Gå til innhold

Solceller på taket hjemme: «Mange problemer og mindre strøm enn forventet»


Anbefalte innlegg

V2G eller hydrogenbiler kan potensielt være en utfordring for det norske velferdssystemet.

1. Lade eller fylle bilen på jobb (strøm eller hydrogen) da helst uten elavgift. Gjør det enkelt og sier en kan «dra» hjem 100kWh.

Kjøre hjem, lade ut, bruke selv og selge til Otovo som kjøper for 1 kr/kWh.

 

Politikere har null peiling, og lobbyister kjører et rart og skummelt løp her. Samfunn og Otovo vilkunne tape store penger her.

 

Det er flere gode forretningsmuligheter med å lagre, transportere energi. Foreløpig er nok ikke dette utbredt, men vil overraske om ikke dette kommer.

 

Arbeidsgivere som har fri lading på jobb må enten ha mye penger eller lite kunnskap?

 

Fri bom, fri energi, fri energi og fritt for moms. Hehe, hvor får politikere råd fra??

 

Kjør debatt!

 

Selv hadde jeg ikke kjøpt solceller, men om jeg måtte kjøpt hos Otovo for å levere strøm hadde jeg kjøpt minimum, ikke sikker jeg hadde montert noe annet en en vekselretter for å levere strøm fra elbil (E2G). Kunne vært en god biinntekt . Hydrogen er lite aktuelt for en enebolig, kostbart med produksjon og utladning enda... men det kommer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jo skattehullene skattefri lunsj, avis og telefon blitt tettet med fordelsbeskatning. Det skulle ikke forundre meg om skattehullet gratis lading på jobben tettes om få år selv om det neppe utgjør noe mer enn telefonregningene til de med moderat telefonforbruk dekket av jobben. Akkurat som fri bom avskaffes i disse dager. Forøvrig så er ikke energien skattefri. Både lading på hurtigladere og hjemme er belagt med mva, forbruksavgift, enova-avgift, grønne sertifikater og fandens oldemor.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Jeg skal bygge på huset og har fått en pris på 80 000 på å dekke tilbygget med solceller. Ca 80 kvadrat. Årsaken var om det var rimeligere enn vanlig glasert takstein og ev levetid. Noen som har synspunkt. Jeg har et solcellepanel på hytta som er 40-årene gammelt. Holder nye like lenge eller har lav pris gjort kvalitet dårligere?

Lenke til kommentar

Jeg skal bygge på huset og har fått en pris på 80 000 på å dekke tilbygget med solceller. Ca 80 kvadrat. Årsaken var om det var rimeligere enn vanlig glasert takstein og ev levetid. Noen som har synspunkt. Jeg har et solcellepanel på hytta som er 40-årene gammelt. Holder nye like lenge eller har lav pris gjort kvalitet dårligere?

1. Høres ut som du har veldig lyst på solceller

2. Glaserte takpanner, Hvorfor bruker du det som alternativ, det finnes vanlige panner, men om solceller skal komme godt ut er det smart å sammnligne med noe dyrt?

3. Ville tatt solceller, ikke fordi det er noe smart, men fordi glaserte panner er så stygt og blinker/reflekterer i hele nabolaget. Burde vært forbudt?

 

Selv ville jeg installert hybridsolceller, 6 kg pr kvm, og koblet de inn mot en væske/vann varmepumpe. Er dessverre ikke til salgs for privatkunder enda. Om du har vannbåret system, vent 1-2 år så vil du få sjokk!

 

Så anbefaling, vent!!

Lenke til kommentar

Vel, både Siemens, Schneider og Corromatic leverer UPS'er. Vi leverte en 20kVA UPS med 10 timers batteritid på et prosjekt. Det ble mye areal på batteribanken for å si det slik....

Altså 200 kWh, tilsvarende et par batterier fra Tesla med 100 kWh. I utgangspunktet ikke spesielt arealkrevende, men nå antar jeg at dere leverte blybatterier og da blir det straks en faktor 5 mer plasskrevende, pluss at de neppe er pakket like tett.

Lenke til kommentar

Altså 200 kWh, tilsvarende et par batterier fra Tesla med 100 kWh. I utgangspunktet ikke spesielt arealkrevende, men nå antar jeg at dere leverte blybatterier og da blir det straks en faktor 5 mer plasskrevende, pluss at de neppe er pakket like tett.

 

*Redundant, så 2 stk. Tette, vedlikeholdsfrie GEL batterier.

Lenke til kommentar

Sjekket nå, hver rack veier 11 tonn. 6,5m langt, to lag dypt og to lag høyt.

 

Altså 400 kWh til sammen? Joda, da tar det mye plass. Jeg har selv vært med på et prosjekt der vi hadde 4 tonn batterier i UPS til et større bygg, for 5 minutters drift inntil reservekraftaggregatet skulle være i gang.

Lenke til kommentar

1. Høres ut som du har veldig lyst på solceller

2. Glaserte takpanner, Hvorfor bruker du det som alternativ, det finnes vanlige panner, men om solceller skal komme godt ut er det smart å sammnligne med noe dyrt?

3. Ville tatt solceller, ikke fordi det er noe smart, men fordi glaserte panner er så stygt og blinker/reflekterer i hele nabolaget. Burde vært forbudt?

 

Selv ville jeg installert hybridsolceller, 6 kg pr kvm, og koblet de inn mot en væske/vann varmepumpe. Er dessverre ikke til salgs for privatkunder enda. Om du har vannbåret system, vent 1-2 år så vil du få sjokk!

 

Så anbefaling, vent!!

Jeg har glaserte takpanner fra tidlig 60 tall på huset. Å bruke hybrid celler kan nok være et alternativ.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...