Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk i hus - CAT6, CAT6a eller CAT7?


Anbefalte innlegg

Det kommer også an på bruksbehovet.

 

Jeg har 40/40 Altibox. Funker til det meste på det oppsettet jeg har beskrevet, hvor jeg muligens dobbelt-NAT'er, eller ikke dobbelt-NAT'er alt etter hvem som tolker oppsettet mitt på skjønn. Jeg merker som regel ingen treghet i nettverket, hvor jeg også er av den typen som liker kablet.

 

Jeg har til og med Cat.5e på et strekk i fra Asus-router til TV. Netflix med Full-HD visning i abonnmentet funker fjell på det. Dette var da jeg fikk hjelp av elektriker til å strekke dette strekket samtidig som jeg fikk noe 240 V strekk lagt. Det var praktisk å la han ta seg av det strekket, da han hadde nettverksmateriell i tillegg til 240V materiell. Siden den gang så har jeg selv kjøpt en rekke Cat.6 kabler og koblinger, som jeg har terminert selv, etter B for Best-termineringsmetoden. Det funger veldig bra. Cat.5e strekket kunne jeg fint ha dratt ut av trekkerøret og dratt om, men jeg måtte da ha dratt fram termineringsutstyr. Så lenge det ikke blir til en flaskehals så ser jeg ikke noe poeng. Sannsynligvis så er Cat.6 og Cat.5e så nær hverandre i ytelse på det korte strekket at jeg sikkert aldri behøver bytte Cat.5e-strekket. Nå har jeg tilgode å teste 4K, og senere får man jo 8K TV-er. Men da venter jeg heller noen år til det er kommet framfor å ergre meg over det enslige Cat.5e strekket  :)

 

Tror du er trygg rimelig lenge med Cat.6 jeg. Kanskje til og med til langt over pensjonsalder inntreffer. Så får heller kidsa dine bytte om på kablingen om de overtar kåken din, når det behovet melder seg.

 

Den største tregheten jeg merker meg er markant treghet, men "den kommer garantert utenifra", på overbelastet Altibox-infrastruktur. Altså at det på ulike tider av døgnet er treghet, mens på andre tider så kjører mitt 40/40 lynkjappt. Dette kommer nesten garantert av storbrukere i forskjellig husholdning på det tettstedet jeg bor. Det er veldig mye ungdom her, så sitter å gamer dag og langt utover nettene har jeg sett. En ser det gjerne også på naboenes barneromsvinduer, at noen gamer døgnet igjennom av ungdommen  :wee:

Jeg er da ingen kikker. Men en monitor lyser jo godt opp når det er nattemørke utendørs. Og man ser tydelige FPS-spilling med sine raske bevegelser og lysendringer fra disse skjermene, selv med gardin trukket for.

Endret av G
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

snip

 

Blir helt sliten av all feilinformasjonen du får av blånektere og fiber-pushere, så skal komme med et siste råd til deg: Ta en titt på Ubiquiti-utstyr når du har kablet opp nettverket ditt. Jeg har brukt det i snart i et år og angrer på at jeg ikke byttet ut Asus-tjafset mitt før. 

 

 

Nå synes jeg du er stygg mot Asus.

 

Jeg har hatt mye ræl av utstyr, som er myntet på hjemmebruk. Det er jo som regel samme kategori hjemmebruk for Asus-boksene, men de fikk jo gullomtale for pålitelighet for noen få år tilbake hos Hardware.no med flere. Men det er noe av det mest pålitelige jeg har vært borti til nå. Da har jeg svingt innom D-Link, Linksys, Netgear uten å bli fornøyd (budsjettmodeller). Jeg må så langt tilbake som før WiFi var utbredt før jeg finner en pålitelig router. Det var en Buffalo merket boks, og den surret på 100/100 Mbps kablet (veldig god boks), den pensjonerte jeg i EL-returen uten annen grunn enn vårrengjøring, fordi den var egentlig helt super den tiden den fikk jobbet i fra seg.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Den største tregheten jeg merker meg er markant treghet, men "den kommer garantert utenifra", på overbelastet Altibox-infrastruktur. Altså at det på ulike tider av døgnet er treghet, mens på andre tider så kjører mitt 40/40 lynkjappt. Dette kommer nesten garantert av storbrukere i forskjellig husholdning på det tettstedet jeg bor. Det er veldig mye ungdom her, så sitter å gamer dag og langt utover nettene har jeg sett. En ser det gjerne også på naboenes barneromsvinduer, at noen gamer døgnet igjennom av ungdommen  :wee:

Jeg er da ingen kikker. Men en monitor lyser jo godt opp når det er nattemørke utendørs. Og man ser tydelige FPS-spilling med sine raske bevegelser og lysendringer fra disse skjermene, selv med gardin trukket for.

Hvor mye data tror du egentlig flyttes over nett når du spiller FPS-spill?

 

Her er forøvrig min altibox-linje akkurat nå, klokken 21 en fredagskveld på vinteren. Det er neppe infrastrukturen til altibox som fører til at du opplever din 40/40 linje som treg. Tror du skal se på ditt eget nettverk først jeg.

post-369499-0-46448900-1515182434_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hvor mye data tror du egentlig flyttes over nett når du spiller FPS-spill?

 

Her er forøvrig min altibox-linje akkurat nå, klokken 21 en fredagskveld på vinteren. Det er neppe infrastrukturen til altibox som fører til at du opplever din 40/40 linje som treg. Tror du skal se på ditt eget nettverk først jeg.

 

 

Noen skype'r på denne forbindelsen mens målingen utføres. Netflix står dessuten i pause (uten at jeg tror det konsumerer særlig data). For sammenlikningens skyld. Nettet funker utmerket. Men jeg kan merke at responsen enten det ligger hos Altibox, eller en overbelastet server en surfer mot der ute i verden endrer seg gjennom hele døgnet. Midt på natten eller på morgenkvisten f.eks. så kan internett være lynkjappt som et av mange eksempeltidspunkter. Feilkilder kan ligge mange steder man ikke en gang tenker over. Men, jeg tror det ligger eksternt, uten å ha faste bevis (magefølelse)  :)

 

 

post-30484-0-82560600-1515182828_thumb.jpg

 

 

post-30484-0-82560600-1515182828.jpg

 

 

Tja et veldig godt spørsmål, la oss ta et tenkt tall på 5000 som deler en fibernode. Av disse så abonnerer 3000 på Altibox, siden befolkningen er av det unge slaget. Også må man bryte det ned i hvor mye ungdom det kan dreie seg om. La oss for enkelthetsskyld halvere tallet til 1500. Så må man se på ungdommers særinteresser. Håndball, fotball, karate, hest, aksjespekulant, speider eller hva det måtte være. Så er det noen som spiller FPS-spill blant disse. Om en er streng i bedømmelsen så reduserer jeg det for ordens skyld til 300 personer som deler fibernode. Blant disse igjen så er det f.eks. 2/3 som gamer med og uten lov uten foreldrenes viten om kveld/netter. F.eks. 200 stykk. Så kl 01:00 f.eks. så gamer alle for fullt. Utover natten så faller noen av dem av, før enkelte gir seg kl 05:00 og tar konsekvensene med sløving på bakerste pult på skolen en del dager i av uken. La oss tippe 200 aktive gamere på den noden på de mest trafikkert tider på døgnet? Er det et godt estimat?

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

 Midt på natten eller på morgenkvisten f.eks. så kan internett være lynkjappt som et av mange eksempeltidspunkter. Feilkilder kan ligge mange steder man ikke en gang tenker over. Men, jeg tror det ligger eksternt, uten å ha faste bevis (magefølelse)  :)

 

Men linjen din leverer jo det den skal nå, på et tidspunkt det er normalt høyere belastning enn midt på natten - kan det være at infrastrukturen leverer det den skal? Eller er alle naboene på ferie?

 

..eller kan det være det at du har to dhcp-servere i nettet ditt, og at du får trøbbel på grunn av det kanskje?

Lenke til kommentar

Men, det er fredag, og halvparten av gamerne er ute på kjøttmarkedet (fest, nattklubb..), mens den andre halvdelen spiser pizza og drikker cola og koser seg foran PC. Kan det være en forklaring?  :)

 

Nå sluttet personen å skype her. Ser på Asus-interface't at trafikken på WAN er omkring 20 og 30 inn/ut opp til en 50 og 60 kbps.

 

Edit:

Men det blir for dumt at du skal foreslå hvor flaskehalsen er. Spesiellt også på et tidspunkt av uken den ikke manifisterer seg. Dessuten så handler ikke denne tråden om mine nettverksproblemer.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Men, det er fredag, og halvparten av gamerne er ute på kjøttmarkedet (fest, nattklubb..), mens den andre halvdelen spiser pizza og drikker cola og koser seg foran PC. Kan det være en forklaring?  :)

 

Helt ærlig - nei. Selv om det så skulle være at du bodde i en militærleir og det var en gjeng med jomfruer som hadde slått opp telt i leiren deres, for å sitere en rallysjåfør.

 

Det er intern-nettet ditt. Garantert.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

40/40 er ingenting. Altibox klarer fiiiint å levere det til deg 24/7/365.... Har 300/300 selv og ligger konsekvent på 300-350 opp/ned - på WiFi(!), helt uavhengig av tid på døgnet.. Så opplever du tregheter, så er det enten hos deg, eller servern i andre enden - ikke infrastrukturen til Altibox som ikke klarer...

Endret av ChrisCo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Nå sluttet personen å skype her. Ser på Asus-interface't at trafikken på WAN er omkring 20 og 30 inn/ut opp til en 50 og 60 kbps

 

Det understreker jo bare poenget mitt. Vet du hva kbps er? 50-60 er _ingenting_

 

Edit: Jeg har flyttet ca 17,5TB med data på min linje siste uken. Regner man om til hva det ville tatt på 50kbps hastighet så ville det tatt over 84 år å flytte samme mengde, sånn til sammenligning.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Ja, men så var den trafikken en visning av hvor stille det er på boksen når det er nesten ubrukt. Sannsynligvis pakker som vedlikeholder kontakt innad enheter eller noe sånn. Småting av reklamebannere fra min PC. Ser jo ikke ut til at boksen min kneler av det nei.

 

Jeg skjønner ikke meg på den som har gitt deg +1 for kommentaren "Det er intern-nettet ditt. Garantert".

Dere kan ikke vite det med sikkerhet.

 

Du kan f.eks. begynne med å forsøke å slå en hypotese om hvorfor/hvordan mitt LAN skulle slå knute på seg til noen tider av døgnet, men ikke til andre tider av døgnet. Dette er et pent brukt fiberbredbåndsabonnement, så det skulle ikke skje i teorien, under perfekte forutsetninger. Derfor jeg mistenker at det ligger eksternt og ikke hos meg, tross dhcp, dobbelt-"netter" eller hva man forsøker å skylde på..

 

Jeg mener ikke en ordentlig knute heller. Bare litt småtregheter som jeg merker. Altså at sideoppslag på web'en blir tregere. Nå er det jo noe som kalles DNS for det da.

 

Edit:

Sjekket at alt står til Auto for IP og DNS, referanse:

https://www.windowscentral.com/how-change-your-pcs-dns-settings-windows-10

 

Edit2:

På Asus-router, så står "Connect to DNS Server automatically" til "yes"

 

Edit3:

Den står med DHCP som "enabled". Samme for NAT  :love:

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Det er så deilig at du først har forklart at nettverket ditt er et sammensurium av diverse routere og gud vet hva, så er det isp eller naboen som spiller fps-spill og skyper sin feil at nettet ditt lugger.

 

Aldri innrøm feil!

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Og siden du spør om hypotese: jeg tror at fordi du har minst to forskjellige dhcp-servere i nettet ditt så får du trøbbel med dhcp hver gang lease går ut, siden det er to bokser som tilbyr adresser.

Lenke til kommentar

Nja. Hadde Nextgentel før i tiden, og husker at man måtte tukle med innstillinger for DNS for at det skulle fungere hos de. Det tar kanskje litt ekstra tid å finne DNS med auto, men hva så? Skypingen skjedde internt, husk å lese detaljer nøye.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Nja. Hadde Nextgentel før i tiden, og husker at man måtte tukle med innstillinger for DNS for at det skulle fungere hos de. Det tar kanskje litt ekstra tid å finne DNS med auto, men hva så? Skypingen skjedde internt, husk å lese detaljer nøye.

Nå roter du fælt.

Lenke til kommentar

Og siden du spør om hypotese: jeg tror at fordi du har minst to forskjellige dhcp-servere i nettet ditt så får du trøbbel med dhcp hver gang lease går ut, siden det er to bokser som tilbyr adresser.

 

Men, dette er jo ikke rare nettverkslasten. Er maks 10 til 12 klienter totalt. Så hvorfor skulle dhcp lasten skape trøbbel?

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

 

Og siden du spør om hypotese: jeg tror at fordi du har minst to forskjellige dhcp-servere i nettet ditt så får du trøbbel med dhcp hver gang lease går ut, siden det er to bokser som tilbyr adresser.

 

Men, dette er jo ikke rare nettverkslasten. Er maks 10 til 12 klienter totalt. Så hvorfor skulle dhcp lasten skape trøbbel?

 

Det har ingenting med antall klienter å gjøre. Har du to dhcp-servere som ikke vet om hverandre blir det fort rot. Du har forklart at du har to.

Lenke til kommentar

 

snip

 

Blir helt sliten av all feilinformasjonen du får av blånektere og fiber-pushere, så skal komme med et siste råd til deg: Ta en titt på Ubiquiti-utstyr når du har kablet opp nettverket ditt. Jeg har brukt det i snart i et år og angrer på at jeg ikke byttet ut Asus-tjafset mitt før. 

 

 

Kjøp cat6 på et annet sted en alibaba så får du det du skal ha. Du sår unødvendig tvil i folk på ikke-eksisterende grunnlag.

 

Setningen "skyldes at dei fleste CAT6 kabler egentleg følger samme spesifikasjon som CAT5e" er jo bare nonsens, en cat(egory)6 kabel er en kabel som følger standarden til category6 - gjør den ikke det er den heller ikke cat6.

 

Slutt å spre feilinformasjon.

 

Nei, eg har frå mange, fått CAT6 kabler som ikkje eingong fungerer stabilt på 1Gbps nettverk. Per dags dato så stoler eg bare på fiberstore, då dei tar alt av kabling seriøst uten å ruinere deg. Men terminering av CAT6, det må gjøres skikkeleg, ellers sitter du jo i praksis med CAT5e uansett, men med ein tjukkare ledning.

 

Ubiquiti er heller ikkje kvalitet, f.eks deira Edgeswitch 16XG fungerer så og si ikkje i det heile tatt med 10GBase-T.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Nei, eg har frå mange, fått CAT6 kabler som ikkje eingong fungerer stabilt på 1Gbps nettverk. Per dags dato så stoler eg bare på fiberstore, då dei tar alt av kabling seriøst uten å ruinere deg. Men terminering av CAT6, det må gjøres skikkeleg, ellers sitter du jo i praksis med CAT5e uansett, men med ein tjukkare ledning.

 

Ubiquiti er heller ikkje kvalitet, f.eks deira Edgeswitch 16XG fungerer så og si ikkje i det heile tatt med 10GBase-T.

 

 

Merkelig hvordan en fyr som titulerer seg selv som CTO klarer å komme med så mye vissvass. Terminering av kabler skal gjøres skikkelig, uavhengig av hva slags kabler du bruker. Du sitter ikke i praksis med en cat5e om du terminerer cat6 feil - du sitter med en feilterminert cat6. Ikke noe mer, ikke noe mindre. Skjønner du ikke det synes jeg det er rart du tør å kalle deg CTO.

Lenke til kommentar

Det er jo du som kommer med vissvass, ein dårlig CAT6 kabel/terminering vil jo gi dårligare ytelse enn god CAT5e kabel som er skikkelig terminert. Å selja inn CAT6 som noko som alltid er betre er jo helt på trynet når det ikkje har nokre fordeler for noko som helst anna enn på papiret. 10GBase-T fungerer jo også på CAT5e kablar på korte strekk, er du heldig kanskje også lengre enn CAT6 spesifikasjonen. Men man baserer ikkje kabling på synsing eller flaks. Tingen er at det verken er fremtidsretta eller nokre fordeler å velje CAT6 framfor CAT5e. Skal ein ha noko som er betre, så går ein for CAT6a eller fiber. De fleste har trange nok trekkerør heime, kva om de kunne tenkt seg å trekke fleire kablar? Får meir plass med CAT5e og garantert meir datakapasitet med CAT6a. Ergo CAT6 er lureri.

 

Og å dra inn CTO må du bare gjere, eg kan jævlig godt det eg halde på med. Det er akkurat derfor eg går mot saueflokken for eg forstår det eg halde på med og ikkje synser som dei fleste andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...