Gå til innhold

Solceller på taket hjemme: «Mange problemer og mindre strøm enn forventet»


Anbefalte innlegg

 

 

Og produksjonen er?

 

Innstrålt effekt fra solen er 800w per kvadratmeter. Gitt optimal solvinkel, så er dette også effekten som treffer solcellepanelene. Altså den beste timen, på den beste dagen i året.

Virkningsgrad på et solcellepanel er omtrent 15%.

Anlegget hans produserer 120w per kvadratmeter under optimale forhold (før tap i ledningsnett og omformer). Som et quick and dirty estimat.

Du må ikke skrive slik feilinformasjon hvis du ikke har førstehåndserfaring med strømproduksjon fra solceller eller dokumentasjon som kan understøtte det. Publikasjoner for 10 år siden er utdatert.

 

Tallene du skriver er feil og har ingen rot i virkeligheten.

 

Jeg har 50kvm på to anlegg, 4.8kWp + 4.6kWp - ingen med «ideelle» forhold og klarte peak produksjon i slutten av August på 8.9kW - hvordan er slikt mulig? Og det er med helt standard utstyr.

 

Jeg trodde dette forumet var mer seriøst enn at anonyme nettroll som misse missy og BippeStankelbein kunne spre rundt seg med feilinformasjon.

 

Men det står jo i stil til artikkelen - nettsutring.

 

Eg logger ut og ønsker folk et godt nytt solfylt år. I skrivende stund har eg ca 1550kw produsert solstrøm - tidlig en vinterdag- Hærlig!

 

Thomas

Har hele verden vært slem med deg? Jwg spurte et legitimt og seriøst spørsmål. Jeg er genuint opptatt av hva vi kan få til med solceller i Norge. Ingen grunn til å tro det verste om alle :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

 

 

Og produksjonen er?

Innstrålt effekt fra solen er 800w per kvadratmeter. Gitt optimal solvinkel, så er dette også effekten som treffer solcellepanelene. Altså den beste timen, på den beste dagen i året.

Virkningsgrad på et solcellepanel er omtrent 15%.

Anlegget hans produserer 120w per kvadratmeter under optimale forhold (før tap i ledningsnett og omformer). Som et quick and dirty estimat.

Du må ikke skrive slik feilinformasjon hvis du ikke har førstehåndserfaring med strømproduksjon fra solceller eller dokumentasjon som kan understøtte det. Publikasjoner for 10 år siden er utdatert.

 

Tallene du skriver er feil og har ingen rot i virkeligheten.

 

Jeg har 50kvm på to anlegg, 4.8kWp + 4.6kWp - ingen med «ideelle» forhold og klarte peak produksjon i slutten av August på 8.9kW - hvordan er slikt mulig? Og det er med helt standard utstyr.

 

Jeg trodde dette forumet var mer seriøst enn at anonyme nettroll som misse missy og BippeStankelbein kunne spre rundt seg med feilinformasjon.

 

Men det står jo i stil til artikkelen - nettsutring.

 

Eg logger ut og ønsker folk et godt nytt solfylt år. I skrivende stund har eg ca 1550kw produsert solstrøm - tidlig en vinterdag- Hærlig!

 

Thomas

Har hele verden vært slem med deg? Jwg spurte et legitimt og seriøst spørsmål. Jeg er genuint opptatt av hva vi kan få til med solceller i Norge. Ingen grunn til å tro det verste om alle :)

 

 

Selv om det ikke var rettet til meg:

Solceller  i Norge kan sikkert være effektivt nok, for den enkelte boligeier  ( pga. en godseier-mentalitet /prisingfra vår statsadministrasjon),om ikke for samfunnet som helhet.

Solceller kan nok være effeketivt i Norge, da lav temperatur er gustig for solcellene. Men da i perioder hvor snøen ikke dekker solcellene.

Men lagring av overskuddseneri kan være et problem. Batteri lagrer vel ikke  mer enn et par døgns behov.

 

Så spørsmålet burde kanskje være:

Siden myndighetene ser ut til å arbeide på tvers av innbyggernes behov i vinterlandet Norge, hvordan kan vi med solkraft overkjøre disse godseierene/myndighetene  sitt grep på innbyggerne?

Lenke til kommentar

Har vurdert solceller pga teknologien, det er litt kult å produsere egen strøm. Men før jeg bruker penger på slikt tull(40cm snø på taket mitt nå) vil jeg ha brukt pengene mine på:

1. Etterisolering av tak og vegger

2. Luft-luft varmepumpe

3. Gulvvarme, varmekabler.

4. Batteripakke, lade opp når strømmen er billigst og bruke strøm fra batteriene når det lønner seg. (Noe kraftselskapet skulle ha gitt støtte til for å jevne ut forbruks toppene).

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Har vurdert solceller pga teknologien, det er litt kult å produsere egen strøm. Men før jeg bruker penger på slikt tull(40cm snø på taket mitt nå) vil jeg ha brukt pengene mine på:

1. Etterisolering av tak og vegger

2. Luft-luft varmepumpe

3. Gulvvarme, varmekabler.

4. Batteripakke, lade opp når strømmen er billigst og bruke strøm fra batteriene når det lønner seg. (Noe kraftselskapet skulle ha gitt støtte til for å jevne ut forbruks toppene).

 

Hvor mange dagers energibehov kan en slik batteripakke lagre/gi?

 

 

 

– I Japan er 150 000 brenselceller installert i hus for å produsere strøm og varme. I USA kjører mer enn 10 000 hydrogendrevne gaffeltrucker rundt i distribusjonssentre og varehus, forteller forskningsdirektør Steffen Møller-Holst i SINTEF.

Han og forskerkollegene jobber nå også aktivt med implementering av hydrogenteknologi i Norge, med fokus på transportsektoren. Så langt finner vi gaffeltrucker, lastebiler og ferger i SINTEFs prosjektportefølje.

 

https://www.sintef.no/siste-nytt/hydrogen-fra-hype-til-het-teknologi/

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Og produksjonen er?

Innstrålt effekt fra solen er 800w per kvadratmeter. Gitt optimal solvinkel, så er dette også effekten som treffer solcellepanelene. Altså den beste timen, på den beste dagen i året.

Virkningsgrad på et solcellepanel er omtrent 15%.

Anlegget hans produserer 120w per kvadratmeter under optimale forhold (før tap i ledningsnett og omformer). Som et quick and dirty estimat.

Du må ikke skrive slik feilinformasjon hvis du ikke har førstehåndserfaring med strømproduksjon fra solceller eller dokumentasjon som kan understøtte det. Publikasjoner for 10 år siden er utdatert.

 

Tallene du skriver er feil og har ingen rot i virkeligheten.

 

Jeg har 50kvm på to anlegg, 4.8kWp + 4.6kWp - ingen med «ideelle» forhold og klarte peak produksjon i slutten av August på 8.9kW - hvordan er slikt mulig? Og det er med helt standard utstyr.

 

Jeg trodde dette forumet var mer seriøst enn at anonyme nettroll som misse missy og BippeStankelbein kunne spre rundt seg med feilinformasjon.

 

Men det står jo i stil til artikkelen - nettsutring.

 

Eg logger ut og ønsker folk et godt nytt solfylt år. I skrivende stund har eg ca 1550kw produsert solstrøm - tidlig en vinterdag- Hærlig!

 

Thomas

Har hele verden vært slem med deg? Jwg spurte et legitimt og seriøst spørsmål. Jeg er genuint opptatt av hva vi kan få til med solceller i Norge. Ingen grunn til å tro det verste om alle :)

 

 

Selv om det ikke var rettet til meg:

Solceller  i Norge kan sikkert være effektivt nok, for den enkelte boligeier  ( pga. en godseier-mentalitet /prisingfra vår statsadministrasjon),om ikke for samfunnet som helhet.

Solceller kan nok være effeketivt i Norge, da lav temperatur er gustig for solcellene. Men da i perioder hvor snøen ikke dekker solcellene.

Men lagring av overskuddseneri kan være et problem. Batteri lagrer vel ikke  mer enn et par døgns behov.

 

Så spørsmålet burde kanskje være:

Siden myndighetene ser ut til å arbeide på tvers av innbyggernes behov i vinterlandet Norge, hvordan kan vi med solkraft overkjøre disse godseierene/myndighetene  sitt grep på innbyggerne?

 

Litt kunnskap om solceller er lurt før du åpner munnen, pga snø og lav sol mye av året er loddrette solceller veien og gå, eller med kraftig helling. Sist jeg kikket satt ikke snøen seg fast på husveggen. Om du skal ha de som takstein er det kanskje lurt og ha litt brattere helning så det er vedlikeholds fritt selv i store snø måneder.. Og det er produksjon hele året, du trenger ikke lagre strøm fra sommeren for og komme deg igjennom vinteren. Produksjonen avtar noe men ikke så mye som du tror. Les om det i stede for og synse.

 

Og du har sjelden behov for og lagre strøm lenge, selv ved en overskyet dag produserer du.. Og de periodene du har behov for litt ekstra strøm henter den det fra nettet. Simpelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har vurdert solceller pga teknologien, det er litt kult å produsere egen strøm. Men før jeg bruker penger på slikt tull(40cm snø på taket mitt nå) vil jeg ha brukt pengene mine på:

1. Etterisolering av tak og vegger

2. Luft-luft varmepumpe

3. Gulvvarme, varmekabler.

4. Batteripakke, lade opp når strømmen er billigst og bruke strøm fra batteriene når det lønner seg. (Noe kraftselskapet skulle ha gitt støtte til for å jevne ut forbruks toppene).

Hva med og bygge om taket til der det heller så mye at med glatte solceller så vil ikke snø legge seg der?

Drar du litt nordover ser du gjerne at de faktisk tenker over slikt som vi ikke gjør i sør.

 

Batteripakke er halvparten av et solcelle system.

 

Regn ut ditt totale strømforbruk i året, det blir X antall kroner. Om du skal spare Y antall kroner må kostad Z være mindre enn Y over en 5 års periode. Batteri pakke for og spare en tusenlapp maks 2 i året, kostnaden blir for høy. Du må ha batterier, de er ikke billige. Du må ha omformere, du må "hva enn den heter som kobler seg til og fra strømnettet" etc.

 

Varmepumpe er jo Nr 1 om du vil spare penger, eller siden kryptovaluta har kommet er det faktisk en Nr2 :)

Lenke til kommentar

Selv om det ikke var rettet til meg:

Solceller  i Norge kan sikkert være effektivt nok, for den enkelte boligeier  ( pga. en godseier-mentalitet /prisingfra vår statsadministrasjon),om ikke for samfunnet som helhet.

Solceller kan nok være effeketivt i Norge, da lav temperatur er gustig for solcellene. Men da i perioder hvor snøen ikke dekker solcellene.

Men lagring av overskuddseneri kan være et problem. Batteri lagrer vel ikke  mer enn et par døgns behov.

 

Så spørsmålet burde kanskje være:

Siden myndighetene ser ut til å arbeide på tvers av innbyggernes behov i vinterlandet Norge, hvordan kan vi med solkraft overkjøre disse godseierene/myndighetene  sitt grep på innbyggerne?

Varmepumper er heller ikke effektive når de har frosset til en diger isklump. Derfor spanderer de litt energi på avising nå og da. Det burde være en selvfølge at solceller i Norge har en tilsvarende funksjon, bare at de kan vente med avisingen til sola titter fram.

 

Batteri lagrer akkurat så mye som du kjøper kapasitet for. Det sagt så er det ekstremt dyrt å kjøpe kapasitet for sesonglagring. Derfor brukes ikke batterier til det. Et alternativ er å bruke solcellene til å forsyne en bergvarmepumpe. For hver kWh solcelle-elektrisitet man putter inn får man lagret ca 5 kWh bergvarme. Borehull er ikke gratis, men veldig mye billigere enn batterier med samme kapasitet. Bergvarme har den fordelen at man kjøler ned boligen om sommeren og lagrer den varmen i borehullet så man får høyere COP om vinteren. Man må riktignok bruke noe energi på å pumpe opp varmen igjen og noe leller fra hullet til omgivelsene. Hele syklusen tatt i betraktning vil jeg anslå at for hver kWh man får fra solcella om sommeren så får man 3 kWh varme til huset om vinteren.

 

Et slikt anlegg er ikke gratis og vil neppe bli konkurransedyktig mot å bare tappe vanlig strøm fra nettet. Det vil derimot kunne fungere som backup til ordinær strømforsyning. PV+bergvarme vil kunne fungere også når strømmen går, så fremt det er sol. Eventuelt kan man putte inn en liten UPS for å drive bergvarmepumpa en stund. Det blir igjen et spørsmål om pris vs risiko.

Lenke til kommentar

Beregningene ved hjelp av denne kalkulatoren sier ca. 7000 kWh årlig, da lagt inn med 9,4 kWp og systemtap på default-verdien 14 %.

 

Thomas sitt nye hus i Rådal ser ut til å ha en asimut-vinkel på ca. 30 grader mot vest i forhold til optimal plassering rett mot sør, og for takvinkelen brukte jeg bare default-verdien på 35 grader, noe som ser ut til å være tilnærmet lik den optimale vinkelen. Sikten mot sørvest ser ut til å være ganske uhindret i og med at det ligger på toppen av en skråning, så det bør ikke være umulig å komme tett innpå det beregnede tallet.

Og hva koster et slikt anlegg?

Lenke til kommentar

Solcellepanel + Tesla batteri = UPS til hele huset

Hører hele tiden om noen som mister strømmen i timesvis

Joda, men det er jo en svindyr løsning og varer som du sier bare noen timer om du har ambisjoner om å holde boligen varm med energi fra batteriet. UPS egner seg hverken for oppvarming eller kjøling, det er mest for å holde belysnignen, tv, pc osv i gang. 

 

Jeg skulle ønske elbiler kunne fungert som UPS. En slags Tesla powerwall som bruker batteriene i bilen i stedet for egne batterier.

 

Har vurdert solceller pga teknologien, det er litt kult å produsere egen strøm. Men før jeg bruker penger på slikt tull(40cm snø på taket mitt nå) vil jeg ha brukt pengene mine på:

1. Etterisolering av tak og vegger

2. Luft-luft varmepumpe

3. Gulvvarme, varmekabler.

4. Batteripakke, lade opp når strømmen er billigst og bruke strøm fra batteriene når det lønner seg. (Noe kraftselskapet skulle ha gitt støtte til for å jevne ut forbruks toppene).

Jeg ville omrokkert litt:

1. Tette luftlekkasjer/trekk

2. Luft-luft varmepumpe

3. Eventuelt etterisolering/nye vinduer dersom behovet er der

 

Til slutt en kommentar om ditt punkt nr 4. Kraftselskapene oppfordrer allerede til å jevne ut forbrukstopper, ved å prise toppene høyt og bunnene lavt.

 

Varmepumpe er jo Nr 1 om du vil spare penger, eller siden kryptovaluta har kommet er det faktisk en Nr2 :)

1 kWh til kryptovaluta gir deg 1 kWh varme + 0,01 kr i bitcoins

1 kWh til luft-luft varmepumpe gir deg 3-4 kWh varme

 

Kryptovaluta kommer omtrent like langt ned på lista som panelovner. Luft/luft varmepumper er det soleklart mest lønnsomme tiltaket. Til og med langt fremfor etterisolering.

 

pga snø og lav sol mye av året er loddrette solceller veien og gå, eller med kraftig helling. Sist jeg kikket satt ikke snøen seg fast på husveggen.

Jeg regnet litt for morroskyld og her i Tromsø er optimal helning rundt 70 grader.
Lenke til kommentar

Jeg skulle ønske elbiler kunne fungert som UPS. En slags Tesla powerwall som bruker batteriene i bilen i stedet for egne batterier.

 

1 kWh til kryptovaluta gir deg 1 kWh varme + 0,01 kr i bitcoins

Har du hørt om V2G og hvilke biler som støtter det?

 

Jeg synes den beregningen var litt pessimistisk. Rask regning fra nicehash tilsier at mining gir gevinst på 7 x kostnaden til strøm (, men det er ikke mining av bitcoin).

Lenke til kommentar

Slik jeg skjønner dette, ut fra forskjellige tidligere innlegg, er det lurt (lønnsomt?) med solcellepaneler for å dekke energibehovet i  vår, sommer og høstmåneder. ( Med batteri.)

Vinterstid kan man ikke beregne å få lagret sommerenergi til vinterbruk.

( I sydligere, mindre kalde, land er dette mulig ?)

 

Det som gjenstår som et mulig alternativ i Norge er altså (?) den mindre effektive  Hydrogen-lagringen fra sol/ vind, eller å få myndigheter til å kutte avgifter på vannkraft om vinteren, slik at vi slipper tullballet med solceller og varmepumper.

Resten er religion,  partipolitikk og interesse-klubber.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Jeg regnet litt for morroskyld og her i Tromsø er optimal helning rundt 70 grader.

 

I Tromsø er det vel ikke snø på solcellene som er problemet om vinteren. Jeg ville sagt at mørketiden har større konsekvens for årsproduksjonen ca 7 uker mørketid + like mye "twillight"... Til gjengjeld bedre om sommeren - om panelene kan tiltes i riktig retning.

 

For egen del synes jeg det mest interessante for nybygg er en kombinasjon av jordvarme, solceller, solfanger og vindkraft med et godt isolert og romslig basseng til lagring av varme.

 

Men skal en få noe økonomi utav det tror jeg nok en må være en rimelig dugelig handyman og gjøre brorparten av jobben selv. Såvidt jeg vet har hvermannsen lov til å koble alt av 12V, så det kan være en hel del å spare på egeninnsats om størstedelen av forbrukssiden er 12V.

 

Selv for de fingernemme vil det nok kreve skikkelige studier og god planlegging inkl budsjettering.

Lenke til kommentar

Slik jeg skjønner dette, ut fra forskjellige tidligere innlegg, er det lurt (lønnsomt?) med solcellepaneler for å dekke energibehovet i  vår, sommer og høstmåneder. ( Med batteri.)

Vinterstid kan man ikke beregne å få lagret sommerenergi til vinterbruk.

( I sydligere, mindre kalde, land er dette mulig ?)

 

Alt er mulig for Gud og maskinister. Sies det.

 

Hvorvidt det er lønnsomt eller ikke kommer nok veldig an på hvilket utgangspunkt (bygg) du har, om du kan gjøre mye av jobben selv (montering/kobling/etterisolering/bytte vindu +++).

 

I tillegg er det nok en fordel å legge om tankesettet en hel del når det gjelder forbruk.

 

Det er nok vanskelig å få det til å fungere om du kjører 5 halvfulle vaskemaskiner og 2 halvtomme oppvaskmaskiner hver dag....

Lenke til kommentar

 

Jeg regnet litt for morroskyld og her i Tromsø er optimal helning rundt 70 grader.

I Tromsø er det vel ikke snø på solcellene som er problemet om vinteren. Jeg ville sagt at mørketiden har større konsekvens for årsproduksjonen ca 7 uker mørketid + like mye "twillight"... Til gjengjeld bedre om sommeren - om panelene kan tiltes i riktig retning.

 

For egen del synes jeg det mest interessante for nybygg er en kombinasjon av jordvarme, solceller, solfanger og vindkraft med et godt isolert og romslig basseng til lagring av varme.

 

Men skal en få noe økonomi utav det tror jeg nok en må være en rimelig dugelig handyman og gjøre brorparten av jobben selv. Såvidt jeg vet har hvermannsen lov til å koble alt av 12V, så det kan være en hel del å spare på egeninnsats om størstedelen av forbrukssiden er 12V.

 

Selv for de fingernemme vil det nok kreve skikkelige studier og god planlegging inkl budsjettering.

 

 

 

Det er endel begrensninger hva man kan gjøre med 12V.

Lenke til kommentar

Slik jeg skjønner dette, ut fra forskjellige tidligere innlegg, er det lurt (lønnsomt?) med solcellepaneler for å dekke energibehovet i  vår, sommer og høstmåneder. ( Med batteri.)

Vinterstid kan man ikke beregne å få lagret sommerenergi til vinterbruk.

( I sydligere, mindre kalde, land er dette mulig ?)

 

UPS

I sydligere land trengs bare UPS til belysning, pc og tv.

I Norge trenger vi også bare UPS til belysning, pc og tv.

 

Varme

I sydligere land klarer de seg fint uten oppvarming (de bare kler seg bedre)

I Norge må vi ha en eller annen backup for varme. Har man peis og ved så er den saken løst. Det er for dyrt med nok batterikapasitet til oppvarming. Det er fult mulig, men veldig dyrt. Lite lurt og lite lønnsomt.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...