Gå til innhold

Audis elbilsjef: – Tesla tenker helt feil rundt lading


Anbefalte innlegg

Jeg kunne gått så langt å si at det er en objektiv ulempe at 3 ladinger á 45 minutter tilsvarer 2 minutter på en dieselpumpe, men da blir folk her bare så utrolig sure.

 

Joda, men det er også er objektiv ulempe og huske på å stikke innom bensinstasjonen en gang i uken og bruke en fem minutter der, i stedet for å bruke tre sekunder når bilen parkeres i garasjen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Lading går nok raskere etterhvert, men vi pleier uansett å prøve å samlokalisere spisepauser og ladepauser. Teit å stoppe for å lade i 15 minutter, deretter kjøre 15 minutter for så å stoppe og spise i 45 minutter. Bortkastet tid. Evt. handle matvarer samtidig, om vi er på vei til hytta. Så lokasjoner med et godt tilbud er en fordel. Synd at Marché legger ned til fordel for BK ja, har spist mye god mat på Marché.

Jeg kunne gått så langt å si at det er en objektiv ulempe at 3 ladinger á 45 minutter tilsvarer 2 minutter på en dieselpumpe, men da blir folk her bare så utrolig sure.

 

Rent subjektivt så foretrekker jeg at når og hvor lenge man stopper på langtur styres av kroppens behov og tiden det tar å tilfredsstille disse behovene. 10-20 minutter pleier å være dekkende for å spise en matpakke og å gjøre unna nødvendig urinering. Så har man mulighet til å ta den pausen akkurat hvor man vil på et av de utallige naturskjønne stedene Norge har å tilby. Igjen vil jeg understreke at alt dette bare er subjektive preferanser. Hvis noen mener det er mye bedre ta en stopp i 45 minutter på akkurat samme stedet hver gang, på akkurat det samme industriområdet og bruke opptil tusenlappen for å spise akkurat den samme maten som får bunnscore i Tripadvisor, så gjerne det. Folk er forskjellige.

Matpakke? Brukt opp penga på diesel og bomstasjoner?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvis Teslas ladenettverk er et gullegg så er det kun én ting som teller for de andre bilprodusentene, nemlig hvor mye det koster å sette opp et nettverk som er minst like bra. La meg gjette, det koster mindre enn 30 milliarder kroner. Daimler alene hadde 100 milliarder i overskudd i fjor. Med andre ord så vil fordelen Tesla har med sitt ladenettverk lett kunne utlignes av andre. Og de er allerede i gang.

Hva får deg til å tro at eierne at Daimler er villige til å bruke 30% av overskuddet sitt? Fakta er at de ikke gjør det, og det begynner å virke usannsynlig at de kommer til å bygge ut noe også annet enn noen små tiltak for syns skyld.
Daimler trenger ikke å knekke ryggen på å lage ladenettverk helt alene fordi de er smarte og samarbeider med andre. De er med i IONITY sammen med Ford, BMW og VAG og vil bygge 400 ladestasjoner i Europa med over dobbel så høy ladehastighet som Tesla. Det er i tillegg flere andre utbyggingsplaner for den samme ladestandarden.

Så.. 400 ja.. Og det er nok?

Lenke til kommentar

Ja, om man er typen til å sitte i bilen og spise matpakke så er det nok en ulempe med lengre ladetider.

Det finnes rasteplasser. Eller et av de mange serveringsstedene langs veien som ikke er Marche på Lillehammer.

 

Skjønner at all denne friheten virker forvirrende på en elbileier. Ikke stoppe og spise på det samme stedet ved batteriladeren hver eneste gang? Hva gjør man da liksom?

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Ja, om man er typen til å sitte i bilen og spise matpakke så er det nok en ulempe med lengre ladetider.

Det finnes rasteplasser. Eller et av de mange serveringsstedene langs veien som ikke er Marche på Lillehammer.

 

Skjønner at all denne friheten virker forvirrende på en elbileier. Ikke spise på det samme stedet ved batteriladeren hver eneste gang? Hva gjør man da liksom?

Og vi skjønner at du har liten til ingen elbil erfaring.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Lurer på hvor mange biler Tesla hadde solgt om dei ikke hadde hatt lade nettverket sitt.

De hadde nok fortsatt solgt en del biler, men det hadde nok blitt langt vanligere å ha en fossilbil i tillegg for langturene.

 

Jeg har nå kjørt 24.000 km på åtte måneder, og det er stort sett bare langkjøring, i og med at jeg går til jobb. For meg hadde det vært ganske uaktuelt å kjøpe Tesla uten superladerne.

 

(Jeg kjøpte forresten CHAdeMO adapter samtidig som bilen, men har fortsatt ikke hatt behov for å bruke det. I hvert fall for mine behov, så er dekningen på superladernettverket svært god.)

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ja, om man er typen til å sitte i bilen og spise matpakke så er det nok en ulempe med lengre ladetider.

Det finnes rasteplasser. Eller et av de mange serveringsstedene langs veien som ikke er Marche på Lillehammer.

 

Skjønner at all denne friheten virker forvirrende på en elbileier. Ikke stoppe og spise på det samme stedet ved batteriladeren hver eneste gang? Hva gjør man da liksom?

 

Ja, rasteplasser er fint på denne tiden av året ;)

 

Skal man fra Oslo og til f.eks Trondheim så kan man velge mellom en del steder å stoppe om man kjører Tesla, man trenger ikke å bruke Lillehammer. Andre muligheter er Vinstra, Dombås, Elverum, Alvdal og Berkåk. Skulle tro man kunne finne mat man liker på minst ett av disse stedene, og man kan jo velge forskjellige steder hver gang. Selv har jeg spist på Elverum, Lillehammer og Dombås, fikk bra mat alle stedene. Hører også at det skal være et ganske bra spisested nær ladestasjonen på Vinstra samt at det har kommet noe nytt i Alvdal. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Det finnes rasteplasser. Eller et av de mange serveringsstedene langs veien som ikke er Marche på Lillehammer.

Ja, rasteplasser er fint på denne tiden av året ;)

 

Jeg skjønner perspektivet ditt som elbil-eier. Her har man nøye planlagt når, hvor lenge og hvilken rasteplass man skal stoppe på og så kommer været og ødelegger alt. Men å håndtere slike eventualiteter er ikke noe problem med normale biler.

 

Og jeg må nesten spørre. For du og andre som bruker en vesentlig del av sin tid på å drive gratisreklame for et amerikansk bilmerke, tror du det finnes en grense for hvor absurd argumentasjonen kan være før reklamen virker mot sin hensikt? Jeg mener at man allerede er ganske langt ut i det absurde om man hevder at det ikke en gang finnes en teoretisk ulempe med at det tar 45 minutter på en superlader for det man får til på ett minutt på en bensinstasjon. Men du går til og med lenger enn det. Du hevdet tidligere her at du er glad for at ladingen ikke tar kortere tid. Da er man langt uti surrealismen.

 

Ellers er det flott at du har oversikt over de alternativene som finnes om man skal ha seg litt mat mens man venter på at bilen lader ferdig. Kanskje du kan utgi en slags Michelin-guide for elbil-eiere? Skulle ikke være store jobben med det.

Endret av uname -l
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ja, om man er typen til å sitte i bilen og spise matpakke så er det nok en ulempe med lengre ladetider.

Det finnes rasteplasser. Eller et av de mange serveringsstedene langs veien som ikke er Marche på Lillehammer.
Mange? Det er stort sett berre bensinstasjonar som serverer pølser i tillegg. Kven ynskjer å ete der? Vegkroer har dårlege kår her i landet, fordi bensinstasjonane har teke den marknaden. Folk stansar på bensinstasjonane uansett, og stappar i seg ei lunka pølse før dei køyrer vidare.

 

Skjønner at all denne friheten virker forvirrende på en elbileier. Ikke stoppe og spise på det samme stedet ved batteriladeren hver eneste gang? Hva gjør man da liksom?

 

Det er ikkje so ofte eg køyrer over 400 km ei eitt strekk, so det er ikkje eit veldig stort problem. I tillegg køyrer eg gjerne ei ny rute kvar gong, om praktisk mogeleg, slik at det vert ein ny(e) ladar(ar) langs ruta. Dersom eg er lei av ein stad, men må lade, kan det òg hende at eg kortar ned ladepausa til 10 minutt for å pisse og fylle kaffikoppen, køyrer vidare og tek matpausa på neste superladar. På 10 minutt får eg opp til 90 km ekstra på batteriet. Elles har eg alltid arbeid å gjere, og om ikkje ungane får seg ein halvtimes leikepause ute etter fem timar i bil, kan dei etter kvart vere ganske utrivelege. (Det gjeld meg sjølv òg, når eg veit at arbeidet hopar seg opp og tidsfristar ryk – eg må på nett av og til.)

 

Du skal køyre veldig langt for å trenge 3 ladepauser på 45 minutt. Då kjem du deg heilt frå Danskebåten til Ingolstadt. Dei fleste pleier å ta fly i staden på slike avstandar, men om du insisterer på å køyre bil er det lurt å ta nokre pauser undervegs.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tesla sparket i gang elbilrevolusjonen - har bevist at å kjøre el er fullt på høyde med fossil, og miljømessig betydelig bedre. Andre produsenter har omsider oppdaget at de selger mindre og kommer diltende etter med sine elbiler, men foreløpig har det vært mye prat og lite konkret både hva gjelder størrelse på batterier og lademuligheter.

Håper at de andre produsentene får fart på "sakene" slik at vi etterhvert kan få ned både lokale og globale utslipp fra transportsektoren.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Mange? Det er stort sett berre bensinstasjonar som serverer pølser i tillegg. Kven ynskjer å ete der? Vegkroer har dårlege kår her i landet, fordi bensinstasjonane har teke den marknaden. Folk stansar på bensinstasjonane uansett, og stappar i seg ei lunka pølse før dei køyrer vidare.

Bensinstasjoner har mer enn pølser. Vurdert å ta deg en bolle i stedet? Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tesla sparket i gang elbilrevolusjonen - har bevist at å kjøre el er fullt på høyde med fossil, og miljømessig betydelig bedre. Andre produsenter har omsider oppdaget at de selger mindre og kommer diltende etter med sine elbiler, men foreløpig har det vært mye prat og lite konkret både hva gjelder størrelse på batterier og lademuligheter.

Håper at de andre produsentene får fart på "sakene" slik at vi etterhvert kan få ned både lokale og globale utslipp fra transportsektoren.

Mindre? Flere produsenter økte totalsalget sitt i 2017.

Lenke til kommentar

...

Det virker som at VW/audi ikke vil bruke penger på ladeinfrastrukturen og legger ansvaret for dette over på myndighetene/enova. Jeg er enig i visjonen hans, men det har fungert dårlig i praksis de siste årene.

 

Han kaller det "fremtidsvisjon", men det er vel egentlig en "fortidsvisjon". Han vil tilbake til slik det fungerer med fossilbiler.

Lenke til kommentar

 

Mange? Det er stort sett berre bensinstasjonar som serverer pølser i tillegg. Kven ynskjer å ete der? Vegkroer har dårlege kår her i landet, fordi bensinstasjonane har teke den marknaden. Folk stansar på bensinstasjonane uansett, og stappar i seg ei lunka pølse før dei køyrer vidare.

Bensinstasjoner har mer enn pølser. Vurdert å ta deg en bolle i stedet?

Stemmer, dei sel bollar og brus i tillegg, men eg er so stor at eg treng skikkeleg middag når eg er på tur i 14 timar. Eg forstår at du har brukt alle vekepengane dine på diesel, og et matpakke i staden. Det fungerer kanskje for deg, men ikkje for meg.

Lenke til kommentar

 

Lurer på hvor mange biler Tesla hadde solgt om dei ikke hadde hatt lade nettverket sitt.

De hadde nok fortsatt solgt en del biler, men det hadde nok blitt langt vanligere å ha en fossilbil i tillegg for langturene.

 

Jeg har nå kjørt 24.000 km på åtte måneder, og det er stort sett bare langkjøring, i og med at jeg går til jobb. For meg hadde det vært ganske uaktuelt å kjøpe Tesla uten superladerne.

 

(Jeg kjøpte forresten CHAdeMO adapter samtidig som bilen, men har fortsatt ikke hatt behov for å bruke det. I hvert fall for mine behov, så er dekningen på superladernettverket svært god.)

Etter ca 200000 km har jeg ikke hatt behov for chademolading en eneste gang (på 2,5 år med Tesla) ??

Lenke til kommentar

Det irriterer meg at folk er så dumme at de ikke skjønner at det å lade en elbil tar MYE kortere tid enn å fylle både diesel og bensin! Fyller man fossildrivstoff så tar det så kort tid at man må stå ved pumpa hele tiden. Det er 2,5 minutter rett ut av livet ditt. For alltid! 2,5 minutter du ALDRI får tilbake!

 

Med elbil så kan du gå fra "pumpa" og gjøre andre ting samtidig. Da telles ikke ladetiden siden du bruker tiden på andre ting. F.eks. spise pølse som andre her nevner, eller ta en middag på resturang. Gå på kino eller teater. Handle mat så du har til helga. Bare fantasien setter grenser! I stedet tviholder de på å kaste bort store deler av livet sitt foran en fossilpumpe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...