Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

For og mot argumenter-nynorsk undervisning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mot: Det er fullstendig unødvendig og tullete da bokmål og nynorsk ikke er så forskjellige at man ikke ville skjønt noe skrevet på f.eks nynorsk om man kun har blitt lært bokmål. I tillegg til det er det sløsing av tid da det ikke er kunnskap man vil få bruk for senere i livet med mindre man vil bli norsklærer. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Pro's:

* Nynorsk er et godt "scenespråk", med stor nytteverdi innen kunstutøvelse (drama og teater) og litteratur.

* Det er et faktum at i distriktene er språket tidvis mer aktuelt å uttrykke seg skriftlig med.

* I noen jobber i offentlig sektor vil det være nødvendig å kunne svare på skriftlige henvendelser, på nynorsk. Med tanke på at skolegangen skal ruste elever til arbeidsliv, er det dumt å stenge døren for de arbeidsmuligheter som kompetanse i nynorsk er med på å gi.

* Blablabla, kulturarv og piss

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Pro: for de fra distriktene er nynorsk et skriftspråk nærmere deres talemåte. Et mål med skriftspråket er at det skal være funksjonelt og derfor er nynorsk viktig for distriktene. Videre er det historisk (og med fortsatt god forankring i folket) blitt drevet en politikk med mål om å bevare bygdene og den geografiske diversiteten. Dette korrelerer med ønsket om å bevare statusen til nynorsken. 

 

Personlig: min talemåte er mye nærmere nynorsk, og jeg identifiserer meg mer med nynorsk enn med bokmål.

Og for det som lurer; jeg skriver bokmål av personlige grunner (for å vedlikeholde sidemålet).

Lenke til kommentar

Mot: Det er fullstendig unødvendig og tullete da bokmål og nynorsk ikke er så forskjellige at man ikke ville skjønt noe skrevet på f.eks nynorsk om man kun har blitt lært bokmål.

 

Med andre ord så kan man like greit undervise i nynorsk siden de er så like ;)

 

Jeg synes nynorsk er en del av norsk kultur det er greit å få med seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+45613274

Har skrevet MOT-delen, kan jeg få noen flere for-argumenter? Haha

Hva med å reflektere litt selv? Forstår du hva et argument er og hvorfor/hvordan man konstruerer de?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+921324

Prøv å ta for deg noen av argumentene for nynorsk, knytt de opp mot eksempler som du tenker ut selv. Så får du nok plenty med kjøtt på oppgaven. Jeg prøvde å komme på flere for, men kommer strengt tatt ikke på noen flere i farten.

Lenke til kommentar

Alle de argumentene i det innlegget er relativt løse og/eller subjektive. 

 

 

 

Mot: Det er fullstendig unødvendig og tullete da bokmål og nynorsk ikke er så forskjellige at man ikke ville skjønt noe skrevet på f.eks nynorsk om man kun har blitt lært bokmål.

 

Med andre ord så kan man like greit undervise i nynorsk siden de er så like ;)

 

Jeg synes nynorsk er en del av norsk kultur det er greit å få med seg.

 

Tja, jeg hadde nok neppe hatt noe imot å kun lære nynorsk fra starten av min utdannelse. Men om jeg senere i livet da også skulle hatt undervisning i bokmål ville jeg nok ment at det også hadde vært bortkastet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

FOR

 

* Bokmål er basert/utledet fra dansk språk, så nynorske er nærmere det muntlige.

Ivar Aasen reiste rundt og dokumenterte talespråket. (hvis jeg husker riktig, dette må kildesjekkes!)

* Det er kreativt og berikende å lære nytt språk, som igjen gir deg nye/flere muligheter kreativt sett.

* Kanskje det gir et mer naturlig flyt i dikter pga større nærhet til det norske språket?

* Vis til flere kjente diktere/musikere som synger på dialekt/nynorsk og sammenlikn de som synger på "bokmål",

hvis det finnes?

* Du går ikke glipp av informasjon som er skrevet på nynorsk.

 

Jeg gidder ikke å skrive nynorsk, men det kunne vært morsomt for meg å prøve det ved dikting?

Får prøve det en dag, det er berikende for sjelen å utforske nye ting som utforder en selv.

 

 

(og hva betyr "hjå"? hos? Akkurat nå sitter den ordet fast i hodet mitt....)

Lenke til kommentar

 

Mot: Det er fullstendig unødvendig og tullete da bokmål og nynorsk ikke er så forskjellige at man ikke ville skjønt noe skrevet på f.eks nynorsk om man kun har blitt lært bokmål.

 

Med andre ord så kan man like greit undervise i nynorsk siden de er så like ;)

 

Jeg synes nynorsk er en del av norsk kultur det er greit å få med seg.

 

 

Bedre med kun nynorsk enn begge deler, men når man skal velge ett virker det mer naturlig å velge det som 90%++ bruker.

 

AtW

Lenke til kommentar

Men det gir liten mening å si at de er så like at man forstår begge hvis man lærer det ene og klage på at vi lærer litt av begge to. Hvis de er så like så er det jo ingenting i veien for å lære litt nynorsk da det uansett gjør at man lærer det samme som med bokmål. Blir som å si at det er såååå feil å løpe litt tohundremetern når man hovedsakelig løper hundremetern.

Lenke til kommentar

Men det gir liten mening å si at de er så like at man forstår begge hvis man lærer det ene og klage på at vi lærer litt av begge to. Hvis de er så like så er det jo ingenting i veien for å lære litt nynorsk da det uansett gjør at man lærer det samme som med bokmål. Blir som å si at det er såååå feil å løpe litt tohundremetern når man hovedsakelig løper hundremetern.

 

Jo, det er noe i veien for det, det er tid som kunne blitt brukt til noe mer fornuftig i skoledagen.

 

AtW

Lenke til kommentar

Som å lære mer bokmål selv om man oppnår samma kunnskap i bokmål ved å lære litt nynorsk?

 

Skal vi snakke fornuftig så er det mange andre ting enn nynorsk jeg ville fjernet. Nynorsk er vel det mest fornuftige av de mindre fornuftige tingene man lærer :)

 

Uenig, det er langt opp på ufornuft-lista, personlig hadde jeg gjerne erstattet det med feks naturfag.

 

AtW

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...