Gå til innhold

Skal snart få lønnsjustering etter 2 år, hva kan jeg be om?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har jobbet i digitalbyrå i 2 år nå.

Lønnen min har stått stille siden jeg begynte her, på 336.000.

Digitalbyrået var nyoppstartet og jeg var nyutdannet, så man kan kanskje si de fikk billig arbeidskraft mot at jeg fikk relevant arbeidserfaring.

 

Nå har jeg tatt mot til meg og bedt om en lønnsjustering.

Sjefen ble veldig nervøs og brydd (penger er et veldig ømfintlig tema) og begynte å nevne "blemmer" jeg har gjort, feil jeg har gjort osv. 

Følte kanskje dette var for å avvæpne meg litt? Kanskje senke forventningene mine?

 

Jeg fikk beskjed om at lønnsjusteringer er noe de har tenkt på, og at vi skal ha samtaler i desember.

Vi er to webutviklere på jobb som jobber hovedsakelig i WordPress.

 

Spørsmålet mitt er: Hva burde jeg si? Hva kan jeg be om i lønnsjustering? Hva er "innenfor" og er det noe spesielt jeg burde si?

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva slags utdanning har du?


3 år som interaksjonsdesigner, NITH 


 


Har du andre alternativer hvis sjefen din ikke vil gi deg hva du ønsker?


Nei, men jeg vurderer å finne en annen jobb.


 


Har du mye ansvar?


Ja, vi er kun to webutviklere på jobb så jeg produserer ca halvparten av det vi leverer.


 


Fast overtid, andre goder? 


Vi hadde overtid en periode, men vi fikk ikke betalt. 


Da snakker vi 8-21 enkelte dager/kvelder. Men så sa jeg ifra og etter det ble det slutt. Forklaringen var at de ikke hadde råd til å betale oss overtid.


 


Får også iPhone X som tidlig julegave, men ikke fri telefon.


Ellers tar vi en firmatur hvert år til utlandet.


Endret av bluecomputermouse
Lenke til kommentar

 

Hva slags utdanning har du?

3 år som interaksjonsdesigner, NITH 

 

Har du andre alternativer hvis sjefen din ikke vil gi deg hva du ønsker?

Nei, men jeg vurderer å finne en annen jobb.

 

Har du mye ansvar?

Ja, vi er kun to webutviklere på jobb så jeg produserer ca halvparten av det vi leverer.

 

Fast overtid, andre goder? 

Vi hadde overtid en periode, men vi fikk ikke betalt. 

Da snakker vi 8-21 enkelte dager/kvelder. Men så sa jeg ifra og etter det ble det slutt. Forklaringen var at de ikke hadde råd til å betale oss overtid.

 

Får også iPhone X som tidlig julegave, men ikke fri telefon.

Ellers tar vi en firmatur hvert år til utlandet.

 

 

Du blir rundlurt, at de ikke har råd er ikke en god nok unnskyldning. Blir som å rane en bank å si at det ikke er noe problem, for jeg hadde ikke råd til å betale regningene mine. Krev lønnsjustering, minimum innenfor inflasjon de siste årene, krev at de følger AML. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Altså, med en gang jeg ikke hadde fått overtidsbetalt, evnt. avspassering + lønnstillegget som skal komme ved overtid, hadde jeg slått hardt mot hardt. Arbeidstilsynet er der av en grunn. Arbeidsgiveren din bryter antakeligvis arbeidsmiljøloven på blant annet §10-6. Overtid.

 

For å besvare spørsmålet ditt, ville jeg lagt en sum på bordet som du syntes selv er fair. Jeg antar du føler du har lært en del på de to årene siden oppstart, og sikkert lettere å få jobb nå enn da du var ferdig utdannet. Sjefer kan være hyggelige, men vær profesjonell og ikke legg noe i mellom selv om dere kanskje er delvis kompiser på fritid. Gjør litt research og fortell om muligheter du har andre steder. Om sjefen ikke har råd til en som produserer såpass mye som deg, så er det ikke ditt problem.

EDIT: Personlig mener jeg trivsel er viktigere enn penger. Og penger er ikke alt, bare ikke vær dumsnill i hva enn du foretar deg.

Selv var jeg nyutdannet og følte jeg ble tatt under en vinge da jeg hadde vansker med å skaffe jobb, og dermed kunne jeg også leve en stund uten de beste vilkår. Nå har jeg jobbet i 3 år og fikk en betydelig økning i sommer, hvis ikke hadde jeg nok søkt på ny jobb.

Håper alt løser seg, lykke til!

Endret av Kaffekong1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for mange svar, og godt å se at mange har samme oppfattelse som meg.

Føler meg utnyttet. Men bare glad jeg fikk en fot innenfor så jeg kan komme meg videre.

 

Tenkte egentlig å ikke gi noen spesiell sum for hva jeg vil ha som økning, men heller si 

 

"Da jeg startet var jeg nyutdannet, dere var nyetablert, nå har jeg 2 års arbeidserfaring, og dere er veletablerte." 

 

Og så kanskje vise til hva andre nyutdannede tjener. Er det riktig å anta 450.000?

 

Og så si "Dere får ta en avgjørelse og gi meg lønnsøkning i forhold til hva som er vanlig for mitt yrke".

Endret av bluecomputermouse
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Må bare forsøke å forholde meg profesjonell.

 

Da jeg tok opp lønnsjustering, forsvarte sjefen seg med at de (de er to sjefer) kjøper arbeidsutstyr til oss (?)...

 

Og at jeg har gjort en del blemmer / feil det siste året...

 

Og at vi får telefon til jul.

 

Så klart skal en ha arbeidsutstyr, det er helt normalt. Takk nei til mobilen, og krev heller justering og en avtale som inkluderer overtid. 

Lenke til kommentar

Må bare forsøke å forholde meg profesjonell.

 

Da jeg tok opp lønnsjustering, forsvarte sjefen seg med at de (de er to sjefer) kjøper arbeidsutstyr til oss (?)...

 

Og at jeg har gjort en del blemmer / feil det siste året...

 

Og at vi får telefon til jul.

 

Det er veldig få personer som kjøper eget arbeidsutstyr i noen som helst bransje, og de som gjør det får vanligvis en ekstrasum på lønnen for dette formålet. 

 

Feil gjør de fleste, var noen av disse så alvorlige at det har kostet firma penger? Hvis ikke, hvorfor er det relevant?

 

En gave er en gave.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Her hadde jeg begynt å søke på nye jobber asap sånn at du har noe på hånd og kan gå hvis du ikke får det du ønsker. Jeg hadde ikke takket ja til noe under 450.000 + betalt overtid. 

 

Har du en annen jobb på hånd er det lettere å forhandle med eksisterende jobb da du har et annet tilbud du kan sammenligne med. 

 

Forøvrig bør du tenke på: Hva koster det å erstatte deg? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og så kanskje vise til hva andre nyutdannede tjener. Er det riktig å anta 450.000?

Det høres nogenlunde korrekt ut med din type utdanning eller andre nyutdannede webutviklere, ja. Startlønn varierer endel, men lønnen du har i dag er endel under markedspris, mobil, reiser og "arbeidsutstyr" tatt med i regnestykket (verdi på ca. 0kr i forhold til grunnlønn).

 

Med tanke på at dere er kun to webutviklere vil jeg tro at firmaet er nokså sårbart for om en av dere slutter, så sjefen bør kanskje ikke være alt for hard i lønnsforhandlingene. Vet du forresten hvordan det ligger an for kollegaen din?

Lenke til kommentar

Høres ut som min tidligere arbeidsgiver... Jeg startet riktignok på 350' i 2011, gikk opp til 420' i 2012, men så stod det stille frem til 2015. Alltid argumenter om dyre firmaturer, gratis telefon, at det jeg drev med (webutvikler) ikke var et kritisk område for driften osv. Fikk heller aldri betalt overtid.

 

Så jeg sluttet uten å en gang gidde å ta opp en på forhånd tapt kamp og har det mye bedre nå. Som nyutdannet var det enkelt å føle seg "i nåde" siden man hadde lav kompetanse og erfaring. Det er natt og dag mellom å jobbe for en arbeidsgiver som faktisk bryr seg om deg og din trivsel, enn en som utelukkende er opptatt av å spare mest mulig.

Lenke til kommentar

At sjefen ble veldig nervøs straks du nevnte lønnsjustering, er et tegn på at han vet at du tjener for altfor lite og at de har hatt deg gående med svært lav lønn.

Du har ikke fått noen oppjustering på 2 år, ikke engang for å dekke årlig KPI økning, av en i utgangspunktet direkte dårlig lønn. Kroner 336 000 i startlønn i 2015 var svart dårlig vil jeg hevde, spesielt for en som har gått 3 år på NITH.

At du heller ikke får overtidsbetalt og ikke får noe særlig med med frynsegoder heller som betalt mobil og sånne ting, gjør ikke akkurat dette så veldig lukrativt.   

Ting som som at du får iPhone X i julegave, at dere tar tur til utlandet og min favoritt.....at dere får arbeidsutstyr (seriøst, at en "leder" kan finne på å bruke dette som et slags argument sier ALT egentlig...) er nesten så vagt og kompenserer absolutt null og niks for manglende lønnsoppgjør, generelt dårlig/lav lønn, null overtidsbetaling og tilnæmer null frynsegoder.

Den greia med tabber og feil og sånn, kan fort bli en sånn unnskyldning for ikke gi deg noe mer. Jeg ville ha tenkt litt på om de "tabbene" er så alvorlige som sjefen prøver å legge opp til. For det første; du er ganske fersk gamet og er fortsatt i lærefasen, man må regne med at man ikke er dreven på alt. For det andre: Ofte kan feil og tabber bero på misforståelser og utydelig kommunikasjon fra kollegaer og/eller lederne. For det tredje: Var de "tabbene" så alvorlige egentlig? For det fjerde: Hvorfor fokusere på en og annen tabbe, hvorfor ikke se på alt du faktisk har produsert og at du har jobbet overtid for å få ting på plass for bedriften?  

Min lille teori her at de ser at du er ung, ydmyk og pliktoppfyllende, og så bruker de din egen samvittighet og selvfølelse MOT deg for å få deg til å ta på deg en slags følelse av "skyld" og ikke kreve for mye i lønn. Dette er rett og slett bare et triks fra dem for å slippe unna billigere, slippe å gi deg bedre betingelser.   

Jeg ville krevd et pent lønnshopp (Minimum 400K i året + overtid, kanskje 450K?) hvis jeg var deg, eventuelt at du finner deg ny jobb. Ny jobb er også en fin måte å gå ganske mye opp i lønn. :)

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar :)

 

Jeg vet ikke åssen det går med kollegaen min mtp lønn.

 

Selv har sjefene (det er to av dem) kjøpt seg en Tesla hver.

 

Men ja, de er på det nivået at å kjøpe arbeidsutstyr er en "bonus" virker det som.

(Måtte fint kjøpe min egen PC når jeg startet her som var sterk nok til å jobbe med. De første ukene brukte jeg min stasjonære PC hjemmefra. Bærte den inn med kabinett, skjerm og tastatur første dagen på jobb. Ser tilbake på det nå så kan det virke flaut, men jeg var sjeleglad for å ha fått jobb, jeg var på 18 jobbintervjuer før jeg endelig landet denne jobben).

 

Men nå er jeg verdt mye mer for bedriften.

Tabbene jeg har gjort har i verste fall satt oss tilbake noen timer. Men jeg gjør sjelden feil lenger. Feilene han nevnte er feil som jeg gjorde i vår, og ikke noe kritisk.

 

Men jeg regner med at han kommer til å dra opp det kortet: At jeg har gjort tabber, samt at vi får firmaturer og telefon (firmaturen i fjor ble i stor grad finansiert gjennom hyppig overtidsarbeid).

 

Er stor fare for at jeg forsvinner nå som jeg har vært her i to år. Tenker at 2 år er bra nok arbeidserfaring til å stille sterkere på intervju neste gang. Men jeg må si jeg er veldig spent på hvor høyt de er villige til å strekke seg.

Endret av bluecomputermouse
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Høres ut som min tidligere arbeidsgiver... Jeg startet riktignok på 350' i 2011, gikk opp til 420' i 2012, men så stod det stille frem til 2015. Alltid argumenter om dyre firmaturer, gratis telefon, at det jeg drev med (webutvikler) ikke var et kritisk område for driften osv. Fikk heller aldri betalt overtid.

 

Så jeg sluttet uten å en gang gidde å ta opp en på forhånd tapt kamp og har det mye bedre nå. Som nyutdannet var det enkelt å føle seg "i nåde" siden man hadde lav kompetanse og erfaring. Det er natt og dag mellom å jobbe for en arbeidsgiver som faktisk bryr seg om deg og din trivsel, enn en som utelukkende er opptatt av å spare mest mulig.

Høres veldig ut som slik jeg har det.

 

Men de mister jo arbeidstakerne etterhvert.

 

Hvis de skal fortsette slik kommer de bare til å ansette nyutdannede, lære dem opp til de har opparbeidet seg nok erfaring til å hoppe til neste jobb.

 

Godt å høre at du kom deg videre.

Lenke til kommentar

Hvis de skal fortsette slik kommer de bare til å ansette nyutdannede, lære dem opp til de har opparbeidet seg nok erfaring til å hoppe til neste jobb.

 

Dei fleste seriøse arbeidsgivarar tenker heilt motsatt. At det er dyrt å lære opp nyansatte. Det er heilt vanleg å rekne at nyansatte ikkje blir produktive før på tredje året når dei har fått nok opplæring og erfaring til å jobbe sjølvstendig utan at andre må bruke av sin arbeidstid på å følge deg opp.

 

 

Personleg så ville eg no spelt defansivt., med unntak av at eg ville ha krevd ein dato for å diskutere lønn slik at du ikkje ender opp med å få tomme lovnadar om at dei snart skal sjå på lønna di, og så plutselig står det mars på kalendaren utan at noke har skjedd.

La ballen ligge på arbeidsgivers side og få dei til å foreslå ny årslønn, kva dei er villige til å tilby deg vil seie svært mykje om dette er ein jobb du kan fortsette i eller ikkje. Merk at arbeidsgivers tilbud også kan forhandlast på, så sjølv om arbeidsgivers tilbud om ny årslønn er lav så er det rom for forhandling.

Det vil være stor forskjell på om du får tilbud om 100k meir i lønn, eller om dei kun tilbyr deg 15k.

Som nevnt så var 336 000 kr i årslønn utan rett til overtidsbetaling ei svært lav lønn også i 2015, så om du blir avspist med kun småpengar så er det ikkje så mykje meir for deg å hente i dette firmaet.

Det er tross alt lønna du skal leve av, og nå har du fått den yrkeserfaringa som du treng for å kome deg vidare.

Samfunnet rundt deg har hatt ca 3% lønnsaukning kvart år, så får du eit lønnstilbud på kun 20 000 kr så er ikkje det meir enn kva du skulle forventa som minimum for å ikkje ha reell lønnsnedgang samanlikna med andre arbeidstakarar. I tillegg må du ha meir for å kompansere på ei svært lav grunnlønn, og det faktum at du ikkje får overtidsbetalt.

 

Eg hadde også sterkt vurdert å søke på andre jobbar. For sjølv om du ikkje har konkrete planar om å skifte jobb, så vil eit jobbtilbud med lønnstilbud være eit objektivt bevis på kva din arbeidskraft er verdt på det åpne markedet.

Det er ikkje heilt utenkeleg at du kan få eit lønnstilbud frå andre på nærmare 200 000 meir i året, og då har du nesten ikkje råd til å takke nei til eit slikt lønnstilbud.

Det du ikkje bør gjere er å informere arbeidsgiver om at du søker på andre jobbar. For dersom du då ikkje kjem med nye lønnstilbud frå andre fordi det ikkje er mange tilgjengelege jobbar, så vil din arbeidsgiver tolke dette som eit bevis på at du har rett lønn basert på arbeidsmarkedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Syns du får en ganske pen lønn for sitte og å leke med wordpress, for å være helt ærlig, men det er selvfølgelig bare å be om mer, og gjerne ta godt i siden sjefen sikkert vil forsøke å nå et kompromiss. 

 

Jeg ville imidlertid i forkant av samtalen sjekke hvilke andre tilsvarende jobber som finnes i tilfelle det skulle skjære seg. 

Hvis du har mot på det, kan du jo også prøve å starte for deg selv. 

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...