Gå til innhold

Flere som sliter med å få seg jobb i Oslo?


Anbefalte innlegg

Er det bare meg, eller har det blitt veldig vanskelig å få seg jobb her sammenlignet med for noen år siden? Jobbene som ikke krever utdanning har naturligvis mange søkere. Men veldig mange jobber krever mye utdanning, noe nordmenn har mye av, så blir en ond sirkel hvor folk utdanner seg mer og mer til ingen nytte. Kjenner flere som har tatt nye utdanninger til ingen nytte. Norge har blitt et hardere og kaldere samfunn også. Jeg vet ikke hva jeg vil med dette innlegget, kanskje bare lese noen som samtykker. Kom gjerne med forslag til hvordan få seg jobb forsåvidt. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du er absoutt ikke alene, dette er et problem overalt grunnet mangel på vilje, både innad i bedrifene og stortinget.

 

- Før i tiden så var jobb nærmest en selvfølge dersom man utdannet seg... slik er det ikke nå.

- Færre "mentorer" og vilje til å gi folk en sjanse og faktisk lære opp.

- Noen ser seg blindt på master-syken, en slags utdannings-hysteri-inflasjon. Hva blir neste nivå - ph.d?

- Andre vil ikke betale så mye i lønn (endel med master havner på vaskejobber og kiwi'n)

- Bedrifter ønsker helst seg super-spesialister som har jobbet med en ting i mange år (episk feil når de må hyre inn pensjonister for noe som de ikke var interessert i å lære opp de yngre i, og ingen er mester i noe mm man har jobbet i mange år med noe)

- Bedrifter ser helst etter folk med fagbrev før de tar en ingeniørutdanning, men det finnes veldig få lærlingplasser, og voksne lærlinger gidder de ikke å ta inn.

- NAV og slike attføringsbedrifter vil jage folk ut og anbefaler å renne ned dørene til bedrifter. Og bedriftene hater som regel dette...

 

- Alt dette forsvinner selvsagt dersom du kjenner sjefen direkte, vel og merke.

 

Det skal virkelige ikke være lett :-D

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Bra liste over ^

 

Kan legge til:

 

-Nav sender rekordmange i arbeidspraksis sammenlignet med tidligere år. Dette fortrenger bedriftenes behov for å faktisk betale folk for å jobbe i vanlige jobber og sender lønningene ned.

-Arbeidsinnvandring fra EØS. Hvorfor lære opp en norsk gutt når du kan ansette en polakk med erfaring? Snakker han bare polsk? Perfekt for det gjør alle de andre på arbeidsplassen også...

-Automatisering. Hvorfor betale noen for å copy paste fra et system til et annet når en algoritme kan gjøre det 100000 ganger billigere og raskere.

Lenke til kommentar

Gode svar.

Angående NAV: Jeg var på et intervju hvor intervjueren spurte meg om jeg godtok å gå til NAV for å motta lønn. Så noen bedrifter utnytter seg helt klart av NAV-systemet.

Det er noe råttent i Kongeriket Norge. 

Jeg husker det var enkelt for ti år siden å få en "drittjobb", eller ikke engang en drittjobb, men en jobb nede på rangstigen. Jeg føler Norge nå mer og mer ligner et vanlig europeisk land. Og man ser det tydelig på de superseriøse ungdommene nå. 

Jeg føler jeg er for gammel (ikke gammel, men rundt 30) og overutdannet for en del jobber, som kafé, men jeg har for lite erfaring for andre jobber/bransjer (som jeg har noe erfaring i fra før). 

Lenke til kommentar

Globaliséring og rød politikk. Vi er også ute i verden og tar jobber, kjøper opp eiendommer for milliarder. Dette er en toveis-ting. Vi kan velge mellom å kjøre rent blått, stenge oss inne, bygge Trump-murer, lukke økonomien inne i landet .. eller vi kan prøve å få verden til å samarbeide.

Lenke til kommentar

Globaliséring og rød politikk. Vi er også ute i verden og tar jobber, kjøper opp eiendommer for milliarder. Dette er en toveis-ting. Vi kan velge mellom å kjøre rent blått, stenge oss inne, bygge Trump-murer, lukke økonomien inne i landet .. eller vi kan prøve å få verden til å samarbeide.

Rød politikk er det vel temmelig langt unna, det Norge driver med, men ellers enig i noe av det du skriver. Men du skriver "vi" mener du nok eliten, ikke folk flest. Selv om nordmenn til nå i hvert fall har vært heldige. Og inntektene har falt ned på vanlige folk også. Vi er ikke som Nigeria og Indonesia ennå i hvert fall, men ting forandrer seg raskt for tiden.

Lenke til kommentar

Det er også et kjempehøyt antall søkere på slike jobber. Kiwi et sted her i Oslo sentrum hadde over 300 søkere. Men hørt mye verre enn det! Jobber på litt spennende steder som ikke nødvendigvis er så spennende i seg selv kan være enda vanskeligere. 20% stilling i butikken på Munchmuseet hadde 800 søkere...og de ansatte ingen etter et halvt års prosess med to intervjurunder. 

Jeg føler litt at Norge begynner å bli et land med klare vinnere og tapere. Om du er en vinner med fast, trygg jobb opplever du å bo i et av verdens beste land, om du taper i dagens samfunn føler du mer og mer du bor i et normalt europeisk land hvor livet stadig blir mer utrygt.

Endret av oglabar
Lenke til kommentar

 

 

Kiwi et sted her i Oslo sentrum hadde over 300 søkere

 

300 vil jeg si er nokså vanlig, kanskje til og med i minste laget (dessverre). Det hender at det er både dobbelt og tre ganger så mange søkere på typiske butikkjobber i hovedstaden. 

 

https://www.nrk.no/norge/840-sokte-jobben_-han-fikk-den-1.11814162

 

https://www.aftenposten.no/norge/i/m694E/Utkonkurrerte-585-andre-i-kamp-om-Rimi-jobb

 

(..)

Endret av Marcus Halberstram
Lenke til kommentar

Jeg føler litt at Norge begynner å bli et land med klare vinnere og tapere. Om du er en vinner med fast, trygg jobb opplever du å bo i et av verdens beste land, om du taper i dagens samfunn føler du mer og mer du bor i et normalt europeisk land hvor livet stadig blir mer utrygt.

 

Jeg ville ha sagt det var motsatt; der finnes garantert ikke noe annet land i verden der det er mer komfortabelt å ikke jobbe enn nettopp her. 

Lenke til kommentar

Det spørs jo fullstendig på fagområdet det. Ufaglærte kan kanskje oppleve stor konkurranse på de lette og gode jobbene, men jeg tviler på at du hadde hatt spesielt problemer med å skaffe deg jobb innenfor f.eks. IT.

 

Husk også at jobber ikke blir kastet etter unge og uerfarne. Du må stå på, søke jobber og svare riktig på intervju. Norge har ikke blitt kaldere bare fordi du ikke får servert stillinger på sølvfat.

Endret av Gavekort
Lenke til kommentar

 

Jeg føler litt at Norge begynner å bli et land med klare vinnere og tapere. Om du er en vinner med fast, trygg jobb opplever du å bo i et av verdens beste land, om du taper i dagens samfunn føler du mer og mer du bor i et normalt europeisk land hvor livet stadig blir mer utrygt.

 

Jeg ville ha sagt det var motsatt; der finnes garantert ikke noe annet land i verden der det er mer komfortabelt å ikke jobbe enn nettopp her. 

 

 

Det er jeg ikke så sikker på. Ca 50% av alle arbeidsledige får ikke arbeidsledighetstrygd, resten får 60% av tidligere lønnsinntekt i 2 år, men får ingenting for næringsinntekt. Vi har god velferd for syke i Norge, men ikke for arbeidsledige.

 

I tilegg er det mer flaut å være arbeidsledig i Norge enn i andre land, nordmenn har normalt et dårligere familienettverk og NAV som skal hjelpe dem har blitt ekstremt upersonlig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det spørs jo fullstendig på fagområdet det. Ufaglærte kan kanskje oppleve stor konkurranse på de lette og gode jobbene, men jeg tviler på at du hadde hatt spesielt problemer med å skaffe deg jobb innenfor f.eks. IT.

 

Husk også at jobber ikke blir kastet etter unge og uerfarne. Du må stå på, søke jobber og svare riktig på intervju. Norge har ikke blitt kaldere bare fordi du ikke får servert stillinger på sølvfat.

 

Dette blir som å konstant fortelle barn at de kan bli hva som helst / gjøre hva som helst dersom de bare jobber hardt nok. Nei, realiteten er stikkmotsatt og mange opplever veggen.

 

Norge har faktisk greid å øke forskjellen mellom rike og "fattige". Og som student så lever man under fattiggrensen tatt i betraktning i hvordan prisene i Norge er blitt, altså mindre en student hadde på 70 og 80 tallet. Og den gangen så var man "garantert" jobb desom man satte viljen inn. Igjen, skolesystemet og arbeidsmarkedet svikter og folk blir mere egostiske.

 

Slike uttalelser kommer (rettet mot tigerdyr spesfikt) gjerne fra folk ikke har møtt på særlig mye motstand i livet, eller at du bare er blitt kynisk (om du er lærer så skjønner jeg godt hvorfor folk dropper ut med manglende livsmot med slike kalde utsang. :-P

 

Som jeg garantert også skrev i fjor - det skal ikke være nødvendig å slite vettet ut av seg i årevis i forsøk på å skaffe seg jobb (eller mange års skolegang), der man møter veggen og i økonomisk ruin, og tilsutt ende opp på NAV, kanskje resten av livet.

 

Apropos egosisme; mange (både innad i det akademiske institusjonen og i arbeidslivet) tviholder på informasjon og lysten til å hjelpe. "Bare fordi jeg slet så skal faen du og slite" :-)

 

Snakket nettopp med to privat-lærere som fortalte om fortvilte elever som FAKTISK VIL og jobber men de opplever at de ikke får tilbakemelding eller god nok hjelp. Skal ikke glemme at det faktisk er stor stigma å bli hengende etter og frykten for mobbing og utestengelse er stor, og disse får ødelagt sin tro om fremtiden. Mange må også bla opp ganske mye for ekstra undervisning og for privatist eksamenen, noe som en med ressurser ikke trenger å beskymre seg for. Vi er alle forskjellige.

 

Det er en grunn til at man kaller det for "eliter", nettopp fordi de med ressurser anbefaler hverandre og får gode jobber gjennom nettopp bekjentskap.

 

Som Camlon nevner - med det å være arbeidsløs så følger det stigma, spesielt dersom man er langtidsarbeidsløs. Det er en brist i logikken å kronisk bruke argumentet om at det både finnes masse jobber, samtidig som at folk ikke gidder. Det er en grunn til at det er blitt kamp om plassen.

Endret av herbiwere
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dette blir som å konstant fortelle barn at de kan bli hva som helst / gjøre hva som helst dersom de bare jobber hardt nok. Nei, realiteten er stikkmotsatt 

 

Nei det er noget vrøvl.  Realititen er ikke stikk motsatt.  Realiteten er at barna stort sett kan bli hva som helst dersom de jobber hard nok.  Fysiske parametre kan være begrensende, f.eks. du trenger en viss høyde og syn for å kunne bli jagerpilot, men bortsett fra slike begrensninger er der ikke noe som stopper en.  Noen må pga forskjell i intelligens jobbe hardere for det enn andre, og veldig mange gidder rett og slett ikke jobbe for det, men forventer å få alt servert på et sølvfat. 

Lenke til kommentar

Takk, herbiwere, godt innlegg.

Det du glemmer, tigerdyr, er at veldig mange velger det de tror er fornuftige utdanninger bare for å oppleve at det er beinhard konkurranse om arbeidsplassene innen det feltet. Ting forandrer seg. Moralisme er det verste en arbeidsledig kan møte, og det er som salt i såret for mange som står på hardt for å endre situasjonen sin. Så klart Norge er av de bedre landene å være arbeidsledig, men det har blitt hardere, det er det ikke noe tvil om. Vi ser også et tøffere arbeidsmarked med færre fagorganiserte, flere midlertidige stillinger, deltidsjobber, outsourcede jobber, underbetalte EØS-arbeidere osv. 

Jeg er klar over at synet mitt på samfunnet farges av situasjonen jeg befinner meg i, men det er samtidig ikke noe jeg dikter opp. 

Angående IT føles det som det er veldig opp og ned, og man må stadig lære noe nytt for å henge med i svingene.

At flere hundre søker en butikkjobb sier jo egentlig det meste.

Lenke til kommentar

 

Dette blir som å konstant fortelle barn at de kan bli hva som helst / gjøre hva som helst dersom de bare jobber hardt nok. Nei, realiteten er stikkmotsatt 

 

Nei det er noget vrøvl.  Realititen er ikke stikk motsatt.  Realiteten er at barna stort sett kan bli hva som helst dersom de jobber hard nok.  Fysiske parametre kan være begrensende, f.eks. du trenger en viss høyde og syn for å kunne bli jagerpilot, men bortsett fra slike begrensninger er der ikke noe som stopper en.  Noen må pga forskjell i intelligens jobbe hardere for det enn andre, og veldig mange gidder rett og slett ikke jobbe for det, men forventer å få alt servert på et sølvfat. 

 

 

Det er flere sider her.

 

1. Man har de som bare forteller sine barn i positivismens navn om at de kan bli hva det vil, bare for å møte veggen senere. (Ja, gener og alt det der)

 

2. Sosial status kan være et hinder. (Litt ekstrem variant, dette er langt mere markant i Kina som har såkalte sosiale poeng for å hindre uønsket oppførsel)

 

3. Barn og unge blir fortalt at bare de jobber hardt nok får du jobb. For det første, mange har droppet ut av skolen nettopp fordi de er sviktet av skolesystemet og har fått med seg at mye slit ikke det samme som jobb i fremtiden, ergo de ser ingen vits i noe. Andre jobber vettet av seg, får ikke jobb og møter veggen.

 

Forskjell i intelligens? Ok, så intelligens er avgjørende for hvor hardt man må jobbe? Betyr det også at bare fordi man sliter litt med et emne så er man automatisk mindre intelligent og er dømt til å slite mere?  Hva med de som er uroligere og trenger gjerne bevegelse for å lære? Er de mindre intelligent?

 

Da jeg gikk på skolen så ble jeg nesten dømt som retardert bare fordi jeg var urolig og ikke kunne tegne som spesialister mente jeg skulle kunne greie på det stadiet... i dag har jeg langt bedre karakterer. Den gangen hadde jeg ikke mye tro på fremtiden heller (dessuten, intelligens er ikke direkte fiksert, som med muskler så blir den sterkere av å bli kontinuerlig brukt)

 

Det du kommer med har intet med seriøs forskning å gjøre og tilhører et gammelt tankesystem hva intelligens angår.

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar
Forskjell i intelligens? Ok, så intelligens er avgjørende for hvor hardt man må jobbe?

 

Ja, selvsagt.  Ta et eksempel med to forskjellige personer som begge har fått topp-karakter i matte, hvor den ene har måttet bruke noen timer hver kveld på lære materialet og hvor den andre har lært det bare ved å se presentasjonen fra læreren.  Forskjellen i intelligens hos de to personer gjorde utslag i hvor mye de måtte jobbe for å oppnå samme karakter.  Den mindre intelligente av de to kompenserer altså med hard jobbing for å oppnå samme resultat.  

 

Når det gjelder skolesystemet, er jeg ikke kjent med det norske, eller noen offisiel statistikk over årsak til at folk dropper ut, men jeg ville være forsiktig med å skylde på skolesystemet.  Ansvaret ligger etter min mening først og fremmest hos den enkelte elev og foreldrene.

Endret av tigerdyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Forskjell i intelligens? Ok, så intelligens er avgjørende for hvor hardt man må jobbe?

 

Ja, selvsagt.  Ta et eksempel med to forskjellige personer som begge har fått topp-karakter i matte, hvor den ene har måttet bruke noen timer hver kveld på lære materialet og hvor den andre har lært det bare ved å se presentasjonen fra læreren.  Forskjellen i intelligens hos de to personer gjorde utslag i hvor mye de måtte jobbe for å oppnå samme karakter.  Den mindre intelligente av de to kompenserer altså med hard jobbing for å oppnå samme resultat.  

 

Når det gjelder skolesystemet, er jeg ikke kjent med det norske, eller noen offisiel statistikk over årsak til at folk dropper ut, men jeg ville være forsiktig med å skylde på skolesystemet.  Ansvaret ligger etter min mening først og fremmest hos den enkelte elev og foreldrene.

 

 

Igjen, det synet er gammel dags. Det der har med hukommelse å gjøre, og ikke direkte knyttet til intelligens.

 

Og siden du ikke er villig til å lære så skriver jeg dette bare en gang:

 

1. En som er god på hukommelse har ikke nødvendigvis høy intelligens. Bare fordi noen husker ting bedre gjør en ikke automatisk i stand til å forstå innholdet. Dagens skolesystem er for det meste basert på pugging og straff dersom man gjør feil. Det er flere måter til Roma...

 

2. Bare fordi noen sliter med dårlig hukommelse (av ymse grunner) og/eller sliter med konsentrasjon er IKKE mindre intelligent enn andre.

 

Det er slike holdninger du skriver til som er endel av problemet vi har i skolen, jeg gjentar, delgrunn, ikke den eneste.

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

 

 

Forskjell i intelligens? Ok, så intelligens er avgjørende for hvor hardt man må jobbe?

 

Ja, selvsagt.  Ta et eksempel med to forskjellige personer som begge har fått topp-karakter i matte, hvor den ene har måttet bruke noen timer hver kveld på lære materialet og hvor den andre har lært det bare ved å se presentasjonen fra læreren.  Forskjellen i intelligens hos de to personer gjorde utslag i hvor mye de måtte jobbe for å oppnå samme karakter.  Den mindre intelligente av de to kompenserer altså med hard jobbing for å oppnå samme resultat.  

 

Når det gjelder skolesystemet, er jeg ikke kjent med det norske, eller noen offisiel statistikk over årsak til at folk dropper ut, men jeg ville være forsiktig med å skylde på skolesystemet.  Ansvaret ligger etter min mening først og fremmest hos den enkelte elev og foreldrene.

 

 

Igjen, det synet er gammel dags. Det der har med hukommelse å gjøre, og ikke direkte knyttet til intelligens.

 

Det er ikke et "syn" og ikke noe som kan kalles "gammeldags" og hvor har jeg snakket noe som helst om hukommelse?  Å forstå seg på matte har ikke noe med hukommelse å gjøre.  Å "lære/forstå" og å "huske" er ikke det samme.  

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...