Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk i hus - CAT6, CAT6a eller CAT7?


Anbefalte innlegg

Gjest Sletttet+98134

Hvorfor dra inn dårlig terminering i det hele tatt? Jeg synes forutsetning for at man skal diskutere en kategori kabel er at de er riktig terminerte - når du begynner å snakke om at en kabel «i praksis er en lavere kategori» når den termineres feil blir bare for dumt. Du kan få et jagerfly til å kræsje om du monterer motorene feil, det er ikke dermed sagt at norge skal bruke Cessna som forsvarsfly. Jeg drar in CTO fordi du belagelig har promotert linkedin-profilen din og jeg synes du kommer med argumenter som viser at du er laaangt under nivået man bør kunne kreve av en som kaller seg CTO. Det starter med at du anbefaler å trekke cat5e, ikke cat6 (at 6a er tykkere er ikke et argument) så baller det bare på seg med det ene elendige rådet etter det andre.

 

Ingen med litt innsikt og som ikke gjør det til et personlig korstog å bruke fiber overalt vil anbefale å trekke cat5e i stedet for cat6 i dag, og forklaringene du kommer med er fabrikerte påstander uten noe som helst rot i virkeligheten.

 

Ta deg sammen.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fordi CAT6 krevje anna utstyr og meir arbeid å terminere riktig. Om det blir skikkelig terminert så er framleis kvaliteten på signalet marginalt betre. CAT6a krevje enda meir arbeid. Ergo med CAT6 så selje ein inn gull og grønne skoger når det fremdeles er 20 år gammel rusten kobber.

 

Som CTO så må det forventas at man selje noko som halde minimum av det som loves og ikkje håp på at dette kanskje blir gull.

Eg har ingen problemar med å legge CAT5e i veggane, for eg veit nøyaktig kva eg får.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Det krever ikke noe annet utstyr å terminere cat6, hva er det du holder på med egentlig? Kos deg med cat5e og fiberen din, men slutt å komme med feilinformasjon! Nisse.

Lenke til kommentar

Det er jo du som kommer med vissvass, ein dårlig CAT6 kabel/terminering vil jo gi dårligare ytelse enn god CAT5e kabel som er skikkelig terminert. Å selja inn CAT6 som noko som alltid er betre er jo helt på trynet når det ikkje har nokre fordeler for noko som helst anna enn på papiret. 10GBase-T fungerer jo også på CAT5e kablar på korte strekk, er du heldig kanskje også lengre enn CAT6 spesifikasjonen. Men man baserer ikkje kabling på synsing eller flaks. Tingen er at det verken er fremtidsretta eller nokre fordeler å velje CAT6 framfor CAT5e. Skal ein ha noko som er betre, så går ein for CAT6a eller fiber. De fleste har trange nok trekkerør heime, kva om de kunne tenkt seg å trekke fleire kablar? Får meir plass med CAT5e og garantert meir datakapasitet med CAT6a. Ergo CAT6 er lureri.

 

Det kan godt hende du har vært borti noen sånne saker. Jeg synes ikke det er vits i å betvile det. Men, man må nesten forvente at Garegaupa går til et ordentlig salgsledd og spør etter sånn midt-på-treet kvalitetskabler. Det holder med å si at det finnes ymse kabelkvaliteter.

 

Også dette med ordentlig terminering eller ikke, beror jo på om koblingsmateriell holder mål, beror på om den som utfører det tar seg tid og flid, samt er opplært til det. F.eks. jeg var ikke opplært til det før kjøpet (men fikk nødvendig tips fra selger), men fikk både tak i ordentlig koblingsmateriell, og jeg investerte mange hundrelapper på hvert individuelle verktøy, så det kom nok på noen tusen bare i verktøy og koblingsmateriell. Så kommer jo kabel og trekkerør utenom. Å terminere en Cat.6 kabel gikk som en lek når en ikke behøver ta hensyn til et skjermet oppsett.

 

Jeg klarer på ingen måte å se at terminering av uskjermede kabler er særlig forskjellig på en Cat.6 kabel egentlig. Annet enn at koblingsutstyret følger Cat.6 spesifikasjonen på alle punkter. Det er jo bare å klemme lederne fra kabelen på angitt måte. Med godt verktøy som både trykker leder ned i kontaktpunktet og trimmer de kort i en og samme operasjon, så får man heller ingen kortslutning mellom lederne i koblingsutstyret. Godt verktøy er mye av jobben  :)

 

Samt at man følger koblingstegning. (B for Best er vel også en fordel å ta hensyn til i så måte med koblingstegning)

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som tips, så kjøpte jeg verktøyet fra Ahlsell, men kablene fra en merger av Telehuset og Jæren Data. Kjøpte de av Jæren Data fordi det var beleilig beliggenhet å plukke det med seg fra Klepp når jeg kjørte forbi der en gang. En del av koblingsmateriellet het vel Nexus om jeg husker riktig NEXANS. Proffe selgere vil jeg tro, at jeg har vært borti.

 

Det er ganske interessant å diskutere slike ting vi gjør her. Nå har jo jeg fått passet godt påskrevet allerede  :wee:

Men, man har ingen garantier for at en som jobber i et proff-firma selv er ordentlig lært opp på det han skal forsøke hjelpe deg med. Jeg har sett et par ting fra kundeside som jeg ikke syntes var helt A4. Et av disse kan en nesten kalle tyveri også, selv om det involverte utstyret ble hevdet å havne på søppelfyllingen (jeg som visste bedre visste at det var ingen feil på utstyret som ble kastet, da det var en forbruksdel, tverrt i mot var dette en ren bestillingsordrenekt). Her ble en del bestillet, delen kom ikke i følge med IT-konsulent. IT-konsulent dukket opp når jeg ikke var tilstede. Hele utstyret ble feiltolket som delen av denne IT-konsulent og erklært dødt, det ble gjort den gravalvorlige feil å ta det "døde" utstyret med seg, når det egentlig bare skulle byttes en faktisk del på selve utstyret. Så be noen reparere noe, gir ikke alltid forventede resultater. Det ble så solgt inn et annenrangs utstyr, for halve prisen, som kunde måtte dekke. Selskapet var frekke nok til å ikke innrømme feil. Tapet var på 5 tusen kr omtrentlig. Så eier gadd ikke forfølge det, flaks for IT-selskapet (men jeg sørget for at de mistet kunden, og de fikk svertet seg litt på dette også). Hadde det vært meg som var sjef, så hadde de grillet i helvete.

 

Jeg tør å synse såpass, at man skal vokte seg for Statoil-sukrede IT-konsulenter. Det blir fort en livsstil å ha en kjemperik kunde, som forplanter seg med oppførsel over på småbedriftene.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alle bedrifter som skal installere kommunikasjonsutstyr skal være EKOM sertifisert (www.nkom.no) og dermed ha rutiner på at installasjonen er ihht. aktuell standard. Kabler av riktig kvalitet blir trekt, testet og sertifisert med godkjente måleinstrument. Slik garanteres kvaliteten på anlegget. Alle seriøse bedrifter har uansett en cat 5/6 tester på lur.

 

Dermed bortfaller problemet med en privatperson som feilterminerer en cat 6 med feil RJ45 plugg, kjøper kabler av ymse kvalitet fra Kina, osv.

Endret av different
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tipper at trådstarter både vil og er tjent med å gjøre hele jobben selv. Det er det billigste, men man kan få noen feilterminerte kabler. Men, jeg vil tro at trådstarter får det til like godt som jeg, at ingen av kablene ble feilterminerte. Da har jeg terminert over 40 punkter (gidder ikke finregne til et nøyaktig tall).

 

Det finnes heller ingen forbud på slik lav spenning, så dette har man fullt lov til å montere selv.

 

Du har 8 ledere du skal holde styr på. Er veldig enkelt, når man følger koblingsskjema. Hver leder har unik fargesamspill. Fire solide farger og Fire tilstøtende farger som er stiplede farger.

 

Å ha kostbart utstyr til å feilsøke med, kan man vel også nesten glemme her. Det er rimeligere å teste med mellom en router og en laptop man flytter rundt, fordi man har all tid i verden og det at dette ikke tar særlig lang tid. Har man "nett eller ikke"-testing. Å måle nøyaktig ytelse på en kabel, hvor aktuellt er det for heimen? Kan selvsagt være noen unntak for enkelte brukere, men spesiellt måleutstyr hadde jeg bare valgt dersom jeg ikke gjorde termineringen selv, og at montør hadde det for hånden.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva som skjer i et privathjem av en privatperson er fritt villt og kan ikke brukes som eksempel på hvordan ting skal/skal ikke gjøres. Kabler som trekkes på kryss og tverrs av sterkstrøm blir fort et problem, for å nevne en ting.

 

Du overvurderer folks evne til "enkle" ting. Jeg jobber med ledninger og fargekoder og det er svært mange folk som gjør grove feil som for meg ikke er vanskelige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kryss og tverrs av sterkstrøm har vært diskutert før i tråden. Det er som regel størst problem dersom det ligger langs med en ledning. Noen få kryssninger tåler de fleste innstallasjoner, men det er jo ikke ideellt, og man bør søke å unngå det i så stor grad som man kan. Man behøver jo ikke å med vilje gjøre sånt noe.

 

Her kan man ta en hverdagssituasjon som er velkjent for mange som eksempel. At du har nettverkskabel fra PC, og stasjonær/bærbar PC sine strømledninger og evt. strømpadder liggende i en stor vase på gulvet foran føttene dine. Nettverkstrafikken fungerer som regel helt perfekt selv under slike forhold, ikke sant !?

 

Nei, jeg overvurderer ikke folk. Jeg vil ikke påstå det. Men trådstarter spør oss om råd. Jeg er selvsagt annerledes enn en annen person på ting. Men, siden jeg ikke er sykt utdannet på sterkstrøm eller svakstrøm, så stiller jeg kanskje muligens i samme bås som trådstarter. Alt jeg forteller er at det er enkelt så lenge du følger koblingsskjema, og får et lite tips om hvordan man gjør det av selger. Jeg forsøkte å fortelle at det ikke er så vanskelig for folk å få til selv.

 

Samt at sannsynligheten for at man gjør skade er liten. Pass på hvor du borer i vegger selvsagt !!

 

Noen har 15 tommeltotter, og noen liker å finne opp løsninger selv (mikkemus-løsninger), det kan man aldri verge seg mot. Men her kan man gjøre noen grep selv, slik at man ikke kommer ut av det som mikkemus.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Her kan man ta en hverdagssituasjon som er velkjent for mange som eksempel. At du har nettverkskabel fra PC, og stasjonær/bærbar PC sine strømledninger og evt. strømpadder liggende i en stor vase på gulvet foran føttene dine. Nettverkstrafikken fungerer som regel helt perfekt selv under slike forhold, ikke sant !?

 

Nå går min patchesnor rett i PC uten kryssning, men jeg forstår poenget ditt. Poenget mitt er at spiller fint lite rolle hva som skjer i en privathjem med kabler handlet fra eBay. Det er ikke mission critical på noen som helst måte.

 

Diskusjonen gikk ut på at Cat6 var helt ubrukelig og omtrent en scam ift. Cat5e. Eksempel brukt er en feilterminert Cat6 med dårlig ytelse. Kvalitetskabel og korrekt utstyr sørger for at Cat6 opprettholder standarden. At det finnes folk som ikke makter å gjøre dette riktig er ikke Cat6 standaren sitt problem. Jeg kan si at Cat5e får elendig ytelse hvis man klipper bort ett par. Men da er det ikke en Cat5e lenger, er det vel? Det samme gjelder for Cat6. Og det er her en dyr kabeltester kommer inn i bildet.

Endret av different
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ville ikke ha klippet bort en eneste leder. Men nå konstruerer du problemstillinger. Selvsagt kan det forekomme, men da er det en uvøren, eller en idiot som kobler. Jeg tenker at Cat.6 er en helt kurant løsning. Om den er tykkere, så kjøp deg et tykkere trekkerør, evt. løse det med å spandere på seg kabel-glidemiddel. Alt ettersom hvilken som løser situasjonen på en fornuftig måte. Noen benytter til og med grønnsåpe eller zalo som glidemiddel, men det har sin pris. Du kan risikere at det fungerer som lim, når det tørker ut. Det blir verre å trekke om noen år senere.

 

Et tips. Det går an (frarådes) å klamre nettverkskabler. Noen ganger så ser en at telemontører benytter stifter som skytes. Dette er å fraråde. Da hver slik hamring mot kabelen kan gi potensielle svakheter med signalkvaliteten. Noen har jo til og med regler for bøyeradius. Men alt-i-alt så tror jeg trådstarter kommer fint ut av det hele til slutt. Trekkerør er og blir den beste løsningen i de fleste situasjoner om man kan velge det.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ville ikke ha klippet bort en eneste leder. Men nå konstruerer du problemstillinger. Selvsagt kan det forekomme, men da er det en uvøren, eller en idiot som kobler.

 

Les det jeg skriver én gang til. Du poengterer jo akkurat det jeg skriver. En feilkoblet Cat6 som yter dårlig er et ikke-problem, akkurat som det jeg skisserer med å klippe litt i en Cat5e...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Uansett så forsøker jeg å dele så mye informasjon med trådstarter som mulig. Slik at han kan lykkes, og samtidig ha noe å vurdere mot hverandre. Dette på tross av at vi andre kverrulerer/flisespikker til den store gullmedaljen. Det må være det viktigste å få bidratt, selv om en er noe uenige eller for den saks skyld misforstår hverandre og ender opp med å ha vært enige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og så til fasiten.

 

1. Bruk ferdigtrukket Cat5e/Cat6. Gjerne 2 kabler per rør. Pris bestemmer.

2. Trekk tomme 20mm rør til fremditig bruk der du tror du har bruk for det. Kan brukes til fiber.

3. Ikke gå parallellt med sterkstrøm (forbrukerkurser)

4. Bruk godkjente modulærkontakter i veggbokser (feks. ELKO, cat5e og 6), og la de stå ca 10cm fra nærmeste stikkontakt.

5. Koble disse med KRONE LSA+ eller tilsvarende

6. I tavleende bruker du verktøyløse kontakter som passer i ditt svakstrømopplegg.

7. RJ45 har ingenting i en fast installasjon å gjøre. Du bruker patchesnorer til slikt.

8. Kjøp kvalitet fra annerkjente produsenter

9. En elektriker gjør jobben på få timer

Endret av different
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

9. En elektriker gjør jobben på få timer

 

Kommer an på mengden arbeid. De få timene kan bli mange tusenlapper. Er det verdt det, må man stille seg. Begge løsninger kan bli like riktige Gjør-det-selv vs. fagfolk.

 

Bruk kvalitetsutstyr, et godt poeng.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tipper at trådstarter både vil og er tjent med å gjøre hele jobben selv.

 

Det kjem litt an på. Eg er rimeleg praktisk av meg og likar å gjere ting sjølv, og eg er ikkje redd for verken å leggje trekkrøyrar eller terminere nettverkskablar på eiga hand.  :dremel:

 

På den andre sida så er det snakk om ei totalrenovering av heile huset der mellom anna alt av vassrøyrar og elektrisk lyt skiftast ut. Då nyttar me høvet til å få lagt inn skjulte anlegg kontra dei opne anlegga som er i huset per i dag. Det eg då lyt sjå på er om det er like greitt å berre la elektrikaren ta seg av nettverkskablinga i same slengen når han fyrst er i gong.

 

Viss det ikkje er snakk om ein alt for stor kostnad så let eg like godt elektrikaren ta det. Eg får nok å hengje fingrane i sjølv i samband med renoveringa, så eg vert ikkje lei meg viss eg kan sleppe unna denne jobben.  ;) Er det derimot snakk om ein stor ekstrakostnad så får eg heller sjå om eg legg inn litt ekstra eigeninnsats på kveldstid.

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

Jeg tør nesten vedde på at dersom du har en guttunge. Så gir du han litt lommepenger, for å gjøre termineringene for deg. Du får en kort innføring av selger, elektriker siden de sannsynligvis blir tilgjengelige for spørsmål. Så lærer du det grunnleggende. Du kobler en 2-3 stykker med sønnen din, eller noen andre interesserte. Så lar du de styre på med termineringen som tar lengst tid. Jeg ville ikke ha brukt elektriker til å dra ledning gjennom trekkerør, der er en solid elektrikerkvalitets trekkesnor genial for jobben. Samt noe bred elektriker-tape. Det er en enkel oppgave å ta selv, sammen med denne medhjelperen din. Alternativt kjøpe en sånn ferdigtrukket trekkerør med Cat.6 inni.

 

Da får du tid til å syssle med andre oppgaver parallellt med medhjelperen. Så kan heller elektrikeren ta en måling over kablene om alt er koblet rett med egnet utstyr. Eller du begir deg ut på det selv, eller bruker medhjelperen din til å traske rundt med en laptop, og ha andre enden koblet til en router som har internett. Da kan du f.eks. skrive i søkefeltet:

 

CMD + Entertasten

 

i command-prompt vinduet så skriver du noe ala:

 

ping google.com

 

(så entertasten)

 

Dette burde holde, dersom du venter en 20-30 sekunder før du tester det.

 

Husk godt verktøy, det er halve jobben.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva forteller en ping deg om kabelen? At du klarer å overføre 32 bytes. Det klarer du med en dårlig kabel. Hvis du finner det nødvendig, bruk et LAN test program for å måle throughput. Ellers står det hastighet på nettverksadapteren din i Windows og dette er godt nok.

 

Det finnes ikke noe genialt med å benytte seg av trekkesnor når du kjøper ferdigtrukket kabel. De tar 5 min å trekke og 5 min å koble i hver ende. Drit i lommepenger. KISS.

Endret av different
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...