Gå til innhold

Forbrenningsmotoren er under press: Hvor lenge overlever den?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og det er fullt mulig du er blant de 10% som ikke klarer seg med 500-600 km NEDC. Da får du avvente noen år.

Etter planen skal det bli mulig å få kjøpt elbiler med 1000 km rekkevidde allerede fra 2020.

 

Elbilen må ha vesentlig lengre rekkevidde enn avstanden mellom to hurtigladere, for å reelt dekke det rekkeviddebehovet folk har. Folk som ikke både bor på, reiser til, og tar pauser ved en hurtiglader.

Det er jo akkurat sånn Teslas ladenettverk er bygget opp. Det er ca 1/3 "tank" mellom hver ladestasjon. 1/4 hvis du har de største batteriene og på enkelte strekninger ned mot 1/2 dersom du har de minste batteriene. I de verste vinterforholdene skal det alltid være nok til å rekke neste superlader med 20% margin. Dermed kan SoC (ladestatus) pendle mellom 20 og 60% dersom du stopper på hver enkelt. Det er ønskelig fordi det gir høy ladeeffekt (100+ kW) og korte ladestopp. Teslaens navigasjonssystem gjør all planleggingen for sjåføren. Sjåføren trenger bare å fortelle bilen hvor destinasjonen er.

 

Tja, rekorden min er 36 timer nonstop med kun pisse/tanke stopp, kan legge til at det var i mine yngre år.

 

Er ikke ulovlig og kjøre så lenge du vil uten pause sålenge kjøretøyet har en totalvekt på under 3.5 tonn.

Jeg kan ikke se at det er i tråd med veitrafikklovens paragraf 3. "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret." Siden det er vanskelig å måle og straffe folk for farlig maratonkjøring så er det bare bra at ny teknologi gjør det vanskeligere å bryte denne paragrafen.

Lenke til kommentar

Etter planen skal det bli mulig å få kjøpt elbiler med 1000 km rekkevidde allerede fra 2020.

Det virker som du har peiling på Tesla/el-biler generelt, så da har jeg et spørsmål: det er ikke unormalt at det blir -30°C, -40°C der jeg bor - hva blir effektiv kjørelengde for en el-bil/Tesla i slike temperaturer, hvis slike biler faktisk er den nærmeste fremtiden?

 

Og nei, jeg spør ikke om bilen vil i det hele tatt starte, for det tar jeg for gitt. Min '08 VW Caddy måtte glødes 4 ganger etter 7 timer med motorvarmer - og LCD displayet på dashbordet var mer slush enn liquid, og å bruke giret kjentes ut som når man river av et stykke eplekake uten å ha delt over skikkelig først - men den startet og gikk som den skulle.

Endret av PaladinNO
Lenke til kommentar

 

Tja, rekorden min er 36 timer nonstop med kun pisse/tanke stopp, kan legge til at det var i mine yngre år.

 

Er ikke ulovlig og kjøre så lenge du vil uten pause sålenge kjøretøyet har en totalvekt på under 3.5 tonn.

Jeg kan ikke se at det er i tråd med veitrafikklovens paragraf 3. "Enhver skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom så det ikke kan oppstå fare eller voldes skade og slik at annen trafikk ikke unødig blir hindret eller forstyrret." Siden det er vanskelig å måle og straffe folk for farlig maratonkjøring så er det bare bra at ny teknologi gjør det vanskeligere å bryte denne paragrafen.

 

Du kan på ingen måte påstå at jeg er/var farlig i trafikken, på den tiden jobbet jeg normalt 30/35 timer i strekk med den type jobb jeg hadde.

 

Og rekorden var en tur avgårde for å se på en jobb og rett hjem for å ferdigstille en jobb som var hast med, var på ingen måte farlig for trafikken eller andre og jobbet i 5 timer når jeg var hjemme igjen før søvn.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Samme problem vil gjelde selvkjørende fossilbiler, kanskje i ennå større grad pga brannfare og at man må stå og fryse utenfor bilen sammenhengende når tanken fylles. Med elbil kan man koble til i løpet av 10 sekunder og smette rett inn i bilvarmen igjen. Nye 10 sekunder for å plugge ut og rett inn i bilvarmen igjen. Elbiler gjør det forsåvidt også mulig å gjøre to ting på en gang. Lading og dobesøk, eller lading og kjøp av mat og drikke. Med fossilbiler er man pent nødt til å gjøre en ting av gangen.

Lenke til kommentar

Samme problem vil gjelde selvkjørende fossilbiler, kanskje i ennå større grad pga brannfare og at man må stå og fryse utenfor bilen sammenhengende når tanken fylles. Med elbil kan man koble til i løpet av 10 sekunder og smette rett inn i bilvarmen igjen. Nye 10 sekunder for å plugge ut og rett inn i bilvarmen igjen. Elbiler gjør det forsåvidt også mulig å gjøre to ting på en gang. Lading og dobesøk, eller lading og kjøp av mat og drikke. Med fossilbiler er man pent nødt til å gjøre en ting av gangen.

Det var da det mest konstruktive svaret jeg har lest på lenge :)

 

Huff hvor farlig det er å fylle drivstoff og spesielt bensin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja, rekorden min er 36 timer nonstop med kun pisse/tanke stopp, kan legge til at det var i mine yngre år.

 

 

Er ikke ulovlig og kjøre så lenge du vil uten pause sålenge kjøretøyet har en totalvekt på under 3.5 tonn.

 

 

I tillegg til at det som Simen sier klart bryter veitrafikklovens paragraf 3 bryter det også direkte veitrafikklovens paragraf 21

 

 

§ 21.Alminnelige plikter.

Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter.

 

Det er med andre ord ikke tillatt å kjøre bil av alle typer med svekket evne til oppmerksomhet og konsentrasjon uansett årsak.

 

Av forskriftene kan vi også se at det er minst 6 måneder uten førerkort dersom du blir straffet for det

 

11. Vegtrafikkloven § 21

Er person med førerett ilagt straff for overtredelse av vegtrafikkloven § 21 ved at han har sovnet under føring av motorvogn, med den følge at det har oppstått trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader, eller ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått, bør tap av føreretten fastsettes til minst 6 måneder.

 

Dette er ikke noe jeg ville skryte av på et offentlig forum

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tja, rekorden min er 36 timer nonstop med kun pisse/tanke stopp, kan legge til at det var i mine yngre år.

 

 

Er ikke ulovlig og kjøre så lenge du vil uten pause sålenge kjøretøyet har en totalvekt på under 3.5 tonn.

 

 

I tillegg til at det som Simen sier klart bryter veitrafikklovens paragraf 3 bryter det også direkte veitrafikklovens paragraf 21

 

 

§ 21.Alminnelige plikter.

Ingen må føre eller forsøke å føre kjøretøy når han er i en slik tilstand at han ikke kan anses skikket til å kjøre på trygg måte, hva enten dette har sin årsak i at han er påvirket av alkohol eller annet berusende eller bedøvende middel, eller i at han er syk, svekket, sliten eller trett, eller skyldes andre omstendigheter.

 

Det er med andre ord ikke tillatt å kjøre bil av alle typer med svekket evne til oppmerksomhet og konsentrasjon uansett årsak.

 

Av forskriftene kan vi også se at det er minst 6 måneder uten førerkort dersom du blir straffet for det

 

11. Vegtrafikkloven § 21

Er person med førerett ilagt straff for overtredelse av vegtrafikkloven § 21 ved at han har sovnet under føring av motorvogn, med den følge at det har oppstått trafikkuhell med personskade eller omfattende materielle skader, eller ført til situasjoner der slike skader lett kunne ha oppstått, bør tap av føreretten fastsettes til minst 6 måneder.

 

Dette er ikke noe jeg ville skryte av på et offentlig forum

 

Igjen, ingen av vilkårene er aktuelle siden jeg ikke var sliten, trøtt, full, påvirket, etc.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Etter planen skal det bli mulig å få kjøpt elbiler med 1000 km rekkevidde allerede fra 2020.

Det virker som du har peiling på Tesla/el-biler generelt, så da har jeg et spørsmål: det er ikke unormalt at det blir -30°C, -40°C der jeg bor - hva blir effektiv kjørelengde for en el-bil/Tesla i slike temperaturer, hvis slike biler faktisk er den nærmeste fremtiden?

 

Og nei, jeg spør ikke om bilen vil i det hele tatt starte, for det tar jeg for gitt. Min '08 VW Caddy måtte glødes 4 ganger etter 7 timer med motorvarmer - og LCD displayet på dashbordet var mer slush enn liquid, og å bruke giret kjentes ut som når man river av et stykke eplekake uten å ha delt over skikkelig først - men den startet og gikk som den skulle.

 

 

Søk etter tesla Finnmark, er en artikkel av en der oppe som tar for seg dette :) 

Lenke til kommentar

Når selvkjørende biler blir normalen om et par år så kan man jo faktisk kjøre titalls mil i strekk mens man sover. Så da blir ladeutfordringen enda større.

 

Hvorfor skulle den blitt større egentlig, jeg vet du bare skriver slike ting for å starte diskusjoner. Men jeg vill si den blir mindre, selv om det er helt urealistisk slik du fremstiller det. 

Lenke til kommentar

 

Når selvkjørende biler blir normalen om et par år så kan man jo faktisk kjøre titalls mil i strekk mens man sover. Så da blir ladeutfordringen enda større.

 

Hvorfor skulle den blitt større egentlig, jeg vet du bare skriver slike ting for å starte diskusjoner. Men jeg vill si den blir mindre, selv om det er helt urealistisk slik du fremstiller det. 

 

Han vil vel frem til at det blir mindre behov for pauser siden man kan ta de i bilen, og stopp blir mindre påkrevende.

Lenke til kommentar

Samme problem vil gjelde selvkjørende fossilbiler, kanskje i ennå større grad pga brannfare og at man må stå og fryse utenfor bilen sammenhengende når tanken fylles. Med elbil kan man koble til i løpet av 10 sekunder og smette rett inn i bilvarmen igjen. Nye 10 sekunder for å plugge ut og rett inn i bilvarmen igjen. Elbiler gjør det forsåvidt også mulig å gjøre to ting på en gang. Lading og dobesøk, eller lading og kjøp av mat og drikke. Med fossilbiler er man pent nødt til å gjøre en ting av gangen.

Med diesel kan man også smette inn i varmen i bilen mens man fyller. Problemet er at man rekker knapt inn i bilen før man må ut igjen og koble fra pumpa. :p

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Etter planen skal det bli mulig å få kjøpt elbiler med 1000 km rekkevidde allerede fra 2020.

Det virker som du har peiling på Tesla/el-biler generelt, så da har jeg et spørsmål: det er ikke unormalt at det blir -30°C, -40°C der jeg bor - hva blir effektiv kjørelengde for en el-bil/Tesla i slike temperaturer, hvis slike biler faktisk er den nærmeste fremtiden?

 

Og nei, jeg spør ikke om bilen vil i det hele tatt starte, for det tar jeg for gitt. Min '08 VW Caddy måtte glødes 4 ganger etter 7 timer med motorvarmer - og LCD displayet på dashbordet var mer slush enn liquid, og å bruke giret kjentes ut som når man river av et stykke eplekake uten å ha delt over skikkelig først - men den startet og gikk som den skulle.

 

 

Søk etter tesla Finnmark, er en artikkel av en der oppe som tar for seg dette :)

 

Les heller denne artikkelen som har et realistisk syn på elbil i kulde:

https://www.tu.no/artikler/derfor-far-elbilen-kortere-rekkevidde-om-vinteren/276419

Lenke til kommentar

Så, en el-bil får i gjennomsnitt cirka halvparten av kjørelengden i kulden. Ikke overraskende, og det var det svaret jeg antok fortsatt var tilfellet. Så samme som for flere år siden - fortsatt ikke den revolusjonen som dagens el-biler blir hyllet for, med andre ord.

 

Men jeg kan selv bekrefte at dekkene/luftrykket har mye å si - jeg får ca. 750 Km mellom fyllinger med piggfrie dekk (Continental ContiVikingContact 6), mens jeg får ca. 650 Km med piggdekk (Lappi isdekk).

 

Jeg fyller også 5-10% ekstra med luft i vinterdekkene.

Lenke til kommentar

 

 

Hva har dette med saken å gjøre? Om personbilen er aldri så avgiftsbelagt så endrer det ikke på det faktum at det gir et solid bidrag til utslipp av CO2 og dermed den globale oppvarmingen. I tillegg til giftig lokal forurensning.

 

Bare fordi noe ikke er det største problemet så betyr det ikke at det skal ignoreres eller nedprioriteres.

 

Den påstanden er like sann for elbil, som for bil med forbrenningsmotor.

Flytende drivstoff, og elektrisitet, er en energibærer. (Drivstoff kan også være en energikilde, men må ikke nødvendigvis være det).

Så hva som bidrar til hvor mye CO2 utslipp synes jeg er et spørsmål med for mange nyanser til å besvare kategorisk. Jeg syns heller ikke det sømmer seg, i et fritt marked, å regulere det ene motoralternativet til å ha vesentlig fordel over det andre, på et oppkonstruert grunnlag med bare løselig rot i virkeligheten.

Jeg synes eventuell CO2 avgift bør plasseres på fossile energikilder, ikke på energibærere eller motoralternativ. Så får det frie markedet selv velge hvilke alternativ som passer.

 

Hva er det du snakker om? Det kan helt fint besvares kategoris. Rene elbiler gir mindre utslipp enn fossilbiler. Det er et faktum. Det er også et faktum at hydrogen er ubrukelig fordi det krever enormt mye mer energi enn rene elbiler.

 

Det frie markedet makter åpenbart ikke å løse problemet med global oppvarming, og dermed må staten gripe inn og regulere.

 

Tiltak som momsfritak, fritt frem i kollektivfelt, og fritak fra veiavgift skal selvsagt heller ikke gis på oppkonstruert grunnlag.

Det er ikke noe oppkonstruert grunnlag. Rent elektrisk er fremtiden. Det er det eneste som ikke innebærer å kaste bort energi.

 

 

Du har fasitsvaret? Så flott, det må være enkelt å ha så klare svar :)

Jeg er ikke like overbevist om at verden er så svart / hvit. Det er derfor ett fritt marked er så fint, den samlede kunnskapen, og prioriteringslisten, til hele kjøpermassen vil kollektivt styre hvilken vei utviklingen tar, til størst mulig nytte for flest mulig av oss.

Hvorfor trenger elbiler så sterke incentiver for å komme inn på markedet, hvis de åpenbart er best? Markedet ville valgt elbiler automatisk, hvis elbiler helt åpenbart var best. Mener du at markedet tar feil?

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Så, en el-bil får i gjennomsnitt cirka halvparten av kjørelengden i kulden. Ikke overraskende, og det var det svaret jeg antok fortsatt var tilfellet. Så samme som for flere år siden - fortsatt ikke den revolusjonen som dagens el-biler blir hyllet for, med andre ord.

 

Men jeg kan selv bekrefte at dekkene/luftrykket har mye å si - jeg får ca. 750 Km mellom fyllinger med piggfrie dekk (Continental ContiVikingContact 6), mens jeg får ca. 650 Km med piggdekk (Lappi isdekk).

 

Jeg fyller også 5-10% ekstra med luft i vinterdekkene.

Jeg har en sann historie om en kollega av meg, han kjøpte seg en Nissan Leaf med oppgitt rekkevidde på 20 mil.

Han har 7,3 mil å kjøre hver vei til og fra jobb.

Før han kjøpte elbilen spurte han leverandøren om det ville bli problemer på vinteren med 7,3 mil hver vei til og fra jobb. Han ble lovd muntlig at det ikke ville bli noe problem.

Bilen kjøpte han i juni og han var sprudlende av entusiasme og skrøt av hvor billig det var å eie og bruke en elbil. Så tok han sommerfeirie + pappapermisjon og kom ikke på jobb igjen før det var blitt høst.

Første dag han skulle på jobb etter pappapermisjon var det 7 kuldegrader. Han kom seg såvidt fram til jobb med fulladet batteri.

Da han skulle kjøre hjem igjen hadde ikke batteriet blitt fulladet enda siden det ikke fins hurtiglader på jobb. Han kjørete så økonomisk som han klarte på tur hjem og ble fri for strøm 3,5 kilometer før han var hjemme.

Dette var siste gang han brukte elbil til jobb og han gikk til sak mot bilforhandleren som hadde lovt at dette skulle gå greit.

Endte med at han fikk en gunstig innbyttepris mot en fossildrivstoff bil.

Endret av tflovik
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er jo akkurat sånn Teslas ladenettverk er bygget opp. Det er ca 1/3 "tank" mellom hver ladestasjon. 1/4 hvis du har de største batteriene og på enkelte strekninger ned mot 1/2 dersom du har de minste batteriene. I de verste vinterforholdene skal det alltid være nok til å rekke neste superlader med 20% margin. Dermed kan SoC (ladestatus) pendle mellom 20 og 60% dersom du stopper på hver enkelt. Det er ønskelig fordi det gir høy ladeeffekt (100+ kW) og korte ladestopp. Teslaens navigasjonssystem gjør all planleggingen for sjåføren. Sjåføren trenger bare å fortelle bilen hvor destinasjonen er.

 

 

Det løser ikke det grunnleggende problemet, nemlig fort kort rekkevidde. Men det er en veldig god måte å dempe symptomene på, nemlig nødvendigheten av å planlegge reise og ladestopp. Det skal Tesla ha, det er faktisk avslappende å kunne stole på at bilen har tenkt ut selv at den rekker hurtiglading der, der og der, og tatt høyde for det i reisetiden. Men når Tesla ikke har noen bilmodeller for meg, så hjelper det ikke meg.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...