Gå til innhold

Solceller på taket hjemme: «Mange problemer og mindre strøm enn forventet»


Anbefalte innlegg

Begrensningen er etter hva jeg kan se 16A pr kurs (fastmontert 220V må elektrikern ta seg av), og ikke max totalbelastning på et helt anlegg. Det er ikke så mange ukene siden jeg sjekket dette.

 

Når det er sagt er det svært viktig å gjøre hjemmeleksen sin og dimensjonere rett mht mm2, strekk og A. Tror ikke de som vurderer å gjøre slikt selv skal høre på meg, men snakke med noen som har dette som fag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Slik jeg skjønner dette, ut fra forskjellige tidligere innlegg, er det lurt (lønnsomt?) med solcellepaneler for å dekke energibehovet i  vår, sommer og høstmåneder. ( Med batteri.)

Vinterstid kan man ikke beregne å få lagret sommerenergi til vinterbruk.

( I sydligere, mindre kalde, land er dette mulig ?)

 

UPS

I sydligere land trengs bare UPS til belysning, pc og tv.

I Norge trenger vi også bare UPS til belysning, pc og tv.

 

Varme

I sydligere land klarer de seg fint uten oppvarming (de bare kler seg bedre)

I Norge må vi ha en eller annen backup for varme. Har man peis og ved så er den saken løst. Det er for dyrt med nok batterikapasitet til oppvarming. Det er fult mulig, men veldig dyrt. Lite lurt og lite lønnsomt.

 

 

Ja, da gjenstår altså ved (ovn ) og Hydrogen.  Resten er  politikk, religion og  tu-tro.

Eller eventuelt myndigheter/politikere som spiller på lag med innbyggerene de tar sine inntekter fra.

Lenke til kommentar

To spørsmål til Fri..

 

1. En vedovn koster ca 10 000 kr inkludert montering (forutsatt at man har pipe) og ved koster ca 1 kr/kWh. Hva er tilsvarende tall for et hydrogenanlegg?

 

2. Hvis det begynner å brenne, brannvesenet kommer og får vite at huset inneholder x kg hydrogen og at noen trenger hjelp til å komme seg ut, hva gjør de da? Sammenlign gjerne med peis og ved.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

To spørsmål til Fri..

 

1. En vedovn koster ca 10 000 kr inkludert montering (forutsatt at man har pipe) og ved koster ca 1 kr/kWh. Hva er tilsvarende tall for et hydrogenanlegg?

 

2. Hvis det begynner å brenne, brannvesenet kommer og får vite at huset inneholder x kg hydrogen og at noen trenger hjelp til å komme seg ut, hva gjør de da? Sammenlign gjerne med peis og ved.

Tullegutten. :xmas:

 

( Men ellers mente jeg hydrogen for lagring av energi fra sommer til vinter, siden batteri ikke duger til annet enn for et døgn eller to.)

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Solcellepanel + Tesla batteri = UPS til hele huset

Hører hele tiden om noen som mister strømmen i timesvis

Joda, men det er jo en svindyr løsning og varer som du sier bare noen timer om du har ambisjoner om å holde boligen varm med energi fra batteriet. UPS egner seg hverken for oppvarming eller kjøling, det er mest for å holde belysnignen, tv, pc osv i gang. 

 

Jeg skulle ønske elbiler kunne fungert som UPS. En slags Tesla powerwall som bruker batteriene i bilen i stedet for egne batterier.

 

Har vurdert solceller pga teknologien, det er litt kult å produsere egen strøm. Men før jeg bruker penger på slikt tull(40cm snø på taket mitt nå) vil jeg ha brukt pengene mine på:

1. Etterisolering av tak og vegger

2. Luft-luft varmepumpe

3. Gulvvarme, varmekabler.

4. Batteripakke, lade opp når strømmen er billigst og bruke strøm fra batteriene når det lønner seg. (Noe kraftselskapet skulle ha gitt støtte til for å jevne ut forbruks toppene).

Jeg ville omrokkert litt:

1. Tette luftlekkasjer/trekk

2. Luft-luft varmepumpe

3. Eventuelt etterisolering/nye vinduer dersom behovet er der

 

Til slutt en kommentar om ditt punkt nr 4. Kraftselskapene oppfordrer allerede til å jevne ut forbrukstopper, ved å prise toppene høyt og bunnene lavt.

 

Varmepumpe er jo Nr 1 om du vil spare penger, eller siden kryptovaluta har kommet er det faktisk en Nr2 :)

1 kWh til kryptovaluta gir deg 1 kWh varme + 0,01 kr i bitcoins

1 kWh til luft-luft varmepumpe gir deg 3-4 kWh varme

 

Kryptovaluta kommer omtrent like langt ned på lista som panelovner. Luft/luft varmepumper er det soleklart mest lønnsomme tiltaket. Til og med langt fremfor etterisolering.

 

pga snø og lav sol mye av året er loddrette solceller veien og gå, eller med kraftig helling. Sist jeg kikket satt ikke snøen seg fast på husveggen.

Jeg regnet litt for morroskyld og her i Tromsø er optimal helning rundt 70 grader.

 

Jeg fyrer for øyblikket med crypto med den ene maskin drar 800watt, og genererer 295.1 kr per dag. Det er 15.375 kr per kwt. Trekk fra strømpris så tjener jeg 14 kr kilowatten.

 

Du er ganske på jordet :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Solcellepanel + Tesla batteri = UPS til hele huset

Hører hele tiden om noen som mister strømmen i timesvis

Joda, men det er jo en svindyr løsning og varer som du sier bare noen timer om du har ambisjoner om å holde boligen varm med energi fra batteriet. UPS egner seg hverken for oppvarming eller kjøling, det er mest for å holde belysnignen, tv, pc osv i gang. 

 

Jeg skulle ønske elbiler kunne fungert som UPS. En slags Tesla powerwall som bruker batteriene i bilen i stedet for egne batterier.

 

Har vurdert solceller pga teknologien, det er litt kult å produsere egen strøm. Men før jeg bruker penger på slikt tull(40cm snø på taket mitt nå) vil jeg ha brukt pengene mine på:

1. Etterisolering av tak og vegger

2. Luft-luft varmepumpe

3. Gulvvarme, varmekabler.

4. Batteripakke, lade opp når strømmen er billigst og bruke strøm fra batteriene når det lønner seg. (Noe kraftselskapet skulle ha gitt støtte til for å jevne ut forbruks toppene).

Jeg ville omrokkert litt:

1. Tette luftlekkasjer/trekk

2. Luft-luft varmepumpe

3. Eventuelt etterisolering/nye vinduer dersom behovet er der

 

Til slutt en kommentar om ditt punkt nr 4. Kraftselskapene oppfordrer allerede til å jevne ut forbrukstopper, ved å prise toppene høyt og bunnene lavt.

 

Varmepumpe er jo Nr 1 om du vil spare penger, eller siden kryptovaluta har kommet er det faktisk en Nr2 :)

1 kWh til kryptovaluta gir deg 1 kWh varme + 0,01 kr i bitcoins

1 kWh til luft-luft varmepumpe gir deg 3-4 kWh varme

 

Kryptovaluta kommer omtrent like langt ned på lista som panelovner. Luft/luft varmepumper er det soleklart mest lønnsomme tiltaket. Til og med langt fremfor etterisolering.

 

pga snø og lav sol mye av året er loddrette solceller veien og gå, eller med kraftig helling. Sist jeg kikket satt ikke snøen seg fast på husveggen.

Jeg regnet litt for morroskyld og her i Tromsø er optimal helning rundt 70 grader.

 

Jeg fyrer for øyblikket med crypto med den ene maskin drar 800watt, og genererer 295.1 kr per dag. Det er 15.375 kr per kwt. Trekk fra strømpris så tjener jeg 14 kr kilowatten.

 

Du er ganske på jordet :p

 

 

Nå må jeg nesten få påpeke at det du EGENTLIG gjør er at du har en produksjonsprosess som genererer spillvarme, og du får til å nyttiggjøre deg av spillvarmen.

Det er helt fair, men ikke sammenlign det med varmekilder som har som primærfunksjon å generere varme.

Det blir to forskjellige ting, rett og slett.

Lenke til kommentar

Hvorfor trykkes denne artikkelen - skrevet av en svenske i et tidsskrift primært lest av norske innbyggere - Har TU her en skjult agenda her?

 

Synes dere i TU i det minste kunne gjort en liten og kort komparativ studie om hva som gjelder for Norge, og kanskje hatt med en brukererfaring fra Norge å sammenligne med.

 

Jeg oppfatter artikkelen som ren sutring.

 

Her er min erfaring fra Norge - et sted på Vestlandet der det regner mye!

 

1. For så vidt enig, har selv brukt en del tid på å navigere i et uoversiktlig felt. Har enkelt funnet frem til gode og seriøse levanradører som har høy kvalitet. Informasjonen er lett tilgjengelig på nett, men man må jo også ta noen tlf og snakke med folk - har ikke støtt på problemer her.

 

2. Min kommune har ingen søknadplikt eller nabovarslingsplikt så lenge solcellene er godt integrert i fasade. Men skal man sette opp installasjon som nybygg må det søkes. - gikk som smurt-

 

3. Jeg hadde en enkel dialog med Enova før jeg satte i gang. Når jeg søkte om støtte, sendte jeg inn søknaden søndag aften, fikk epost illøpet av mandagen om at den var ferdig behandlet, og jeg fikk penger på konto 3 dager senere. - gikk enda bedre enn forventet, Enovas anslag er at slike søknader tar ca 1 mnd å behandle -

 

4. Jeg får pt 1 krone hos min kraft leverandør for hver kWt jeg selger ut på nett. Elsertifikatet i Norge gjelder for installasjoner opp til 100 kWp. - super smooth -

 

Konklusjonen: Jeg har ikke støtt på noen problemer så langt - fra April til September selger jeg plusstrøm og har negativ strømregning - jeg er også imponert over hva anlegget kan levere en solskinnsdag midtvinters.

 

PS! Jeg installerte solcelleren med et åpent sinn og ikke for høye forventninger. Og jeg gjorde det ikke for å tjene penger - da ville jeg brukt dem på aksjer og fond istedet.

 

Thomas

 

Hei, Thomas.

 

TU har et utvekslingsavtale med nyteknik.se, der vi bruker noen av hverandres saker. Vi valgte å publisere denne fordi mange av problemstillingene han tar opp kan være tilsvarende i Norge, selv om rammene fra lokale myndigheter vil variere fra ett sted til et annet.

 

Vi jobber videre med norske tall og erfaringer, og ønsker i den forbindelse å komme i kontakt med noen som har prøvd ut solceller hjemme.

 

Mvh

Svein-Erik Hole

Redaktør i Teknisk Ukeblad Media

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det må for all del ikke skrives noe negativt om batterier eller solenergi her på TU. Da blir Teslamenigheten putte.

Som med all annen teknologi, så er det styrker og svakheter. Men ikke for Teslamenigheten. Neida, det finnes kun fordeler. Dere setter hverdagen i et litt lystigere lys hvertfall. Underholdning å følge med her inne :-)

 

https://www.dinside.no/bolig/elbil-lading-risikerer-a-fa-ekstraregning-pa-flere-hundre-tusen/69346165

 

https://www.dagbladet.no/nyheter/selger-golf-talmodighetsprove-etter-to-ars-lade-mareritt-i-oslo-sentrum--jeg-lot-meg-lure-av-politikernes-lofter/68644550

 

Mercedes-Benz’s India chief says plan for all-electric cars by 2030 not viable

Mercedes-Benz India MD and CEO Roland Folger calls for adopting a less ambitious plan of promoting electric cars arguing that a nationwide electrification of the auto industry is just not commercially and technologically viable.

 

http://www.livemint.com/Industry/PKPZZoCxpXxnNbFYCqjmJN/MercedesBenzs-India-chief-says-plan-for-allelectric-cars.html

 

Men Teslamenigheten forteller jo i misjoneringa si at med rene elbiler så finnes det KUN fordeler, og ingen ulemper. Jeg ler meg ihjel :-)

 

Selg Teslaaksjene deres mens de enda er kunstig høyt priset. Om noen år så selger de antagelig ikke annet enn batterier.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Solcellepanel + Tesla batteri = UPS til hele huset

Hører hele tiden om noen som mister strømmen i timesvis

Joda, men det er jo en svindyr løsning og varer som du sier bare noen timer om du har ambisjoner om å holde boligen varm med energi fra batteriet. UPS egner seg hverken for oppvarming eller kjøling, det er mest for å holde belysnignen, tv, pc osv i gang. 

 

Jeg skulle ønske elbiler kunne fungert som UPS. En slags Tesla powerwall som bruker batteriene i bilen i stedet for egne batterier.

 

Har vurdert solceller pga teknologien, det er litt kult å produsere egen strøm. Men før jeg bruker penger på slikt tull(40cm snø på taket mitt nå) vil jeg ha brukt pengene mine på:

1. Etterisolering av tak og vegger

2. Luft-luft varmepumpe

3. Gulvvarme, varmekabler.

4. Batteripakke, lade opp når strømmen er billigst og bruke strøm fra batteriene når det lønner seg. (Noe kraftselskapet skulle ha gitt støtte til for å jevne ut forbruks toppene).

Jeg ville omrokkert litt:

1. Tette luftlekkasjer/trekk

2. Luft-luft varmepumpe

3. Eventuelt etterisolering/nye vinduer dersom behovet er der

 

Til slutt en kommentar om ditt punkt nr 4. Kraftselskapene oppfordrer allerede til å jevne ut forbrukstopper, ved å prise toppene høyt og bunnene lavt.

 

Varmepumpe er jo Nr 1 om du vil spare penger, eller siden kryptovaluta har kommet er det faktisk en Nr2 :)

1 kWh til kryptovaluta gir deg 1 kWh varme + 0,01 kr i bitcoins

1 kWh til luft-luft varmepumpe gir deg 3-4 kWh varme

 

Kryptovaluta kommer omtrent like langt ned på lista som panelovner. Luft/luft varmepumper er det soleklart mest lønnsomme tiltaket. Til og med langt fremfor etterisolering.

 

pga snø og lav sol mye av året er loddrette solceller veien og gå, eller med kraftig helling. Sist jeg kikket satt ikke snøen seg fast på husveggen.

Jeg regnet litt for morroskyld og her i Tromsø er optimal helning rundt 70 grader.

 

Jeg fyrer for øyblikket med crypto med den ene maskin drar 800watt, og genererer 295.1 kr per dag. Det er 15.375 kr per kwt. Trekk fra strømpris så tjener jeg 14 kr kilowatten.

 

Du er ganske på jordet :p

"Solcellepanel + Tesla batteri = UPS til hele huset"

 

Ååå ja, det må være et Teslabatteri ja. Ante jeg det ikke :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vet Bjørn av andre batterier med samme kapasitet/tekologi som Tesla batteriene som er laget for hus?

 

Fossilbil produsentene vil tape masse penger ved å gå så raskt over til elbil, derfor kommer de med slike utsagn

De har jo allerede prøvd flere ganger å kvele alt som ikke går på fossilt drivstoff

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

 

Har vurdert solceller pga teknologien, det er litt kult å produsere egen strøm. Men før jeg bruker penger på slikt tull(40cm snø på taket mitt nå) vil jeg ha brukt pengene mine på:

1. Etterisolering av tak og vegger

2. Luft-luft varmepumpe

3. Gulvvarme, varmekabler.

4. Batteripakke, lade opp når strømmen er billigst og bruke strøm fra batteriene når det lønner seg. (Noe kraftselskapet skulle ha gitt støtte til for å jevne ut forbruks toppene).

Hva med og bygge om taket til der det heller så mye at med glatte solceller så vil ikke snø legge seg der?

Drar du litt nordover ser du gjerne at de faktisk tenker over slikt som vi ikke gjør i sør.

 

Batteripakke er halvparten av et solcelle system.

 

Regn ut ditt totale strømforbruk i året, det blir X antall kroner. Om du skal spare Y antall kroner må kostad Z være mindre enn Y over en 5 års periode. Batteri pakke for og spare en tusenlapp maks 2 i året, kostnaden blir for høy. Du må ha batterier, de er ikke billige. Du må ha omformere, du må "hva enn den heter som kobler seg til og fra strømnettet" etc.

 

Varmepumpe er jo Nr 1 om du vil spare penger, eller siden kryptovaluta har kommet er det faktisk en Nr2 :)

 

 

 

 

Solcellepanel + Tesla batteri = UPS til hele huset

Hører hele tiden om noen som mister strømmen i timesvis

Joda, men det er jo en svindyr løsning og varer som du sier bare noen timer om du har ambisjoner om å holde boligen varm med energi fra batteriet. UPS egner seg hverken for oppvarming eller kjøling, det er mest for å holde belysnignen, tv, pc osv i gang. 

 

Jeg skulle ønske elbiler kunne fungert som UPS. En slags Tesla powerwall som bruker batteriene i bilen i stedet for egne batterier.

 

Har vurdert solceller pga teknologien, det er litt kult å produsere egen strøm. Men før jeg bruker penger på slikt tull(40cm snø på taket mitt nå) vil jeg ha brukt pengene mine på:

1. Etterisolering av tak og vegger

2. Luft-luft varmepumpe

3. Gulvvarme, varmekabler.

4. Batteripakke, lade opp når strømmen er billigst og bruke strøm fra batteriene når det lønner seg. (Noe kraftselskapet skulle ha gitt støtte til for å jevne ut forbruks toppene).

Jeg ville omrokkert litt:

1. Tette luftlekkasjer/trekk

2. Luft-luft varmepumpe

3. Eventuelt etterisolering/nye vinduer dersom behovet er der

 

Til slutt en kommentar om ditt punkt nr 4. Kraftselskapene oppfordrer allerede til å jevne ut forbrukstopper, ved å prise toppene høyt og bunnene lavt.

 

Varmepumpe er jo Nr 1 om du vil spare penger, eller siden kryptovaluta har kommet er det faktisk en Nr2 :)

1 kWh til kryptovaluta gir deg 1 kWh varme + 0,01 kr i bitcoins

1 kWh til luft-luft varmepumpe gir deg 3-4 kWh varme

 

Kryptovaluta kommer omtrent like langt ned på lista som panelovner. Luft/luft varmepumper er det soleklart mest lønnsomme tiltaket. Til og med langt fremfor etterisolering.

 

pga snø og lav sol mye av året er loddrette solceller veien og gå, eller med kraftig helling. Sist jeg kikket satt ikke snøen seg fast på husveggen.

Jeg regnet litt for morroskyld og her i Tromsø er optimal helning rundt 70 grader.

 

 

Taket mitt er for flatt, 10-11grader) Snøen legger seg, det tiner og det blir is. Nå har jeg et tykt islag med skaresnø. 

 

 

Batteripakke er en drøm, for dyrt når man skal ha nok daglig bruk på 60-80kWt på vinteren.

 

Rekkehusleiligheten min er fra 2001, isoleringen er grei nok.

Varmepumpe vil jeg ha, problemet er plassering. Av både inne og utedelen.

 

Det blir vell nye Glamox H40 WiFi panelovner nå og mulig raychem varmekabel etterhvert.

Lenke til kommentar

 

Jeg regnet litt for morroskyld og her i Tromsø er optimal helning rundt 70 grader.

 

I Tromsø er det vel ikke snø på solcellene som er problemet om vinteren. Jeg ville sagt at mørketiden har større konsekvens for årsproduksjonen ca 7 uker mørketid + like mye "twillight"... Til gjengjeld bedre om sommeren - om panelene kan tiltes i riktig retning.

 

For egen del synes jeg det mest interessante for nybygg er en kombinasjon av jordvarme, solceller, solfanger og vindkraft med et godt isolert og romslig basseng til lagring av varme.

 

Men skal en få noe økonomi utav det tror jeg nok en må være en rimelig dugelig handyman og gjøre brorparten av jobben selv. Såvidt jeg vet har hvermannsen lov til å koble alt av 12V, så det kan være en hel del å spare på egeninnsats om størstedelen av forbrukssiden er 12V.

 

Selv for de fingernemme vil det nok kreve skikkelige studier og god planlegging inkl budsjettering.

Spørsmålet er vel hvor effektive solcellepanelene må være og hvor stor kapasitet og energitetthet en må ha på batteriene før en husholdning kan bli selvforsynt med solkraft 24/7/365 i Tromsø?

Lenke til kommentar

Jeg regnet litt for morroskyld og her i Tromsø er optimal helning rundt 70 grader.

I Tromsø er det vel ikke snø på solcellene som er problemet om vinteren. Jeg ville sagt at mørketiden har større konsekvens for årsproduksjonen ca 7 uker mørketid + like mye "twillight"... Til gjengjeld bedre om sommeren - om panelene kan tiltes i riktig retning.

 

For egen del synes jeg det mest interessante for nybygg er en kombinasjon av jordvarme, solceller, solfanger og vindkraft med et godt isolert og romslig basseng til lagring av varme.

 

Men skal en få noe økonomi utav det tror jeg nok en må være en rimelig dugelig handyman og gjøre brorparten av jobben selv. Såvidt jeg vet har hvermannsen lov til å koble alt av 12V, så det kan være en hel del å spare på egeninnsats om størstedelen av forbrukssiden er 12V.

 

Selv for de fingernemme vil det nok kreve skikkelige studier og god planlegging inkl budsjettering.

Spørsmålet er vel hvor effektive solcellepanelene må være og hvor stor kapasitet og energitetthet en må ha på batteriene før en husholdning kan bli selvforsynt med solkraft 24/7/365 i Tromsø?

Tja, i Tromsø trengs det sesonglagring av energi. Batteri er alt for dyrt så da må det bli et varmelager. Energibehovet må også senkes kraftig. Minst "plusshus"-standard. Også må man være heldig med stor sørvendt fasade osv. Da begynner det å nærme seg gjennomførbart, vel og merke hvis man ikke ser på prislappen. Kort og greit, det smaker mer enn det koster per dags dato. Vi får bare følge med og se om kostnader synker og løsninger blir bedre sånn at det blir noe hvermansen kan vurdere om et par tiår.

Lenke til kommentar

Tja, i Tromsø trengs det sesonglagring av energi. Batteri er alt for dyrt så da må det bli et varmelager. Energibehovet må også senkes kraftig. Minst "plusshus"-standard. Også må man være heldig med stor sørvendt fasade osv. Da begynner det å nærme seg gjennomførbart, vel og merke hvis man ikke ser på prislappen. Kort og greit, det smaker mer enn det koster per dags dato. Vi får bare følge med og se om kostnader synker og løsninger blir bedre sånn at det blir noe hvermansen kan vurdere om et par tiår.

Et dugende varmemagasin er ikke billig, og selv med solfangere kreves det nok litt kubikk. Men om man bor slik til at en kan ha noen moderate vindmøller der overskuddet går til oppvarming så... Evt i kombinasjon med heatingcoils i pipa og vedfyring. Tror en må ha en kombinasjon for å få det til å svive rundt. Men jeg kunne godt tenkt meg en bolig som var off grid mht energi.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...