Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Betalte helligdager


Den Ukjente

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har en kompis som er student, og som i de siste feriene har jobbet gjennom ett bemanningsbyrå, hos en av bemanningsbyråets kunder.

 

Han arbeidet i dag for første gang siden sommerferien, men har offisielt sett vært ansatt hos dette bemanningsbyrået i rundt 1 år, dog uten noen arbeidsoppdrag mellom januar og juni, og august og fram til nå.

 

Spørsmålet mitt er om han har krav på å få betalt for 1 og 2 juledag, ettersom han jobber dagen før og dagen etter disse to helligdagene.

 

Jeg er kjent med at man som fast ansatt har krav på betalte helligdager, men hvordan er dette når man er vikar?

 

På forhånd, takk.

 

 

Mvh

 

Den Ukjente

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg ikke husker helt feil så fikk jeg betalt for helligdagene. Jeg vet det var mer enn 1. Og 17 mai. Lurer på om de sa at arbeidsgiver får tilbakebetalt dette gjennom nav elns og at jeg uansett hadde krav på å få betalt de dagene så lenge kontrakten gjelder for de dagene. Men det varierer kanskje.

Lenke til kommentar

 

Jeg tror at det er kun 1 og 17 mai som er betalte helligdager alle andre betales bare hvis det er avtalt. 

 

Dette. Alt annet er stort sett regulert i tariffene. 

 

 

Er ikke også julaften og anse som helligdag etter et vist klokkeslett ? Ment og ha hørt det en plass, jeg fikk hvertfall mer betalt etter 14:00 på julaften da jeg jobbet på en bensinstasjon.

Lenke til kommentar

Han har ikke krav på dette om han er vikar nei.

Som vikar skal man slik jeg har forstått det ha de samme rettighetene og vilkårene som fast ansatte, jfr. Vikardirektivet av 2013, likebehandlingsprinsippet.

 

Dog er spørsmålet om det er fastsatt noen form for tidsperiode man må ha arbeidet i vikarbyrået/vikarbyråets kunde før man kan kreve dette.

Lenke til kommentar

Det er opp til den enkelte arbeidsgiver, og er fastsatt i personalhåndbok eller avtalt med fagforeningen i tariffavtale.

Takker for svar, Krikkert!

 

Sett at vikarbyråets kunde betaler de fast ansatte for helligdagene, enten gjennom tariffavtale eller personalhåndboken, kan da vikaren kreve det samme fra vikarbyrået, jfr. Vikardirektivet av 2013, likebehandlingsprinsippet?

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror at det er kun 1 og 17 mai som er betalte helligdager alle andre betales bare hvis det er avtalt.

Dette. Alt annet er stort sett regulert i tariffene.

Er ikke også julaften og anse som helligdag etter et vist klokkeslett ? Ment og ha hørt det en plass, jeg fikk hvertfall mer betalt etter 14:00 på julaften da jeg jobbet på en bensinstasjon.

Det har ikke noe å si. Det står ikke i Arbeidsmiljøloven at alle helligdager skal lønnes. Dette styres av avtaler og tariffer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sett at vikarbyråets kunde betaler de fast ansatte for helligdagene, enten gjennom tariffavtale eller personalhåndboken, kan da vikaren kreve det samme fra vikarbyrået, jfr. Vikardirektivet av 2013, likebehandlingsprinsippet?

Hvis innleier betaler sine egne midlertidige vikarer for helligdager må vikarer innleid fra vikarbyrå betales for helligdager. Man trenger ikke likebehandle med fast ansatte hvis det er forskjeller mellom fast ansatte og vikarer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Sett at vikarbyråets kunde betaler de fast ansatte for helligdagene, enten gjennom tariffavtale eller personalhåndboken, kan da vikaren kreve det samme fra vikarbyrået, jfr. Vikardirektivet av 2013, likebehandlingsprinsippet?

Hvis innleier betaler sine egne midlertidige vikarer for helligdager må vikarer innleid fra vikarbyrå betales for helligdager. Man trenger ikke likebehandle med fast ansatte hvis det er forskjeller mellom fast ansatte og vikarer.

 

Det siste du sier der er jeg uenig med Krikkert. Jeg har hatt en slik tvist og i samråd med advokat fra min fagforening fikk vi medhold i tilbakebetaling i en lignende situasjon. Som innleid arbeidstaker skulle vi bli sikret minst like god lønn (herunder tillegg) som om man var fast ansatt i samme stilling.

 

Siden arbeidsgiver ikke eksplisitt skilte på fulltid eller vikarer i tariffavtalen for dette skulle vi ha like vilkår som de som var fast ansatt.

Lenke til kommentar

Det siste du sier der er jeg uenig med Krikkert. Jeg har hatt en slik tvist og i samråd med advokat fra min fagforening fikk vi medhold i tilbakebetaling i en lignende situasjon. Som innleid arbeidstaker skulle vi bli sikret minst like god lønn (herunder tillegg) som om man var fast ansatt i samme stilling.

 

Siden arbeidsgiver ikke eksplisitt skilte på fulltid eller vikarer i tariffavtalen for dette skulle vi ha like vilkår som de som var fast ansatt.

Det vil sjølvsagt variere frå situasjon til.

Poenget er at innleigde skal ha samme vilkår som ansatte som er leigd inn direkte av firmaet.

Men det er ikkje slik at deltidsansatte vikarar har rett på lik lønn som fast ansatte, men innleigde deltidsansatte skal ha like forhold interne deltidsansatte.

Lenke til kommentar

Det siste du sier der er jeg uenig med Krikkert. Jeg har hatt en slik tvist og i samråd med advokat fra min fagforening fikk vi medhold i tilbakebetaling i en lignende situasjon. Som innleid arbeidstaker skulle vi bli sikret minst like god lønn (herunder tillegg) som om man var fast ansatt i samme stilling.

 

Siden arbeidsgiver ikke eksplisitt skilte på fulltid eller vikarer i tariffavtalen for dette skulle vi ha like vilkår som de som var fast ansatt.

Tariffavtaler har gjerne regler som påbyr lik behandling av fast ansatte og midlertidig ansatte.

Lenke til kommentar

 

 

Jeg tror at det er kun 1 og 17 mai som er betalte helligdager alle andre betales bare hvis det er avtalt. 

 

Dette. Alt annet er stort sett regulert i tariffene. 

 

 

Er ikke også julaften og anse som helligdag etter et vist klokkeslett ? Ment og ha hørt det en plass, jeg fikk hvertfall mer betalt etter 14:00 på julaften da jeg jobbet på en bensinstasjon.

 

 

Julaften er helligdag etter 15:00. Betyr det at man har krav på bedre betalt etter dette tidspunktet? Nei. Har du bedre betalt etter dette tidspunktet, så er det fordi bedriften din følger en tariff eller avtale som gjør at du får det. Det er ingen lover og regler som sier at du har krav på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...