Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk i hus - CAT6, CAT6a eller CAT7?


Anbefalte innlegg

Gjest Sletttet+98134

Kva i all verden skal du med CAT6 i det heile tatt når den ikkje greier å levere 10G i det heile tatt etter nokre meter. CAT6 er bare CAT5e i god kvalitet. Det er ein grunn til at NBase-T kom til slutt, og det var at både CAT6 og CAT6a ofte var for dårleg for 10G. Hovudproblemet er ofte skjerming av endane som er vesentleg meir komplisert enn vanleg CAT5e.

 

Fiber trengs ikkje å termineres, kvar ende kan ha en ende som fungerer som et "patchpanel", fiber er også billegare per meter og kan levere hastigheiter opptil 200G idag. Det er framtidsretta, men dei fleste greier seg også veldig fint med Wifi.

 

Klarer helt fint å levere 10Gbit over mange meter, det erfarer jeg hver eneste dag hjemme hos meg selv. Går via tre switcher, alt cat6 (ikke a) og er nok minst 40 meter med kabel. Bare tull å anbefale noen å trekke et hjemmenettverk med cat5e (som ikke klarer 10Gbit) fremfor cat6 (som klarer 10Gbit fint) når kostnaden og jobben så å si er identisk. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134

Då er du ein av dei heldige som har fått gode kablar der dei fungerer i henhald til spesifikasjon. Dei fleste har problemar.

Ja, det må jo være forklaringen. Jeg har noen magiske cat6-kabler.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

 

Aldri hørt om eller vært borte i at cat6 ikke gir 10Gb, så lenge den er innenfor spec (maks 55m) og terminert korrekt...

Ja en så lenge, det er poenget mitt!

Først sier du at «alle» har problemer med 10gbit over cat6 og at jeg er unntaket, og så sier du at man enn så lenge ikke har hørt om problemet - bestem deg?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Ja for all del, bruk tid og penger på cat5e i stedet for noe som koster det samme og støtter både samme hastighet og 10-gangern som cat5e. Smart!

 

Selv om det skulle stemme at det er «ekstremt store problemer» med 10gbit som du sier (noe det ikke gjør), hvorfor i all verden skal man gjøre samme jobben for å trekke en kabel som ikke støtter 10gbit i det hele tatt? Det er snakk om hjemmenettverk her, ikke lange distanser og allikevel mener du at det er bedre å trekke cat5e (og eliminere fremtidstøtte totalt) enn å trekke cat6. Bra!

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Kommer nok uansett til å legge både fiber og cat6/cat6a.

Avstander blir ikke de store heller på max 20 meter på det lengste strekket.

 

Men hva som fungerer for meg trenger nødvendigvis ikke være det for andre.

Mitt nettverk er satt opp for att det skal fungere for meg og passer meg perfekt.

 

Hva trådstarter ender opp med utifra denne tråden blir ikke enkelt :)

 

I mitt tilfelle endte jeg opp med 2 routere (pfsense og smoothwall express), ikke optimalt men får ikke alle ønsker oppfylt på en :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 

Spesielt å anbefale legging av Cat5e når prisforskjellen til Cat6 er minimal. Ganske tullete vil jeg si.

 

 

Sant, men det er forskjell mellom Cat.6 og Cat.6a. Der er Cat.6 omtrent null forskjell i pris til Cat5e. Men han skrev Cat.6a som er en høyere kvalitets kabel.

 

 

Ja for all del, bruk tid og penger på cat5e i stedet for noe som koster det samme og støtter både samme hastighet og 10-gangern som cat5e. Smart!

 

Selv om det skulle stemme at det er «ekstremt store problemer» med 10gbit som du sier (noe det ikke gjør), hvorfor i all verden skal man gjøre samme jobben for å trekke en kabel som ikke støtter 10gbit i det hele tatt? Det er snakk om hjemmenettverk her, ikke lange distanser og allikevel mener du at det er bedre å trekke cat5e (og eliminere fremtidstøtte totalt) enn å trekke cat6. Bra!

Her er vi ihvertfall samstemte i dag. siDDis er over normalt glad i fiber, det har jeg sett før.

Endret av G
Lenke til kommentar

Kva i all verden skal du med CAT6 i det heile tatt når den ikkje greier å levere 10G i det heile tatt etter nokre meter. CAT6 er bare CAT5e i god kvalitet. Det er ein grunn til at NBase-T kom til slutt, og det var at både CAT6 og CAT6a ofte var for dårleg for 10G. Hovudproblemet er ofte skjerming av endane som er vesentleg meir komplisert enn vanleg CAT5e.

 

Fiber trengs ikkje å termineres, kvar ende kan ha en ende som fungerer som et "patchpanel", fiber er også billegare per meter og kan levere hastigheiter opptil 200G idag. Det er framtidsretta, men dei fleste greier seg også veldig fint med Wifi.

 

different-cat-categories.png

 

Skal ikke påstå noe, men når teorien forteller om 150 Mhz bedre båndbredde på Cat.6 over Cat.5e så må det vel være noe med at måten det er tvunnet på, eller kanskje metallkvaliteter, eller noe er forskjellig.

Lenke til kommentar

Hva trådstarter ender opp med utifra denne tråden blir ikke enkelt :)

 

He he, nei, diskusjonen har gått friskt i det siste!  :green: Men det er greitt, eg set pris på å få mange ulike innspel, og så lærer eg temmeleg mykje sjølv undervegs!  :)

 

Eg landar nok på (vanleg) CAT6 rundt i huset. Som Fleskefjeset påpeikar så ser prisforskjellen på CAT5e og CAT6 ut til å vere såpass liten at eg ikkje ser nokon grunn til ikkje å gå for CAT6. Fiber rundt i heile huset vert veldig i overkant av det eg treng per i dag og i næraste framtid, samt at det vert noko for lite elegant for min smak med ein eller fleire konverteringsboksar ved alle vegguttak. Difor droppar eg det i denne omgang, men eg skal leggje skikkelege trekkrøyrar slik at det vert råd å oppgradere i framtida når/viss behovet melder seg.  :)

 

Elles så trur eg at eg droppar tanken om ein eigen ruter/hardware-brannmur mellom Altibox-sentralen og switchen. Det vert for mykje plunder for min smak å setje sentralen i brumodus, og sidan eg ikkje sit på så veldig mange statsløyndomar her i huset så vil det vel helst gå godt...  :wee: Uansett så er det null problem å ombestemme seg i framtida, eg skal ha nok av ekstra plass i rackskåpet mitt til å kunne oppgradere med ymse utstyr i framtida ved behov.

 

Slik eg ser det no så vert oppsettet mitt slik:

 

Fiberkabel --> Altibox heimesentral --> CAT6-kabel --> Switch --> CAT6-kabel --> Patchepanel --> CAT6-kabel --> nettverkspunkt rundt i huset --> CAT6/CAT5e-kabel --> PC/dekodar/fjernsyn/WLAN AP +++

 

Så langt eg skjønar så bør dette halde meir enn godt nok til det utstyret eg har per i dag, samt gje meg mogelegheita til å utvide med temmeleg mykje anna utstyr i næraste framtid utan å måtte oppgradere nokon delar av systemet. Samstundes så trur eg ikkje at det er fullstendig "overkill" heller, det eg tenkjer å gå for. Eg vil ikkje bruke ein haug med pengar på noko som er heilt borti stokk og stein i høve til det eg faktisk har behov for. Rett nok ynskjer eg noko som er brukbart framtidsretta, men alt innanfor ei rimeleg grense.  :)

 

Så til eitt nytt spørsmål att: Eg har lese litt rundt ein sak som heiter Fingbox. Eg funderer litt på om det kunne ha vore ein kjekk sak å hatt i nettverket. Så langt eg kan skjøne så vil denne kunne gje meg mogelegheita til å overvake og styre aktiviteten på nettverket mitt på ein temmeleg grei og oversiktleg måte, pluss at ein har visse mogelegheiter for foreldrekontroll (til dømes stengje av Internett i visse tidsrom utan å stengje tilgangen til lokale nettverksskrivarar). Eg veit at meir avanserte trådlause aksesspunkt har tilsvarande funksjonar, men då er det lett å omgå ved å berre plugge seg inn på ein kontakt i veggen så lenge aksesspunktet ikkje fungerer som DHCP-server (så langt eg kan skjøne).

 

(Jau då, eg er klår over at ein kan omgå Fingbox sine sperrer òg med å berre plugge dingsen frå nettverket, men det kan enkelt løysast med å låse Fingbox inn i rackskåpet. Det einaste ein misser i så måte er mogelegheita for "skanning" etter WiFi-einingar i nærleiken av huset sidan boksen då neppe får særleg god trådlaus kontakt med verda utanfor. Det ser eg uansett ikkje på som noko stort tap.)

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

Då er du ein av dei heldige som har fått gode kablar der dei fungerer i henhald til spesifikasjon. Dei fleste har problemar.

 

De fleste? Jeg har også 10GB lan og fikk tilogmed 10Gbit på 5e :p Dog ikkje lange strekningen jeg bruker.

 

Men kan jo fortelle at jeg bruker CAT 7, sånn "just in case"  :tease:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@Garegaupa du har også https://www.getcujo.com/ som gjør nytten, problemet jeg ser det er att de kan likegodt forsvinne som de dukker opp. Og en har da en litt dyr papirpresse :)

 

Jeg støttet adtrap i sin tid, ikke for att den fortsatt fungerer, men ingen community og støtte seg på annet enn å da benytte privoxy sin support side.

 

Har ikke prøvd noen av de men har fulgt med på cujo i snart et år, greit å lese en del reviews når det gjelder slike kickstarter prosjekter

Endret av Lindsay
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tror du uansett har et greit utgangspunkt med muligheter for utvidelser.

Er sånn jeg har planlagt nettverket her.

 

Sånn jeg har det nå så har jeg allerede Cujo og andre dingser bare dette er styrt av meg. 

Det fordrer att du er villig i å tweake og fintune til akkurat ditt nettverk så ingen plug n` play.

 

Men det finnes masse dokumentasjon rundt omkring på nettet.

 

Har aldri benyttet altibox som router/firewall men har forstått det slik att den har innebygget IDS/IPS som er styrt av altibox så du slipper an masse unødvendig trafikk som jo er bra.

Endret av Lindsay
Lenke til kommentar

At prisen på CAT5e og CAT6 er ofte det same, skyldes at dei fleste CAT6 kabler egentleg følger samme spesifikasjon som CAT5e. CAT6 kabler skal være noko tjukkare om du skal vere sikker på at det er ein oppgradering. CAT6a er enda tjukkare igjen. Ein må også sjekke enda at dei har skikkeleg skjerming og kablene er plassert bølgete i kontakten og ikkje på rekke

 

HTB1XJtFIpXXXXXIXVXXq6xXFXXXh.jpg

KpKay.jpg

Har du ikkje det, så har du truleg CAT5e kabler, eller verre...

Endret av siDDis
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Kjøp cat6 på et annet sted en alibaba så får du det du skal ha. Du sår unødvendig tvil i folk på ikke-eksisterende grunnlag.

 

Setningen "skyldes at dei fleste CAT6 kabler egentleg følger samme spesifikasjon som CAT5e" er jo bare nonsens, en cat(egory)6 kabel er en kabel som følger standarden til category6 - gjør den ikke det er den heller ikke cat6.

 

Slutt å spre feilinformasjon.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

snip

 

Blir helt sliten av all feilinformasjonen du får av blånektere og fiber-pushere, så skal komme med et siste råd til deg: Ta en titt på Ubiquiti-utstyr når du har kablet opp nettverket ditt. Jeg har brukt det i snart i et år og angrer på at jeg ikke byttet ut Asus-tjafset mitt før. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...