Gå til innhold

Skal snart få lønnsjustering etter 2 år, hva kan jeg be om?


Anbefalte innlegg

Det er vel neppe content creation TS driver med i WP, og utdanning (og nå erfaring) tatt i betraktning er 336 latterlig lavt. Det ville også faktisk vært svært lavt selv om det faktisk var snakk om content creation (non-technical).

 

Og sett bort fra stillingen, så skal interaksjonsdesignere tjene relativt godt.

 

Det er mange gode råd i denne tråden, så her er det bare å iverksette tiltak :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for gode svar fra alle sammen.

 

Bottom line  er vel at jeg kan finne bedre nå som jeg har 2 års erfaring.

 

Ved siden av jobb koder jeg mye i fritiden og prøver å bygge opp kunnskapene rundt javascript (angular, jquery, node).

Tenker dette blir det neste jeg vil jobbe med, forhåpentligvis som frontend utvikler.

 

I jobben jeg har nå går mye av jobben ut på å lage nettsider i Wordpress, legge til innhold (og bilder etter å ha optimalisert de i photoshop) stilsette temaer, noe javascript og jquery dersom det trengs. Men også mye teknisk, som å laste opp til ftp, opprette domener, kundeservice i forhold til e-post m.m.

 

Jobber også mye med SEO for å presse kundene opp i Google søk. 

 

Flere og flere kunder etterspør også egne Facebook løsninger.

Rutinen da er å lage siden deres i Facebook, identisk til slik nettsiden deres ser ut i dag (bootstrap, javascript (jquery), noe php).

 

Ofte er det samme kunder som jeg nettopp har laget WordPress side for.

 

Føler at dette er kanskje det området som har lært meg mest, da jeg må lage nettsiden fra bunn av med alle funksjoner som er på nåværende løsning.

 

I løpet av mine snart to år i bedriften har laget 30+ nettsider og 10+ facebook sider.

 

Det har også blitt en del grafisk arbeid (google annonser). 

 

Så jeg føler jeg har en del å vise til i neste jobbintervju. 

 

Takk igjen til alle som svarte!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spent på fortsettelsen her.

 

En lønn som er milevis under bransjestandard selv for juniorer. En sjef som blir brydd og nevner «blemmer» når du tar opp lønn. Og som attpåtil argumenterer for at innkjøp av arbeidsutstyr er et gode?! Dette er ærlig talt noe av det verste jeg har hørt.

 

Mitt beste råd er at du bør begynne å se deg rundt etter ny jobb asap. Det er selvfølgelig viktig å ha en rettferdig lønn. Og så er det kanskje vel så viktig å ha en god leder som arbeider med deg og ikke mot deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er spent selv.

Har hatt en samtale til med sjefene angående den kommende medarbeidersamtalen og fått en liten forsmak på hva som skal diskuteres.

 

En av tingene som ble nevnt var at de kanskje ikke var i toppsjiktet angående lønn, men at de har fokus på positive opplevelser for oss ansatte.

 

Det vil si en firmatur i året og at vi har det gøy på jobb.

 

IPhone X ble også nevnt.

 

For meg virker dette merkelig, lønn er noe som følger deg resten av livet, da tenker jeg på i forhold til hva man får utbetalt i pensjon, hva man får utbetalt dersom man blir sykemeldt, arbeidsledig osv. Firmaturer og firmatelefon kan ikke kompensere for en så lav lønn.

Jeg får 28000 i månedslønn.

Til sammenligning ligger (i følge SSB) butikkmedarbeidere på en gjennomsnittlig lønn på 31000.

Renholdsarbeidere ligger på 30500.

 

I tillegg slipper ansatte i disse yrkene å ta med seg arbeidet hjem.

 

Dersom kunder har problemer med eposten sin etter arbeidstiden min, nettsiden er nede eller annet, er det forventet at jeg er tilgjengelig. Dette har skjedd flere ganger og jeg tar stolthet i arbeidet mitt og sørger derfor alltid for å være behjelpelig.

 

Men jeg føler at dette heller ikke reflekteres i lønna.

 

Men jeg er spent på samtalen.

 

Det blir førstkommende onsdag så får vi se hva som kommer ut av samtalen.

 

Takk for interessen, det hjelper mye i forhold til hva jeg kan fronte samtalen med :)

Lenke til kommentar

Tipper du uansett vil bli lykkeligere om du bytter jobb, firmaet du jobber i nå kommer aldri til å gi deg konkuransedyktig lønn. 336.000 er lavt, hvertfall for noen som har studert i 3 år. 

 

Kan nevne at jeg med fagbrev ifra IKT har 570 etter 1.5 år i jobb. Vi har også firmaturer (opptil flere) hvert år, samt gadgets (til iPhone X pris) hvert år. Du fortjener å bli mye bedre betalt. 

 

Lykke til :-) 

Endret av Dapp47
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er spent selv.

Har hatt en samtale til med sjefene angående den kommende medarbeidersamtalen og fått en liten forsmak på hva som skal diskuteres.

 

En av tingene som ble nevnt var at de kanskje ikke var i toppsjiktet angående lønn, men at de har fokus på positive opplevelser for oss ansatte.

 

Det vil si en firmatur i året og at vi har det gøy på jobb.

 

IPhone X ble også nevnt.

 

For meg virker dette merkelig, lønn er noe som følger deg resten av livet, da tenker jeg på i forhold til hva man får utbetalt i pensjon, hva man får utbetalt dersom man blir sykemeldt, arbeidsledig osv. Firmaturer og firmatelefon kan ikke kompensere for en så lav lønn.

Jeg får 28000 i månedslønn.

Til sammenligning ligger (i følge SSB) butikkmedarbeidere på en gjennomsnittlig lønn på 31000.

Renholdsarbeidere ligger på 30500.

 

I tillegg slipper ansatte i disse yrkene å ta med seg arbeidet hjem.

 

Dersom kunder har problemer med eposten sin etter arbeidstiden min, nettsiden er nede eller annet, er det forventet at jeg er tilgjengelig. Dette har skjedd flere ganger og jeg tar stolthet i arbeidet mitt og sørger derfor alltid for å være behjelpelig.

 

Men jeg føler at dette heller ikke reflekteres i lønna.

 

Men jeg er spent på samtalen.

 

Det blir førstkommende onsdag så får vi se hva som kommer ut av samtalen.

 

Takk for interessen, det hjelper mye i forhold til hva jeg kan fronte samtalen med :)

 

Det er ganske langt opp til hva NITO anbefaler som begynnerlønn fra bachelor i ingeniør, selv om det kanskje ikke er helt det du har så er det i nærheten av å være relevant.

 

https://www.nito.no/lonn-arbeidsliv-lonnskalkulator/sporsmal-om-lonn/begynnerlonn/

 

K

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare å begynne letingen etter ny jobb. Arbeidsgivere som ikke lytter, men kommer med den typen svada får du aldri overtalt til å gi deg en fornuftig lønn.

 

Interaksjonsdesignere er ganske så etterspurt, så vidt jeg kan skjønne. Burde ikke være vanskelig å finne mer spennende og i hvert fall mye bedre betalt jobb.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

En av tingene som ble nevnt var at de kanskje ikke var i toppsjiktet angående lønn, men at de har fokus på positive opplevelser for oss ansatte.

 

Det vil si en firmatur i året og at vi har det gøy på jobb.

 

IPhone X ble også nevnt.

 

For meg virker dette merkelig, lønn er noe som følger deg resten av livet, da tenker jeg på i forhold til hva man får utbetalt i pensjon, hva man får utbetalt dersom man blir sykemeldt, arbeidsledig osv. Firmaturer og firmatelefon kan ikke kompensere for en så lav lønn.

Jeg får 28000 i månedslønn.

 

Dette er faktisk helt latterlig. Du tjener mindre enn jeg gjorde i 2011 da jeg kom rett fra skolebenken. En utenlandstur og en iPhone blir en meget fattig trøst når du "taper" antageligvis rundt 100-150k i året på å være underbetalt. En ting er pensjon, en annen ting er akkurat nå så taper du flere tusen pr. mnd.

 

Med både utdanning og erfaring burde du ligge på minimum 450k/år. Jeg mistenker at det egentlig ikke er noen vits å informere arbeidsgiver, men bare oppdatere cv/linkedin og begynne å lete etter noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

480000,- er snittlønna i bransjen.

 

Dokumentasjon

 

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/webdesigner

Husk at snittlønn også omfatter de som har lang erfaring og jobbet seg opp god ansinitet, noe som trekker opp snittet. Tror ikke trådstarter skal forvente 480 000 kr etter to år. Men at lønnen bør komme over 400 000 er helt klart. Jeg vil si at 420 000 til 440 000 virker som en fornuftig lønn. Og selvfølgelig skal overtid betales i tillegg.

 

Hvis du ikke kommer over 400 000 kr etter lønnsforhandlingene, vil jeg anbefale deg å se etter en ny jobb.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Husk når sjefene dine argumenterer med ekstragoder at dette er ting som finnes i alle andre jobber også. Betalt telefon er helt standard i IT. Firmaturer er også vanlig. Ekstragoder er stort sett ubetydelige i forhold til grunnlønn uansett hvordan arbeidsgiver vrir og vender på det.

Lenke til kommentar

 

480000,- er snittlønna i bransjen.

 

Dokumentasjon

 

https://utdanning.no/yrker/beskrivelse/webdesigner

Husk at snittlønn også omfatter de som har lang erfaring og jobbet seg opp god ansinitet, noe som trekker opp snittet. Tror ikke trådstarter skal forvente 480 000 kr etter to år. Men at lønnen bør komme over 400 000 er helt klart. Jeg vil si at 420 000 til 440 000 virker som en fornuftig lønn. Og selvfølgelig skal overtid betales i tillegg.

 

Hvis du ikke kommer over 400 000 kr etter lønnsforhandlingene, vil jeg anbefale deg å se etter en ny jobb.

 

Helt enig med ovenstående.  

 

TIl TS:  Referer til statistikken over og si at du mener 450 er en fair lønn.  Da han du litt å gå på og ender du rundt 420 mener jeg du burde være godt fornøyd.  Det er imidlertid ofte vanskelig å gå noe særlig opp i lønn uten å skifte jobb, så du må nesten avklare med deg selv om du er klar til det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er inneforstått med at jeg kan komme til å måtte bytte jobb.

 

Det er ganske usannsynlig at man går opp nesten 100.000 i en lønnsøkning. Faktisk blir jeg litt overraska hvis jeg får 20.000 i lønnsjustering, som ville vært normalt dersom man tar utgangspunkt i konsumprisindeksen.

 

Når man i tillegg ikke har fått tilbud om lønnsjustering på 2 år så ser det litt mørkt ut.

 

Det triste er at jeg trives ellers på jobb, og har blitt godt kjent med alle de ansatte. Men jeg kan ikke bli værende i en jobb som ikke gir meg det jeg har krav på. Blir litt hakk i plata her... 

 

Kommer tilbake til forumet etter møtet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg er inneforstått med at jeg kan komme til å måtte bytte jobb.

 

Det er ganske usannsynlig at man går opp nesten 100.000 i en lønnsøkning. Faktisk blir jeg litt overraska hvis jeg får 20.000 i lønnsjustering, som ville vært normalt dersom man tar utgangspunkt i konsumprisindeksen.

 

Når man i tillegg ikke har fått tilbud om lønnsjustering på 2 år så ser det litt mørkt ut.

 

Det triste er at jeg trives ellers på jobb, og har blitt godt kjent med alle de ansatte. Men jeg kan ikke bli værende i en jobb som ikke gir meg det jeg har krav på. Blir litt hakk i plata her... 

 

Kommer tilbake til forumet etter møtet. 

 

At du ikke har fått tilbud om høyere lønn er jo litt din egen feil. Hvem vil vel betale ansatte mer enn de må. Man må som regel be om høyere lønn for å få det. :-)

 

Uansett - søk på nye jobber. Du har ingenting å tape på det. Hadde du hatt et tilbud nå hadde du kunne vært mye hardere i forhandlingene med sjefen din :-) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...