Gå til innhold

Skal snart få lønnsjustering etter 2 år, hva kan jeg be om?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

en liten oppdatering for de som er interesserte.

 

Hadde en medarbeidersamtale der vi gikk igjennom arbeidsoppgaver, forventninger, forbedringspotensiale, ansvarsområder osv. før vi til slutt tok tak i lønna.

 

De ville, som forventet, øke lønna mi i forhold til KPI, da det var dette jeg hadde nevnt i samtalen som ledet opp til medarbeidersamtalen.

Jeg viste dem SSB sin lønnsoversikt, og NITO sin lønnskalkulator i forhold til "dataingeniør", for å poengtere hvor lavt jeg ligger i forhold til en gjennomsnittlig webutvikler. Jeg forklarte også at imens frisører, renholdsmedarbeidere og servitører kan legge fra seg saksa, håndkle og kosten i slutten av dagen så er jeg alltid tilgjengelig for kunder og tar med meg jobben hjem, og at dette burde reflekteres i lønna.

 

De forklarte at de ikke var helt der enda, men at de sannsynligvis er der om noen år. Og at de hadde fokus på positive opplevelser som turer og goder som mobiltelefon. 

 

Jeg sa at dette er en investering for bedriften, og ikke uvanlig, for å unngå gjennomtrekk og for å øke trivselen på jobb, og burde ikke ha noe med lønna å gjøre. Jeg forklarte at lønna påvirker pensjonen, summen jeg får dersom jeg sykemeldes eller blir arbeidsledig, og at det også påvirker hjemmeøkonomien. 

 

Det som var interessant var at da den ene sjefen begynte å prate (man prater gjerne masse når man blir nervøs, nå kom det en lang monolog), forklarte han at de var inneforstått med at det var mange der ute som sliter med å få jobb, og at de to nye de har ansatt nå (en prosjektleder og en selger) har hatt veldig vanskelig for å få jobb. Jeg sa at jeg hadde vært der før, jeg søkte 18 jobber og var arbeidsledig i ett år før jeg endelig landet jobben jeg har i dag. Det som kom fram, og som jeg har mistenkt hele tiden, er at de ansetter personer i vanskelige situasjoner for å kunne presse lønnen ned så mye som mulig. Når valget ditt ligger mellom å gå arbeidsledig og å ta en jobb med uanstendig lav lønn, tar du gjerne tilbudet.

 

Jeg sa at idéelt sett burde jeg ligger på 450.000, da dette er vanlig lønn for en med min utdannelse og i mitt yrke, men at jeg burde minimum ha 400. 

 

Jeg må ha ordlagt meg litt feil, for sjefen spurte om dette var et "ultimatum". 

 

Da sa jeg selvfølgelig ikke, det var ikke meninga å true med å slutte dersom jeg ikke fikk hva jeg ba om, men at dersom dette hørtes ut som et stort sprang i lønna så var det kun fordi jeg startet så utrolig lavt, og at dersom de tok utgangspunkt i KPI, så var ikke spranget så stort allikevel.

 

Dårlig stemning...

 

De skulle gi meg tilbakemelding, og ca 2 timer etterpå ble jeg kalt tilbake inn på kontoret. Der fikk jeg beskjed om at de var villige til å gi meg 375.000, en økning på 39.000. Jeg sa selvfølgelig at jeg var fornøyd. Jeg var faktisk overrasket over at de ga etter så mye som de gjorde.

 

Men jeg burde ligge høyere. Romjula kommer stort sett til å gå til jobbsøking, så får jeg heller være fornøyd med at jeg har kjempet hardt og gjort en relativt god jobb på min første medarbeidersamtale.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes oppriktig synd på deg. Jeg hadde jobb klart et halvt år før lærlingetiden min var over med høyere lønn enn deg.. men bra du fikk en liten økning hvertfall.

 

Håper du får deg en ny jobb asap så du kan si opp med ett smil, og oppleve hvordan det faktisk er å bli verdsatt for det man gjør. :-) 

 

God jul, og lykke til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville vært åpen om at du nå søker på nye jobber [...]

 

Det der mener jeg er et veldig dårlig råd.  Det vil kun føre til negativitet og et anstrengt arbeidsmiljø.  Jeg har aldri sett noe godt komme ut av det.  

 

Til TS:  Du fikk en fin stigning, men foreståelig nok er du ikke helt fornøyd.  Som jeg tror flere har påpeket så er det uvanlig å stige veldig mye i lønn uten å skifte jobb, det er bare slik det er.  Jeg støtter rådet om å lete etter et nytt jobb, men ta deg fri i Julen for å slippe å tenke så mye på det og gled deg heller over at du så vidt jeg kan se faktisk håndterte samtalen med sjefen på en helt fin måte. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg ville vært åpen om at du nå søker på nye jobber [...]

 

Det der mener jeg er et veldig dårlig råd.  Det vil kun føre til negativitet og et anstrengt arbeidsmiljø.  Jeg har aldri sett noe godt komme ut av det.  

 

Til TS:  Du fikk en fin stigning, men foreståelig nok er du ikke helt fornøyd.  Som jeg tror flere har påpeket så er det uvanlig å stige veldig mye i lønn uten å skifte jobb, det er bare slik det er.  Jeg støtter rådet om å lete etter et nytt jobb, men ta deg fri i Julen for å slippe å tenke så mye på det og gled deg heller over at du så vidt jeg kan se faktisk håndterte samtalen med sjefen på en helt fin måte. 

 

 

Det er jo åpenbart allerede ett anstrengt arbeidsforhold, og TS ønsker seg nå vekk. Det øker bare hans kjangser. 

 

Men så klart, det er jo opp til TS dette her. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kabskje det er greit å gi beskjed om at jeg er på jobbsøk etter at jeg har vært på intervju slik at jeg kan forberede arbeidsgiver på eventuelle telefoner ang referanse?

 

Nei, og tenk lige hva du selv ville si om du hadde blitt ringt opp og bedt om en kommentar om en av dine ansatte som har fortalt deg at han vil bort og bare jobber der inntil han finner noe bedre?   Hadde du fortalt hvilken fantastisk arbeider han er?  Der er grenser for hva de kan si, men det er utrolig naivt å tro at det vil si noe positivt. 

 

Man bruker ikke gamle sjefer som referanse med mindre man har et riktig godt forhold til de.  Bruk heller den andre kollegaen din som referanse - det er også mer relevant for et arbeidsgiver at høre fra en kollega hvordan du er å jobbe sammen med.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Kabskje det er greit å gi beskjed om at jeg er på jobbsøk etter at jeg har vært på intervju slik at jeg kan forberede arbeidsgiver på eventuelle telefoner ang referanse?

Med en stødig arbeidsgiver ville ikke dette vært et problem. Men med tanke på hvordan han har håndtert denne situasjonen, spesielt hvordan han trakk fram at du hadde gjort noen blemmer, så ville jeg prøvd å unngå å bruke denne arbeidsgiveren som referanse.

 

Jeg forstår det slik at du har en jevnbyrdig kollega? Kan denne brukes som referanse? Dersom vedkommende er eneste med kompetanse til å vurdere den tekniske kvaliteten på det du har gjort, vile jeg i hvert fall oppgitt vedkommende. Du kan da si at vedkommende er eneste som har mulighet til å beskrive ferdighetene dine etc. Du må selvsagt spørre kollegaen din først om dette er ok.

Lenke til kommentar

Bra å se at du gikk opp i lønn, men det er fremdeles for lite i forhold til "normalen". Som andre anbefaler, og som du sier selv, så er det nok greiest å se seg om etter en ny jobb. Nå som du har et par års erfaring, vil det nok være mye lettere. I hvertfall om du bor i eller i nærheten av en av de store byene. Når jeg søkte etter min første jobb som systemutvikler (søkte faktisk på selve julaften), fikk jeg bare svar fra én av de jeg søkte hos (ca 15), og det var via bemanningsselskap. Sist jeg søkte på jobb (for ca. 1 år siden) var jeg ønsket til intervju hos ca. halvparten av de jeg hadde søkt hos. Og jeg fortsatte å bli kontaktet utover våren, selv etter jeg hadde fått ny jobb. På det tidspunktet hadde jeg to års erfaring, og det er tydelig at det hadde veldig mye å si. Det er synd med bedrifter som bare tar inn uerfarne personer og gir dem lav lønn, men av og til er det eneste inngangsporten.

 

I dag har jeg en lønn som er 110 000 kr høyere (pluss bonus og telegodtgjørelse) enn da jeg begynte å jobbe som systemutvikler i 2015.

Lenke til kommentar

Men jeg burde ligge høyere. Romjula kommer stort sett til å gå til jobbsøking, så får jeg heller være fornøyd med at jeg har kjempet hardt og gjort en relativt god jobb på min første medarbeidersamtale.

Helt enig i denne konklusjonen.

 

Å gå opp mer enn 10% uten å ha et konkurrerende jobbtilbud å slå i bordet med er faktisk mer enn man noengang kan forvente. Du kan klappe deg selv på skulderen for å ha vært tøff i forhandlingene. Det er aldri lett når det sitter mennesker man har bygget opp et vennskapelig forhold til på andre siden av bordet.

 

Du kan også ta med deg ekstra selvtillit og erfaring til neste gang du skal ut i lønnsforhandlinger. Som du sier selv, du ligger fortsatt urimelig lavt, men nå har du et bedre forhandlingskort neste gang du skal diskutere lønn ved et jobbtilbud og selvfølgelig en litt hyggeligere lønn inntil du finner noe bedre.

 

Lykke til med jobbsøkingen!

Lenke til kommentar

Søk andre interessante jobber i ditt område (bu- og fagmessig), bruk ein annan referanse enn dagens arbeidsgiver, få tilbud om ny jobb og bruk denne som pressmiddel i din gamle bedrift eller bytt. 

Kjenner til fleire med mastergrad i IT som begynte lavt , gjerne underkant av 380.000, men som etter 1-2 år var på 500k og 500k+. 

Lenke til kommentar

Må takke for alle tilbakemeldinger, bruker det for alt det er verdt. Brukte mye av det dere har sagt i forhandlingene også (tok notater fra tråden før jeg gikk i møtet).

Er en veldig stor økning ja. Trodde aldri de ville øke så mye men det har nok mye å si hva jeg argumenterte med. Og igjen, mange av argumentene kommer fra tråden her.

Jeg føler meg litt som den store stygge ulven på jobb. De har nok aldri opplevd at en Ansatt krever høyere lønn før. Men det blir nok ikke siste gang med mindre de øker satsene.

De ansatte meg på veldig lav lønn. Nå, når jeg endelig har begynt å jobbe helt selvstendig og er blitt en veldig stor ressurs i bedriften forsvinner jeg. Det er kynisk kanskje men det er vel sånn de må regne med når de styrer slik.

Endret av bluecomputermouse
  • Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hei,

 

Har lest gjennom denne tråden og syntes du blir utnyttet, ingen overtidsbetaling og at det at de anser arbeidsverktøy som bonus er bare helt håpløst.

 

Hva er status per i dag? Jobber du fremdeles for dette firmaet eller har du funnet deg noe nytt?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hei,

 

beklager at jeg ikke har sett spørsmålet ditt.

 

Jeg 

 

Hei,

 

Har lest gjennom denne tråden og syntes du blir utnyttet, ingen overtidsbetaling og at det at de anser arbeidsverktøy som bonus er bare helt håpløst.

 

Hva er status per i dag? Jobber du fremdeles for dette firmaet eller har du funnet deg noe nytt?

 

Hei,

 

Beklager at jeg ikke har sett svaret ditt.

 

Her er oppfølgingstråd for min situasjon:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1828728

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...