Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Elbil til pendling


Anbefalte innlegg

Jeg skal gå høgskole til høsten, og må pendle 16 mil om dagen. Det er dermed ikke veldig gunstig å beholde BMWen pga verditapet vil bli for stort, og det er mange bomringer på strekningen.

Derfor må jeg få meg en elbil.

 

Ettersom at vi må ha to biler (må ha en bil som vi får plass til hundene) kan den ikke være veldig dyr i innkjøp. Maks 200.000, men helst mindre.. Må være nogenlunde sikker, litt futt i og grei å kjøre.

 

Har null erfaring med elbil, så tar gjerne imot all info :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

16 mil er litt på kanten i rekkevidde for noen elbiler, så litt mer detaljer hadde vært fint.

Hva er fartsgrensen på strekningen du skal pendle? Har du mulighet til å hurtiglade på veien noen (kalde) dager i året? Er det behov for å bruke bilen til langtur?

 

Et alternativ kan være Zoe 400, men tror det blir vanskelig å finne denne til under 200 000. Merk: denne bilen kan ikke hurtiglades, og egner seg ikke særlig godt til veldig lange turer.

 

Ellers er vel Nissan Leaf, BMW i3 og Kia Soul med ca 30 kWh batteri også mulige. Bilene med ca. 24 kWh batteri tror jeg vil slite med å klare tur-retur uten lading.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

16 mil er litt på kanten i rekkevidde for noen elbiler, så litt mer detaljer hadde vært fint.

Hva er fartsgrensen på strekningen du skal pendle? Har du mulighet til å hurtiglade på veien noen (kalde) dager i året? Er det behov for å bruke bilen til langtur?

 

Et alternativ kan være Zoe 400, men tror det blir vanskelig å finne denne til under 200 000. Merk: denne bilen kan ikke hurtiglades, og egner seg ikke særlig godt til veldig lange turer.

 

Ellers er vel Nissan Leaf, BMW i3 og Kia Soul med ca 30 kWh batteri også mulige. Bilene med ca. 24 kWh batteri tror jeg vil slite med å klare tur-retur uten lading.

Det er ca Horten - Porsgrunn,69km er e18. Er ladestasjoner på veien, men såvidt jeg kan se er det ingen på selve skolen. Hvor lang tid tar det å lade den hvis jeg må stoppe på veien? Er det sånn at jeg må bruke en time ekstra hver dag på lading? Hvor mye koster en elbil som kan kjøre tur/retur da?

 

Bilen vil ikke bli brukt på langturer.

Endret av Canario
Lenke til kommentar

 

Det er ca Horten - Porsgrunn,69km er e18. Er ladestasjoner på veien, men såvidt jeg kan se er det ingen på selve skolen. Hvor lang tid tar det å lade den hvis jeg må stoppe på veien? Er det sånn at jeg må bruke en time ekstra hver dag på lading? Hvor mye koster en elbil som kan kjøre tur/retur da?

 

Bilen vil ikke bli brukt på langturer.

 

 

Hurtig ladingen vill ikke ta lang tid, da du kun trenger litt ekstra for å komme deg videre. I tillegg er det gjerne lademuligheter på skolen, men en skal ikke ta for gitt at det er plass etc. 

Lenke til kommentar

Elbil opptil 200.000 betyr da at du må hurtiglade på veien. Bilene som er å få tak i til de prisene er de som på sommeren kjører ca 12 mil, Det lønner seg heller ikke å hurtiglade noe særlig over 80%, slik at det må beregnes 2 hurtigladinger pr dag (hvis det er 8 mil hver vei). Hvis du har 16A tilgjengelig til lading på skolen, og bilen takler det, så holder det nok å lade der, man ikke alltid man kan beregne det.

 

Det viktigste hvis man skaffer seg elbil, er å lære seg å bruke den riktig. Det er veldig stor forskjell på rekkevidden hvis man kjører den som de fleste gjør en normal bil, og det å kjøre smart. Ikke gi bånn gass hele tiden, men tenk heller lenger frem slik at man slipper mye oppgassing. Skal man langt, hold helst farten under 90 km/t, jo lavere jo lengdre.

 

Og på vinteren så er det veldig viktig å heller kle på seg litt, og ha en kaldere bil inni, enn å gjøre som på bensin/diesel biler, og vri varmen på full guffe.

 

Det er tilvenning å kjøre elbil, og få mest ut av den.

 

Skal legge til at det ofte nå også er kø ved hurtigladingen, slik at det fort kan gå 20-30 min FØR man får ladeplass.

Lenke til kommentar

Du må nok opp på i3-2017 modell eller Soul-2018 modell skal du klare den distansen greit (de fleste) dager i året. På de verste dagene vil disse ligge helt i grenseland også. Ikke kjøp dette før du har funnet ut at det passer for deg, her kan du gjøre en gedigen bommert.

Lenke til kommentar

16 mil er litt på kanten i rekkevidde for noen elbiler, så litt mer detaljer hadde vært fint.

Hva er fartsgrensen på strekningen du skal pendle? Har du mulighet til å hurtiglade på veien noen (kalde) dager i året? Er det behov for å bruke bilen til langtur?

 

Et alternativ kan være Zoe 400, men tror det blir vanskelig å finne denne til under 200 000. Merk: denne bilen kan ikke hurtiglades, og egner seg ikke særlig godt til veldig lange turer.

 

Ellers er vel Nissan Leaf, BMW i3 og Kia Soul med ca 30 kWh batteri også mulige. Bilene med ca. 24 kWh batteri tror jeg vil slite med å klare tur-retur uten lading.

Betinget riktig ang Zoe. Mange steder har man 22kW-kontakter så du kan få full lading på 1,5-2 timer. Ikke veldig kjapt, men definitivt ikke tregt.

Endret av Cowboystrekk
Lenke til kommentar

Og på vinteren så er det veldig viktig å heller kle på seg litt, og ha en kaldere bil inni, enn å gjøre som på bensin/diesel biler, og vri varmen på full guffe.

Er det ikke slik at når bilen først er oppvarmet så brukes det ganske lite strøm for å opprettholde varmen?

Lenke til kommentar

Svaret her er: Kjøp deg en Tesla Model S.

 

Du slipper da (kanskje?) å ha to biler, og kan kjøpe deg en Tesla til 400 papp

Er litt kjekt og ha 2 biler når man er 2 voksene da.

 

Personlig hadde jeg kjøpt eller leaset en ford fiesta med bensinmotor eller noe. Billig og alright pendle bil. Billig i drift og.

 

For en elbil som er alright til behovet har du 50000 for lite budjett til en Zoe. Mulig du kan finne en billig der da som noen bare har brukt litt.

Lenke til kommentar

TS må nok øke budsjettet litt, kjøp denne, da er du sikker hele året. https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=111248575

250 tusen. Men, renta er jo så billig nå, og du får lån kastet etter deg. I banken får du ikke noe for pengene uansett, taper seg hver dag.

En ting jeg har funnet ut etter å ha handlet mye forskjellig gjennom mange år, er at pris er en veldig psykisk greie. Man setter seg selv en grense som holder deg igjen. Etter man har handlet tenker man ikke over hvor mye det kostet, men man nyter alle fordelene og hvor praktisk det man har kjøpt er. Da glemmer man prisen. Men selvsagt må man klare å betale lånet. Forøvrig er en slik nesten ny, liten elbil med god rekkevidde et skuddsikkert kjøp med lavt verditap, stor bruksverdi og svært lave brukskostnader. Ingen bompenger, billig for strøm vs bensin, ingen reparasjoner på mange år, driftssikkert, trygg i kollisjon. Masse fordeler med nytt.

Lenke til kommentar

 

16 mil er litt på kanten i rekkevidde for noen elbiler, så litt mer detaljer hadde vært fint.

Hva er fartsgrensen på strekningen du skal pendle? Har du mulighet til å hurtiglade på veien noen (kalde) dager i året? Er det behov for å bruke bilen til langtur?

 

Et alternativ kan være Zoe 400, men tror det blir vanskelig å finne denne til under 200 000. Merk: denne bilen kan ikke hurtiglades, og egner seg ikke særlig godt til veldig lange turer.

 

Ellers er vel Nissan Leaf, BMW i3 og Kia Soul med ca 30 kWh batteri også mulige. Bilene med ca. 24 kWh batteri tror jeg vil slite med å klare tur-retur uten lading.

Det er ca Horten - Porsgrunn,69km er e18. Er ladestasjoner på veien, men såvidt jeg kan se er det ingen på selve skolen. Hvor lang tid tar det å lade den hvis jeg må stoppe på veien? Er det sånn at jeg må bruke en time ekstra hver dag på lading? Hvor mye koster en elbil som kan kjøre tur/retur da?

 

Bilen vil ikke bli brukt på langturer.

 

 

Vurderte elbil selv til pending fra Grenland til Tønsberg, men det er akkurat litt for langt til å være innenfor komfortsonen på rekkevidde. Det er ladere ved Telemarksporten, rasteplassene på E18 nært Langangen og samtidig ladestasjoner ved NSB parkeringen vis a vis Beha kvartalet; slik at du kan lade der når du er på skolen hvis det er ledig plass vel og merke. Om det er noen på skolen vet jeg ikke men det kan du jo finne ut av ved å ringe dit.

 

Ellers er det som kjent bomstasjoner som perler på en snor i begge retninger.

 

Edit : Forøvrig anbefaler ikke skolen bruk av bil pga begrenset med parkeringsplass, så du må nok regne med parkeingsutgifter ved siden av bompenger etc.

Endret av LabWeiler
Lenke til kommentar

 

Og på vinteren så er det veldig viktig å heller kle på seg litt, og ha en kaldere bil inni, enn å gjøre som på bensin/diesel biler, og vri varmen på full guffe.

Er det ikke slik at når bilen først er oppvarmet så brukes det ganske lite strøm for å opprettholde varmen?

 

 

Kommer an på hvor kaldt det er ute. Men hos meg( eGolf) så ligger det vel når min står på 22 grader som er standardtempen,  og ikke annet skudd på, så bruker den 1-2 KW når jeg står stille, så den bruker ikke all verden. Men om vinteren så er 22 grader i bilen litt kjølig i forhold til hva jeg pleide å ha før på bensin og diesel biler.

 

Jeg opplever eGolfen som litt dårlig isolert, men bedre enn for eksempel Citroen Berlingo og Ford Transit Connect som var de 2 forrige bilene jeg hadde (varebil versjonene)

Lenke til kommentar

 

Det er ca Horten - Porsgrunn,69km er e18. Er ladestasjoner på veien,

 

 

Her er det vel 100 km/t som fartgrense mye av veien?

Normalt så går da trafikken i 110, noe som gjør at en Elbil taper MYE strøm. Jeg med min eGolf greier 14 mil på sommeren med alt slått av og kjører meget pent, og i maks 95 km/t, noe som skaper kø (testet kun 2 ganger, for flaut å lage kø, selv på 2 felts motorvei).

 

Hvis jeg var deg så ville jeg satt opp 2 regnestykker., elbil i innkjøp og driftskostnader. Husk at hurtiglading koster 20-50 kroner ganger alt etter som hvor mye du fyller, normalt ville jeg sagt fra 20-80% at det fort koster 30-40,- gangen. Samt tiden du benytter på dette og forsikringer.

 

Og sammenlign det med en liten og gjerrig bensinbil som bruker 0,5-6 på mila som er billig i innkjøp i perioden som du skal studere.

 

Det kan hende at det totalt blir billigere med en bensinbil. Husk at det kommer bompenger på elbiler ifra mars 2019 (halve prisen av bensinbil bom avgiften).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...