Gå til innhold

Audis elbilsjef: – Tesla tenker helt feil rundt lading


Anbefalte innlegg

 

Tesla gjorde nok det riktige. Hvor mange biler hadde de solgt uten hurtiglader nettverk? Det var helt nødvendig for at strategien skulle fungere. Godt mulig at andre får kjøpe seg inn til en høy pris etterhvert som antall el biler øker og andre vil inn på markedet. Godt mulig at det er hurtigladernettverket som er teslas gullegg.

Hvis Teslas ladenettverk er et gullegg så er det kun én ting som teller for de andre bilprodusentene, nemlig hvor mye det koster å sette opp et nettverk som er minst like bra. La meg gjette, det koster mindre enn 30 milliarder kroner. Daimler alene hadde 100 milliarder i overskudd i fjor. Med andre ord så vil fordelen Tesla har med sitt ladenettverk lett kunne utlignes av andre. Og de er allerede i gang.

 

Ingen tvil om at Daimler++ har nok penger, dessuten er jo teknologien overkommelig. Det store spørsmålet er *motivasjon*.

 

For Tesla sin del var det enkelt, de *måtte* bygge superladere for at bilene deres skulle kunne brukes på langkjøring, å gjøre ting halvveis eller ikke i det hele tatt var aldri et alternativ.

 

Så får vi se hvem som får mest fart på sakene. De som *må* gjøre det eller de som egentlig ikke har lyst. ;)

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Hvis Teslas ladenettverk er et gullegg så er det kun én ting som teller for de andre bilprodusentene, nemlig hvor mye det koster å sette opp et nettverk som er minst like bra. La meg gjette, det koster mindre enn 30 milliarder kroner. Daimler alene hadde 100 milliarder i overskudd i fjor. Med andre ord så vil fordelen Tesla har med sitt ladenettverk lett kunne utlignes av andre. Og de er allerede i gang.

For Tesla sin del var det enkelt, de *måtte* bygge superladere for at bilene deres skulle kunne brukes på langkjøring, å gjøre ting halvveis eller ikke i det hele tatt var aldri et alternativ.

 

Helt enig i det. Jeg reagerer bare på at Teslas fordeler blir framstilt som veldig vanskelig å utligne, når det egentlig er omvendt. Det Tesla er gode på er lett å utligne. Det Tesla er dårlig på(veldig mye) er kjempevanskelig å gjøre noe med.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

For de som kjører Tesla er jo systemet til Tesla overlegent. De kan lade på alle Tesla sine stasjoner, i tillegg til hos de kommersielle. Audi sutrer jo selvsagt over at de ikke får tilgang til Tesla sitt system og det er selvsagt dårlig for Audi og deres kunder. Uansett så lades det som regel i garasjen, for de fleste er de kun langturer som krever bruk at andre ladere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis Teslas ladenettverk er et gullegg så er det kun én ting som teller for de andre bilprodusentene, nemlig hvor mye det koster å sette opp et nettverk som er minst like bra. La meg gjette, det koster mindre enn 30 milliarder kroner. Daimler alene hadde 100 milliarder i overskudd i fjor. Med andre ord så vil fordelen Tesla har med sitt ladenettverk lett kunne utlignes av andre. Og de er allerede i gang.

 

Hva får deg til å tro at eierne at Daimler er villige til å bruke 30% av overskuddet sitt? Fakta er at de ikke gjør det, og det begynner å virke usannsynlig at de kommer til å bygge ut noe også annet enn noen små tiltak for syns skyld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvis Teslas ladenettverk er et gullegg så er det kun én ting som teller for de andre bilprodusentene, nemlig hvor mye det koster å sette opp et nettverk som er minst like bra. La meg gjette, det koster mindre enn 30 milliarder kroner. Daimler alene hadde 100 milliarder i overskudd i fjor. Med andre ord så vil fordelen Tesla har med sitt ladenettverk lett kunne utlignes av andre. Og de er allerede i gang.

Hva får deg til å tro at eierne at Daimler er villige til å bruke 30% av overskuddet sitt? Fakta er at de ikke gjør det, og det begynner å virke usannsynlig at de kommer til å bygge ut noe også annet enn noen små tiltak for syns skyld.

 

Daimler trenger ikke å knekke ryggen på å lage ladenettverk helt alene fordi de er smarte og samarbeider med andre. De er med i IONITY sammen med Ford, BMW og VAG og vil bygge 400 ladestasjoner i Europa med over dobbel så høy ladehastighet som Tesla. Det er i tillegg flere andre utbyggingsplaner for den samme ladestandarden.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tesla gjorde nok det riktige. Hvor mange biler hadde de solgt uten hurtiglader nettverk? Det var helt nødvendig for at strategien skulle fungere. Godt mulig at andre får kjøpe seg inn til en høy pris etterhvert som antall el biler øker og andre vil inn på markedet. Godt mulig at det er hurtigladernettverket som er teslas gullegg.

Det er veldig lite sannsynlig at noen av de store tyske skal kjøpe seg inn i Teslas nettverk. Det er for mye stolthet og prestisje i dette. Å kjøpe seg inn vil være å innrømme nederlag. En nisjeprodusent kan det nok kanskje skje med, som f.eks JLR. Men også for de er det noe som vil sitte langt, langt inne. Det er heller ikke så enkelt at man bare kan kjøpe seg inn. Bilen må bygges etter dette, både pluggen og kommunikasjonen med laderen, siden Tesla har sin egen spesielle standard.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke penger som er problemet mhp. bygging av et stort ladenettverk. Det er tiden det tar å få til avtaler med aktuelle aktører mhp. lokalisering (fortrinnsvis god lokalisering med et bra tilbud til de som venter), få e-verket til å legge frem nok strøm samt å få produsert og installert selve utstyret. Tesla har brukt mange år på dette, et tilsvarende nettverk for CCS går neppe å bygge på særlig mye kortere tid. Dermed beholder Tesla forspranget.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er ikke penger som er problemet mhp. bygging av et stort ladenettverk. Det er tiden det tar å få til avtaler med aktuelle aktører mhp. lokalisering (fortrinnsvis god lokalisering med et bra tilbud til de som venter), få e-verket til å legge frem nok strøm samt å få produsert og installert selve utstyret. Tesla har brukt mange år på dette, et tilsvarende nettverk for CCS går neppe å bygge på særlig mye kortere tid. Dermed beholder Tesla forspranget.

IONITY alene har som mål å få på plass 400 CCS2 ladestasjoner i Europa innen 2020. I følge wikipedia så har Tesla per nå 353 stasjoner i Europa.

 

Når det gjelder lokalisering med bra tilbud(Du tenker kanskje på at den på Lillehammer vil få Burger King) så må batteriteknologien på et eller annet tidspunkt bli såpass bra at ladestasjoner ikke trenger å ha et omfattende tilbud med ting man kan bruke tiden på mens bilen lader. CCS2 er på fremtidsrettede 350 kW.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

IONITY alene har som mål å få på plass 400 CCS2 ladestasjoner i Europa innen 2020. I følge wikipedia så har Tesla per nå 353 stasjoner i Europa.

 

Når det gjelder lokalisering med bra tilbud(Du tenker kanskje på at den på Lillehammer vil få Burger King) så må batteriteknologien på et eller annet tidspunkt bli såpass bra at ladestasjoner ikke trenger å ha et omfattende tilbud med ting man kan bruke tiden på mens bilen lader. CCS2 er på fremtidsrettede 350 kW.

 

Tesla har 378 stasjoner pr. nå, med ca. 5000 ladeuttak (har ikke nøyaktig tall). På nye lokasjoner bygger de med inntil 42 uttak pr. plass. Hvor mange skal Ionity ha per plass? Om det er f.eks 6 stk. så vil de med 400 stasjoner ha under halvparten av det Tesla har nå, og innen den tid har Tesla sannsynligvis mer enn doblet antall uttak. Tesla åpnet over 100 nye stasjoner i Europa i 2017 alene, mot ca. 70 i 2016. Akselerert utbygging altså, noe som tyder på at Tesla alene øker med mer enn Ionity i 2018 (og MYE mer om vi ser på antall uttak og ikke på antall plasser).

 

Lading går nok raskere etterhvert, men vi pleier uansett å prøve å samlokalisere spisepauser og ladepauser. Teit å stoppe for å lade i 15 minutter, deretter kjøre 15 minutter for så å stoppe og spise i 45 minutter. Bortkastet tid. Evt. handle matvarer samtidig, om vi er på vei til hytta. Så lokasjoner med et godt tilbud er en fordel. Synd at Marché legger ned til fordel for BK ja, har spist mye god mat på Marché.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Tesla gjorde nok det riktige. Hvor mange biler hadde de solgt uten hurtiglader nettverk? Det var helt nødvendig for at strategien skulle fungere. Godt mulig at andre får kjøpe seg inn til en høy pris etterhvert som antall el biler øker og andre vil inn på markedet. Godt mulig at det er hurtigladernettverket som er teslas gullegg.

Hvis Teslas ladenettverk er et gullegg så er det kun én ting som teller for de andre bilprodusentene, nemlig hvor mye det koster å sette opp et nettverk som er minst like bra. La meg gjette, det koster mindre enn 30 milliarder kroner. Daimler alene hadde 100 milliarder i overskudd i fjor. Med andre ord så vil fordelen Tesla har med sitt ladenettverk lett kunne utlignes av andre. Og de er allerede i gang.

 

Vil tippe rundt 16-17 mrd. kr for et nettverk med 7.500 ladere. Kostnadene vil jo uansett fordeles på flere aktører.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Lading går nok raskere etterhvert, men vi pleier uansett å prøve å samlokalisere spisepauser og ladepauser. Teit å stoppe for å lade i 15 minutter, deretter kjøre 15 minutter for så å stoppe og spise i 45 minutter. Bortkastet tid. Evt. handle matvarer samtidig, om vi er på vei til hytta. Så lokasjoner med et godt tilbud er en fordel. Synd at Marché legger ned til fordel for BK ja, har spist mye god mat på Marché.

Jeg kunne gått så langt å si at det er en objektiv ulempe at 3 ladinger á 45 minutter tilsvarer 2 minutter på en dieselpumpe, men da blir folk her bare så utrolig sure.

 

Rent subjektivt så foretrekker jeg at når og hvor lenge man stopper på langtur styres av kroppens behov og tiden det tar å tilfredsstille disse behovene. 10-20 minutter pleier å være dekkende for å spise en matpakke og å gjøre unna nødvendig urinering. Så har man mulighet til å ta den pausen akkurat hvor man vil på et av de utallige naturskjønne stedene Norge har å tilby. Igjen vil jeg understreke at alt dette bare er subjektive preferanser. Hvis noen mener det er mye bedre ta en stopp i 45 minutter på akkurat samme stedet hver gang, på akkurat det samme industriområdet og bruke opptil tusenlappen for å spise akkurat den samme maten som får bunnscore i Tripadvisor, så gjerne det. Folk er forskjellige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Lading går nok raskere etterhvert, men vi pleier uansett å prøve å samlokalisere spisepauser og ladepauser. Teit å stoppe for å lade i 15 minutter, deretter kjøre 15 minutter for så å stoppe og spise i 45 minutter. Bortkastet tid. Evt. handle matvarer samtidig, om vi er på vei til hytta. Så lokasjoner med et godt tilbud er en fordel. Synd at Marché legger ned til fordel for BK ja, har spist mye god mat på Marché.

Jeg kunne gått så langt å si at det er en objektiv ulempe at 3 ladinger á 45 minutter tilsvarer 2 minutter på en dieselpumpe, men da blir folk her bare så utrolig sure.

 

Rent subjektivt så foretrekker jeg at når og hvor lenge man stopper på langtur styres av kroppens behov og tiden det tar å tilfredsstille disse behovene. 10-20 minutter pleier å være dekkende for å spise en matpakke og å gjøre unna nødvendig urinering. Så har man mulighet til å ta den pausen akkurat hvor man vil på et av de utallige naturskjønne stedene Norge har å tilby. Igjen vil jeg understreke at alt dette bare er subjektive preferanser. Hvis noen mener det er mye bedre ta en stopp i 45 minutter på akkurat samme stedet hver gang, på akkurat det samme industriområdet og bruke opptil tusenlappen for å spise akkurat den samme maten som får bunnscore i Tripadvisor, så gjerne det. Folk er forskjellige.

 

Ja, om man er typen til å sitte i bilen og spise matpakke så er det nok en ulempe med lengre ladetider. Selv foretrekker jeg å bli servert et varmt måltid et sted jeg kan sette meg ned og slappe av litt. Da er faktisk for kort ladetid en ulempe, siden man må ut og flytte på bilen før maten blir servert. Personlig synes jeg det til tider går for fort på Tesla sine ladere, mens CHAdeMO-lading på ca. 40kWh gir meg den tiden jeg trenger på å bli ferdig. Pga. det og større flatedekning lader vi ganske ofte på CHAdeMO-nettverket. Drøye 1600kWh i fjor i følge Fortums statistikk. Men det begynner å bli mer og mer køproblematikk på CHAdeMO-laderne, utbyggingen holder ikke tritt med elbilsalget. 

 

Ang. matkvalitet så varierer det selvsagt veldig. Ligger ladestedet utenfor f.eks Max eller Jafs er det jo bare å gi opp, ikke noe spiselig der. Men f.eks 200m unna Stjørdal SuperCharger ligger Amore restaurant som er ratet som nr.1 i Stjørdal. Det er vel fortjent for å si det slik. Marché har også servert mye god mat, samme med Elgstua i Elverum. Etterhvert som det blir flere ladeplasser kan man også velge litt friere hvor man vil stoppe. 

 

Ellers er det ytterst sjelden folk kjører så langt at man trenger mer enn en ladestopp. 3 stopp, da har du kjørt fra morgen til kveld om vi snakker om Norge...

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 6
Lenke til kommentar

Føler at de tenker litt feil når de ser for seg at lading vil foregå på samme måte som med fylling av bensin. Når batterikapasitet begynner å nærme se kapasiteten på en bensintank så vil behovet for hurtigladere bli så lite at det bare er unntaksvis disse trengs. Man har jo fulladet bil hver morgen når den står hjemme og lader. Veldig sjelden jeg trenger å fylle tanken 2 ganger på en dag ihvertfall. Vi er ikke der i dag, men er vel heller ikke i tvil om at vi kommer dit. Og vil det da være behov for den infrastrukturen som man delvis har arvet fra bensin og dieselbiler?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fabrikken i Belgia som nå skal produsere to E-tron-modeller i stedet for A1, produserte 105.000 biler i 2016. Så da vet vi noe om kapasiteten og ambisjonene Audi har med disse to elbilene. Rundt 10.000 elbiler i året synes jeg tyder på en seriøs satsing fra Audi's side! Trolig vet de også mye mer enn Tesla, BMW Nissan visste rundt 2011 til 2013 da disse startet opp og overvurderte markedet for elbiler kraftig.

 

En bilprodusent som VAG kan ikke på kort tid et par år) legge om fra å bygge ca ti millioner fossilbiler til ti millioner elbiler (slik enkelte tror er mulig) og måtte tape mer enn hundretusen kroner per bil. Både BMW, VAG og Mercedes (Daimler) posisjonerer seg for å møte både en kraftig ekspansjon i etterspørselen av elbiler eller alt i mellom inntil lav etterspørsel. Stikkordet er et fleksibelt produksjonsapparat.

 

Alt som har skjedd med elbiler rundt i verden er helt logisk. Bare langsomt har elbiler blitt billigere og fått lengre rekkevidde. Nå skyter denne utviklingen fart i tillegg til økende politisk press, særlig i Kina og India.

 

Tesla måtte bygge ut et ladenettverk for kunne gjøre salg av sine elbiler troverdig. Nå når alle andre bilprodusenter ser at elbiler vil bli dominerende, er det helt logisk at de går sammen (på mange forskjellige måter) om å bygge ut et godt ladenettverk og til dels mye bedre enn Tesla's (opp til 350 kW lading).

 

"Mener Tesla-metoden (egne ladenettverk) er feil. Det er helt fullstendig feil måte å gjøre det på". Sier Stefan Niemand i Audi. Dette er en smart måte å si ting på, el slags idiotforklaring av Tesla. Men det skal ikke tolkes slik, for nå er situasjonen en helt annen! Tesla hadde og har helt rett gitt sitt utgangspunkt og Niemand har helt rett gitt dagens situasjon.

 

Jeg er glad for at bilindustrien er rasjonell i motsetning til en viss person i det Hvite Hus!

Lenke til kommentar

Om elbiler blir populært er det sansynlig at flere vil henge seg på. Mye av kostnadene ved bilbygging er knyttet til utvikling av motorer som oppfyller stadig strengere miljøkrav. Dette gjør at mindre leverandører enten må kjøpe drivverk av andre eller slutte å selge biler. Mange eksempler på dette.

 

El motorer og batterier er enkel tekniologi som kan kjøpes av mindre velslåtte firma og settes sammen enkelt. Det kan dukke opp mange nye elbiler i kjølevannet til tesla. Disse har ikke resurser til å bygge ladenettverk og må inngå avtaler med de store.

 

For mange bilfabrikanter er ikke batteri spikret som fremtidens kraftkilde i en bil. Sitter disse på gjerdet for lenge kan det bli katastrofalt. Bygger de store ladenettverk og folk velger andre løsninger som biodrivstoff , alkohol eller amoniakk, kan det være en forferdelig feilinvistering

Lenke til kommentar

Fabrikken i Belgia som nå skal produsere to E-tron-modeller i stedet for A1, produserte 105.000 biler i 2016. Så da vet vi noe om kapasiteten og ambisjonene Audi har med disse to elbilene. Rundt 10.000 elbiler i året synes jeg tyder på en seriøs satsing fra Audi's side!

105.000 bilar er òg veldig nær det Tesla produserte av Model S + Model X i 2016. 10.000 i året sel dei veldig lett. Spørs om Audi vil skalere opp so mykje som trengst for å dekkje etterspurnaden, for det skin godt gjennom at dei ikkje trur dei vil tene pengar på bilane.
  • Liker 2
Lenke til kommentar

El motorer og batterier er enkel tekniologi som kan kjøpes av mindre velslåtte firma og settes sammen enkelt. Det kan dukke opp mange nye elbiler i kjølevannet til tesla. Disse har ikke resurser til å bygge ladenettverk og må inngå avtaler med de store.

Det koster veldig mye penger å få typegodkjent en bil, selv uten utslippstester.

Lenke til kommentar

 

El motorer og batterier er enkel tekniologi som kan kjøpes av mindre velslåtte firma og settes sammen enkelt. Det kan dukke opp mange nye elbiler i kjølevannet til tesla. Disse har ikke resurser til å bygge ladenettverk og må inngå avtaler med de store.

 

Det koster veldig mye penger å få typegodkjent en bil, selv uten utslippstester.

Veldig mye penger er et uklart begrep. Å utvikle en dieselmotor som klarer euro 6 koster hundrevis av millioner. Da ford utviklet transitt dieselmotoren i 82 kostet den flere miliarder å utvikle. Hva det koster i dag er sansynligvis mindre men alikevellgigantisk i forhold til å kjøpe en 200 kw el motor. Automat gear kasse trenger de ikke. Utviklig av motorstyring og styring av gear kan skippes. Det er faktisk så dyrt at store fabrikker kjøper hos hverandre for å spare penger. Bare se på psa sin 1,6 diesel som brukes i mange andre merker enn psa. Vi ser allerede at det dukker opp konkurenter med batteri biler vi aldri har hørt om. Det samme skjer på motorsykler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...