Gå til innhold

[NAV] Takke nei til midlertidig jobb?


Pewr

Anbefalte innlegg

Jeg er nå nettopp ferdig med kontrakten jeg hadde med et takstolfirma. Produksjonen er sesongbasert, så arbeidet er ofte midlertidig. Har arbeidet der fra juni-november. Jeg har mulighet til å få jobb der igjen til våren, men er lite gira på å gå ledig hele vinteren. Jeg er på min første uke som arbeidsledig, men har allerede sendt ut 69 søknader og vært på flere intervjuer. Jeg tror og håper at jeg kan få meg en fast ansettelse i nær framtid, men har også dialog med flere lokale firmaer som ansetter midlertidig.

Her kommer dillemaet: I går ble jeg oppringt av et bemanningsbyrå i Vennesla som ønsket å ha meg på intervju. Det vil ta meg cirka 3 timer å kjøre fram og tilbake til jobb hver dag i denne jobben. Jeg sa at jeg har såpass mye dialog med andre firmaer at jeg vil avvente beskjed fra dem før jeg takker ja til en jobb så langt borte. Det er heller ikke snakk om fast jobb, så takker ja jeg til denne kan jeg miste muligheten til fast jobb et av stedene jeg har vært i intervju hos. 

I dag ble jeg oppringt igjen av den samme damen. Og denne gangen truet hun med å anmelde meg til nav hvis jeg ikke tok jobben. Jeg sa det samme som sist. Hun skal nå kontakte nav og anmelde meg. 


Så da er spørsmålet; Vil jeg miste retten til dagpenger på grunn av dette? Noen som har erfaringer? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

What the hell? Gjør faktisk bemanningsbyråer/rådgivere sånne ting? Det der må være lovbrudd. Det er jo trussel og utpressing! Jeg hadde anmeldt hele greia til polisen, trua ho tilbake med anmeldelse på grunnlag av psykologisk utpressing og overgrep, manglende respekt og etikk. Det vitner jo om pill råttent lederskap og integritet når de bruker sånne metoder. Det må vel være noe eller noen man kan melde fra om sånt til?

 

Folk kan ikke forventes å jobbe under så lusne vilkår, 3 timers kjøring -hver vei-. Da bruker man jo omtrent hele, minst halve, lønninga på drivstoff. Latterlig!

 

Ta kontakt med din NAV-veileder omgående og forklar hele greia. Den første inn døra er ofte den som får den beste avtalen, uansett hva det gjelder.

 

Det er noe av det verste jeg har hørt/lest.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Muligens litt dårlig formulering av meg. Reisetid er 3 timer totalt. Dvs 1,5 time hver vei cirka. I tillegg kommer 3-4 bomstasjoner.

 

Har allerede kontaktet NAV. Forklarte saken helt ærlig på en mail. Fikk tips tidligere om å møte på intervju og gjøre det helt elendig der, men gir systemet en sjanse og forsøker å være 100% ærlig heller. Mener selv jeg har en god sak.

 

Takk for glimrende svar hittil. Nervene er mye bedre når jeg ser folk er enige :)

Lenke til kommentar

Hver eneste gang du sender inn meldekort til NAV, må du skrive under på at du vil godta et jobbtilbud uansett hvor i landet det kommer fra.

 

Teknisk sett kan du bli anmeldt for å nekte å godta et jobbtilbud i fra Finnmark, om du bor i Kristiansand og synes det er for lang reisevei.

TS har ikke fått noe jobbtilbud. Han har derfor ikke takket nei til jobbtilbud. Det du risikerer hvis du får et jobbtilbud og takker nei er 8 uker uten dagpenger. 

 

Nav tar ikke imot anmeldelser, det gjør politiet. Nav tar imot tips, hvis det er det du tenker på? Og det kan hvem som helst sende inn for hvilken som helst grunn. 

 

 

Praksis er at alt under 1 time hver vei skal arbeidstaker være villig til å reise for en jobb en vei. Er du astrofysiker og søker etter jobb i karasjok så krever de selvfølgelig at du må flytte på deg. Er det jobber som du er utdannet til i nærområdet så praktiseres ikke mobilitetskravet så strengt. 

 

Du kan selvfølgelig gjøre det elendig på intervju. Du kan også si til bemanningsbyrået at du ikke har penger til å dekke reisekostnaden til intervjuet noe som er helt legitimt da du nylig har mistet jobben. 

 

 

 

TS hvorfor si til noen som helst at du mottar dagpenger, eller si til noen som helst navnet på saksbehandleren din? Eller er det kanskje noe mer her som du ikke har sagt til oss? Alt du sier kan brukes mot deg... deg er en ganske gylden regel. Ikke frivillig gi ut informasjon om deg selv uten at du har et potensiale til å tjene på det. 

Lenke til kommentar

Hver eneste gang du sender inn meldekort til NAV, må du skrive under på at du vil godta et jobbtilbud uansett hvor i landet det kommer fra.

 

Teknisk sett kan du bli anmeldt for å nekte å godta et jobbtilbud i fra Finnmark, om du bor i Kristiansand og synes det er for lang reisevei.

 

De takker nei til et slik tilbud må anmeldes. Hvem takker nei til skattelettelse, mindre skatt!!!!

Endret av Fast Jobb
Lenke til kommentar

Firmaet er sikkert veldig gira på å få inn noen fra NAV, da jeg antar NAV betaler halvparten av lønnen i starten?

 

En jeg kjenner ble mye plaget med dette systemet. Fikk seg en fin midlertidig jobb han trivdes godt med, men så snart NAV ikke ville betale halve lønnen var det plutselig ikke mere jobb til han der. Og litt senere så hadde dem en ny ansatt fra NAV.

 

Og dette skjedde flere plasser, Så noen utnytter nok dette..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Så da er spørsmålet; Vil jeg miste retten til dagpenger på grunn av dette? Noen som har erfaringer? "

 

Throwaway1 har jo helt rett et sted over. Man har plikt til å være "arbeidssøkende" men ikke til å møte opp på et bestemt intervju uten at det allerede foreligger et jobbtilbud. Man kan jo i utgangspunktet velge selv hvilke bedrifter og hvilket distrikt man vil være "arbeidssøkende".

 

Ingen regel har blitt brutt og TS skulle ikke risikere noen ting.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

"TS hvorfor si til noen som helst at du mottar dagpenger, eller si til noen som helst navnet på saksbehandleren din? Eller er det kanskje noe mer her som du ikke har sagt til oss? Alt du sier kan brukes mot deg... deg er en ganske gylden regel. Ikke frivillig gi ut informasjon om deg selv uten at du har et potensiale til å tjene på det."

 

Vet ikke helt hva du mener her...? Er jo registrert som arbeidssøker hos nav. Firmaer kan gå inn og hente CV osv og får dermed all info. Som sagt er dette første uka mi som arbeidsledig, så hvem som er saksbehandleren min vet jeg ikke selv engang.

Lenke til kommentar

"Firmaet er sikkert veldig gira på å få inn noen fra NAV, da jeg antar NAV betaler halvparten av lønnen i starten?"

 

Det skjer kun etter man har gått lang tid ledig før nav dekker lønn. Vi snakker år. Jeg er på første uka. Så den problemstillingen slipper jeg :)

Lenke til kommentar

Problemet er at jeg har gjennomført en rekke intervjuer og er lovt svar hvert øyeblikk.. Hvis jeg takker ja til en random jobb i Vennesla kan jeg miste muligheten til å få de andre jobbene. Jeg har jo sagt på intervju at jeg er tilgjengelig til å starte snarest. Dumt om jeg plutselig er bundet. 


Sendte for øvrig melding til nav. Fikk tidenes mest generelle svar:

 

Hei Per Øyvind

Som arbeidssøker er du pliktig til å ta et vert arbeid uavhengig av fast eller midlertidig stilling. Ved å takke nei til et konkret tilbud om jobb kan det få følger for din støtte fra NAV. Dette har du også bekreftet ved å registrer deg som arbeidssøker hos NAV.

Med vennlig hilsen

Geir Ståle Plassen

NAV Kontaktsenter"

Lenke til kommentar

Kan du ikke ta en telefon til arbeidsgiverne du venter svar fra og høre status?   Og om du ikke kan få svar tidsnok fra disse, så kan det gi deg grei arbeidserfaring å jobbe i Vennesla en stund til du finner noe bedre?

 

Litt kjedelig å sitte igjen uten jobb og NAV-penger hvis ingen av jobbene du venter på slår til.

Lenke til kommentar

At arbeidsgiver faktisk truet med å sladre på deg til NAV for å presse deg til å jobbe for dem er i seg selv en blinkende rød lampe som bør fortelle deg at dette er en forferdelig arbeidsplass. Jeg kan ikke tenke meg et dårligere utgangspunkt for en ny jobb.

 

Problemet er at jeg har gjennomført en rekke intervjuer og er lovt svar hvert øyeblikk.. Hvis jeg takker ja til en random jobb i Vennesla kan jeg miste muligheten til å få de andre jobbene. Jeg har jo sagt på intervju at jeg er tilgjengelig til å starte snarest. Dumt om jeg plutselig er bundet. 


Sendte for øvrig melding til nav. Fikk tidenes mest generelle svar:

 

Hei Per Øyvind

Som arbeidssøker er du pliktig til å ta et vert arbeid uavhengig av fast eller midlertidig stilling. Ved å takke nei til et konkret tilbud om jobb kan det få følger for din støtte fra NAV. Dette har du også bekreftet ved å registrer deg som arbeidssøker hos NAV.

Med vennlig hilsen

Geir Ståle Plassen

NAV Kontaktsenter"

 

Kontaktsenter. Du vil aldri få noe annet enn generelle svar tatt rett fra regelboka fra dem. De er ikke saksbehandlere og har ikke kompetanse eller myndighet til å gjøre skjønnsvurderinger i en sak. Synes forøvrig dette svaret var forferdelig skarpt i kantene.

Lenke til kommentar

"Firmaet er sikkert veldig gira på å få inn noen fra NAV, da jeg antar NAV betaler halvparten av lønnen i starten?"

 

Det skjer kun etter man har gått lang tid ledig før nav dekker lønn. Vi snakker år. Jeg er på første uka. Så den problemstillingen slipper jeg :)

Enig i at første uka skjer det ikke, men det er mange de dekker halve lønnen til i løpet av det første året. Så går du noen måneder uten jobb så er det et alternativ. Kjent flere som har gått under et år i NAV og fått dekt halve lønnen for at de skal lettere få seg jobb.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...