Gå til innhold

Innsikt: Hvor effektivt er egentlig vedfyring?


Anbefalte innlegg

 

Alle vet at man må ha "trekk" for å fyre inne med ved.

Og når "trekk" betyr at mesteparten av varmen fyker rett opp gjennom pipen og ut i luften, så forstår man at det aldri vil bli effektivt før man lar røyken gå i et langt rør gjennom hele huset for å avgi varmen, og bruker en elektrisk vifte til å skape "trekken".

Har man høyt varmetap gjennom pipa så får man soting og risiko for pipebrann. Varmen skal hentes ut i peisen før røyken går i pipa.

 

Einig i at det meste av varmen bør gå ut av ovnen, men røyken er uansett varm, og det er vel ingen ulempe å nytte den varmen vidare før den går ut av huset.

 

Er eit forbrukt på 40 øre/kWh ved eit bestemt forhold ute og inne? Korleis varierer dette med temperaturen pumpa jobbar med ute?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Einig i at det meste av varmen bør gå ut av ovnen, men røyken er uansett varm, og det er vel ingen ulempe å nytte den varmen vidare før den går ut av huset.

Nei, røyken er ikke uansett varm. Ikke hvis man henter ut varmen i ovnen. Røyken skal helst være så kald når den når pipa at det ikke er noe særlig mer varme å hente ut fra den.

 

Er eit forbrukt på 40 øre/kWh ved eit bestemt forhold ute og inne? Korleis varierer dette med temperaturen pumpa jobbar med ute?

Jeg regner med et vektet årsgjennomsnitt på virkningsgrad (SCOP)

  • 100 øre/kWh / effektfaktor 2,5 eller
  • 120 øre/kWh / effektfaktor 3

Dette er konservative estimater for årsgjennomsnitt. Nyere pumper, godt dimmensjonert og brukt i kystklima kan ha en realistisk SCOP på 4-5. Betaler man 1 kr/kWh inkludert alle avgifter så er man helt nede på 20-25 øre/kWh i årsgjennomsnitt. COP (altså ikke vektet årsgjennomsnitt men øyeblikksverdi) varierer sterkt med temperaturen. Ved +7 grader kommer den vanligvis opp i 8-10 på nyere varmepumper og 5-7 på gamle. Ved -20 grader er den vanligvis 2,5-3,5 på nyere varmepumper og 1-2 på eldre varmepumper. Disse verdiene er uansett irrelevante fordi det er ikke de man skal dimmensjonere varmepumpa etter. Den bør dimmensjoneres etter varmebehov ved ca -10 grader i kyststrøk og -15 i innlandsklima.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at under 10-15 minus blir virkningsgraden på varmepumper veldig dårlig.

Når det er skikkelig kaldt kan den stå og rime av halvparten av tiden. Da går det strøm uten at du får noe igjen for det.

Ikke problem i store deler av landet, men noen plasser i landet er det veldig kaldt i lengre perioder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Nei, røyken er ikke uansett varm. Ikke hvis man henter ut varmen i ovnen. Røyken skal helst være så kald når den når pipa at det ikke er noe særlig mer varme å hente ut fra den.

 

I prinsippet er jeg helt enig.

Problemet er at ingen slik ovn finnes. Alle ovner/peiser idag har røyktemperatur på mangfoldige hundre grader når den går inn i pipen! Og jeg kan ikke se hvordan man skal klare å få den lavere i ovnen!

 

Et langt rør gjennom huset derimot, eller evt. la røyken varme opp vann...

 

Jeg er enig i at det vil sote ned røret, så det må jo fjernes med jevne mellomrom akkurat som vi gjør med piper.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husk at under 10-15 minus blir virkningsgraden på varmepumper veldig dårlig.

Når det er skikkelig kaldt kan den stå og rime av halvparten av tiden. Da går det strøm uten at du får noe igjen for det.

Ikke problem i store deler av landet, men noen plasser i landet er det veldig kaldt i lengre perioder.

Da vil jeg anbefale deg en nyere varmepumpe. Moderne varmepumper får ikke veldig dårlig virkningsgrad (>2) før -25 grader. Sjekk specs for moderne varmepumper. Ikke at en COP på 2 er veldig dårlig, det er faktisk dobbelt så bra som for panelovner, det er bare i sammenligning med vanlig virkningsgrad for varmepumper det ser dårlig ut.

 

I prinsippet er jeg helt enig. Problemet er at ingen slik ovn finnes. Alle ovner/peiser idag har røyktemperatur på mangfoldige hundre grader når den går inn i pipen! Og jeg kan ikke se hvordan man skal klare å få den lavere i ovnen!

 

Et langt rør gjennom huset derimot, eller evt. la røyken varme opp vann...

 

Jeg er enig i at det vil sote ned røret, så det må jo fjernes med jevne mellomrom akkurat som vi gjør med piper.

Sjekk illustrasjonen i artikkelen. Den øvre delen av ovnen er en varmeveksler som skal hente ut varmen før den går i pipa. Det er rett og slett feil at røyken er mangfoldige hundre grader når den går inn i pipa. I så fall burde det vært mulig å steke grandis på ovnsrøret. Det er det ikke på moderne ovner. Det ville medført betydelig brannrisiko, berøringsfare og stinket svidd støv lang vei.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Alle vet at man må ha "trekk" for å fyre inne med ved.

Og når "trekk" betyr at mesteparten av varmen fyker rett opp gjennom pipen og ut i luften, så forstår man at det aldri vil bli effektivt før man lar røyken gå i et langt rør gjennom hele huset for å avgi varmen, og bruker en elektrisk vifte til å skape "trekken".

Har man høyt varmetap gjennom pipa så får man soting og risiko for pipebrann. Varmen skal hentes ut i peisen før røyken går i pipa.

 

Kanskje man kunne koble  et gasstilløp til vedovnen/peisen slik at man kunne la gassen starte fyringen, og kanskje også brenne med liten flamme for å benytte de brennbare sekundærgassene.

 

Da er Propan for farlig iogmed at Propan-gassen legger seg ned i ovnen mot gulvet og kan eksplodere, ved lekkasje eller når den ikke brenner.

Kanskje vil Hydrogen-gass egne seg bedre da den, ubrent, vil stige opp i pipa og raskt bli ufarlig.

Det er utrolig hvordan du klarer å dra inn hydrogen over alt.. Hva blir det neste?

 

Batteri-elektrisk?

Lenke til kommentar

Ett viktig påeng er å ha en ekstern friskluftkanal slik at man ikke bruker varmluft fra stua for å få trekk i ovnen. Det er dårlig økonomi å bruke energi på å varme opp lufta som bare skal brukes til "trekk" i ovnen.

I Tyskland er det påbudt med ekstern kanal for forbrenningslufta. Hvorfor snakkes det så lite om dette i Norge? Da jeg spurte Enova om støtte til installasjon av en slik kanal/ovn i 2010, skjønte ikke vedkommende jeg snakket med spørsmålet en gang.

 

Stiller meg også uforstående til at ekstern luft ikke er påkrevd. Jeg murte pipe og satt inn (jukse)peis i husbankhuset vi bodde i tilbake i 1994. Året før hadde jeg montert inn friskluftanlegg med varmegjenvinning og med et (hermetisk) hus tettet med fugtsperre som omsider "fikk frisk luft" var det logisk å gi peisen egen ø 125 lufttilførsel med manuelt spjell som ble åpnet når ovnen var i bruk. Man fyrer tross alt kun på den kaldeste tiden av året, og fore ovnen med varm inneluft er ulogisk....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Kanskje man kunne koble  et gasstilløp til vedovnen/peisen slik at man kunne la gassen starte fyringen, og kanskje også brenne med liten flamme for å benytte de brennbare sekundærgassene.

 

Da er Propan for farlig iogmed at Propan-gassen legger seg ned i ovnen mot gulvet og kan eksplodere, ved lekkasje eller når den ikke brenner.

Kanskje vil Hydrogen-gass egne seg bedre da den, ubrent, vil stige opp i pipa og raskt bli ufarlig.

Det er utrolig hvordan du klarer å dra inn hydrogen over alt.. Hva blir det neste?

 

Haha, tenkte nøyaktig det samme. Får han betalt for å holde på med hydrogenspammingen sin tro?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

Kanskje man kunne koble  et gasstilløp til vedovnen/peisen slik at man kunne la gassen starte fyringen, og kanskje også brenne med liten flamme for å benytte de brennbare sekundærgassene.

 

Da er Propan for farlig iogmed at Propan-gassen legger seg ned i ovnen mot gulvet og kan eksplodere, ved lekkasje eller når den ikke brenner.

Kanskje vil Hydrogen-gass egne seg bedre da den, ubrent, vil stige opp i pipa og raskt bli ufarlig.

Det er utrolig hvordan du klarer å dra inn hydrogen over alt.. Hva blir det neste?

 

Haha, tenkte nøyaktig det samme. Får han betalt for å holde på med hydrogenspammingen sin tro?

 

 

Det finnes gass-peiser (Propan.)  Men Propan i kombinasjon med ved i en vanlig ovn/peis er nok farlig i og med at Propan , som bensin, er tyngre enn luft og legger seg ned.

Men gass som middel til å starte fyring og til å holde riktig forbrennings temperatur burde være en god løsning.

Så er da eventuelt spørsmålet: Hvilke type gass?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett sånne tall men jeg kan garantere deg at røykgassene ikke er mangfoldige hundre grader. Det ligger nok i størrelseorden rundt 100 grader.

Etter å ha målt litt ligger røykrøret på begge ovnene mine som er henholdsvis 2 og 4 år gamle med røykrør ut i topp og bend inn i pipa over 150 grader som er grensen for hva Cat S60 kan måle.

Det freser om jeg skvetter vann på røykrøret så varme er de.

 

EDIT.

Når jeg tenker etter så hadde leiligheta jeg bodde i før en Jøtul F3 der skalaen på et litt dyrere termografiapparat endte på 275 grader ikke greide å måle temperaturen på røykrøret heller.

Endret av perpyro
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Du ble glad bare noen brukte gass. Hvor produseres hydrogenen din?

Det er ikke min Hydrogen.

Hydrogen finnes overalt, det er det fine. Og kan samles ved hjelp av bio/alger, sol, vind, elv, bølge, tidevann.

Man er ikke avhengig av foss eller oljekilder. Hver nasjon har sine muligheter til å samle/fremstille Hydrogen. Og det er forurensningsfritt både i samling og bruk, og kan lett lagres i mengder og over årstider.

( I forhold til fossilt, - som er det gamle. Batteri-elektrisk  benyttes selvfølgelig der dette er det beste. Ingen grunn til å gråte over etablerte forestillinger. De fleste av oss er redde og  religiøst konservative på noen områder. )

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...