Gå til innhold

Tysk teknologiprofessor: Glem elbiler med lang rekkevidde


Anbefalte innlegg

 

 

Du "glemte" å ta med tiden for de som allerede lader... :D Det kan ta 30 minutter til det

Hvis alle kom samtidig nettopp, ja, men noen av bilene har trolig allerede stått og ladet nærmere 30 minutter. Min utregning antar at de har i snitt stått der i 13 minutter, fordelt slik:

 

Tesla 1: Ladet i 0 minutter

Tesla 2: Ladet i 3,75 minutter

Tesla 3: Ladet i 7,5 minutter

Tesla 4: Ladet i 11,25 minutter

Tesla 5: Ladet i 15 minutter minutter

Tesla 6: Ladet i 18,75 minutter

Tesla 7: Ladet i 22,5 minutter

Tesla 8: Ladet i 26,25 minutter

 

3,75 minutter senere er Tesla 8 ferdigladet, og en ny bil fra køen kan plugge inn. 3,75 minutter senere er Tesla 7 ferdigladet, og en ny bil fra køen kan plugge inn. 3,75 minutter senere er Tesla 6 ferdigladet, og en ny bil fra køen kan plugge inn. Osv.

 

Så da tar det altså 26,75 minutter I TILLEGG til de 33,75 minuttene i ditt første "regnestykke".. Selvfølgelig i tillegg til tiden det tar å flytte bilene 16 ganger...

I tillegg til at de fleste sannsynligvis står der lenger, da det er vinter. I tillegg til at "regnestykket" ditt er absolutt best case med hensyn til ladetid..  Det er nemlig svært sjelden at det er like mye trafikk hele døgnet.

 

Hadde vært godt installert på hytta på den tiden

 

Dette begynner å bli en parodi på å spille dum... Du er vel først og fremst ute etter å trolle disse trådene/Teslabrukere etc. Jeg tror du ville fått mer forståelse for din elbilkritikk/Teslakritikk om du ikke la fult så mye falsk misforståelse i det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du sto en time ja..... Hvis halvparten av bilene på bildet står en halvtime så har du doblet den tiden....  + at de andre heller ikke skal kjøre forbi... Og dette er altså ikke noe sted der det er tilbud. Så sammenligningen din er like håpløs som han andre sin. Og pris var heller ikke en del av diskusjonen her

Ikke pris.. men heller ikke alle andre var diskutert, men de som stod og ventet, og ikke de som kanskje hvisomogmen kjørte forbi

Endret av Hårek
Mega sitatpyramide
Lenke til kommentar

 

 

...

Du vet veldig godt at man lader ikke 8 Teslaer på en halvtime.... Man lader EN Tesla på en halvtime. 8 stk tar 4 timer........Hvis de ikke trengte å lade hadde de ikke stått i ladekø..  Hva er poenget med å skrive noe så dumt? Alle vet at dette er et reellt problem, så måten du kommenterer på viser bare at du nekter å innrømme realitetene

Hvis 8 av 10 ladere virket dagen bildet ble tatt så kan man godt ha ladet 8 Teslaer på en halvtime..

 

Du vet, med flere ladere man man lade..(trommehvirvel)..FLERE BILER OM GANGEN!! :D

 

Håper du spøker.... Hvis laderene hadde vært ledige ja....   Men det er de altså ikke.......

Entall...flertall 1 er entall, åtte er flertall...flere...av gangen..

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Utrolig hva man må forklare... Forskjellen er at du kjører igjennom, mens de som bor der kjører der hele tiden. Skaff deg erfring med å bo på landet før du uttaler deg. 

 

Slik du ba meg skaffe meg erfaring med elbil....

Noen burde lovprise oppfinnelsen av borrelås ekstra mye...særlig av den typen som erstatter skolisser...

 

 

 

## sitatpyramide fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg har redigert en post hvor en bruker beskyldte en annen for trolling. Man er ikke et troll bare fordi man er uenig i noe en måtte mene selv. Det er ikke ønskelig at man diskuterer om noen er et troll i tråden da dette fører til unødvendig persondiskusjon. Vennligst unngå dette videre. Det er derfor bedre å bruke "Rapporter"-knappen slikt at slikt blir luket ut fra tråden.

 

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

...

Du vet veldig godt at man lader ikke 8 Teslaer på en halvtime.... Man lader EN Tesla på en halvtime. 8 stk tar 4 timer........Hvis de ikke trengte å lade hadde de ikke stått i ladekø..  Hva er poenget med å skrive noe så dumt? Alle vet at dette er et reellt problem, så måten du kommenterer på viser bare at du nekter å innrømme realitetene

Hvis 8 av 10 ladere virket dagen bildet ble tatt så kan man godt ha ladet 8 Teslaer på en halvtime..

 

Du vet, med flere ladere man man lade..(trommehvirvel)..FLERE BILER OM GANGEN!! :D

 

Håper du spøker.... Hvis laderene hadde vært ledige ja....   Men det er de altså ikke.......

Laderne er opptatt maks en halvtime, gitt at den som lader akkurat har startet lading. Med mindre dette var en kolonne med Teslaer som ankom nøyaktig på samme tid, så vil ventetiden med 10 ladere være mindre for den som er først i køen, da første ferdig mest sannsynlig straks er ferdig. Legg til et minutt eller tre, dersom det var to ladere ute av drift.
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Med 8 ladeplasser og antagelig noen med 5 minutter lading igjen og noen med 30 minutter igjen, så kortes køa ned relativt kjapt. En time senere antar jeg at sistemann i køa var ferdig ladet. Må bare legge til at jeg aldri har opplevd så lang kø med elbil, noe jeg derimot har med fossilbil flere ganger. Det lengste jeg har stått i kø må ha vært rundt en time for å fylle bensin til 10 kr literen for 6-7 år siden. Nå fyller jeg ca 80% av årlig kjørelengde hjemme for ca 1/5 av den superprisen, regnet per km kjøring.

Ja, med alle minutter spart på alle ganger man lader hjemme, og ikke må på bensinstasjonen, så er ikke dette noe å grine for??

 

Man kjører ikke til en bensinstasjon, man passerer flere av dem hver eneste dag. Tar deg tre til fire minutter i mnd. Så du sparer ikke noe som helst.

Jeg kjører forbi mange bensinstasjoner og sparer 11.000kr i året.

Du har fortsatt ikke forklart hvordan min bil kan kjøre på landet, og andre elbiler ikke kan, dersom eier er bosatt på det aktuelle stedet jeg kan passere med min elbil. Den bruker like eller like mye energi og ruller på den samme veien.

Lenke til kommentar

Laderne er opptatt maks en halvtime, gitt at den som lader akkurat har startet lading. Med mindre dette var en kolonne med Teslaer som ankom nøyaktig på samme tid, så vil ventetiden med 10 ladere være mindre for den som er først i køen, da første ferdig mest sannsynlig straks er ferdig. Legg til et minutt eller tre, dersom det var to ladere ute av drift.

En halvtime under optimale forhold ja. Forøvrig tilfører du ikke diskusjonen noe som ikke allerede er belyst

 

## sitatpyramide fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

30 minutter er ikke "under optimale forhold", men et kjapt estimat på gjennomsnittlig ladetid. Antagelig et litt høyt estimat. Akkurat som noen bilister fyller 5 liter, andre 50, snittet ligger kanskje på rundt 25-30 liter selv om mange har teoretisk mulighet for å fylle mer. I likhet med at fossilbilister unngår å kjøre helt ned til siste dråpe, så unngår elbilister å kjøre batteriet helt ned til siste Wh. Men det er forskjell på hvor mye elbilister og fossilbilister fyller. Fossilbilister har få incentiver til å stoppe fyllingen før 100%. Elbilister stopper gjerne på 80% med mindre de har spesielt behov for 100% akkurat den dagen.

Lenke til kommentar

Utrolig hva man må forklare... Forskjellen er at du kjører igjennom, mens de som bor der kjører der hele tiden. Skaff deg erfring med å bo på landet før du uttaler deg. 

 

Slik du ba meg skaffe meg erfaring med elbil....

Kjører de hele tiden? Sover de aldri?? Tror du det bare er folk i Oslo-gryta som har elbil?.

 

 

## sitatpyramide fjernet av ilpostino ##

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar

Innlegg med overdreven quoting, aka pyramidebonanza, er redigert for å forkorte lengden på posten. Quoting er bra for å vise hvem dere siterer men pass på at det ikke blir overdreven bruk av denne funksjonen. Det er ikke nødvendig at folk får slitasjeskader på scrollefingeren for å komme frem til det dere har skrevet.

 

Reaksjoner på dette skal som vanlig ikke kommenteres i tråden men kan gjerne tas på Personlig Melding. Tilbakemelding av generell karakter kan gjøres i Tilbakemeldinger om forumet.

Lenke til kommentar

 

Laderne er opptatt maks en halvtime, gitt at den som lader akkurat har startet lading. Med mindre dette var en kolonne med Teslaer som ankom nøyaktig på samme tid, så vil ventetiden med 10 ladere være mindre for den som er først i køen, da første ferdig mest sannsynlig straks er ferdig. Legg til et minutt eller tre, dersom det var to ladere ute av drift.

En halvtime under optimale forhold ja. Forøvrig tilfører du ikke diskusjonen noe som ikke allerede er belyst

 

## sitatpyramide fjernet av ilpostino ##

Optimale forhold?? Hva tenker du på?? Klumper strømmen og sånn??

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

En bruker postet flere personangrep, disse er fjernet. Dessverre betyr det at flere saklig tilsvar på disse innleggene måtte fjernes også. Jeg håper det er for siste gang i denne tråden det må modereres.

 

Reaksjoner på moderering skal ikke kommenteres i tråden, men kan sendes til meg via Personlig Melding.

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Enkelte er kjappe med å si "ha ha, se hvor dårlige elbiler er" når det skjer en eller annen enkelthendelse som denne.

 

Det de glemmer er at slike hendelser gjør at man kan planlegge bedre i fremtiden, og man kan bygge ut bedre lademuligheter. Man kan gjøre ting for å unngå slike sjeldne enkelthendelser.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

 

Ikke helt riktig: alle - i alle fall nyere - elbiler har bremsenergiregenerering. Den energien som man bruker opp til å akselerere batterivekten ligger i bilens masse og hastighet (var det 0.5 * m * v2) og ca 60% (et tall som står her i kommentarfeltet på TU et sted) får man tilbake ved bremsingen. Nokså ulik fossilbiler hvor den energien blir til varme bremseskiver.

 

60%???  Er du gal mann? 

 

"Et kjøretøy på 1500 kg som bremser opp til full stans fra 100 kilometer i timen regenererer 0,16 kilowattimer, forutsatt at virkningsgraden er 100 prosent, og man ikke regner inn vind- og rullemotstand. I praksis er effektiviteten åpenbart langt lavere enn dette"

 

 

Efficiency of the regenerative braking process varies across many vehicles, motors, batteries and controllers, but is often somewhere in the neighborhood of 60-70% efficient.

 

https://electrek.co/2018/04/24/regenerative-braking-how-it-works/

Endret av trikola
Lenke til kommentar

RS2600: Regnestykket dutt er riktig. 0,16 kWh teoretisk for 100-0 med en 1500 kg bil. Rullemotstand og luftmotstand er ikke og skal ikke være noen del av det regnestykket. Ei heller for å få en praktisk tilnærming. Rullemotstand og luftmotstand er ting du skal regne med ved konstant hastighet. Ved akselerasjon og regenerering skal du regne på kinetisk energi.

 

Når man skal akselerere fra 0-100 med en 1500 kg bil trenger man 0,16 kWh kinetisk effekt. Batteri og motor har ca 90-95% effektivitet ved akselerasjon. La oss være pessimister og si 80%. Da trengs 0,20 kWh fra batteriet for å akselerere. Regenerering har samme effektivitet som akselerasjon da det er akkurat samme system, bare motsatt polaritet. Det vil si at man får regenerert 80% (pessimistisk) av de 0,16 kWh, altså 0,128 kWh tilbake i batteriet. Det vil si 64% tilbake (pessimistisk ^2). Altså en differanse på 0,072 kWh. Hvis man prøver å finne ut hvor mange sykler a 0-100-0 man klarer på en lading trenger man bare dele batterikapasiteten på 0,072 kWh. Har man for eksempel 72 kWh batteri så vil man klare 1000 ganger 0-100-0.

 

Prøver vi å komme et par hakk nærmere realisme og regne på 90% effektivitet hver vei i batteri/motor (81% for aks + regenerering sammenlagt) og ganger med 90% for rullemotstandstap og ennå en gang med 90% for luftmotstandstap så ender vi opp med 65,6% av energien. Dette er også ganske nært de erfaringstallene som verserer på nettet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...