Gå til innhold

Flere som sliter med å få seg jobb i Oslo?


Anbefalte innlegg

er midt i akkurat dette jobb problemet nå. tok en bachelor i et fagområde som ikke veldig mange velger og utdanne seg innen og har nå drevet med jobbsøking i litt over 2 år. beskjeden jeg ofte får på hvorfor de ikke ga meg jobb etter intervjuet er nesten alltid mangel på erfaring eller teknisk kompetanse, det er helt nytteløst. Skjønner det nå at jeg bare skulle gått ut som lærling når jeg gikk på videregående istedenfor og utdanne meg.

 

NAV har ikke vært til noen hjelp selv om jeg har mast på dem, alt de gjør er og melde meg opp i jobbsøker kurs og andre lignende programmer hvor du hovedsakelig lærer og lage CV og skrive en god søknadstekst, noe som jeg ikke har noen problemer med eller trenger hjelp til. De har en tendens også til og fortelle meg at jeg er så oppegående og kvalifisert at jeg ikke vil trenge noen hjelp og blir derfor ikke prioritert av dem.

 

det siste halvåret har jeg merket en drastisk antall reduksjon i intervjuer. i 2016 lå det på ca 20 og i 2017 fikk jeg kun 8, de fleste det første halvåret. Virker som jeg blir lagt til side for de nyutdannede og håpefulle mens jeg har gått ut på dato rett og slett. men i de siste intervjuene jeg har hatt når jeg først får dem får de jeg snakker med ofte helt hakeslep når jeg forteller dem om situasjonen min og de kan ikke fatte og forstå at jeg ikke har fått noen jobb.

 

de som intervjuer meg er alltid veldig imponert over min bakgrunn og er veldig nysgjerrig på den men til tross for dette er de ikke villig til og ansette en person uten flere år med praktisk erfaring. Føler at det er veldig mange som liker utdannede folk og tror at vi ikke har noen problemer med og få jobb men det er så utrolig få bedrifter som er villig til og lære opp en person.

 

men men sånn er det bare, har ikke noen annet valg en bare og sitte og vente og søke og søke, den ene stillingen etter den andre, er som og kaste flaskepost på sjøen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Folk må bli flinkere til å undersøke mer rundt studiet de vurderer å søke. Hvis man absolutt vil/må bo i Oslo, må de søke seg på et studium som gjør det lettere å få jobb i Oslo.
Eller så må man bite i det sure eple og jobbe på noen mindre steder i noen år for å få litt erfaring, før de begynner å søke seg inn til de store byene. Og er ikke bare Oslo, de fleste store byene har mange søkere fordi folk vil bo der.
Må mindre steder kan de være mer villige til å ta i nyutdannede osv. Ettersom de kanskje ikke har like mange søkere å velge mellom osv.

Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt enig i det med Oslo, men innen min bransje er dessverre veldig mye samlet her.

Det er frustrerende å dra til et andre intervju, men ikke nå opp. 

Jeg ser også en del rekrutteringsbyråer driver et veldig kynisk spill for tiden, det handler om å cashe inn på arbeidsledige og nyutdannede. 

Lenke til kommentar

Jeg er forsåvidt enig i det med Oslo, men innen min bransje er dessverre veldig mye samlet her.

Det er frustrerende å dra til et andre intervju, men ikke nå opp. 

Jeg ser også en del rekrutteringsbyråer driver et veldig kynisk spill for tiden, det handler om å cashe inn på arbeidsledige og nyutdannede. 

Kan jeg spørre om hvilken retning/gren du sikter til? Altså, sykepleier, koordinator, brannstifter eller IT-konsulent.

 

Men ja, er lett å bli litt kynisk og ikke bry seg med alle god-ordene, både før og under et intervju. Akkurat som enkelte intervjuere har dårlig samvittighet men ender opp med å bare øke forventningene til den de intervjuer. For dem så er jo dette en ren rutine og skal sannsynligvis gjennom mange andre kandidater.

 

Det blir nesten som at du har mistet noen og så er standard responsen "det blir lettere med tiden", men ja det blir det. Mener ikke du skal gi opp for det er fremdeles større sjanse å få jobb enn å vinne i lotto, enn så lenge...

 

Mange fra rekruteringsbedrifter blir lånt ut og skiftet ut så fort minste tiden går ut. Bedriftene selv er mer interessert i å gi styret, ledere og mellomledere mer lønn og goder enn å ansette flere folk. Som du skrev så blir det og en ond sirkel når bedriften skal spare penger og samtidig lesse mer og mere arbeid på de ansatte. Kjenner ei som er i en slik situasjon. Bedriften hadde en til på samma området tidligere som delte på arbeidsmengden, men har gradvis minsket den ene fulle stillingen og tok inn vikarer på korte oppdrag. Hun som ble igjen sitter nå med mer arbeid enn hun kan bite over.

 

Vikarene blir bare rullert på som om de var en pipe på deling. :-D

Endret av herbiwere
Lenke til kommentar

Ja, den tanken med at det blir lettere med tiden forstår jeg heller ikke. Selvsagt kan arbeidsmarkedet bli lettere (jeg tviler), men at en jobb bare skal dukke opp fordi det går tid spørs vel. Selvsagt øker jo sjansen statistisk. Og får man først en jobb gjelder det å tvilholde på den og ikke stille krav selvsagt... 

Jeg søker mye innen media/sosiale medier/tekstproduksjon, i et vanskelig marked er dette en vanskelig bransje, men er her jeg tross alt får intervjuer. 

Faktisk funderer jeg litt på å flytte utenlands en periode. Jeg har bittelitt internettarbeid, som samlet gir mye mindre inntjening enn NAV-støtte (og må være disponibel hele tiden), dette kan like godt gjøres utenlands. Det er ingen varig løsning, men vil kanskje gjøre ting litt mer til å holde ut en stund. Men synd om verden blir bestående av folk som flytter rundt slik pga mangel på jobb. 

Endret av oglabar
Lenke til kommentar

Jeg ser også en del rekrutteringsbyråer driver et veldig kynisk spill for tiden, det handler om å cashe inn på arbeidsledige og nyutdannede. 

 

Øhh... du ønsker jobb, men har et problem med at firmaer som utfører en jobb for å kople de rette personer til de rette firmaer skal få tjene noe på det?  Hvordan er det "kynisk" eller har noe å gjøre med "å cashe inn"?  Det er jo ikke engang deg som betaler for den tjenesten...

Endret av tigerdyr
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Herbiwere: Nå er situasjonen sånn at jeg kom tilbake etter flere år i utlandet i fjor, tanken var å slå meg til ro her, finne en grei jobb osv. Men har ikke gått etter planen. Gikk til en karriererådgiver i fjor. Men hun var veldig dårlig på å lytte og ba meg egentlig bare om å søke videre, noe jeg kunne ha forstått på egen hånd.

Lenke til kommentar

Tigerdyr: Stort sett vil du se at disse firmaene er helt unødvendige, man klarte seg fint uten dem før i tiden.

 

Jada, der er mye vi kan leve uten, men særlig de som ikke er gode nok til selv at å skaffe seg selv jobb, burde jo være mer positive til slike firmaer.

 

Jeg tror heller ikke du har forstått hvorfor bedrifter benytter slike tjenester.  De færreste bedrifter er interessert i å bruke en masse tid på ansettelser; det stjeler tid fra produktive medarbeidere som i de fleste tilfelle ikke har nok erfaring til å gjennemføre slike intervju på en professionell måte. 

Lenke til kommentar

Jo da, jeg forstår jo det, men jeg jobber ikke for noen bedrift, så jeg ser det ikke fra den siden. 

De tar jo også sin bit av kaka gjerne. Nå mener jeg bemanningsbyråer da, men bemanning og rekruttering overlapper hverandre litt.

Det handler ikke alltid om å være god nok for å skaffe jobb, man er jo prisgitt omstendighetene til enhver tid. For meg føles det mer redelig å forholde meg til en bedrift bare, ikke en ekstern part, når jeg skal på intervju. Dessuten føler jeg de ofte har en veldig satt måte å gjøre ting på som kanskje ikke er helt ideell alltid. Har vært på noen underlige intervjuer hvor de følger en sånn mal, men det føles aldri som man har en normal, konstruktiv dialog.

Lenke til kommentar

Dessuten føler jeg de ofte har en veldig satt måte å gjøre ting på som kanskje ikke er helt ideell alltid. Har vært på noen underlige intervjuer hvor de følger en sånn mal, men det føles aldri som man har en normal, konstruktiv dialog.

 

Ja, det er korrekt at man bruker en mal og det kan virke kunstig, men det sikrer at alle får samme spørsmål og at alle derfor kan vurderes så objektivt som mulig.  I tillegg kan de bruke samme svar for å matche deg på andre jobber som kommer etter du hadde møte med de, så totalt sett syns jeg det må være en fordel for jobbsøkere. 

 

Har du intervju direkte med bedriften er det sandsynlig at motparten ikke har særlig erfaring i å lede intervjuet og er du da ikke selv frisk på å fange det opp og ta "eierskap" over det (f.eks. god til å selge deg selv), kan det fort bli stille og ukomfortabelt for alle parter. 

Lenke til kommentar

Jeg ser ingen grunn til å mislike bemanningsbyråer. Om du blir nektet av et bemanningsbyrå så betyr det at bemanningsbyrået mener du er fullstendig ukvalifisert. På grunn av bemanningsbyråer får du vesentlig mer intervjutrening. Og hvis de liker deg vil de aktivt hjelpe deg med å få jobben. 

 

Tommy91 har lagt merke til at han får færre og færre intervjuer, det er ikke tilfeldig. Å være arbeidsledig i 2 år er svært negativt og vil lage et enormt hull på CV-en. Du vil trenge flere års relevant arbeidserfaring for å reparere et slikt hull. Du bør aldri være langvarig arbeidsledig, finn deg noe relevant som du kan skrive på CV-en din. Om ingen er villig til å betale deg lønn, så kan du fortsatt jobbe gratis.

 

Det er også ganske meningsløst å spørre hvorfor du ikke fikk jobben, fordi de vil gi samme svar nesten alltid. Den egentlige grunnen er i nesten alle tilfeller at de fant en mer kvalifisert kandidat. Du må være blant de beste, ellers får du ikke jobben. Er det alltid noen som er bedre enn deg, så betyr det at du ikke er kvalifisert til yrket.

Lenke til kommentar

Jeg mener det egentlig er temmelig dumt å oppføre seg som arbeidsledig på CV (eller la det stå et hull der da). Nå har jeg litt frilansjobb, men selv om jeg ikke hadde hatt det hadde jeg definitivt oppført noe der, helst innen samme bransje som min forrige jobb. Om du har jobbet som psykolog er dette kanskje vanskelig, men er det noe innen data burde det gå fint. 

Det jeg lurer på er hvor mange som faktisk er arbeidsledige i Norge, eller som meg, semi-arbeidsledige. 

Og er det noe bedre andre steder enn Oslo?

Endret av oglabar
Lenke til kommentar

Jeg mener det egentlig er temmelig dumt å oppføre seg som arbeidsledig på CV (eller la det stå et hull der da). Nå har jeg litt frilansjobb, men selv om jeg ikke hadde hatt det hadde jeg definitivt oppført noe der, helst innen samme bransje som min forrige jobb. Om du har jobbet som psykolog er dette kanskje vanskelig, men er det noe innen data burde det gå fint. 

 

Helt enig, men dessverre så er ikke det norske samfunn enig. NAV og andre instanser tror jobbsøkerenes problem er manglende jobbsøkerevner og optimisme. I tillegg har politikerene laget lover og regler som gjør det vanskelig å gjøre praksisarbeid og freelance arbeid. 

 

Jeg har sett en del CV-er fra langtidsarbeidsledige, og omtrent ingen av dem har gjort relevant frivilig arbeid eller freelance. 

 

Det jeg lurer på er hvor mange som faktisk er arbeidsledige i Norge, eller som meg, semi-arbeidsledige. 

Og er det noe bedre andre steder enn Oslo?

 

 

Det er mange. Jeg fant noen tall for Q3 2015.

2.9% var registrert på NAV

4.4% var helt arbeidsledige

7.7% ville ha arbeid, men sendte ikke søknader eller kan ikke ta arbeid med en gang

10,4% var semi-arbeidsledige. 

 

Hvor det er lettest er avhengig hvilken sektor du ønsker å jobbe i.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...