Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverk i hus - CAT6, CAT6a eller CAT7?


Anbefalte innlegg

Legg fiber. 10GBase-T har ekstremt mye trøbbel med stabil hastigheit, sjølv med CAT6a kabler. Single mode 1310nm fiber kostar ingenting og støtter iallefall hastigheitar mellom 100Mbit og 200Gbit! Du finner alt du trenger på fiberstore.com

Interessant. Jeg er nybegynner på fiber, så jeg spør kanskje litt dumt. Ville du da ha lagt fiber fram til alle forbrukssteder (noe á la dette) og så tilpasset deg til utstyr/hastighet (SFP vs. SFP+, evt. enkle SFP->RJ45-convertere) i hvert enkelt tilfelle?

Eller ville du ha lagt fiber kun som hovedstamme (router -> switcher) og kobber videre til forbrukssteder?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Poenget er at slave-router er ett uttrykk som ikke eksisterer. Det forvirrer folk og er feil å bruke.

 

Kan kalle det en router om du liker det. Dobbelt-NAT blir jo kun en effekt, som man kan velge bort ved å omstille router til andre oppgaver enn routing.

 

 

Eg synes du svartmaler og generaliserer veldig her. Så ille er det ikke. Joda, det er flere som vil ha alt utstyr selv, men det er nok kun ett fåtall av de i den tråden. Og da ofte for å kunne lage til egne oppsett selv, ikke nødvendigvis fordi Altibox er dritt.

 

Eg er selv en av de som har gjort en del ting selv her. Eg har ikke fjernet mediakonverteren men egen router med egne VLAN og eget oppsett.

Det er noen få slike blodfan av egne oppsett i den tråden, som snakker dritt om Altibox-enhetene de har mottatt. Men, som du er inne på så finnes det nok noen balanserte i den tråden også. En kan vel neppe konkludere med at de sier feil heller om at det finnes optimaliseringsmuligheter, for kanskje de sitter på tall-statistikk over hvor overlegne egne bokser er til oppgavene  :dribble:

 

Men det blir jo en form for "HiFi"-entusiasmeliknende forhold. Alternativt at de har et par scenario som beviser at Altibox-boksen er "dritt".

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

 

 

Ikke bruk uttrykket slave-router. Det du sikter til er switch. Om du skrur av all routingfunksjonaliteten i en consumer-router har du en enkel switch.

 

 

Ok, du liker jo å kverrulere. Så her har du et kverrulant svar tilbake.

 

Men, da får du jo dobbel-NAT'ing, og det kan faktisk fungere selv om det i de fleste tilfeller ikke er å anbefale. Da har du routing i andre ledd også. Man må vite hva en gjør dersom en velger dobbel-NAT'ing har jeg hørt.

 

Selv dobbelt-NAT'er jeg over en lav sko nå i øyeblikket med simplere bokser enn hva en har pratet om i tråden her. Men, jeg har ikke greie på hvordan dobbelt-NAT'e optimalt. Det fungerer, men er ikke optimalt å velge, utenom for de som har et ryddig forhold til det. (Jeg bruker kun internettdelen av Altibox)

 

Jeg kverulerer ikke. Hvorfor blir du så irritert over at jeg retter opp i misforståelsene dine? At du dobbel-NAT-er med vilje sier jo egentlig bare at du ikke har peiling på hva du driver med.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

 

Poenget er at slave-router er ett uttrykk som ikke eksisterer. Det forvirrer folk og er feil å bruke.

 

Kan kalle det en router om du liker det. Dobbelt-NAT blir jo kun en effekt, som man kan velge bort ved å omstille router til andre oppgaver enn routing.

 

 

Men det blir jo en form for "HiFi"-entusiasmeliknende forhold.

 

 

Det gjør jo ikke det. I motsetning til hifi er det ikke personlige preferanser, men derimot veldig målbare tall og effekter.

Lenke til kommentar

Jeg kverulerer ikke. Hvorfor blir du så irritert over at jeg retter opp i misforståelsene dine? At du dobbel-NAT-er med vilje sier jo egentlig bare at du ikke har peiling på hva du driver med.

 

 

Jeg har ikke skjult at jeg ikke har helt innsikt i alt. Men, kan du slutte å si det på den nedlatende måten, som om jeg ikke har noe peiling på noe som helst?

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

 

Jeg har ikke skjult at jeg ikke har helt innsikt i alt. Men, kan du slutte å si det på den nedlatende måten, som om jeg ikke har noe peiling på noe som helst?

 

Hva er nedlatende med "ikke bruk uttrykket slave-router"? Som jeg har sagt flere ganger, så er det ingen som arresterer deg på at du ikke har innsikt i alt, men når du da blir rettet opp på feil du gjør / skriver, hvorfor skal du krangle på det?

 

En mer vanlig reaksjon på å lære noe er å ta det til seg, ikke å bli grinete og ta seg nær av å bli rettet på.

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Det gjør jo ikke det. I motsetning til hifi er det ikke personlige preferanser, men derimot veldig målbare tall og effekter.

 

Ping og datamengde er like målbart, dersom man er ute etter å finne forskjellene. Men, det er jo helt likt som med HiFi, at det ikke alltid er nødvendig med det aller "beste" utstyret. Det som er best er jo en balanse av mange faktorer, inkludert pris, brukervennlighet.

 

 

Hva er nedlatende med "ikke bruk uttrykket slave-router"?

Den var jo faktisk litt morsom. Men i øyeblikket som du viser til, så trodde jeg at det jeg sa om oppsettet med switch var rett. Det hjelper jo at det var flere enn deg som verifiserte at jeg måtte ta feil.

Endret av G
Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Det som egentlig er morsomt her er at du har satt opp noen som høres ut som et skikkelig lurvete hjemmenettverk selv, med diverse routere, dobbel NAT, «slave-routere» og det hele, og så føler du at det er det jeg skriver som trenger verifisering av andre brukere. Er det nå uttrykket «god dag mann, økseskaft» skal brukes? :)

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Start med å kvitte deg med dobbel NAT, så slipper du i hvert fall å lure på hvorfor tjenesten din ikke svarer når du prøver å gjøre den tilgjengelig utenifra.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Det regnet jeg egentlig ned ja, siden du uansett har dobbel NAT. I ditt tilfelle ville jeg enten:

- satt hjemmesentral i bromodus og brukt asusen som router

- fjernet asus og brukt hjemmesentral som router

- kablet opp og satt asus som AP i stedet for router

 

Alle tre alternativene gjør at du ikke lenger har dobbel NAT.

Lenke til kommentar

 

Legg fiber. 10GBase-T har ekstremt mye trøbbel med stabil hastigheit, sjølv med CAT6a kabler. Single mode 1310nm fiber kostar ingenting og støtter iallefall hastigheitar mellom 100Mbit og 200Gbit! Du finner alt du trenger på fiberstore.com

Interessant. Jeg er nybegynner på fiber, så jeg spør kanskje litt dumt. Ville du da ha lagt fiber fram til alle forbrukssteder (noe á la dette) og så tilpasset deg til utstyr/hastighet (SFP vs. SFP+, evt. enkle SFP->RJ45-convertere) i hvert enkelt tilfelle?

Eller ville du ha lagt fiber kun som hovedstamme (router -> switcher) og kobber videre til forbrukssteder?

 

 

Umogleg å sei. Å legge CAT5e kablar er framleis heilt ok for dei fleste der Wifi ikkje når fram eller at det er behov for meir stabilit internett f.eks for speling. Eg ville bare lagt fiber der du ser for deg at du trenger den ekstra bandbredda eller reduserte forsinkelsen. For Altibox TV så vil gigabit over CAT5e halde i massevis i mange mange år til.

 

CAT6a derimot ville eg aldri å brukt pengar eller tid på å oppgradere til.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Interessant. Jeg er nybegynner på fiber, så jeg spør kanskje litt dumt. Ville du da ha lagt fiber fram til alle forbrukssteder (noe á la dette) og så tilpasset deg til utstyr/hastighet (SFP vs. SFP+, evt. enkle SFP->RJ45-convertere) i hvert enkelt tilfelle?

 

 

Eller ville du ha lagt fiber kun som hovedstamme (router -> switcher) og kobber videre til forbrukssteder?

 

At 10Gb over cat6a skal ha "ekstremt mye trøbbel med stabil hastighet" er mildt sagt en stor overdrivelse. Hva har du tenkt å koble på nettverket? Internt fibernettverk er overkill for 99,9% av hjemmebrukere i dag. Det er nok mer fremtidsrettet, men jeg ser ikke for meg at 40Gbit blir nødvendig hjemme foreløpig. 10Gbit holder nok lenge enda.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

 

 

Legg fiber. 10GBase-T har ekstremt mye trøbbel med stabil hastigheit, sjølv med CAT6a kabler. Single mode 1310nm fiber kostar ingenting og støtter iallefall hastigheitar mellom 100Mbit og 200Gbit! Du finner alt du trenger på fiberstore.com

Interessant. Jeg er nybegynner på fiber, så jeg spør kanskje litt dumt. Ville du da ha lagt fiber fram til alle forbrukssteder (noe á la dette) og så tilpasset deg til utstyr/hastighet (SFP vs. SFP+, evt. enkle SFP->RJ45-convertere) i hvert enkelt tilfelle?

Eller ville du ha lagt fiber kun som hovedstamme (router -> switcher) og kobber videre til forbrukssteder?

 

 

Umogleg å sei. Å legge CAT5e kablar er framleis heilt ok for dei fleste der Wifi ikkje når fram eller at det er behov for meir stabilit internett f.eks for speling. Eg ville bare lagt fiber der du ser for deg at du trenger den ekstra bandbredda eller reduserte forsinkelsen. For Altibox TV så vil gigabit over CAT5e halde i massevis i mange mange år til.

 

CAT6a derimot ville eg aldri å brukt pengar eller tid på å oppgradere til.

 

 

Spesielt å anbefale legging av Cat5e når prisforskjellen til Cat6 er minimal. Ganske tullete vil jeg si.

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Cat6a, takk. Det er ikkje bare prisen, men også at CAT6a er vesentleg tjukkare som kan skape problemar med trekking. Det er også meir jobb med å skjerme endene.

 

Så det er ikkje verdt å bruke noko innsats på.

 

Så om du skulle trukket en kabel hjemme, så ville du altså valgt cat5e istedet for cat6 (ikke a)? Det høres jo helt idiotisk ut.

 

Og trekking / terminering av fiber er liksom helt greit å anbefale?

Endret av Sletttet+98134
Lenke til kommentar

Hva har du tenkt å koble på nettverket? Internt fibernettverk er overkill for 99,9% av hjemmebrukere i dag. Det er nok mer fremtidsrettet, men jeg ser ikke for meg at 40Gbit blir nødvendig hjemme foreløpig. 10Gbit holder nok lenge enda.

Har ingenting som trenger 10GbE foreløpig, det nærmeste jeg ser for meg å komme foreløpig er nok hvis jeg kjøper en NAS som kobles direkte til PCen. Men hvis jeg hadde bygget et hus i dag hadde jeg nok som minimum lagt opp passende trekkerør* for fibernettverk, muligens også trukket selve kablene (eks. transceivere) når jeg ser hvor små materialkostnadene er.

 

Edit: * Da tenker jeg altså type 40 eller 50 mm, slik at man kan trekke ferdig terminerte kabler.

Endret av Frank Drebin
Lenke til kommentar

Kva i all verden skal du med CAT6 i det heile tatt når den ikkje greier å levere 10G i det heile tatt etter nokre meter. CAT6 er bare CAT5e i god kvalitet. Det er ein grunn til at NBase-T kom til slutt, og det var at både CAT6 og CAT6a ofte var for dårleg for 10G. Hovudproblemet er ofte skjerming av endane som er vesentleg meir komplisert enn vanleg CAT5e.

 

Fiber trengs ikkje å termineres, kvar ende kan ha en ende som fungerer som et "patchpanel", fiber er også billegare per meter og kan levere hastigheiter opptil 200G idag. Det er framtidsretta, men dei fleste greier seg også veldig fint med Wifi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...