetere dette fra fult til tomt batteri, så burde en 1500 kg tung bil med 24 kWh batteri klare 225 slike sykluser på en lading. Nå har jeg aldri prøvd noe lignende (ref. dustete) så jeg vet ikke helt hva jeg skal forvente, men jeg klarer ikke intuitivt å se noe feil ved det heller. Kan du forklare hva du mener er så galt?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

En hybrid med 24kwt hadde jo vært supert for alle som bur i en radius av ca 5mil fra en storby/jobb. Ren eldrift i hverdagen og bensin drift på lengre weekend/ferie turer. Bare synd at det ikkje finnes hybrider med så store batteri.

 

BMW i3 rex har 33 kWh, og selger absolutt ingenting i Norge. Det alle lurer mest på med hybrider, er hvor langt den går på strøm. (Det er aldri noen som lurer på hvor langt den går på bensin. Men det er veldig gøy å spørre eierne, og se reaksjonen  :) )

Lenke til kommentar

 

60%???  Er du gal mann? 

 

"Et kjøretøy på 1500 kg som bremser opp til full stans fra 100 kilometer i timen regenererer 0,16 kilowattimer, forutsatt at virkningsgraden er 100 prosent, og man ikke regner inn vind- og rullemotstand. I praksis er effektiviteten åpenbart langt lavere enn dette"

Hvis 60% stemmer, bruker den samme bilen 0,2667 kWh på å akselerere fra 0 til 100 km/t. Høres det så urealistisk ut da? Hvis vi et øyeblikk ser bort fra at det er et latterlig dustete kjøremønster å akselerere til 100, bremse til 0 og repetere dette fra fult til tomt batteri, så burde en 1500 kg tung bil med 24 kWh batteri klare 90 slike sykluser på en lading. Nå har jeg aldri prøvd noe lignende (ref. dustete) så jeg vet ikke helt hva jeg skal forvente, men jeg klarer ikke intuitivt å se noe feil ved det heller. Kan du forklare hva du mener er så galt?

Statistikk fra min Nissan Leaf 24 kWh viser ca. 20 % regenerering.

Lenke til kommentar

Så jeg skal kjøpe en bil til 150 tusen, i tillegg til en hybridbil til 300 tusen?

 

Det gir jo mening, når jeg i løpet av et par år kan kjøpe en elbil med lang rekkevidde til 400 tusen, og ha bare den.

 

Han tenker vel ikke på Norge, i europeiske byer bruker folk uten fast parkeringsplass kollektivt. De trenger ikke bil.

Lenke til kommentar

60%???  Er du gal mann? 

 

"Et kjøretøy på 1500 kg som bremser opp til full stans fra 100 kilometer i timen regenererer 0,16 kilowattimer, forutsatt at virkningsgraden er 100 prosent, og man ikke regner inn vind- og rullemotstand. I praksis er effektiviteten åpenbart langt lavere enn dette"

Hvis 60% stemmer, bruker den samme bilen 0,2667 kWh på å akselerere fra 0 til 100 km/t. Høres det så urealistisk ut da? Hvis vi et øyeblikk ser bort fra at det er et latterlig dustete kjøremønster å akselerere til 100, bremse til 0 og repetere dette fra fult til tomt batteri, så burde en 1500 kg tung bil med 24 kWh batteri klare 225 slike sykluser på en lading. Nå har jeg aldri prøvd noe lignende (ref. dustete) så jeg vet ikke helt hva jeg skal forvente, men jeg klarer ikke intuitivt å se noe feil ved det heller. Kan du forklare hva du mener er så galt?
Statistikk fra min Nissan Leaf 24 kWh viser ca. 20 % regenerering.

Som sagt, jeg vet ikke hva jeg skal forvente, men hvis jeg bruker dine tall, så vil en bil på 1500kg og 24 kWh klare å akselerere 37 ganger fra 0-100 og ned igjen til 0.

 

NB: Regnefeil i forrige avsnitt er rettet.

Lenke til kommentar

 

 

 

Slike fremstøt fungert i Tyskland, som fortsatt er elbil U-land ...

I likhet med alle andre land...untatt "enorme" Norge som  har hele 150 000 elbiler.
Ikke «enormt» i volum nei, men ENORMT i signaleffekt på lik linje med California. Alle i elbilemiljøer verden over er veldig klar over hva som foregår i Norge. Store reduksjoner bilavgiftene på fossilbiler har stukket av med mesteparten av provenytapet, så fossilsalget er kunstig høyt. Man burde øke avgiftene betydelig på ICE biler, og avgiftene på diesel burde økes, så økonomien i å velge diesel forsvinner..

Dieselbiler er rett og slett helt ut. Porsche har stoppet dieselalternativet, flere vil følge etter...

 

Alle i elbilmiljøene ja... Men miljøet er jo heller ikke akkurat kjempestort...  :D

 

Hvorfor mener du man skal avgiftsbelegge det eneste transportmiddelet en familie på landet kan bruke? Er du blitt fullstendig sveiseblind? 

Porsche har overhodet ikke stoppet dieselalternativet, det var bare noen overivrige redaksjoner som påsto det. Porsche dementerte dagen etter...

 

Lurt å få meg seg alt, ikke bare det man liker

 

https://www.motor1.com/news/233935/porsche-keeping-diesel-engines/

På landet er ikke lading et problem, og i allefall fra Trondheim og sørover, er det ladere i passe avstander til å kunne kjøre elbil. Det er i byene det kan skorte på muligheten for hjemmelading for beboere i borettslag o.l. Men det er ikke framtiden.

Lenke til kommentar

De rapportene vil jeg gjerne ha navn på, eller linker til el. og ikke bare "jeg har hørt om ...". Vær så snill?

Har ikke sett studier som sier at elbil er renere med 100% kull, men man kan ha et stort innslag av kullkraft, og elbil er fortsatt renere.

 

http://blog.ucsusa.org/dave-reichmuth/new-numbers-are-in-and-evs-are-cleaner-than-ever

https://www.transportenvironment.org/press/electric-cars-emit-less-co2-over-their-lifetime-diesels-even-when-powered-dirtiest-electricity

 

(F.eks Polen har ~81% kull.)

Lenke til kommentar

Lang rekkevidde på el-bil er tull...

 

... sier en teknologiprofessor med økonomisk interesse i å selge bybil med kort rekkevidde og lav pris.

 

Absolutt og totalt ikke en forutinntatt mening.

 

Etter at jeg leste teksten under bildet av mannen "Professor Günther Schuh, som er administrerende direktør for den nye tyske bilprodusenten e.GO" så anser jeg hele denne saken som intet annet enn utsagn fra en mann som forsøker å reklamere for sine egne produkter ved å trå ned på konkurrentene.

 

Personlig kjører jeg 75km hver vei til og fra jobben. Det er 150km om dagen og 750km i uken. Å kjøre en bil som har lav kilometer rekkevidde er 100% uaktuelt for min del. Jeg kan ikke kjøre til jobb, håpe at det er ledig ladekontakt, kjøre hjem og sette bilen på lading i timesvis for så å kjøre og handle mat kl 9 om kvelden.

 

Skal jeg bytte ut dieselbilen med el-bil så er 400-500km kjørelengde ett minstekrav. Da er det nok til å komme seg til/fra jobb, kunne kjøre noen ærend iløpet av ettermiddagene og ikke minst ha kjørelengde nok til å kunne ta langturer enten det er på ferie, på hytta eller lignende.

 

100km kjørelengde er jo kun hakket over el-sykkel -_-

  • Liker 5
Lenke til kommentar

El-biler er nok fremtiden uansett. P.ga  enklere produksjon  ( Når storpoduksjonen starter) og enklere vedlikehold.

 

Men mindre batteri, og med Hydrogen som rekkeviddeforlenger, kommer vi unna tyngde/rekkeviddeangst, og problemer med batteri-materiale  og nett-kapasitet.

Hydrogen er (fortsatt ) dobbelt så effektivt som fossil transport, og/men med samme frihet som fossilt gir.   Og de fleste land kan gjøre seg  mye uavhengig av oljeindustrien når det gjelder transport.  Noe batteri-elektrisk, noe transport med Hydrogen som rekkevidde/tyngde- forlenger.

Vi bør slutte med den kontruerte motsetningen mellom batteri ogHydrogen.

Hydrogen og batteri konkurrerer om dei same pengane til støtte til infrastruktur. En hurtigladestasjon koster ca 500 000 og en hydrogenstasjon 10 mill+. Kor mange mil vil folk gidde å køyre for å fylle hydrogen? Derssom hydrogen skulle bli et reelt alternativ må det vere fyllestasjoner der folk bor, over heile landet. Nesten samme tettheit som dagens bensinstasjoner. Mange meiner det er meir fornuftig å støtte utbygging av fleire hurtigladdera i staden for å bygge ut et grisedyrt, ineffektivt nettverk av hydrogenstasjoner.

 

Dersom det stemmer at hydrogen frå elektrolyse gir et forbruk på minst 6,6kwh/mil vil det seie at minst 75% av straumen går tapt ift batteribil. I norge har vi nesten aldri et overskudd på straum som hypotetisk kunne gått til produksjon av hydrogen.

Lenke til kommentar

 

Forbruket er ikke vesentlig høyere. Du har litt ekstra vekt, men også mulighet for hybriddrift. Dette mer enn kompenseres of de første utslippsfrie kilometrene i praktisk talt alle tilfeller. Median kjørelengde pr. tur er under 15km i norge så man trenger ikke mye batteri for at veldig mye kjøring gjøres elektrisk, noe da også stemmer overens med hva TØI fant ut når de undersøkte dette: Dagens ladbare hybrider som har praktisk rekkevidde på batteri på 15-40km kjører alt halvparten av sin kjørelengde elektrisk.

 

Hjelper ikke mye når mange ikke gidder å lade og dermed kjører på 100% diesel/bensin.

Lenke til kommentar

Lang rekkevidde på el-bil er tull...

 

... sier en teknologiprofessor med økonomisk interesse i å selge bybil med kort rekkevidde og lav pris.

 

Absolutt og totalt ikke en forutinntatt mening.

 

Etter at jeg leste teksten under bildet av mannen "Professor Günther Schuh, som er administrerende direktør for den nye tyske bilprodusenten e.GO" så anser jeg hele denne saken som intet annet enn utsagn fra en mann som forsøker å reklamere for sine egne produkter ved å trå ned på konkurrentene.

 

Personlig kjører jeg 75km hver vei til og fra jobben. Det er 150km om dagen og 750km i uken. Å kjøre en bil som har lav kilometer rekkevidde er 100% uaktuelt for min del. Jeg kan ikke kjøre til jobb, håpe at det er ledig ladekontakt, kjøre hjem og sette bilen på lading i timesvis for så å kjøre og handle mat kl 9 om kvelden.

 

Skal jeg bytte ut dieselbilen med el-bil så er 400-500km kjørelengde ett minstekrav. Da er det nok til å komme seg til/fra jobb, kunne kjøre noen ærend iløpet av ettermiddagene og ikke minst ha kjørelengde nok til å kunne ta langturer enten det er på ferie, på hytta eller lignende.

 

100km kjørelengde er jo kun hakket over el-sykkel -_-

Men han sier jo noe om det.

 

"– Det er helt korrekt at elbiler reduserer NOx i byene, og derfor er det akkurat der de skal kjøre. Når vi kommer ut på landet og på motorveien, betyr NOx ingen ting rent forurensingsmessig."

 

Så bare fortsett og kjør diesel, hysteriet vil etterhvert gå over når realitetene synker inn hos politikerene

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Slike fremstøt fungert i Tyskland, som fortsatt er elbil U-land ...

I likhet med alle andre land...untatt "enorme" Norge som  har hele 150 000 elbiler.
Ikke «enormt» i volum nei, men ENORMT i signaleffekt på lik linje med California. Alle i elbilemiljøer verden over er veldig klar over hva som foregår i Norge. Store reduksjoner bilavgiftene på fossilbiler har stukket av med mesteparten av provenytapet, så fossilsalget er kunstig høyt. Man burde øke avgiftene betydelig på ICE biler, og avgiftene på diesel burde økes, så økonomien i å velge diesel forsvinner..

Dieselbiler er rett og slett helt ut. Porsche har stoppet dieselalternativet, flere vil følge etter...

 

Alle i elbilmiljøene ja... Men miljøet er jo heller ikke akkurat kjempestort...  :D

 

Hvorfor mener du man skal avgiftsbelegge det eneste transportmiddelet en familie på landet kan bruke? Er du blitt fullstendig sveiseblind? 

Porsche har overhodet ikke stoppet dieselalternativet, det var bare noen overivrige redaksjoner som påsto det. Porsche dementerte dagen etter...

 

Lurt å få meg seg alt, ikke bare det man liker

 

https://www.motor1.com/news/233935/porsche-keeping-diesel-engines/

På landet er ikke lading et problem, og i allefall fra Trondheim og sørover, er det ladere i passe avstander til å kunne kjøre elbil. Det er i byene det kan skorte på muligheten for hjemmelading for beboere i borettslag o.l. Men det er ikke framtiden.

 

Nei, det er overhodet ikke enkelt å kjøre elbil på landet. Det er derfor folk ikke kjører elbil på landet. De som kjører elbil er de som nyter godt av manglende bompenger og gratis parkering i byene.

På landet er elbil bare tull. Bilene er dyrere, de fungerer ikke som eneste bil og de økonomiske gevinstene forsvinner ved at man må betale mer for en tilsvarende bil.

Lenke til kommentar

 

El-biler er nok fremtiden uansett. P.ga  enklere produksjon  ( Når storpoduksjonen starter) og enklere vedlikehold.

 

Men mindre batteri, og med Hydrogen som rekkeviddeforlenger, kommer vi unna tyngde/rekkeviddeangst, og problemer med batteri-materiale  og nett-kapasitet.

Hydrogen er (fortsatt ) dobbelt så effektivt som fossil transport, og/men med samme frihet som fossilt gir.   Og de fleste land kan gjøre seg  mye uavhengig av oljeindustrien når det gjelder transport.  Noe batteri-elektrisk, noe transport med Hydrogen som rekkevidde/tyngde- forlenger.

Vi bør slutte med den kontruerte motsetningen mellom batteri ogHydrogen.

Hydrogen og batteri konkurrerer om dei same pengane til støtte til infrastruktur. En hurtigladestasjon koster ca 500 000 og en hydrogenstasjon 10 mill+. Kor mange mil vil folk gidde å køyre for å fylle hydrogen? Derssom hydrogen skulle bli et reelt alternativ må det vere fyllestasjoner der folk bor, over heile landet. Nesten samme tettheit som dagens bensinstasjoner. Mange meiner det er meir fornuftig å støtte utbygging av fleire hurtigladdera i staden for å bygge ut et grisedyrt, ineffektivt nettverk av hydrogenstasjoner.

 

Dersom det stemmer at hydrogen frå elektrolyse gir et forbruk på minst 6,6kwh/mil vil det seie at minst 75% av straumen går tapt ift batteribil. I norge har vi nesten aldri et overskudd på straum som hypotetisk kunne gått til produksjon av hydrogen.

 

Hydrogen er  (fortsatt) dobbelt så effektivt som oljeforbrenning til transport. Det er utfasingen av olje og forurensning som var starten på dette skiftet.  Vi/Norge har råd til både ladestasjoner og Hydrogenstasjoner. - Når vi tar oss råd til å bygge Stortingsgarasjen og  "forsvarsfly "som ikke virker.

Og med lite batteri og hydrogen som forlenger, vil mye transport fortsatt kunne bruke kun batteri. - Men altså uten rekkevidde/tyngde-problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...