Gå til innhold

Oppdrettslaks -Noe råttent i fjorden av Norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Denne dokumentaren passer bra i denne tråden.
Om bl.a. norsk oppdrettslaks, med bl.a. Kurt Oddekalv.

Leger som ikke vil spise norsk fisk.

"Sparket" forsker som oppdaget at Monsanto giftstoff som brukes i for/pellets går gjennom blod/hjerne-barrieren.
(og en veldig lite snakkesalig fiskeminister, da temaet Etoxyquin bringes på banen - intervjuet avbrytes tvert.  Etoxyquin er Monsanto-stoffet som brukes i for/pellets for å hindre eksplosjon)

Enorme mengder antibiotia brukes.

Enorm forurensing fra mærer/oppdrettsanlegg.
 

Endret av clink
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Denne 'nye oljen' er visst like uspiselig som den gamle.
Det er kanskje ikke så underlig, om man tenker på hvor mye penger industrien generer, at der er sterke krefter som sørger for munnkurv og undergraving. 
Det virker som alternativet å avvikle oppdrett, vil bli mer og mer umulig, jo lenger oppdretten holder på. Om det i det hele tatt er mulig.

Forøvrig synes jeg det er trist å tenke på hvor liten plass fisken er delegert, tenk, den som til nå har hatt allverdens plass å plaske på, kan fisk savne?
Jeg er klar over at siste setning lar debatten preges av føleri, og at det er upopulært. 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Går det ikke an å flytte denne oppdretten ut på det åpne hav om man absolutt ønsker å spise mindreverdig fisk?

 

Minner mye om de skabbete ekle hønene og kyllingene som brukes til mat, fulle av sykdom og oppfosting som er direkte artsfiendlig. Selv forsøker jeg å unngå oppdrettslaks og jeg forstår godt at mange ikke vil spise denne.

 

Det er naturens nei når denne produksjonen plages av lus, parasitter og andre sykdommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du ikke oppdretten ville hatt konsekvenser på åpent hav også?

Jo det vil den nok ha hatt, men ikke så store konsekvenser. De som driver med oppdrett måtte nok også ha tenkt seg om litt mer, fordi alt isåfall er dyrere i drift. Norge har jo kompetanse på det åpne hav, så om de absolutt vil drive oppdrettslaks er det godt mulig langt ute på havet også..

 

Men ja, havet er stort, men ikke uendelig. Idag plages havet av flere problemer. F.eks plast, døende koraller, artsutryddelse, overfiske osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Om bl.a. norsk oppdrettslaks, med bl.a. Kurt Oddekalv.

Kurt Oddekalv vet jeg bedre enn å stole på.

 

Jeg er enig i at oppdretten bør flyttes til tanker på land, men å dra frem Kurt Oddekalv som autoritet faller på sin egen urimelighet. Fyren tror på CHEMTRAILS, FFS!

 

 

Du angriper en av budbringerne framfor å lytte til budskapet. Ja, kanskje Kurt som andre ivrige folk kan arresteres på en og annen greie. Men brorparten av den video var faktisk fransk.

 

Se på oppdrettet i Vietnam også som kommer fram. Og konklusjonen til slutt om hva fisken inneholder i våre dager. Man behøver kanskje Kurt også, men det behøver man vel egentlig ikke heller, bare man gidder å foreta giftstoffmålinger på fiskekjøttet som sirkulerer i markedene.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne 'nye oljen' er visst like uspiselig som den gamle.

Det er kanskje ikke så underlig, om man tenker på hvor mye penger industrien generer, at der er sterke krefter som sørger for munnkurv og undergraving. 

Det virker som alternativet å avvikle oppdrett, vil bli mer og mer umulig, jo lenger oppdretten holder på. Om det i det hele tatt er mulig.

 

Forøvrig synes jeg det er trist å tenke på hvor liten plass fisken er delegert, tenk, den som til nå har hatt allverdens plass å plaske på, kan fisk savne?

Jeg er klar over at siste setning lar debatten preges av føleri, og at det er upopulært. 

 

Og Norge driver ikke å lakselusoppdretter kun her hjemme på berget, men faktisk også utenlands. Norge er svært aktive i lakseoppdrett nær/ i Vancouver, Canada. Til noen av innbyggernes store fortvilelse. Norge har store svin på skogen i denne sammenheng.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, Kurt og flere har fått meg til å bli skeptisk til laks også. Jeg kjøper betydelig mindre av det enn før. Og smaker helst bare en sjelden gang når jeg er på besøk hos andre. Jeg tar sjansen på det, selv om det er litt risiko med det. Tenker at det er så mye annet man måtte ha beskyttet seg i mot, dersom man først begynner å bekymre seg.

 

Men, man kan være bevisst de valgene man gjør på innkjøp tenker jeg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det bildet er misvisende, villaks blir også farget av maten de spiser.

Ja, villlaks blir rød i kjøttet pga den spiser skalldyr. Skalldyr er for dyrt for oppdrett så de gir de fargestoff i stede.

 

Vi kunne velge mellom 6 typer farge på laksen vi bestilte inn til kjøkkenet. Alt fra lett rosa til veldig rødt.

 

Fargestoffet er gjerne knuste insekter :p

Endret av DirekteDemokrati
Lenke til kommentar

Eggeplomme blir også sterkt oransje om man mater høner med riktige naturlige matvarer  :)

 

Kunstig og naturlig E-stoff farger får vi i mye mat og godteri, så det er kanskje ikke den verste tingen å bekymre seg i forhold til spising av laks. Det er giftstoffene i fisken og ødeleggelse av norsk fjordfauna vi bør være nervøse for, samt lakselusen som er verst vel?

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...