Gå til innhold

Forbrenningsmotoren er under press: Hvor lenge overlever den?


Anbefalte innlegg

 

Tøvprat, jeg har kjørt fra Kristiansand til Finnsnes(i midten av Troms) og de eneste pausene jag hadde var for å fylle tanken og late vannet. Hadda lagd meg matpakker som jeg spiste mens jeg kjørte. Det kan man aldri klare med en elbil fordi tankepausene blir myyyyyye lengre.

 

 

 

Bra er det, når en kjører skal en kjøre. Spise kan en gjøre i trygge omgivelser. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke det Espen, fordi det er ingen seøvfølge at endepunktene har lademuligheter, slik det er pr. dags dato.

Selv om en enkelt reise ofte ikke er lengre enn 50-60 mil, så må bilen fortsatt ha litt tørt krutt til overs så man klarer en omvei til en hurtiglader. For min del er nærmeste hurtiglader 10 mil unna, og i tilfelle den hurtigladeren er full, eller har tekniske problem og ikke virker, så vil jeg heller ikke risikere å være strandet der, så jeg vil fortsatt ha tørt krutt til å komme meg enda lengre etter det igjen. Så en 80-90 mil rekkevidde, under mindre enn optimale omstendigheter, det er minimum for min del. Å ligge flere døgn på campinghytte for å schuko-ladde elbilen er ikke et alternativ for vanlige bilister.

Jeg tror ikke du helt innser hvor godt ladenettverket begynner å bli.

 

Riktignok har jeg Tesla, så jeg er litt bortskjemt, men jeg har overnattet i Bergen, Gøteborg, Trondheim og Skellefteå uten lading og uten at det har vært en nevneverdig utfordring. Når man ikke har lading der man parkerer så må man bare hurtiglade mer, og altså bruke hurtigladerne som fossilbilistene benytter bensinstasjoner. (Og omveien til en hurtiglader har aldri vært på mer enn 2 km totalt.) En sjelden gang i blant er dette akseptabelt for de aller fleste.

 

Når alle de andre elbilene på markedet også får 100+ kW hurtiglading og slike raske hurtigladere blir veldig vanlig (gi det 5 år) så vil de færreste se på dette som et problem.

 

Og det er fullt mulig du er blant de 10% som ikke klarer seg med 500-600 km NEDC. Da får du avvente noen år.

Lenke til kommentar

Kanskje «jeg kjører 27 timer i strekk med tilhenger, takboks og varmeapparatet på fullt, og det greier ikke elbiler»-folket må innse at en gang i fremtiden må de endre noe av sin livsstil? Hvordan vi varmer opp hus, og hvordan innekomfort det gir har endret seg stort fra koks og parafin for 70 år siden til i dag, og mange rutiner, vaner og lyster er endret som følge av det. Om det ikke lengre går an å kjøre fra Kristiansand til Finnsnes uten pause med batteribil, så ja sikkert trist for noen, men tviler nå litt på at det blir mange som savner det

Lenke til kommentar

 

Jeg tror ikke det Espen, fordi det er ingen seøvfølge at endepunktene har lademuligheter, slik det er pr. dags dato.

Selv om en enkelt reise ofte ikke er lengre enn 50-60 mil, så må bilen fortsatt ha litt tørt krutt til overs så man klarer en omvei til en hurtiglader. For min del er nærmeste hurtiglader 10 mil unna, og i tilfelle den hurtigladeren er full, eller har tekniske problem og ikke virker, så vil jeg heller ikke risikere å være strandet der, så jeg vil fortsatt ha tørt krutt til å komme meg enda lengre etter det igjen. Så en 80-90 mil rekkevidde, under mindre enn optimale omstendigheter, det er minimum for min del. Å ligge flere døgn på campinghytte for å schuko-ladde elbilen er ikke et alternativ for vanlige bilister.

Jeg tror ikke du helt innser hvor godt ladenettverket begynner å bli.

 

Riktignok har jeg Tesla, så jeg er litt bortskjemt, men jeg har overnattet i Bergen, Gøteborg, Trondheim og Skellefteå uten lading og uten at det har vært en nevneverdig utfordring. Når man ikke har lading der man parkerer så må man bare hurtiglade mer, og altså bruke hurtigladerne som fossilbilistene benytter bensinstasjoner. (Og omveien til en hurtiglader har aldri vært på mer enn 2 km totalt.) En sjelden gang i blant er dette akseptabelt for de aller fleste.

 

Når alle de andre elbilene på markedet også får 100+ kW hurtiglading og slike raske hurtigladere blir veldig vanlig (gi det 5 år) så vil de færreste se på dette som et problem.

 

Og det er fullt mulig du er blant de 10% som ikke klarer seg med 500-600 km NEDC. Da får du avvente noen år.

 

 

Dersom hurtigladekartet.no er oppdatert så er ikke ladenettverket godt nok for Oslo / Trondheim etter ei rute som passer meg, med tungt lastet bil og kaldt vær. Og da har jeg ikke særlig stor forventning om at det er bedre stilt med andre veier, når ikke engang Oslo / Trondheim klarer å dekke behovet for en tungt lastet elbil vinterstid, uten ekstrastopp.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Kanskje «jeg kjører 27 timer i strekk med tilhenger, takboks og varmeapparatet på fullt, og det greier ikke elbiler»-folket må innse at en gang i fremtiden må de endre noe av sin livsstil? Hvordan vi varmer opp hus, og hvordan innekomfort det gir har endret seg stort fra koks og parafin for 70 år siden til i dag, og mange rutiner, vaner og lyster er endret som følge av det. Om det ikke lengre går an å kjøre fra Kristiansand til Finnsnes uten pause med batteribil, så ja sikkert trist for noen, men tviler nå litt på at det blir mange som savner det

 

Ja dette er for spesielt interesserte, heldigvis er det millioner av fossiler til de så de kan kjøre langstrekkene helt til deres era er over. Vi andre klarer oss helt fint som før, det eneste som er forandret for meg er stedene jeg stopper, de legger seg automagisk til plasser hvor det er lademuligheter. For meg gjør det egentlig ikke så mye. 

Lenke til kommentar

 

 

 

Dersom hurtigladekartet.no er oppdatert så er ikke ladenettverket godt nok for Oslo / Trondheim etter ei rute som passer meg, med tungt lastet bil og kaldt vær. Og da har jeg ikke særlig stor forventning om at det er bedre stilt med andre veier, når ikke engang Oslo / Trondheim klarer å dekke behovet for en tungt lastet elbil vinterstid, uten ekstrastopp.

 

 

Hvilken strekning på turen oslo/trondheim er det som byr på problemer mener du? 

Lenke til kommentar

 

Har mer tro på atomkraftverk og gjerne med Thorium som brensel.

Helt enig, tror fremtiden er i Thorium.

Mye kan hentes fra vind etc, men det er ingen arvtager til konstant stabil strøm produksjon.

 

Det jeg har sett av tall når det er snakk om atomkraft er i området 60 øre/kWh, og da er ikke utgifter til destruksjon med.

Thorium er enda dyrere, da teknologien er ny og uprøvd.

Når vindkraft kan bygges til 11 øre/kWh(slik en annen artikkel i TU sier), er det mest nærliggende å tro at elektrolyse, hydrogen og brenselceller er fremtidens energibærer for å få stabil strømtilførsel. 

Lenke til kommentar

Kanskje «jeg kjører 27 timer i strekk med tilhenger, takboks og varmeapparatet på fullt, og det greier ikke elbiler»-folket må innse at en gang i fremtiden må de endre noe av sin livsstil? Hvordan vi varmer opp hus, og hvordan innekomfort det gir har endret seg stort fra koks og parafin for 70 år siden til i dag, og mange rutiner, vaner og lyster er endret som følge av det. Om det ikke lengre går an å kjøre fra Kristiansand til Finnsnes uten pause med batteribil, så ja sikkert trist for noen, men tviler nå litt på at det blir mange som savner det

 

Vel, igjen, her leser du ikke hva jeg skriver og tar igjen utgangspunkt i at både startpunkt og destinasjon for reisen er en hurtiglader, og at mellomstopp også er oppå en hurtiglader.

Elbilen må ha vesentlig lengre rekkevidde enn avstanden mellom to hurtigladere, for å reelt dekke det rekkeviddebehovet folk har. Folk som ikke både bor på, reiser til, og tar pauser ved en hurtiglader.

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Dersom hurtigladekartet.no er oppdatert så er ikke ladenettverket godt nok for Oslo / Trondheim etter ei rute som passer meg, med tungt lastet bil og kaldt vær. Og da har jeg ikke særlig stor forventning om at det er bedre stilt med andre veier, når ikke engang Oslo / Trondheim klarer å dekke behovet for en tungt lastet elbil vinterstid, uten ekstrastopp.

 

 

Hvilken strekning på turen oslo/trondheim er det som byr på problemer mener du? 

 

 

Det er tatt opp tidligere i tråden, se post nummer 78.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Kanskje «jeg kjører 27 timer i strekk med tilhenger, takboks og varmeapparatet på fullt, og det greier ikke elbiler»-folket må innse at en gang i fremtiden må de endre noe av sin livsstil? Hvordan vi varmer opp hus, og hvordan innekomfort det gir har endret seg stort fra koks og parafin for 70 år siden til i dag, og mange rutiner, vaner og lyster er endret som følge av det. Om det ikke lengre går an å kjøre fra Kristiansand til Finnsnes uten pause med batteribil, så ja sikkert trist for noen, men tviler nå litt på at det blir mange som savner det

Om man savner det eller ikke er irrelevant, jeg svarte på en påstand om at man ikke kjører fra Oslo til Trondheim uten å ta pause. Den avstanden jeg kjørte er mye lengre.

Lenke til kommentar

[...]

 Vel, igjen, her leser du ikke hva jeg skriver og tar igjen utgangspunkt i at både startpunkt og destinasjon for reisen er en hurtiglader, og at mellomstopp også er oppå en hurtiglader.[...]

Så nå er det ikke engang nok med «Kristiansand til Finnsnes uten stopp» det er ikke tid til annet enn hurtiglader i endepunktene heller? Foreslår at du kjøper bil med dampdrift, da er du ikke avhengig av bensinstasjoner heller, men kan knekke av kvister i veikanten og fyre med de...
Lenke til kommentar

Thorium er enda dyrere, da teknologien er ny og uprøvd.

Thorium er ikke noe nytt og uprøvd.

Det er ikke testet i kommersiall skala men amerikanerne testet ut på 60 tallet og la dødt av politiske årsaker.

Https://en.m.wikipedia.org/wiki/Liquid_fluoride_thorium_reactor

Kineserne bygger nå et slikt kraftverk for testing og komersielle anlegg er på tegnebrettet.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

 

 

Har mer tro på atomkraftverk og gjerne med Thorium som brensel.

Helt enig, tror fremtiden er i Thorium.

Mye kan hentes fra vind etc, men det er ingen arvtager til konstant stabil strøm produksjon.

 

Det jeg har sett av tall når det er snakk om atomkraft er i området 60 øre/kWh, og da er ikke utgifter til destruksjon med.

Thorium er enda dyrere, da teknologien er ny og uprøvd.

Når vindkraft kan bygges til 11 øre/kWh(slik en annen artikkel i TU sier), er det mest nærliggende å tro at elektrolyse, hydrogen og brenselceller er fremtidens energibærer for å få stabil strømtilførsel. 

 

Ja atomkraftverk er ikke billig og drive. 

 

Men Thorium er jo et veldig tilgjengelig stoff kontra uran, er ganske mye thorium på denna planeten.

Og grunn til kostnad er så høy nå er jo fordi det er bare noen få test reaktorer i verden, det har potensiale for og bli mye billigere enn vanlig atomkraft.

 

"Chinese scientists claim that hazardous waste will be a thousand times less than with uranium."

The radioactivity of the resulting waste also drops down to safe levels after just a one or a few hundred years, compared to tens of thousands of years needed for current nuclear waste to cool off.

 

Bare disse fordelene er nok for min del, så vi ikke gir et gigantisk problem til våre fremtide generasjoner

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

 

Thorium er enda dyrere, da teknologien er ny og uprøvd.

Thorium er ikke noe nytt og uprøvd.

Det er ikke testet i kommersiall skala men amerikanerne testet ut på 60 tallet og la dødt av politiske årsaker.

en.m.wikipedia.org/wiki/Liquid_fluoride_thorium_reactor

Kineserne bygger nå et slikt kraftverk for testing og komersielle anlegg er på tegnebrettet.

 

 

Problemet med Thorium er jo at det krever så mye energi å få fatt på, det var iallefall det som var pensum på UiS for noen år siden i faget kjemi og miljø. Etter hva jeg forsto var det en dårlig løsning, på grunn av dette og at en pr i dag har bedre løsninger til å fremskaffe energi. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Det er tatt opp tidligere i tråden, se post nummer 78.

 

 

Det er jo ikke hurtigladerne som er problemet, det er at du vill besøke bestemor på veien og ikke stoppe ellers. Jeg ser jo at dette er ett problem, men det har ingenting med dekningen av hurtigladere å gjøre. 

 

 

^^ Om jeg, bestemor eller hurtigladerne er problemet er meg knekkkende likegyldig :)

Jeg kjøper den bilen som dekker mitt behov, og så lenge en elbil ikke dekker mitt behov, så er elbil ute av dansen :)

Sånn virker det frie marked, "det er ikke produktet sin feil, det er kunden sin feil!" er ikke noe salgstriks ;)

Lenke til kommentar

^^ Om jeg, bestemor eller hurtigladerne er problemet er meg knekkkende likegyldig :)

Jeg kjøper den bilen som dekker mitt behov, og så lenge en elbil ikke dekker mitt behov, så er elbil ute av dansen :)

Sånn virker det frie marked, "det er ikke produktet sin feil, det er kunden sin feil!" er ikke noe salgstriks ;)

Det er ingen som sier du bør kjøpe dagens elbiler. Men du må forstå at dine behov er ikke det samme som alles behov.

 

Når elbilene får 500-600 km rekkevidde, 100+ kW lading, og det blir flere hurtigladere, så er de som sagt etter all sannsynlighet gode nok for over 90% av befolkningen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

[...]

 Vel, igjen, her leser du ikke hva jeg skriver og tar igjen utgangspunkt i at både startpunkt og destinasjon for reisen er en hurtiglader, og at mellomstopp også er oppå en hurtiglader.[...]

Så nå er det ikke engang nok med «Kristiansand til Finnsnes uten stopp» det er ikke tid til annet enn hurtiglader i endepunktene heller? Foreslår at du kjøper bil med dampdrift, da er du ikke avhengig av bensinstasjoner heller, men kan knekke av kvister i veikanten og fyre med de...

 

 

Nå tar du sitater fra meg, og roter sammen med sitater fra andre debattanter, kjører det i miksmasteren og koker sammen til din egen suppe som du kan bruke for å latterliggjøre meg med. Jeg tolker det som at du ikke har bedre å komme med? Er jeg på sporet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Vi trenger flere stasjonsvogner og SUVer med hengerkrok, samt noen varebiler med lang rekkevidde. Den biten er jeg enig i. Men per i dag er rekkevidden og lademulighetene ganske bra. Antall hurtigladere og spredningen må selvsagt skaleres opp med antall biler og ladeeffekten må i hvert fall opp på Teslas nivå. Saktelading bør også bli mer tilgjengelig.

Jeg synes ikke rekkevidden er bra heller i dag. De beste klarer såvidt Oslo Trondheim uten mellomlading. Under optimale forhold. I vinterkulde og med tilhenger bak, så holder det kanskje ikke med 3 ladestopp heller? Man rekker ikke å komme fra hurtiglader til hurtiglader engang?

 

Du kjører ikke Oslo-Trondheim uten å ta pause underveis. Altså er problemstillingen irrelevant.

 

Tja, rekorden min er 36 timer nonstop med kun pisse/tanke stopp, kan legge til at det var i mine yngre år.

 

Er ikke ulovlig og kjøre så lenge du vil uten pause sålenge kjøretøyet har en totalvekt på under 3.5 tonn.

Lenke til kommentar

 

 

Tøvprat, jeg har kjørt fra Kristiansand til Finnsnes(i midten av Troms) og de eneste pausene jag hadde var for å fylle tanken og late vannet. Hadda lagd meg matpakker som jeg spiste mens jeg kjørte. Det kan man aldri klare med en elbil fordi tankepausene blir myyyyyye lengre.

 

 

 

Bra er det, når en kjører skal en kjøre. Spise kan en gjøre i trygge omgivelser. 

 

Hva man burde og hva man kan er to vid forskjellige ting,  selv om det er utrygt er det ikke ulovlig sålenge man ikke er uoppmerksom på omgivelsene.

Endret av Nautica
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...