Gå til innhold

Innsikt: Hvor effektivt er egentlig vedfyring?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Alle vet at man må ha "trekk" for å fyre inne med ved.

Og når "trekk" betyr at mesteparten av varmen fyker rett opp gjennom pipen og ut i luften, så forstår man at det aldri vil bli effektivt før man lar røyken gå i et langt rør gjennom hele huset for å avgi varmen, og bruker en elektrisk vifte til å skape "trekken".

  • Liker 8
Lenke til kommentar

"Det vanligste i dag er at brukeren kan regulere hvor mye opptennings- og primærluft ovnen skal få, via en hendel foran på ovnen."

 

Det jeg savner på de nye ovnstypene er å visuelt kunne se åpningen for trekken jeg skal regulere.

Det automatiske antagelig varmestyrte spjeldet  fratar meg forståelse og glede over kontrollen.

 

Ellers er nok  gleden over vedfyring og vedsamling/kjøp til vinteren også en glede over å ha kontroll over  utgiftene. El-prisene med strøm og effektledd og ukontrollbare påslag er det deilig å slippe.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Alle vet at man må ha "trekk" for å fyre inne med ved.

Og når "trekk" betyr at mesteparten av varmen fyker rett opp gjennom pipen og ut i luften, så forstår man at det aldri vil bli effektivt før man lar røyken gå i et langt rør gjennom hele huset for å avgi varmen, og bruker en elektrisk vifte til å skape "trekken".

Kanskje man kunne koble  et gasstilløp til vedovnen/peisen slik at man kunne la gassen starte fyringen, og kanskje også brenne med liten flamme for å benytte de brennbare sekundærgassene.

 

Da er Propan for farlig iogmed at Propan-gassen legger seg ned i ovnen mot gulvet og kan eksplodere, ved lekkasje eller når den ikke brenner.

Kanskje vil Hydrogen-gass egne seg bedre da den, ubrent, vil stige opp i pipa og raskt bli ufarlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Rå granved, lite trekk og full ovn fungerer glimrende for å fyre gjennom natta. Men da nytter det ikke med noe moderne rentbrennende ovn, det trengs en gammel Jøtul. 502 er en klassiker. Den brenner det meste når den først er igang, plast, matavfall, papir m.m.

Moderne over er mye mer kresne på tørr ved, og kan virke helt håpløse å fyre i for den som er vant med gamle Jøtuler. Med litt trening og eksperimentering går det dog greit. Jeg pleier å mellomlagre ved ei uke eller to innendørs. Det brenner merkbart bedre enn å ta ved rett fra skjulet.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Ett viktig påeng er å ha en ekstern friskluftkanal slik at man ikke bruker varmluft fra stua for å få trekk i ovnen. Det er dårlig økonomi å bruke energi på å varme opp lufta som bare skal brukes til "trekk" i ovnen.

 

Ja vi fyrer fremdeles inne slik vi har gjort siden vi bodde i huler!

Det er smått utrolig at ingen har modernisert dette på nasjonalt plan for lenge siden i disse miljøvern og energiøkonomiserings-tider

  • Liker 4
Lenke til kommentar

I Tyskland er det påbudt med ekstern kanal for forbrenningslufta. Hvorfor snakkes det så lite om dette i Norge?

 

Min ovn i 3 år gammelt hus har slik kanal i form av dobbelt piperør, så tilluft hentes over taket. Med litt vanskelig ved må jeg ha ovnsdøra oppe litt i starten, men da er det viktig med en gløtt på vinduet for å unngå røyk inn i rommet. Moderne hus er så pottetette.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Ett viktig påeng er å ha en ekstern friskluftkanal slik at man ikke bruker varmluft fra stua for å få trekk i ovnen. Det er dårlig økonomi å bruke energi på å varme opp lufta som bare skal brukes til "trekk" i ovnen.

I Tyskland er det påbudt med ekstern kanal for forbrenningslufta. Hvorfor snakkes det så lite om dette i Norge? Da jeg spurte Enova om støtte til installasjon av en slik kanal/ovn i 2010, skjønte ikke vedkommende jeg snakket med spørsmålet en gang.

Det er ikke alle tilfeller det er den beste praksis. Jeg bor i en kjellerleilighet i et gammelt hus, der er det fuktig og kaldt. Så når jeg fyrer trekker ovnen ut den varme fuktige luften, og kald tørr friskluft kommer inn i andre enden av stuen.

 

Men i nyere hus med godt inneklima i utgangspunktet, så skal jeg være enig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dersom en bruker varmepumpe er prisen rundt 40 øre/kWh.

En del av diskusjonen dreier seg om hva man gjør om strømmen svikter midt på den kaldeste vinter - da hjelper ikke varmepumpe.

 

Forøvrig det det vel nå plikt med serviceavtale med varmepumpe - er ikke sikker; var i alle fall en diskusjon. Denne kommer da på toppen av strømkostnadene.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Dersom en bruker varmepumpe er prisen rundt 40 øre/kWh.

En del av diskusjonen dreier seg om hva man gjør om strømmen svikter midt på den kaldeste vinter - da hjelper ikke varmepumpe.

 

Forøvrig det det vel nå plikt med serviceavtale med varmepumpe - er ikke sikker; var i alle fall en diskusjon. Denne kommer da på toppen av strømkostnadene.

I tillegg kommer gjerne nettleie og forbruksavgift på toppen av de 40 ørene pr kWh.

Jeg sjekket min forrige strømregning og prisen for selve strømmen var 45 øre/kWh, men totalprisen med alle avgifter endte på 1,04kr/kWh. Da er faktisk vedfyring billigere.

Lenke til kommentar

Jeg bor i en kjellerleilighet i et gammelt hus, der er det fuktig og kaldt. Så når jeg fyrer trekker ovnen ut den varme fuktige luften, og kald tørr friskluft kommer inn i andre enden av stuen.

 

Hvis man bor i en defekt bolig, og må velge mellom to onder, så stiller det seg kanskje annerledes ja...  :hmm:

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Alle vet at man må ha "trekk" for å fyre inne med ved.

Og når "trekk" betyr at mesteparten av varmen fyker rett opp gjennom pipen og ut i luften, så forstår man at det aldri vil bli effektivt før man lar røyken gå i et langt rør gjennom hele huset for å avgi varmen, og bruker en elektrisk vifte til å skape "trekken".

Har man høyt varmetap gjennom pipa så får man soting og risiko for pipebrann. Varmen skal hentes ut i peisen før røyken går i pipa.

 

Kanskje man kunne koble  et gasstilløp til vedovnen/peisen slik at man kunne la gassen starte fyringen, og kanskje også brenne med liten flamme for å benytte de brennbare sekundærgassene.

 

Da er Propan for farlig iogmed at Propan-gassen legger seg ned i ovnen mot gulvet og kan eksplodere, ved lekkasje eller når den ikke brenner.

Kanskje vil Hydrogen-gass egne seg bedre da den, ubrent, vil stige opp i pipa og raskt bli ufarlig.

Det er utrolig hvordan du klarer å dra inn hydrogen over alt.. Hva blir det neste?
  • Liker 7
Lenke til kommentar

Ett viktig påeng er å ha en ekstern friskluftkanal slik at man ikke bruker varmluft fra stua for å få trekk i ovnen. Det er dårlig økonomi å bruke energi på å varme opp lufta som bare skal brukes til "trekk" i ovnen.

I Tyskland er det påbudt med ekstern kanal for forbrenningslufta. Hvorfor snakkes det så lite om dette i Norge? Da jeg spurte Enova om støtte til installasjon av en slik kanal/ovn i 2010, skjønte ikke vedkommende jeg snakket med spørsmålet en gang.

 

Interessant. Har ildsted med pipe i sør. Og flere ventiler avtrekk i nord. Med 90% sønnavind blir det problemer med trekk nedover i pipa. Jeg har heller ikke mulighet for å stenge for luft når det ikke fyres. Montro om dette kan ettermonteres på den danskproduserte ovnen min?

Lenke til kommentar

Dersom en bruker varmepumpe er prisen rundt 40 øre/kWh.

En del av diskusjonen dreier seg om hva man gjør om strømmen svikter midt på den kaldeste vinter - da hjelper ikke varmepumpe.

Backup og pris er to helt forskjellige diskusjoner. De er ikke motsetninger men gjør to helt forskjellige oppgaver. Prisdiskusjonen handler om hva som lønner seg å bruke i en normalsituasjon. Backupdiskusjonen handler om hva som lønner seg å bruke når strømmen har gått. Powerwall, UPS, vedfyring, kullfyring, pellets, fyringsolje, solceller etc..

 

Forøvrig det det vel nå plikt med serviceavtale med varmepumpe - er ikke sikker; var i alle fall en diskusjon. Denne kommer da på toppen av strømkostnadene.

Det er ikke noen sånn plikt og jeg har heller aldri hørt at det har blitt foreslått pliktig. Skifter du dekk selv? Vasker du huset selv? Da er du nok også i kapabel til å rengjøre varmepumpa selv i blandt.

 

I tillegg kommer gjerne nettleie og forbruksavgift på toppen av de 40 ørene pr kWh.

Jeg sjekket min forrige strømregning og prisen for selve strømmen var 45 øre/kWh, men totalprisen med alle avgifter endte på 1,04kr/kWh. Da er faktisk vedfyring billigere.

Nei, 40 øre/kWh er inkludert nettleie, forbruksavgift, fastledd, fakturaavgift og mva. 40 øre/kWh er forøvrig et konservativt estimat (gamle/underdimensjonerte varmepumper). Mange opplever reelt 25-35 øre/kWh for varmen fra varmepumpa.

Endret av Simen1
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Ett viktig påeng er å ha en ekstern friskluftkanal slik at man ikke bruker varmluft fra stua for å få trekk i ovnen. Det er dårlig økonomi å bruke energi på å varme opp lufta som bare skal brukes til "trekk" i ovnen.

I Tyskland er det påbudt med ekstern kanal for forbrenningslufta. Hvorfor snakkes det så lite om dette i Norge? Da jeg spurte Enova om støtte til installasjon av en slik kanal/ovn i 2010, skjønte ikke vedkommende jeg snakket med spørsmålet en gang.

I nyere hus er vel poenget med friskluftkanalen å få trekk i det hele tatt, ikke at det er mer økonomisk å fyre med uteluft enn med inneluft. Utelufta som kommer inn via friskluftkanalen vil jo også varmes opp med veden som energikilde. Alternativet er jo at avgassen blir mindre varm (så avgitt effekt til huset blir lavere). Kan du forklare hvordan energiforbruket skal bli annerledes med friskluftkanal?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...