Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk i hus - CAT6, CAT6a eller CAT7?


Anbefalte innlegg

Gjest Sletttet+98134

Jeg tenkte å ha switch'en stående rett på mediakonverteren med kobber, eller rett på fiberen med egnet overgang. Bør gå fint det med altibox og den freak.no-guiden jeg henviste til.

 

Og ja, jeg har ikke så god peiling på nettverk, men det betyr ikke at du skal undervurdere folk for det. Jeg svarte bare på "ikke switch, men på router"-setningen din. Da har jeg forklart hvorfor ved å vise en avansert nok switch. Er ikke noe vits å lage en større sak av det enn dette.

 

Skal jeg tolke det du skrev, så tenker du kanskje på en simpel switch, med 4-porter/8-porter som står som slave på en router, slik de selger til hjemmebrukere og enklere utvidelser til 2-3 hundre kroner. Det er slik jeg forstår deg når du skrev den setningen som er quote't. Men, jeg har vist godt nok at jeg tenkte annerledes.

 

 

Hvordan har du tenkt å sette opp switchen da, for å få routing ut på internett? Du kan styre med vlan så mye du bare orker, men om du kobler switchen din rett på mediaconverter så går du glipp av ganske mye essensielle funksjoner.

Det kunne ikke vært en idé med en router før switchen altså? Jeg ser at du skriver du ikke har så god peiling på nettverk, det er nettopp derfor du bør slutte å komme med anbefalinger på ting du viser du ikke har så veldig greie på.

 

Jeg har ikke siktet til en dum, 4-8 porters switch fordi vedkommende som ber om anbefalinger har gitt uttrykk for at han trenger noe større enn som så. Her viser du igjen at du ikke helt forstår hva du prater om. Det er ingenting i veien for det, problemet oppstår først når du kommer med anbefalinger (og ut i fra det feilaktig fremstiller det som du har veldig greie på det du prater om) til hva vedkommende skal gjøre for å få et bra hjemmenettverk. Skulle trådstarter fulgt din anbefaling om å kjøpe en dyr, managed switch og koble den rett i mediaconverter hadde han sittet med et nettverk uten DHCP, uten NAT og uten internettforbindelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Syns det er litt morsomt å lese disse trådene jeg:

 

 

Tanken er å ha to PC-ar og HD-fjernsyn tilkopla heimenettverket. Me brukar Altibox, og har 300/300 Mbit Internettlinje per i dag. I framtida kan det verte aktuelt med ein eller annan kombinasjon av NAS, HTPC, fleire PC-ar, og/eller UHD-fjernsyn.

Men ja, har trådstarter tenkt å oppgradere til 10 gigabit linjen som koster 14 900 kr måneden?

Hvis det ikke er til filoverføring bør en Cat6 holde til 50 meter med switch med 10 gigabit ethernet. Men tror trådstarter klarer seg med 1 gigabit?

 

Man koblet mediaconveter = ruter = switch i så fall. Trunk om man vil ha TV\telefon i samme kabel kjøp en dyr manage switch.

Hvis ikke sett vlan 102 og ha kun internet. Kjøp de billigste switchene som dekker behovet. D-Link DES-1005D bør være nok for 500 mbit linje.

 

Selv liker jeg å klargjøre nettverket mitt med SFP+ for å kunne overføre store filer.

Men ja Cat6 som er riktig satt opp bør holde ut 2020 mener jeg.

skjermet kabel kun hvis du vil legge nettverkkabelene sammen med strømkabelene vil anbefale å ikke gjøre det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

 

Jeg tenkte å ha switch'en stående rett på mediakonverteren med kobber, eller rett på fiberen med egnet overgang. Bør gå fint det med altibox og den freak.no-guiden jeg henviste til.

 

Og ja, jeg har ikke så god peiling på nettverk, men det betyr ikke at du skal undervurdere folk for det. Jeg svarte bare på "ikke switch, men på router"-setningen din. Da har jeg forklart hvorfor ved å vise en avansert nok switch. Er ikke noe vits å lage en større sak av det enn dette.

 

Skal jeg tolke det du skrev, så tenker du kanskje på en simpel switch, med 4-porter/8-porter som står som slave på en router, slik de selger til hjemmebrukere og enklere utvidelser til 2-3 hundre kroner. Det er slik jeg forstår deg når du skrev den setningen som er quote't. Men, jeg har vist godt nok at jeg tenkte annerledes.

 

Hvordan har du tenkt å sette opp switchen da, for å få routing ut på internett? Du kan styre med vlan så mye du bare orker, men om du kobler switchen din rett på mediaconverter så går du glipp av ganske mye essensielle funksjoner.

Det kunne ikke vært en idé med en router før switchen altså? Jeg ser at du skriver du ikke har så god peiling på nettverk, det er nettopp derfor du bør slutte å komme med anbefalinger på ting du viser du ikke har så veldig greie på.

 

Jeg har ikke siktet til en dum, 4-8 porters switch fordi vedkommende som ber om anbefalinger har gitt uttrykk for at han trenger noe større enn som så. Her viser du igjen at du ikke helt forstår hva du prater om. Det er ingenting i veien for det, problemet oppstår først når du kommer med anbefalinger (og ut i fra det feilaktig fremstiller det som du har veldig greie på det du prater om) til hva vedkommende skal gjøre for å få et bra hjemmenettverk. Skulle trådstarter fulgt din anbefaling om å kjøpe en dyr, managed switch og koble den rett i mediaconverter hadde han sittet med et nettverk uten DHCP, uten NAT og uten internettforbindelse.

 

 

Ok, les freak.no -tråden jeg lenket til. Gidder ikke å kverrulere videre med deg. Det skal i følge de som er på det forumet gå helt fint. Det har med VLAN å gjøre som stikkord, for å gi et hint på veien til bedre forståelse av hvordan Altibox er satt opp.

 

https://freak.no/forum/showthread.php?t=219922&highlight=altibox

 

 

VLANs [/size]altibox[/size] bruker: [/size]

100 = tlf / config av routern din , 10.X.X.X har den ip'en[/size]

101 = tv net[/size]

102 = internet [/size]

Bruk VLAN id 102 og du får internett til de portene du ønsker internett til på switch'en.

 

Og nå er jeg mektig lei av kverruleringen på begrepet switch. Disse nevnte typen switch'ene er avanserte nok til formålet.

 

Dette var en tråd for å gi trådstarter anbefalinger. Du kan gjerne kalle det en dårlig anbefaling. Men, jeg har ihvertfall gitt trådstarter muligheten til å fordype seg i det, dersom det var interessant for vedkommende. Det er folk som får dette til. Selv på diskusjon.no

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

As network address translation modifies the IP address information in packets, it has serious consequences on the quality of Internet connectivity and requires careful attention to the details of its implementation. NAT implementations vary widely in their specific behavior in various addressing cases and their effect on network traffic. The specifics of NAT behavior is not commonly documented by vendors of equipment containing NAT implementations.

Kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Network_address_translation

 

@Fleskefjeset:

 

NAT som du viser oss en sånn elsk til, er ikke alltid smertefritt i følge sitatet ovenfor heller. Så det kan kanskje du redegjøre for?

Endret av G
Lenke til kommentar

For å kunne kommunisere mellom to forskjellige nettverk så MÅ en ha en router. Dette er noe forenklet, men det gjør eg nå med vilje. (for mer info, se her: https://en.wikipedia.org/wiki/Routing)

 

Internett er ett nettverk, og hjemmenettverket er ett annet nettverk. Basert på påstanden over så må en altså ha en router mellom disse to nettverkene. Hjemmesentralen man får som Altibox kunde er en slik router. Men setter man denne i bridge eller tar den bort(ved å bruke guiden i freak-tråden) så må man altså erstatte dette med en ny router. Ellers vil en ikke klare å kommunisere mellom disse to nettene.

 

VLAN har ingenting med routing og routere å gjøre, enkelt forklart, igjen. Det VLAN muliggjør er at en kan ha flere separate switcher på en og samme port/kabel, og dele inn portene i forskjellige nett etter behov. Merk at den router fortsatt ikke pakkene mellom nett, men den kan separere de.

 

Så kjøper eg en switch som støtter VLAN med 24 porter så kan eg sette den opp slik at eg har kontornett på port 1 til 8, familienett på port 9 til 16 og gjestenett på port 17 til 24. Satt opp på denne måten vil alle på port 1-8 kommunisere med hverandre, men de vil ikke kunne kommunisere med noen av de andre på de andre portene.

 

For å få til dette må en altså ha en router.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

 

Ok, les freak.no -tråden jeg lenket til. Gidder ikke å kverrulere videre med deg. Det skal i følge de som er på det forumet gå helt fint. Det har med VLAN å gjøre som stikkord, for å gi et hint på veien til bedre forståelse av hvordan Altibox er satt opp.

 

https://freak.no/forum/showthread.php?t=219922&highlight=altibox

 

 

 

 

 

 

 

 

Det er ikke kverulering. Du roter med begrep som i ytterste konsekvens kan føre til at folk som hører på dine misvisende råd bruker penger på utstyr som ikke vil fungere slik du forespeiler. Jeg minner om at ditt råd er å koble en dyr, managed switch rett i media converter og så bare sette opp vlan så skal alt fungere.

@Fleskefjeset:

 

NAT som du viser oss en sånn elsk til, er ikke alltid smertefritt i følge sitatet ovenfor heller. Så det kan kanskje du redegjøre for?

 

 

Eh, hva? Som jeg viser sånn elsk til? Jeg har nevnt forkortelsen en eneste gang - og ja, NAT er ganske essensielt i et hjemmenettverk.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Bare for å poengtere noe med en slik switch-løsning.

 

Man mister ingenting, men får mulighet til å omgå Altibox-router'en helt. Det betyr ikke at man må utelate den router som er gitt fra ISP fra oppsettet. Man kan sette den som en slave. La trafikken smette igjennom uforandret til den LAN-porten på switch som man kobler Altibox-router'ens WAN-port mot. Da kan du ha deler NAT-et av den boksen. Du kan slippe å fikle med egne oppsett for TV, men klare å separere ut så mange urørte Internet VLAN id 102 du ønsker til andre porter på switch'en.

Lenke til kommentar

<snip>

Så kjøper eg en switch som støtter VLAN med 24 porter så kan eg sette den opp slik at eg har kontornett på port 1 til 8, familienett på port 9 til 16 og gjestenett på port 17 til 24. Satt opp på denne måten vil alle på port 1-8 kommunisere med hverandre, men de vil ikke kunne kommunisere med noen av de andre på de andre portene.

 

For å få til dette må en altså ha en router.

 

Godt poeng, men de kan like fullt komme ut på internett alle disse portene, men miste muligheten til å kommunisere mellom ditt kontornett, familienett og gjestenett.

 

Som nettopp må ansees som en stor fordel.

 

Du kan vel VPN-deg mellom disse nett igjen senere om du får behov for å få tak i en spesiell printer der, eller noe sånn?

 

Gjeste-WiFi er jo ikke noe annerledes på en router, der segregeres det jo også.

Endret av G
Lenke til kommentar

Bare for å poengtere noe med en slik switch-løsning.

 

Man mister ingenting, men får mulighet til å omgå Altibox-router'en helt. Det betyr ikke at man må utelate den router som er gitt fra ISP fra oppsettet. Man kan sette den som en slave. La trafikken smette igjennom uforandret til den LAN-porten på switch som man kobler Altibox-router'ens WAN-port mot. Da kan du ha deler NAT-et av den boksen. Du kan slippe å fikle med egne oppsett for TV, men klare å separere ut så mange urørte Internet VLAN id 102 du ønsker til andre porter på switch'en.

Hva mener du med å sette den opp som en slave?

 

Husk at man kan ikke nødvendigvis koble opp så mange porter med VLAN 102(internett) som man ønsker. Man får som regel som privatkunde kun EN IP-adresse tildelt fra DHCP-serveren til Altibox, og når denne er brukt får en ikke flere, og øvrig utstyr man kobler til på samme VLAN ID vil ikke få IP, og dermed ikke kommunisere.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Bare for å poengtere noe med en slik switch-løsning.

 

Man mister ingenting, men får mulighet til å omgå Altibox-router'en helt. Det betyr ikke at man må utelate den router som er gitt fra ISP fra oppsettet. Man kan sette den som en slave. La trafikken smette igjennom uforandret til den LAN-porten på switch som man kobler Altibox-router'ens WAN-port mot. Da kan du ha deler NAT-et av den boksen. Du kan slippe å fikle med egne oppsett for TV, men klare å separere ut så mange urørte Internet VLAN id 102 du ønsker til andre porter på switch'en.

 

Jeg tror du skal lese tråden du selv har linket til litt nøyere før du uttaler deg om noe mer.

Lenke til kommentar

 

<snip>

Så kjøper eg en switch som støtter VLAN med 24 porter så kan eg sette den opp slik at eg har kontornett på port 1 til 8, familienett på port 9 til 16 og gjestenett på port 17 til 24. Satt opp på denne måten vil alle på port 1-8 kommunisere med hverandre, men de vil ikke kunne kommunisere med noen av de andre på de andre portene.

 

For å få til dette må en altså ha en router.

 

Godt poeng, men de kan like fullt komme ut på internett alle disse portene, men miste muligheten til å kommunisere mellom ditt kontornett, familienett og gjestenett.

 

Ikke uten router. Man MÅ ha router.

 

Du kan vel VPN-deg mellom disse nett igjen senere om du får behov for å få tak i en spesiell printer der, eller noe sånn?

Du kan bruke VPN for å koble deg opp, men det krever en router... Så da er du jo like langt.

 

Gjeste-WiFi er jo ikke noe annerledes på en router, der segregeres det jo også.

Jo, det er veldig annerledes, og likt. Forskjellige leverandører har løst det på forskjellige måter, enten ved bruk av forskjellige nett, brannmur, port isolation og mye mer - eller en kombinasjon. La oss nå ikke blande det inn her :) Endret av nomore
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, det signalet som kommer i fra fiber er urørt, og det er jo der switch tapper inn akkurat som Altibox-routeren ville gjort. En skal kunne la det urørte signalet kunne passere til noen porter etter ønske på en switch, slik at man kan benytte Altibox-routeren, tilfelle man ikke gidder spandere kroner på en ny enhet som har WiFi-system.

 

En av de mange grunner for at den gruppen på Freak.no velger løsningen, er fordi de er blodfan av ISP-urørt nettverk. De anser nemlig router'ne til Altibox som flaskehalser for trafikken. Altså at de ikke er sterke nok, eller er dårlige på noen av oppgavene som en router gjør.

 

Man kan ha andre bedre router'e etter ønske etter switch'en som hjelper med å splitte ut de ønskede VLAN.

Lenke til kommentar

VLAN 102 gir 1 offentlig IP adresse. Hvordan mener du at flere enn 1 enhet skal få nettilgang, G? :hmm:

 

Ok, behøver man noe mer til sitt avanserte utstyr som en har bak switch igjen? Godt jeg kan blidgjøre noen i dag da. Ble dagen din artigere?  :)

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

G, det er ingenting i veien med at du ikke har helt koll på hvordan nettverk fungerer - men du bør kjenne dine egne begrensinger og ikke blånekte når du får fortalt hvordan ting fungerer og bør settes opp. 

Lenke til kommentar

 

 

<snip>

Så kjøper eg en switch som støtter VLAN med 24 porter så kan eg sette den opp slik at eg har kontornett på port 1 til 8, familienett på port 9 til 16 og gjestenett på port 17 til 24. Satt opp på denne måten vil alle på port 1-8 kommunisere med hverandre, men de vil ikke kunne kommunisere med noen av de andre på de andre portene.

 

For å få til dette må en altså ha en router.

 

Godt poeng, men de kan like fullt komme ut på internett alle disse portene, men miste muligheten til å kommunisere mellom ditt kontornett, familienett og gjestenett.

 

Ikke uten router. Man MÅ ha router.

 

 

For å være litt grei, å kunne forkorte dialogen i tråden noen poster. Mangler f.eks. denne en routing-tabell?

 

http://www.broadbandbuyer.co.uk/products/14572-zyxel-gs1910-48-gb0101f/specifications/#content

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...