Gå til innhold

Innsikt: Hvor effektivt er egentlig vedfyring?


Anbefalte innlegg

1 hour ago, kremt said:

Min 9 år gamle luftpumpe er totalt elendig i 10-15 minus. Men fra et par minus og opp gjør den en fin jobb.

Har du utført gjevnlig vedlikehold, eller har du bare kjøpt deg en dårlig rimelig varmepumpe? Renser du filtrene innendørs ofte nok, slik du ble anbefalt av innstallatør når startdemonstrasjonen skjedde?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kan jo stemme i det samme som Kremt her.
Jeg har også ei gammel varmepumpe stående som er ubrukelig når temperaturen synker under 10 blå.
Den er ikke fabelaktig før dette heller men kaldere ute hjelper ikke på men i mitt tilfelle er grunnen at det var ei pumpe som var installert før jeg kjøpte huset og det er en liten kjip og dårlig modell.
Jeg misstenker mange av de dårlige pumpene rundtom er nettop det, dårlige pumper fra begynnelsen av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er  vel Mitsubishi og Daikin som ruler på kvaliteten. Er ihvertfall det jeg har hørt. Men kan tenkes det finnes et og annet annet merke som duger, men jeg har null kunnskap om det. Derfor kjøpte jeg heller et av de nevnte merkene for å gjøre det riktig første gang. Stole på rykter om kvalitet var det jeg gjorde.

Lenke til kommentar

Har Panasonic her, "nordic inverter". Kan nesten ikke få sagt nok stygt om denne pumpen. Støyer som et uvær helt fra medium, middelmådig varme, lange tineperioder der man går inn i dødsspiral der romtempen synker 2-3 grader mens den tiner, og så må den gå på full guffe igjen helt til den må tine av lenge. Er nok både sliten og en for liten modell. Når jeg ser meg rundt om husene her så ser jeg de nyere pumpene er omtrent bare Mitsubishi. Som en bekjent sa som hadde drevet med slike pumper: Disse koster nesten ingenting å lage og de fleste produsenter er nesten identiske. Regnestykket var sånn på en pumpe fra obs bygg, mitsubishi til 14 tusen: 3 tusen for pumpe, 5 tusen for montering, 6 tusen for mva og profitt til selger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 4.1.2020 den 17.40):

Hvis motorsaga skjærer seg eller vedkløyveren takker for seg så koster det fort tilsvarende 2000 kWh panelovnvarme (evt 6000 via varmepumpe), og dette kaller du en deilig forutsigbarhet? Det virker som du leter godt etter vikarierende argumenter for å bruke verdifull hyttetid på slit og svette. Jeg tror du egentlig er ute etter å få fred fra kjerringa :p

Kan bare svar for egen del:
1) Slit og svette er bevegelser som til forveksling minner om de som gjøres i dyrekjøpte timer på en treningssenter.
2) Jeg bruker som regel håndsag og en tung, deilig kløyveøks som – vanligvis med ett slag fra en som på ingen måte en Herkules-kompatibel – klarer det meste en vedkløyver klarer. Og denne redskapen har holdt noen år.
3) Jeg har ingen kjerring, om det skulle ha interesse.
Pål Jensen

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Jeg kjøpte en rimelig paralellimportert Panasonic pumpe for 13 år siden. Med bytte av hovedkort og lager har den gått perfekt. Om jeg skal klage på noe er det de lange avisningsperiodene på nær 15 minutter som kommer når det er kuldegrader og/eller når det er mye fuktighet i lufta. Den varmer opp hele eneboligen men når det er kaldt må jeg tilleggsfyre noe. Stort sett holder den over 20 grader alene. Jeg har over 4 meter takhøyde og ellers relativ åpen løsning. På sommeren brukes den til kjøling. Strømkostnadene er fantastisk lave og det brukes ca. 10.000 kWt i året. Jeg bruker alltid viftehastighet 2.  Om pumpen ryker skal det monteres ny på flyende flekken da dette er beste investering som er gjort noen gang.

Lenke til kommentar
55GE57GD skrev (12 timer siden):


1) Slit og svette er bevegelser som til forveksling minner om de som gjøres i dyrekjøpte timer på en treningssenter.

Den har jeg hørt mange ganger før, som oftestt i forbindelse med snømåking. Hver gang har jeg tilbudt gratis uforpliktende trening ubegrenset og uten binding, hjemme i oppkjørselen hos meg. Nå får du samme tilbud og jeg skal merke godt hvilke stammer du kan få trene gratis på. Jeg har ennå til gode at noen slår til og tror det er mest tomme ord, men er jo optimist og håper noen vil bevise at jeg tar feil. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 6.1.2020 den 10.31):

Den har jeg hørt mange ganger før, som oftestt i forbindelse med snømåking. Hver gang har jeg tilbudt gratis uforpliktende trening ubegrenset og uten binding, hjemme i oppkjørselen hos meg. Nå får du samme tilbud og jeg skal merke godt hvilke stammer du kan få trene gratis på. Jeg har ennå til gode at noen slår til og tror det er mest tomme ord, men er jo optimist og håper noen vil bevise at jeg tar feil. :)

Takk for tilbudet. Kortreist mosjon er enda en fordel med egne trær og egen snø. Kan du tilby det?
Pål Jensen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...