Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk i hus - CAT6, CAT6a eller CAT7?


Anbefalte innlegg

Gjest Sletttet+98134

Når det gjelder støy kan det bli litt trølbbel om man trekker en TP kabel i paralelle rør med eksempelvis strømledninger som kjører på full guffe med 16amper..

 

Dette kan jeg selv bekrefte da jeg har Cat5e uskjermet kabel som ligger strekt ett litt kortere stykke i samme retning som flere strømledninger til kjøkkenet..

 

Når vi bruker komfyren, og flere stekeplater er det bare glemme å bruke den tilkoblingen.. Just saying...

 

Jeg har også et kortere strekk hvor cat6 går sammen med en 25A kurs til induksjonstopp, og jeg kjører backup på 1GB/sek (gigabyte, ikke bit) uten noe som helst issues mens det er stor belastning på strømkursen. 

 

Hva slags utstyr har du på denne kabelen som ikke virker når du bruker strømkursen ved siden av?

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Sletttet+98134

Har en 100Mbit som fungerer helt fjell hastighetsmessig, men jeg har mye packageloss og ping faller ned til 200ms når det er mye aktivitet på kursen..

 

La meg gjette: homeplug?

Lenke til kommentar

Tusen takk enno ein gong for mange gode innspel og god diskusjon, folkens! Eg har lært mykje av dette her!  :w00t:

 

Når det gjeld utstyret eg tenkjer å gå for så er det i fyrste omgang 1Gbit, ja. Det som skal inn på nettverket er eit par PC-ar, eit par skrivarar, Altibox/fjernsyn/Blu-ray-spelar, smarthus-sentral og eit trådlaust aksesspunkt. Ser føre meg ein NAS/heimetenar på eitt eller anna tidspunkt, samt at eg ynskjer ein viss overkapasitet både med tanke på framtidig utvikling og med tanke på ungar som skal ha sitt. Å drifte nokon eigen nettstad/nettbutikk heimanfrå er ikkje noko eg ser føre meg per i dag, men ein veit sjølvsagt aldri kva framtida bringar...  :wee: Uansett så hadde det vore gode greier å kunne "oppgradere" nettet på eit tidspunkt berre med å byte til ein 10Gbps-switch i rackskåpet og ikkje trengje å trekkje nye nettverkskablar.

 

Trekkrøyrar skal eg absolutt ha, og dei skal leggjast opp på ein slik måte at det vert lettast mogeleg å skifte ut det som går inni dei når/viss det vert naudsynt.

 

Ut frå alt eg høyrer her så er det CAT6 UTP som er tingen å gå for til mitt bruk, så langt eg kan skjøne.

 

Ei interessant problemstilling som eg ser kjem opp her er dette med nettverkskablar som går parallelt med straumleidningar. Dette har eg heller ikkje klara å lese meg heilt klok på med å søkje på nettet.

 

Eg ser at i alle fall i USA så er det ikkje lov å trekkje nettverkskablar i same trekkrøyr som straumleidningar - og det er sikkert ikkje noko lurt heller, av fleire årsakar. Spørsmålet er kva minste avstanden mellom nettverkskablar og straumleidningar bør vere? Dei fleste eg har kome over som talfestar dette seier i området 1-2 fot (30-60 cm). Ein stad kom eg over nokon som hevda at minimum 1 fot/30 cm var beskrive i Ethernet-standarden, men eg har ikkje klara å finne noko meir om dette?

 

Det beste er, slik eg har forstade, å ha minst mogeleg parallelle nettverkskablar og straumleidningar i det heile teke, så det kjem eg nok til å prøve på, men eg ser føre meg at det vert vanskeleg å unngå i alle fall nokon parallelle strekningar. Då kunne det vore greitt å vite kor lang avstand eg bør ha mellom dei.  :)

Lenke til kommentar

Ring en elektriker som også legger opp data og spør de om hvordan det bør ligge, og hvor mye du kan avvike fra det optimale kravet deres.

 

Jeg kan nesten ikke tenke meg at det å punktkrysse en strømførende ledning vil ha særlig å si for ytelsen på nettverkskabelen, men her er jeg like grønn som mange andre hjemmebrukere av nettverk. Så det kan være lurt å spørre seg for. Selv er jeg velsignet med et kryploft, som gir store muligheter, og hvor jeg kun har en etasje nedenfor å bry meg med.

 

Om du må opp og ned flere etasjer så får du nesten avveie hvor mange kabler du ønsker deg. Så ta hensyn til om du må hogge/skjære opp et par steder på en vegg eller noe for å skape deg den nødvendige kabelgaten for formålet. Alternativt bokse det inn på en så estetisk fornuftig måte som du kan få til med det bygget du har.

 

Jeg har nesten kablet hele kåken. Med unntak av i stuen, hvor det ikke er fullgodt. Kunne gjerne ha tenkt meg noen flere punkter nå, men da må jeg vel nesten lage meg takboks enkelte steder så jeg kan nå ned til et bord her og der. Eller bare ta det trådløst videre. Har jo punkt bak TV, som er det viktigste, men kunne gjerne ha hatt det noen flere steder. Soverom står ubenyttet. Men det ligger klart også der ferdig kablet.

 

Kunne godt ha tenkt meg en kabel til sikringsskapet, siden AMS kom etter jeg utførte kablingen. Var fristet til å be om det, noe jeg også forsiktig spurte om når installatøren av AMS var der. Men ville ikke risikere å måtte ut med ekstra penger, så jeg tenkte at jeg kanskje kunne gjøre det på et senere tidspunkt halvveis selv, når en fikk tid til å forberede dette kabelopplegget litt selv. Så det ble AMS over WiFi-en.

 

Husker at montør sperret øynene opp når jeg ikke ønsket det et annet sted enn på gjeste-WiFi. Hvorfor skal jeg ha en "snik" liggende med direkte adgang innenfor tenkte jeg.

 

Øh, samtidig så er jeg vel mer blottlagt i disse usikre tider der folk hacker over en lav lest på det meste. Plutselig har kidsa lært seg å kode, også ryker strømmen i huset fordi kidsa fjernstyrer å slå den av  :p

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ein annan ting: Er det noko poeng for ein vanleg (avansert) heimebrukar å ha ein hardware-brannmur ståande mellom Altibox-sentral og switch i eit rackskåp? Eller er det det ei unødvendig utgift?

 

Redigert: Eg er klår over at det er ein brannmur innebygd i sjølve Altibox-sentralen, så spørsmålet er vel snarare om denne er rekna for å vere god nok til alminneleg bruk?

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar

Ein annan ting: Er det noko poeng for ein vanleg (avansert) heimebrukar å ha ein hardware-brannmur ståande mellom Altibox-sentral og switch i eit rackskåp? Eller er det det ei unødvendig utgift?

 

Redigert: Eg er klår over at det er ein brannmur innebygd i sjølve Altibox-sentralen, så spørsmålet er vel snarare om denne er rekna for å vere god nok til alminneleg bruk?

 

Jeg kan ikke snakke for sikkerheten, men vet at ASUS-routere oppdateres jevnlig, og at det finnes en entusiastside for alternativ firmware, som garantert tetter noen hull, men kanskje ikke selv det er godt nok:

 

https://asuswrt.lostrealm.ca

 

Jeg vil si at den brukervennligheten en Asus router gir en, er verdt pengene for de som har brukt for tilleggsfunksjonene. Slå av de tilleggsfunksjonene du kan, som du ikke har bruk for (dersom det er mulig). Jeg hadde aldri stolt på en routers sikkerhet som er levert av en ISP (internettleverandør oversatt til norsk, Internet Service Provider). Jeg vil også påstå at en bør gi på en tusenlapp eller to ekstra for en router som er kraftigere. Den kan ha bedre mengde RAM (minne) og bedre CPU eller sånne ting.

 

En ting som har plaget mange hjemmebrukere er sykt dårlig lagde routere, som gjerne overoppheter seg selv, og blir ustabile, eller at det er andre forhold til ustabiliteten (firmware, software). Kan hende det også har med måten minnebruken er kodet på. Den vanligste kvikkfiksen som er i bruk når en router blir ustabil, er å dra ut pluggen, eller trykke på av-knappen og så slå på router igjen.

 

Jeg har selv opplevd at et ødelagt strømadapter til en billigrouter fikk seg en karamell som jeg brukte over et år på å oppdage. Da jeg pakket ned utstyret for å flytte litt rundt på det, så kom jeg i fare for å plugge i en annen strømadapter, og da ble den routeren på magisk vis mye bedre.

Endret av G
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg kan ikke snakke for sikkerheten, men vet at ASUS-routere oppdateres jevnlig, og at det finnes en entusiastside for alternativ firmware, som garantert tetter noen hull, men kanskje ikke selv det er godt nok:

Jeg vet i vertfall OpenVPN serveren neppe er noe å skryte av, er fort gjort å kunne sette den opp uten man behøver brukernavn\passord slik har man den filen så kan man logge på nettverket uten brukernavn+passord.

 

Nå sies det gjennom kryptering har trådløs alvorlig sikkerhetshull, https://www.dataporten.net/ruter-hack/

Men ja hvor paranid skal man være? Hvor viktig er private data, slik bør bedrifter heller tenke.

Det er langt farligere å miste en minnepenn eller droppe passord på mobil\pc og nettbrett.

Blir jo hacking dette hvis noen unytter det. Men man vet aldri plutselig en gang kan merling gjøre en sikkerhetstabbe slik at setter man opp VPN server kan alle koble seg på ruteren da den deler informasjon med hele verden. Eller lekker informasjon til google.

Endret av LMH1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil si at den brukervennligheten en Asus router gir en, er verdt pengene for de som har brukt for tilleggsfunksjonene. Slå av de tilleggsfunksjonene du kan, som du ikke har bruk for (dersom det er mulig). Jeg hadde aldri stolt på en routers sikkerhet som er levert av en ISP (internettleverandør oversatt til norsk, Internet Service Provider). Jeg vil også påstå at en bør gi på en tusenlapp eller to ekstra for en router som er kraftigere. Den kan ha bedre mengde RAM (minne) og bedre CPU eller sånne ting.

 

Eg ser poenget ditt, men for min del så er der eit par utfordringar med å bruke ein ekstern ruter på denne måten:

  1. Altibox sin nye heimesentral er visst ikkje noko særleg glad i å stå i brumodus.
  2. Planen er å ha Altibox sin heimesentral i rackskåp i teknisk rom (og slå av det innebygde trådlause nettverket), og kople denne via ein switch og inn på eit patchepanel som distribuerer det kabla nettet rundt i huset. Den trådlause ruteren som eg har liggjande vil eg bruke som eit reint trådlaust aksesspunkt cirka midt i huset. Viss eg då skulle bruka den trådlause ruteren som DHCP-server så ville det blitt mykje unødvendige nettverkskablar att og fram.

Det eg difor vurderte som ei mogelegheit var ein eigen, rein hardware-brannmur til å stå mellom Altibox-sentralen og switchen, men det er som tidlegare sagt mogeleg at dette er å overdrive sidan der alt er brannmur-funksjonalitet innebygd i sentralen.

 

Uansett så er dette noko ein kan leggje til seinare viss ein kjenner på behovet for det, så lenge der er god nok plass i rackskåpet.

 

LMH1 har nok eit poeng i høve til at ein ikkje bør verte alt for paranoid heller, og at der truleg er andre tryggleiksutfordringar som er større enn at utanforståande bryr seg med å hacke seg inn på eit privat heimenettverk.  :ph34r:

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Jeg kan ikke snakke for sikkerheten, men vet at ASUS-routere oppdateres jevnlig, og at det finnes en entusiastside for alternativ firmware, som garantert tetter noen hull, men kanskje ikke selv det er godt nok:

 

https://asuswrt.lostrealm.ca

 

Jeg vil si at den brukervennligheten en Asus router gir en, er verdt pengene for de som har brukt for tilleggsfunksjonene. Slå av de tilleggsfunksjonene du kan, som du ikke har bruk for (dersom det er mulig). Jeg hadde aldri stolt på en routers sikkerhet som er levert av en ISP (internettleverandør oversatt til norsk, Internet Service Provider). Jeg vil også påstå at en bør gi på en tusenlapp eller to ekstra for en router som er kraftigere. Den kan ha bedre mengde RAM (minne) og bedre CPU eller sånne ting.

 

En ting som har plaget mange hjemmebrukere er sykt dårlig lagde routere, som gjerne overoppheter seg selv, og blir ustabile, eller at det er andre forhold til ustabiliteten (firmware, software). Kan hende det også har med måten minnebruken er kodet på. Den vanligste kvikkfiksen som er i bruk når en router blir ustabil, er å dra ut pluggen, eller trykke på av-knappen og så slå på router igjen.

 

Jeg har selv opplevd at et ødelagt strømadapter til en billigrouter fikk seg en karamell som jeg brukte over et år på å oppdage. Da jeg pakket ned utstyret for å flytte litt rundt på det, så kom jeg i fare for å plugge i en annen strømadapter, og da ble den routeren på magisk vis mye bedre.

 

 

Skal du først anbefale en router til en avansert hjemmebruker så anbefaler du ikke ASUS. ASUS er overpriset og har et design på de fleste "high-end" routerne sine som ser helt forferdelig ut og tar altfor mye plass. Vedkommende som startet denne tråden har gitt utrykk for at A: han er avansert hjemmebruker og B: han skal ha mesteparten av utstyret sitt kablet, ikke trådløst. I det tilfellet er det mye bedre å gå for for eksempel en Unifi USG som router og spe på med den varianten av Unifi AP man ønsker selv. Bedre utstyr, bedre design og bedre pris. 

 

  1. Altibox sin nye heimesentral er visst ikkje noko særleg glad i å stå i brumodus.
  2. Planen er å ha Altibox sin heimesentral i rackskåp i teknisk rom (og slå av det innebygde trådlause nettverket), og kople denne via ein switch og inn på eit patchepanel som distribuerer det kabla nettet rundt i huset. Den trådlause ruteren som eg har liggjande vil eg bruke som eit reint trådlaust aksesspunkt cirka midt i huset. Viss eg då skulle bruka den trådlause ruteren som DHCP-server så ville det blitt mykje unødvendige nettverkskablar att og fram.  Det eg difor vurderte som ei mogelegheit var ein eigen, rein hardware-brannmur til å stå mellom Altibox-sentralen og switchen, men det er som tidlegare sagt mogeleg at dette er å overdrive sidan der alt er brannmur-funksjonalitet innebygd i sentralen.

1. Hjemmesentralen fungerer helt fint i bromodus. Min har snart stått påskrudd i to år og jeg har aldri måttet restarte eller resette denne. Bruker den nye TV-løsningen (4K) og det er ikke noe problem å ha hjemmesentral i bromodus da heller.

2. Se svar jeg skrev til "G". Du trenger ikke en egen FW.

Lenke til kommentar

I det tilfellet er det mye bedre å gå for for eksempel en Unifi USG som router og spe på med den varianten av Unifi AP man ønsker selv. Bedre utstyr, bedre design og bedre pris.

 

Takk for tipset, eg skal sjå litt nærare på dette! Med fyrste augnekast var i alle fall designet på UniFi-utstyret rimeleg elegant, ja!  :)

 

1. Hjemmesentralen fungerer helt fint i bromodus. Min har snart stått påskrudd i to år og jeg har aldri måttet restarte eller resette denne. Bruker den nye TV-løsningen (4K) og det er ikke noe problem å ha hjemmesentral i bromodus da heller.

 

OK, greitt å vite. Eg kikka litt på nettsidene til Altibox òg, og der fann eg fylgjande avsnitt i brukarrettleiinga til den nye sentralen:

 

Har du satt hjemmesentralen i bromodus?

Den nye hjemmesentralen er spesielt utviklet for å optimalisere fordelingen av det trådløse nettet i boligen din. Når du nå har fått en ny hjemmesentral i hus, er det viktig at denne ikke står i bromodus. Har du derfor satt den forrige hjemmesentralen i bromodus, bør du nå tilbakestille dette. Ny hjemmesentral vil nemlig automatisk bli satt opp i det moduset den forrige var satt i. I bromodus vil fordelingen av det trådløse nettet begrenses. Det betyr at du ikke får utnyttet kraften i din nye hjemmesentral. I tillegg vil det ikke være mulig å benytte Altibox Wifi Pluss, som er spesialutviklet for å forbedre og forlenge det trådløse nettet ditt, om hjemmesentralen står i bromodus.

 

NB! Dersom man beholder Altibox FMG i bromodus er det LAN3 som vil formidle internett-signalet. De andre portene LAN 1, LAN 2 og M2M kan da bare brukes til TV

 

Med andre ord så ser det ikkje ut som om dette har noko som helst negativ effekt anna enn på det innebygde trådlause nettet i sentralen, samt i høve til eventuell bruk av Altibox Wifi Pluss, og ingen av delane er aktuelle for meg uansett.

 

REDIGERT: Heilt enkelt skal det visst ikkje vere likevel...  :hmm: Eg stussa litt på det siste avsnittet i teksten eg siterte, så eg sendte eit spørsmål til Altibox for å høyre om eg då kunne kople LAN3 til brannmur/switch og så kople både data- og TV-utstyr til kva for ein nettverkskontakt eg ville. Eg fekk akkurat dette svaret:

 

"Hei.

 

Når sentralen vår er i bromodus, så er portene lukket til en av tjenestene, så via port 3 går der internett og kun internett, mens de andre portene er kun tv. Dersom du ønsker både tv og internett via samme port, så må sentralen vår være i router modus."

 

No er eg ikkje så veldig inne i korleis ein switch fungerer, men ville eg kunne kople to patchekablar frå Altibox-sentralen og inn på switchen (ein frå LAN3 og ein frå ein av dei andre portane) for å oppnå den verknaden eg ynskjer, eller vert det berre kluss då?

Endret av Garegaupa
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Det kommer an på hva slags switch du har. Er den "dum" vil det ikke virke. Personlig har jeg dekoder rett i hjemmesentralen i stuen og bruker bare en Intel NUC og tv-portalen på web de ytterst få gangene jeg ser på tv på soverommet. Det er en app til AppleTV underveis også, og du kan også løse det ved å bruke Chromecast (ikke testet selv). Den nye løsningen bruker ikke harddisk til opptak så du får sett opptak via web/app også.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Jeg vet i vertfall OpenVPN serveren neppe er noe å skryte av, er fort gjort å kunne sette den opp uten man behøver brukernavn\passord slik har man den filen så kan man logge på nettverket uten brukernavn+passord.

"Den filen" er vanligvis et sertifikat. Det er helt alminnelig å kjøre OpenVPN uten brukernavn/passord-autentisering. Å bruteforce sertifikatet er i praksis langt vanskeligere enn å brute force brukernavn og passord.

 

Så vær så snill, kan du ikke snart lære deg elementære ting med tekonologien du fikler med, istedenfor å spre feilinformasjon på diskusjon.no?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Med andre ord så ser det ikkje ut som om dette har noko som helst negativ effekt anna enn på det innebygde trådlause nettet i sentralen, samt i høve til eventuell bruk av Altibox Wifi Pluss, og ingen av delane er aktuelle for meg uansett.

 

REDIGERT: Heilt enkelt skal det visst ikkje vere likevel...  :hmm: Eg stussa litt på det siste avsnittet i teksten eg siterte, så eg sendte eit spørsmål til Altibox for å høyre om eg då kunne kople LAN3 til brannmur/switch og så kople både data- og TV-utstyr til kva for ein nettverkskontakt eg ville. Eg fekk akkurat dette svaret:

 

"Hei.

 

Når sentralen vår er i bromodus, så er portene lukket til en av tjenestene, så via port 3 går der internett og kun internett, mens de andre portene er kun tv. Dersom du ønsker både tv og internett via samme port, så må sentralen vår være i router modus."

 

No er eg ikkje så veldig inne i korleis ein switch fungerer, men ville eg kunne kople to patchekablar frå Altibox-sentralen og inn på switchen (ein frå LAN3 og ein frå ein av dei andre portane) for å oppnå den verknaden eg ynskjer, eller vert det berre kluss då?

 

 

Jeg er overhode ikke noen nettverkguru. Men det Altibox sier er sannsynligvis rett. Gitt at router-modus inneholder samtlige aktuelle VLAN for internett, tv og hustelefoni. Det finnes geniale løsninger som å f.eks. sette en litt mer avansert switch som har innstillingsmuligheter for VLAN.

 

Da kan du selv sile ut de variantene VLAN-identitet/-strømmer/-trunks du vil for trafikken og "mount'e" de til nøyaktig den switchnettverksporten du vil.

 

Har du f.eks. en 48-ports switch, så er det ingenting i veien for at du da kan ha 20 av disse portene i mot VLAN-id'en for internett. 10 av disse andre portene for TV, og 5 for hustelefonitjenestene som Altibox tilbyr. Bare for å skissere noe helt tilfeldig, som sannsynligvis ikke er et aktuellt scenario. Du behøver kanskje kun noen få for TV og ingen for telefoni f.eks. Og at enten resten har internettilgang, eller at noen har det mens andre kun er for internt LAN, som aldri skal se dagslyset ute på internettet.

 

Det finnes noen lenker fra dette forumet for VLAN og Altibox-oppsett som leder til "guru" hos freak.no

 

Tror faktisk det kan være snakk om denne tråden:

 

https://freak.no/forum/showthread.php?t=219922&highlight=altibox

 

 

En annen artig ting du kan gjøre med en slik switch, er å sette en eller noen til porter i en sånn DMZ (demilitarisert sone). Da vil det datautstyret som har nettverkskabel på den porten på switch'en være helt blottlagt uten noen som helst brannmur, annet enn det av brannmur som altibox selv måtte legge på for kunden i sin store serversentral (for deg).

 

Du må også påpasse å kjøpe avansert nok switch for formålet. Det finnes switcher med varierende grad av intelligens og administrasjon sånn jeg har forstått det.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

En annen artig ting du kan gjøre med en slik switch, er å sette en eller noen til porter i en sånn DMZ (demilitarisert sone). Da vil det datautstyret som har nettverkskabel på den porten på switch'en være helt blottlagt uten noen som helst brannmur, annet enn det av brannmur som altibox selv måtte legge på for kunden i sin store serversentral (for deg).

 

I et hjemmenettverk setter du opp DMZ på router, ikke switch. Dette kan han gjøre via altibox sin kundeportal (da må ikke hjemmesentral stå i bridgemode). Hvorfor man skulle ønske å sette noe hjemme i DMZ får du nesten svare på selv.

Lenke til kommentar

Jo, men du misforstår kanskje oppsettet. Nå har noen påpekt at dette er en avansert bruker. Jeg kan ikke noe for at slike avanserte switch'er som jeg beskriver kalles for switch. Det er den lingoen som gjelder.

 

Det er ikke noe feil å bruke en avansert switch på denne måten som jeg beskrev.

 

Her har du en guide på hvordan VLAN funker på en slik avansert switch:

 

 

 

Her er et av utrolig mange eksempler på avanserte switch'er, hvilken specs de har som eksempel:

 

http://www.broadbandbuyer.co.uk/products/14572-zyxel-gs1910-48-gb0101f/specifications/#content

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Jo, men du misforstår kanskje oppsettet. Nå har noen påpekt at dette er en avansert bruker. Jeg kan ikke noe for at slike avanserte svitsjer som jeg beskriver kalles for switch. De er den lingoen som gjelder.

 

Det er ikke noe feil å bruke en avansert switch på denne måten som jeg beskrev.

 

Her har du en guide på hvordan VLAN funker på en slik avansert switch:

 

 

 

Her er et av utrolig mange eksempler på avanserte switcher, hvilken specs de har som eksempel:

 

http://www.broadbandbuyer.co.uk/products/14572-zyxel-gs1910-48-gb0101f/specifications/#content

 

Switch og svitsj er det samme. Det siste er en fornorsking av det engelske ordet. Jeg vet utmerket godt hvordan switcher og routere fungerer, er du sikker på at du gjør det? Du blander nemlig "lingoen" du refererer til.

 

Jeg har forøvrig XS-1920-varianten av switchen du linker til.

Lenke til kommentar

I et hjemmenettverk setter du opp DMZ på router, ikke switch

 

 

Svar på hvorfor å sette noe i DMZ kan du sikkert fint finne på grunner for selv. Jeg må ikke fiske ut for mange slike forklaringer til deg. En enkel ting kan jo være at du ønsker å ha en router som har egen brannmur stående i DMZ, fordi det forenkler ting.

 

Jeg tenkte å ha switch'en stående rett på mediakonverteren med kobber, eller rett på fiberen med egnet overgang. Bør gå fint det med altibox og den freak.no-guiden jeg henviste til.

 

Og ja, jeg har ikke så god peiling på nettverk, men det betyr ikke at du skal undervurdere folk for det. Jeg svarte bare på "ikke switch, men på router"-setningen din. Da har jeg forklart hvorfor ved å vise en avansert nok switch. Er ikke noe vits å lage en større sak av det enn dette.

 

Skal jeg tolke det du skrev, så tenker du kanskje på en simpel switch, med 4-porter/8-porter som står som slave på en router, slik de selger til hjemmebrukere og enklere utvidelser til 2-3 hundre kroner. Det er slik jeg forstår deg når du skrev den setningen som er quote't. Men, jeg har vist godt nok at jeg tenkte annerledes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...