Gå til innhold

Tysk teknologiprofessor: Glem elbiler med lang rekkevidde


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Ja ,det skal noen kilo batterier til, men det er noe som kan resirkuleres. Det kan ikke tonnevis av brent olje.

 

Problemet med batterivekta er jo at den bidrar til å redusere rekkevidde på grunn av at motoren må flytte på unødvendig mykje vekt, og at det på tilsvarande måte også blir auka svevestøv som følge av stort dekktrykk og at mykje elektrisk energi (som riktignok er billig) blir sløst vekk på å kjøyre rundt med tunge batteri som vanlegvis ikkje trengs.

 

 

Ikke helt riktig: alle - i alle fall nyere - elbiler har bremsenergiregenerering. Den energien som man bruker opp til å akselerere batterivekten ligger i bilens masse og hastighet (var det 0.5 * m * v2) og ca 60% (et tall som står her i kommentarfeltet på TU et sted) får man tilbake ved bremsingen. Nokså ulik fossilbiler hvor den energien blir til varme bremseskiver.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja ,det skal noen kilo batterier til, men det er noe som kan resirkuleres. Det kan ikke tonnevis av brent olje.

 

Problemet med batterivekta er jo at den bidrar til å redusere rekkevidde på grunn av at motoren må flytte på unødvendig mykje vekt, og at det på tilsvarande måte også blir auka svevestøv som følge av stort dekktrykk og at mykje elektrisk energi (som riktignok er billig) blir sløst vekk på å kjøyre rundt med tunge batteri som vanlegvis ikkje trengs.

Vekten er ikke så betydningsfull som f.eks luftmotstand. Svevestøv av dekk er bevist å ha liten forskjell liten bil vs stor bil, under ca fem tonn.

Det er mere sløsing å ha tre biler for å løse hver sin oppgave, framfor en. Tre elmotorer framfor en. 900kg batteri framfor 450 osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

 

Byene bør planlegges slik at en slipper å eie/benytte privatbil. Bilveier (og biler) tar rett og slett for mye plass.

Vis meg de veiene som kun trengs til privatbiler - som aldri benyttes av ambulanser, hjemmehjelpen, håndverkere, vareleveranser, busser, brannvesen, drosjer m m.

 

Vel, fjern alle privatbiler i en større by og de du nevner over ville nok klart seg med langt færre/smalere veier samtidig som de også hadde kommet seg raskere frem.

 

Utfordringen er imidlertid at mange tiår med byplanlegging hvor privatbilisme er en selvfølgelighet, har medført at folk ofte har behov for flytte seg relativt langt. Hvilket gir ugunstig høy arealprosent avsatt til å dekke transportbehov.

Lenke til kommentar

Så jeg skal kjøpe en bil til 150 tusen, i tillegg til en hybridbil til 300 tusen?

 

Det gir jo mening, når jeg i løpet av et par år kan kjøpe en elbil med lang rekkevidde til 400 tusen, og ha bare den.

 

Har han noen mening om hvor i byen man skal gjøre oppbevare de stort sett ubrukte hybrid-bilene også?

 

Mvh

Per Gunnar Hansø

Det enkleste er å ikke gjøre noen av delene.  Og å vente på noe som kanskje kommer en gang er bare tøys. I løpet av et par år kan du ikke kjøpe noe annet enn det du kan i dag.

Lenke til kommentar

El-biler er nok fremtiden uansett. P.ga  enklere produksjon  ( Når storpoduksjonen starter) og enklere vedlikehold.

 

Men mindre batteri, og med Hydrogen som rekkeviddeforlenger, kommer vi unna tyngde/rekkeviddeangst, og problemer med batteri-materiale  og nett-kapasitet.

Hydrogen er (fortsatt ) dobbelt så effektivt som fossil transport, og/men med samme frihet som fossilt gir.   Og de fleste land kan gjøre seg  mye uavhengig av oljeindustrien når det gjelder transport.  Noe batteri-elektrisk, noe transport med Hydrogen som rekkevidde/tyngde- forlenger.

Vi bør slutte med den kontruerte motsetningen mellom batteri ogHydrogen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Byene bør planlegges slik at en slipper å eie/benytte privatbil. Bilveier (og biler) tar rett og slett for mye plass.

Vis meg de veiene som kun trengs til privatbiler - som aldri benyttes av ambulanser, hjemmehjelpen, håndverkere, vareleveranser, busser, brannvesen, drosjer m m.

 

Vel, fjern alle privatbiler i en større by og de du nevner over ville nok klart seg med langt færre/smalere veier samtidig som de også hadde kommet seg raskere frem.

 

Utfordringen er imidlertid at mange tiår med byplanlegging hvor privatbilisme er en selvfølgelighet, har medført at folk ofte har behov for flytte seg relativt langt. Hvilket gir ugunstig høy arealprosent avsatt til å dekke transportbehov.

 

 

Smalere? Har du sett brannbiler, vare-/lastebiler, anleggskjøretøy/-maskiner og busser? En god del firefeltsveier kunne bli 2-feltsveier - det er jeg med på.

 

Du skulle egentlig nevne de veiene som aldri brukes av kjøretøyene jeg nevnte. Ikke komme med en ny synsing. Prøv igjen.

Lenke til kommentar

 

Der er absolutt ingen grunn til å installere et 100 kWh-batteri i en elbil for å kunne kjøre 500 kilometer på én oppladning. Det er både økonomisk og miljømessig en feilvurdering.
Alternativet for min del er fossilbil. Er det det han mener er bedre både for miljø og økonomi? I så fall mener jeg han bommer grovt.

 

Ikke sikkert det. Skal du bytte bil uansett så kan det stemme, men ellers så er det best for klimaet å la være

 

Jeg er sikker på at CO2-regnskapet for hele batteriproduksjonen og forbruket av strøm er helt greit i Danmark, men mange steder tipper balansen, slik at elbiler ikke er mer miljøvennlige enn effektive bensinbiler.

"Jeg er sikker på" høres ikke akkurat vitenskapelig dokumentert ut. Flere rapporter har vist at selv elbiler drevet på 100% kullkraft er bedre for CO2-utslippene enn bensinbiler i samme klasse.

 

 

I såfall ville jeg avfeid de rapportene som useriøse. Alle seriøse rapporter sier noe annet

 

 

Lenke til kommentar

 

 

Ja ,det skal noen kilo batterier til, men det er noe som kan resirkuleres. Det kan ikke tonnevis av brent olje.

 

Problemet med batterivekta er jo at den bidrar til å redusere rekkevidde på grunn av at motoren må flytte på unødvendig mykje vekt, og at det på tilsvarande måte også blir auka svevestøv som følge av stort dekktrykk og at mykje elektrisk energi (som riktignok er billig) blir sløst vekk på å kjøyre rundt med tunge batteri som vanlegvis ikkje trengs.

 

 

Ikke helt riktig: alle - i alle fall nyere - elbiler har bremsenergiregenerering. Den energien som man bruker opp til å akselerere batterivekten ligger i bilens masse og hastighet (var det 0.5 * m * v2) og ca 60% (et tall som står her i kommentarfeltet på TU et sted) får man tilbake ved bremsingen. Nokså ulik fossilbiler hvor den energien blir til varme bremseskiver.

 

60%???  Er du gal mann? 

 

"Et kjøretøy på 1500 kg som bremser opp til full stans fra 100 kilometer i timen regenererer 0,16 kilowattimer, forutsatt at virkningsgraden er 100 prosent, og man ikke regner inn vind- og rullemotstand. I praksis er effektiviteten åpenbart langt lavere enn dette"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Du skulle egentlig nevne de veiene som aldri brukes av kjøretøyene jeg nevnte. Ikke komme med en ny synsing. Prøv igjen.

En stor del (over 50%) av veiarealet i f.eks. Oslo benyttes ikke av de du nevnte, dette arealet er dekket av parkerte (privat)biler.
Lenke til kommentar

 

Slike fremstøt fungert i Tyskland, som fortsatt er elbil U-land ...

I likhet med alle andre land...untatt "enorme" Norge som  har hele 150 000 elbiler.

Ikke «enormt» i volum nei, men ENORMT i signaleffekt på lik linje med California. Alle i elbilemiljøer verden over er veldig klar over hva som foregår i Norge. Store reduksjoner bilavgiftene på fossilbiler har stukket av med mesteparten av provenytapet, så fossilsalget er kunstig høyt. Man burde øke avgiftene betydelig på ICE biler, og avgiftene på diesel burde økes, så økonomien i å velge diesel forsvinner..

Dieselbiler er rett og slett helt ut. Porsche har stoppet dieselalternativet, flere vil følge etter...

Lenke til kommentar

 

Du skulle egentlig nevne de veiene som aldri brukes av kjøretøyene jeg nevnte. Ikke komme med en ny synsing. Prøv igjen.

En stor del (over 50%) av veiarealet i f.eks. Oslo benyttes ikke av de du nevnte, dette arealet er dekket av parkerte (privat)biler.

 

Den var litt bedre, men fortsatt har du ikke fjernet en eneste meter vei, bare annet, tilstøtende areal (men det skrev du jo i parentes).

 

Og jeg påstår fortsatt at bredden på veiene har ingenting med privatbilene å gjøre (bortsett fra de tidligere nevnte flerefeltsveier).

Lenke til kommentar

Forbruket er ikke vesentlig høyere. Du har litt ekstra vekt, men også mulighet for hybriddrift. Dette mer enn kompenseres of de første utslippsfrie kilometrene i praktisk talt alle tilfeller. Median kjørelengde pr. tur er under 15km i norge så man trenger ikke mye batteri for at veldig mye kjøring gjøres elektrisk, noe da også stemmer overens med hva TØI fant ut når de undersøkte dette: Dagens ladbare hybrider som har praktisk rekkevidde på batteri på 15-40km kjører alt halvparten av sin kjørelengde elektrisk.

 

De som har kjøpt pugin-hybrid er i stor grad de som har et kjøremønster som passer til det, dvs middels lang dagligkjøring (la oss si 10-30 km hver vei til jobb) og ikke så veldig mange langturer. Mitt kjøremønster passer dårlig, endel sykkel og endel korte bilturer (<5 km hver vei) i det daglige, og endel langturer (100-300 km). Fram til det kommer elbiler til en fornuftig pris med hengerfeste og plass til en familie som klarer de lengste turene med maks ett ladestopp beholder jeg dieselbilen.
Lenke til kommentar

 

 

 

Ja ,det skal noen kilo batterier til, men det er noe som kan resirkuleres. Det kan ikke tonnevis av brent olje.

 

Problemet med batterivekta er jo at den bidrar til å redusere rekkevidde på grunn av at motoren må flytte på unødvendig mykje vekt, og at det på tilsvarande måte også blir auka svevestøv som følge av stort dekktrykk og at mykje elektrisk energi (som riktignok er billig) blir sløst vekk på å kjøyre rundt med tunge batteri som vanlegvis ikkje trengs.

 

 

Ikke helt riktig: alle - i alle fall nyere - elbiler har bremsenergiregenerering. Den energien som man bruker opp til å akselerere batterivekten ligger i bilens masse og hastighet (var det 0.5 * m * v2) og ca 60% (et tall som står her i kommentarfeltet på TU et sted) får man tilbake ved bremsingen. Nokså ulik fossilbiler hvor den energien blir til varme bremseskiver.

 

60%???  Er du gal mann? 

 

"Et kjøretøy på 1500 kg som bremser opp til full stans fra 100 kilometer i timen regenererer 0,16 kilowattimer, forutsatt at virkningsgraden er 100 prosent, og man ikke regner inn vind- og rullemotstand. I praksis er effektiviteten åpenbart langt lavere enn dette"

 

 

https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/2357175/ og der i nærheten. Men jeg hadde tallet fra hukommelsen og lest her på TU for en stund siden.

 

Og selvfølgelig regner du ikke med vind- og rullemotstand fordi den er det samme for fossilbiler

Endret av trikola
Lenke til kommentar

"Jeg er sikker på" høres ikke akkurat vitenskapelig dokumentert ut. Flere rapporter har vist at selv elbiler drevet på 100% kullkraft er bedre for CO2-utslippene enn bensinbiler i samme klasse.

 

 

De rapportene vil jeg gjerne ha navn på, eller linker til el. og ikke bare "jeg har hørt om ...". Vær så snill?

Endret av Roger Olsen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Byene bør planlegges slik at en slipper å eie/benytte privatbil. Bilveier (og biler) tar rett og slett for mye plass.

 

Da gjenstår farkost med lengre rekkevidde til bruk i mer tynt befolkede områder.

Ja ,om folk bare skal sitte og ruge i leiligheten eller på kaffelattebar, og aldri ut av byen.

 

 

Skal ikke se bort i fra at det finnes nok av disse til at denne bilen blir en suksess: http://vredens-gnag.no/mann-33-caffe-latte-fire-dager-grunnet-halkefore-pa-frogner/

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...