Gå til innhold

Derfor var ikke USB-pluggene vendbare


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Å sjå det gamle hovedkortet i artikkelen får eg flashback av Aopen AX6BC hovedkortet mitt. Overklokka den stakkars Celeron 300a til 466 mhz og med 192 mb ram (kjøpte først 64, men oppgraderte til 192 mb)

Litt usikker på kor stor snurredisken var, men eg hugser ein IBM 40gb deskstar ein gang i tida, Det var tider....

  • Liker 4
Lenke til kommentar

"Akkurat hvorfor det oppleves slik med de tradisjonelle USB-pluggene, skal vi ikke komme inn på."

 

 

Men var det ikke det artikkelen (tittel)  skulle fortelle?

 

Ellers  er det vel greit at USB-pluggen ikke er vendbar, - men utformingen av kontakten kunne  bare vist dette tydligere  - så hadde det ikke blitt noen frustrasjon.

Endret av Fri diskusjon og kunnskap
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Å sjå det gamle hovedkortet i artikkelen får eg flashback av Aopen AX6BC hovedkortet mitt. Overklokka den stakkars Celeron 300a til 466 mhz og med 192 mb ram (kjøpte først 64, men oppgraderte til 192 mb)

Litt usikker på kor stor snurredisken var, men eg hugser ein IBM 40gb deskstar ein gang i tida, Det var tider....

 

Celeron? Da snakker vi praktisk talt "siste skrik". Jeg husker godt at vi måtte setter jumpere på hovedkortet for å få rett config på seriell-porten slik at vi fikk "Microsoft Serial Mouse" til å fungere. Da snakker vi 386 og Windows 3.1. Eller laste inn dos-driver for mus i config.sys/autoexec.bat (google it :) )

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Å sjå det gamle hovedkortet i artikkelen får eg flashback av Aopen AX6BC hovedkortet mitt. Overklokka den stakkars Celeron 300a til 466 mhz og med 192 mb ram (kjøpte først 64, men oppgraderte til 192 mb)

Litt usikker på kor stor snurredisken var, men eg hugser ein IBM 40gb deskstar ein gang i tida, Det var tider....

 

Celeron? Da snakker vi praktisk talt "siste skrik". Jeg husker godt at vi måtte setter jumpere på hovedkortet for å få rett config på seriell-porten slik at vi fikk "Microsoft Serial Mouse" til å fungere. Da snakker vi 386 og Windows 3.1. Eller laste inn dos-driver for mus i config.sys/autoexec.bat (google it :) )

For ikke snakke om Norton Utilities og Qemm.

Samt til tider var et sant helvete sette opp ipx nettverk med coax kabler. Brukte mange timer for å sette opp på lan den tida.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Å sjå det gamle hovedkortet i artikkelen får eg flashback av Aopen AX6BC hovedkortet mitt. Overklokka den stakkars Celeron 300a til 466 mhz og med 192 mb ram (kjøpte først 64, men oppgraderte til 192 mb)

Litt usikker på kor stor snurredisken var, men eg hugser ein IBM 40gb deskstar ein gang i tida, Det var tider....

Celeron? Da snakker vi praktisk talt "siste skrik". Jeg husker godt at vi måtte setter jumpere på hovedkortet for å få rett config på seriell-porten slik at vi fikk "Microsoft Serial Mouse" til å fungere. Da snakker vi 386 og Windows 3.1. Eller laste inn dos-driver for mus i config.sys/autoexec.bat (google it :) )

 

 

Ja... 386'n blei kjøpt inn ferdig mekka, men og den etter det, pentium 166 eller eit eller anna, men så starta bygginga sjølv. 

Hugsa eg fant ut av binders trixet i straumforysinga på eiga hånd, den måtte i allefall jumpstartes første gangen, for det var null reaksjon. 

 

Var vel først på P166 eg fikk usb, var ikkje så masse av det på 386'n. 

Lenke til kommentar

 

Å sjå det gamle hovedkortet i artikkelen får eg flashback av Aopen AX6BC hovedkortet mitt. Overklokka den stakkars Celeron 300a til 466 mhz og med 192 mb ram (kjøpte først 64, men oppgraderte til 192 mb)

Litt usikker på kor stor snurredisken var, men eg hugser ein IBM 40gb deskstar ein gang i tida, Det var tider....

 

Celeron? Da snakker vi praktisk talt "siste skrik". Jeg husker godt at vi måtte setter jumpere på hovedkortet for å få rett config på seriell-porten slik at vi fikk "Microsoft Serial Mouse" til å fungere. Da snakker vi 386 og Windows 3.1. Eller laste inn dos-driver for mus i config.sys/autoexec.bat (google it :) )

bat filer hadde vi mye morro med .. he he senere brukte vi register filer som RUNONCE he he..

Lenke til kommentar

"Det var ikke engang «plug-and-pray» med mange av disse portene"

 

For dere som kanskje ikke er inni (eldre) maskinvare så er det ikke en skrivefeil, "plug-and-pray" var en ekte ting.

 

Bra artikkel Digi, jeg liker slike tilbakeblikk på maskinvare :)

Plug and play het det.

 

Som sagt over, problemet er at det er umulig å se forskjell på opp og ned. Pluggene har et symbol på den ene siden, og det er alltid på den samme siden av pluggen. Men ofte er kontakten i mottakerutstyret installert opp ned. Da hjelper ikke symbolet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

"Det var ikke engang «plug-and-pray» med mange av disse portene"

 

For dere som kanskje ikke er inni (eldre) maskinvare så er det ikke en skrivefeil, "plug-and-pray" var en ekte ting.

 

Bra artikkel Digi, jeg liker slike tilbakeblikk på maskinvare :)

Plug and play het det.

 

Du har tydeligvis ikke peiling på hva du snakker om. Siste setningen under overview; https://en.wikipedia.org/wiki/Legacy_Plug_and_Play#Overview

"leading to this technology having historically been referred to as "plug and pray""

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke huske at IBM brukte uttrykket «Plug and Play» da de lanserte MCA-bussen (Micro Channel Architecture) i 1987, men i prinsippet skulle MCA-kortene virke slik. Jeg mener å huske at en bare behøvde å laste inn noen drivere som fulgte med, så funket det – men installerte aldri noen kort av den typen. MCA fantes i IBMs høyere og forskrekkelig dyre PS/2-ere. Jeg vet ikke om Apple hadde noe tilsvarende, men den PC-grå masse fikk ikke tilgang til P&P før det kom med i en sen versjon av Windows 95 i slutten av 1997 eller tidlig 1998.

Pål Jensen

Lenke til kommentar

Hørte uttrykket tidligere enn Win95, men det var aldri noe jeg forsto helt fordi det ikke akkurat virket spesiellt godt. Funket aldri på Win95 heller etter hva jeg husker. Var vel egentlig ikke før WinXP det "tok av". Det var nok mye pga. at kundene skulle slippe å fylle HDD'en med drivere, som ikke hadde vært et sjakktrekk :wee:

Lenke til kommentar

Plug and pay ja.

 

Variasjonene med ymse uvendbare plugger er én ting, men i tillegg til pluggene varierer det i chip'er/kabler også f.eks med strøm.

 

Eksempelvis har jeg en USB ladedock til mobilen som gir strøm. Om den er tilkoblet vanlig lader. Men den gir ingen strøm når jeg plugger den til laptopen. Det er ingen dataoveføring. Dette skyldes ikke USBpluggen.

 

Videre har jeg USB kabler som overfører data men ikke strøm.

 

Det illustrerer problemet med en patetisk stor variasjon og jeg legger ansvaret på de som forvalter standardene. Med mer rigide betingelser ville det ha vært langt mindre prakk.

 

Det snakkes om kostnader her, men det er mikroskopiske beløp pr enhet sett i forhold til utsalgsprisen på hvilket som helst USB utstyr fra kabler til duppeditter til PC/Mac/Laptop.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke huske at IBM brukte uttrykket «Plug and Play» da de lanserte MCA-bussen (Micro Channel Architecture) i 1987, men i prinsippet skulle MCA-kortene virke slik.

 

IBM omtalte ikke autokonfigurasjonen på Micro Channel Architecture som 'Plug & Play (Pray)' av den enkle grunn at P&P er et varemerke som først ble introdusert mye senere av WinTEL et. al. i forbindelse med forsøket på å ettermontere autokonfigurasjon på ISA bussen i form av "Plug and Play ISA 
Specification, Version 1.0a
" den 5. Mai 1994.

 

ISA Plug & Play fordret både modifisert BIOS samt Operativsystem, i tillegg til litt maskinvare på hovedkortet og dertil på hvert innstikkskort. I essens ble en 72 bit lang UUID streng i form av et 'linear feedback shift register (LFSR)' lest ut serielt gjennom en tyvlånt IO port i det 10 bit brede IO rommet til x86 XT/ISA arkitekturen. Alle innstikkskort presenterte sin UUID i parallell, dog med Åpen Kollektor utgang. Det kortet som hadde lavest UUID vant arbitreringen og ble konfigurert først. Deretter ble utlesingen gjentatt inntil alle kort var gjort rede for. Trodde vi, trall-la-la… 

 

Table 1. [ ISA ] Auto-configuration Ports

Port Name     Location                               Type                
ADDRESS       0x0279 (Printer status port)           Write-only
WRITE_DATA    0x0A79 (Printer status port + 0x0800)  Write-only
READ_DATA     Relocatable in range 0x0203 to 0x03FF  Read-only
 
Det skulle ikke være nødvendig å fortelle at dette oftest gikk rett vest. Derav 'Plug and Pray' omskrivingen. Både feilbefengt BIOS, OS og maskinvare, i tillegg til alle legacy-kort som ikke støttet ISA P&P. Pluss at ISA ressurser – primært interruptlinjer – ikke kan deles i alle tilfelle.
 
XT/ISA har gått ned i historien som et ekte venstrehåndsarbeide, signert IBM. Noe de forsøkte å fikse med å introdusere Micro Channel Architecture. Dessverre samtidig som de forsøkte ekstrahere lisenspenger. Utfallet av det forsøket var gitt på forhånd. Svar på tiltale ble EISA bussen signert Compaq et. al. Men også denne feilet kommersielt. For lite, for sent, for dyrt. Hvoretter 'noen' mente det var en god idé å legge ut lokalbussen til Intel 386/486 prosessoren på en kontakt rett bak den eksisterende ISA kontakten. Dette fikk navnet VESA local bus, som en ren tåkelegging av de faktisk forhold. Hva kunne vel gå galt? Men etter alle disse katastrofene som i sum utgjør PC arkitekturen (og da har vi ikke engang begynt på M$ sin rolle i dette) hadde Intel lært og introduserte PCI (og USB) som ren opprydding og uten krav om utpressingspenger. 
 
Apple brukte forøvrig NuBus (og ADB) på den tiden, basert på DIN 41612 (og mini-DIN) kontaktene, som kjent fra VMEBus. NuBus har slotspesifikk adressering og ressursdeling allerede fra unnfangelsen. Altså problemfri bruk og en vakker aksessmodell arvet fra på M68k prosessorene med sin flate minnestruktur. Dette i rak motsetning til ISA. Men også PCI har arvet noen problem fra ISA og x86 arkitekturen. 
Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Celeron? Da snakker vi praktisk talt "siste skrik". Jeg husker godt at vi måtte setter jumpere på hovedkortet for å få rett config på seriell-porten slik at vi fikk "Microsoft Serial Mouse" til å fungere. Da snakker vi 386 og Windows 3.1. Eller laste inn dos-driver for mus i config.sys/autoexec.bat (google it :) )

Blir nesten litt emosjonell nå, når jeg hører ordet "autoexec.bat". Min første PC (etter å ha hatt Amiga i noen år) var en Brick 468 DX2 på 50Mhz. Var råeste PC'en i klassen i 1993, og jeg gikk datalinja (ja, det fantes faktisk en egen datalinje :rofl:) på videregående.

 

Autoexec.bat og config.sys og å styre og ordne inne i de filene hele tiden for å passe på at man hadde nok systemminne til å kjøre diverse programmer og spill. Selv om man hadde 4 megabyte (var enorme mengder) på den tiden, så hjalp ikke det om man brukte opp de første 640kb'ene av minnet på drivere og alskens ting i oppstarten, om spillet eller programmet du skulle starte opp også trengte noe av dette litt spesielle minnet. Vi kan "takke" Bill Gates for det, som en gang i tiden sa at ingen noen gang kom til å trenge mer enn 640kb med minne, og satte det som en maks-størrelse. Derfor ble det vanskelig å gi all minnet over 640kb samme gode egenskaper.

 

Ja, også kjøpte jeg en større harddisk enn den som fulgte med PC'en som standard, og den var på 170mb. Enormt mye mer enn harddisken jeg hadde på Amiga'en, som var på 20mb.

 

På en måte savner jeg den tiden... alt er liksom litt for lett nå. Var morsommere når man faktisk måtte gjøre en innsats for å få ting til å fungere, for når man da fikk det til å fungere, så fikk man en mestringsfølelse. Kanskje jeg burde prøve Linux eller noe...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...