iblazeqt Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar (endret) Simen1 skrev (5 timer siden): Uenig. 90-95% av brukerne bruker bare helt standard programvare som lar seg bytte ut 1:1 på et øyeblikk. Dette kan gjøres når man uansett kjøper ny privat PC. Organisasjoner ruller ut ny programvare over natta. De aller fleste kan bare fortsette å jobbe som før på nytt OS. Det er de 5-10% som har en eller annen spesialprogramvare som trenger ekstra support for å løse problemer og finne "omveier" inntil det er lappet eller utviklet skikkelig. Telefon OS handler mer om å avvikle salg og la naturlig utskiftning ta seg av resten. Også der trengs det en del tilpasninger for spesielle programvarebehov. Det er derfor jeg mener 6-12 mnd varsel er viktig. Det gir tid til forberedelser, omlegging og problemløsning. Tror du ikke helt forstår omfanget av dette i større organisasjoner. Jeg jobber i et børsnotert firma med 3-5000 ansatte hvor vi planlegger og diskuterer rundt dette. vi har mange hundre terrabyte med data på Sharepoint og i Teams. Vi har samtalehistorikk, fildeling, som går på tvers av andre firma (eksterne invitert inn til prosjektområder), som vi samarbeider med på ulike prosjekter. Da har vi kun tatt for oss samhandling i filer. En helt annen ting er all infratruktur som finnes i Azure (vm’er,nettverk,antivirus, egenutviklet programvare, SSO konfig mot eksterne tjenester osv). Det sagt, vi planlegger å flytte kritisk infrastruktur bort fra Azure, til enten onprem, eller en europeisk skyleverandør på mellomlang sikt som en direkte følger av Trump og forholdet til USA. Endret 6. januar av iblazeqt 7
obygda Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar iblazeqt skrev (29 minutter siden): Tror du ikke helt forstår omfanget av dette i større organisasjoner. Jeg jobber i et børsnotert firma med 3-5000 ansatte hvor vi planlegger og diskuterer rundt dette. vi har mange hundre terrabyte med data på på Sharepoint og i Teams. Vi har samtalehistorikk, og fildeling, som går på tvers av andre firma (eksterne invitert inn til prosjektområder), som vi samarbeider med på ulike prosjekter. Da har vi kun tatt for oss samhandling i filer. En helt annen ting er all infratruktur som finnes i Azure (vm’er,nettverk,antivirus, selvskrevne utviklet tjenester osv). Det sagt, vi planlegger å flytte kritisk infrastruktur bort fra Azure, til enten onprem, eller en europeisk skyleverandør på mellomlang sikt som en direkte følger av Trump og forholdet til USA. Også her har man dunket ut alt i Azure mot mine protester hele veien. Våre løsninger oppleves dårligere etter overgangen. Sikkerheten påstås bedret,men jeg har sett huller i den som jeg ikke fant på onprem løsningen. Uansett..etter Trump 2.0 kan vi alle våkne litt håper jeg...En ser jo at informasjonen lekker som en sil i administrasjonen til Trump..Innsidehandler leser vi jo om stadig vekk...og Trump står å skryter av det også 2
agvg Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar Nå er jo ikke DJT en enehersker, og kan kan ikke gjøre slike ting uten støtte fra det politiske apparatet. Han er antagelig veldig stresset pga at han kan miste mye makt i mellomvalget i høst. 1
agvg Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar Mr.M skrev (8 timer siden): man er nesten nødt til å fortsette rævslikke Trump slik at han ikke tar helt av. senest for et par dager siden foretok engelske og franske jagerfly bomberaid mot IS-bunkere i Syria, antageligvis for å blidgjøre Trump etter at 2-3 amerikanske soldater ble drept av IS der nede før jul, og å vise at "vest-alliansen" fortsatt gjelder. I hvilken grad Trump vil huske dette senere, eller i hele tatt er "takknemlig" er vel tvilsomt. Og bombe IS bør være en selvsagt ting, det finnes bare en god IS-medlem, og det er de som får teste teorien om alle disse jomfruene. Europa bør bli mye mer aggressive, ikke sitte og vente på at USA ordner opp i vårt nærområde. 3
iblazeqt Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar obygda skrev (1 time siden): Også her har man dunket ut alt i Azure mot mine protester hele veien. Våre løsninger oppleves dårligere etter overgangen. Sikkerheten påstås bedret,men jeg har sett huller i den som jeg ikke fant på onprem løsningen. Uansett..etter Trump 2.0 kan vi alle våkne litt håper jeg...En ser jo at informasjonen lekker som en sil i administrasjonen til Trump..Innsidehandler leser vi jo om stadig vekk...og Trump står å skryter av det også Vi har heldigvis skrevet infrastrukturen som kode for å nettopp unngå vendor-lock. Men jeg gir meg her, da dette sikkert er relativt OT. 2
Snylter Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar 1 hour ago, obygda said: Også her har man dunket ut alt i Azure mot mine protester hele veien. Våre løsninger oppleves dårligere etter overgangen. Sikkerheten påstås bedret,men jeg har sett huller i den som jeg ikke fant på onprem løsningen. Uansett..etter Trump 2.0 kan vi alle våkne litt håper jeg...En ser jo at informasjonen lekker som en sil i administrasjonen til Trump..Innsidehandler leser vi jo om stadig vekk...og Trump står å skryter av det også Nå er jeg spent, hva slags sikkerhetshull ser du som ikke var på onprem-løsningen? Hvorfor så du de ikke på onprem tror du? Fordi de ikke fantes, eller fordi de ikke ble funnet? Kan det ha vært helt andre sikkerhetsissues onprem? Kan det ha gitt vesentlig dårligere muligheter for samhandling på tvers av organisasjoner? Det krever kompetanse å optimalisere sikkerheten på 365-løsninger, men det er absolutt mulig å komme svært langt og det er mange muligheter man ikke har hatt i tradisjonelle onprem-løsninger. 1 1
obygda Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar Snylter skrev (16 minutter siden): Nå er jeg spent, hva slags sikkerhetshull ser du som ikke var på onprem-løsningen? Hvorfor så du de ikke på onprem tror du? Fordi de ikke fantes, eller fordi de ikke ble funnet? Kan det ha vært helt andre sikkerhetsissues onprem? Kan det ha gitt vesentlig dårligere muligheter for samhandling på tvers av organisasjoner? Det krever kompetanse å optimalisere sikkerheten på 365-løsninger, men det er absolutt mulig å komme svært langt og det er mange muligheter man ikke har hatt i tradisjonelle onprem-løsninger. Tilgangskontroll via azure ble satt opp feil på noen tjenester. Trolig fordi man dunket for mange løsninger under samme paraply. Onprem løsninger var helt adskilt og følgelig hadde man mer kontroll. Vi har mange tusen ansatte fordelt over flere land , både faste og konsulenter jobber med IT drift. Dagens IT organisasjon kjenner ikke forretningen godt nok og dette er nok kjernen til utfordringene. Man satser på stordriftsfordeler og klarer ikke helt å ha oversikt og dermed gjør man administrative feil. Mindre onprem løsninger var enklere,færre systemer samlet og færre brukere og IT drifts personell knyttet til hvert system. Det ga mer kontroll,raskere feilretting og i bunn og grunn en sikrere og mer stabil drift. Nå er ikke dette IT sin feil..men mer et ledelse problem der man prøver å kutte kostnader ved å samkjøre flere tjenester samt outsource der man kanskje ikke burde outsource. Jeg mener vi i Europa,ja hver bedrift,må ta større ansvar selv. 1
Vokteren Skrevet 6. januar Forfatter Skrevet 6. januar obygda skrev (3 timer siden): Europa bør boikotte fotball vm om ikke USA legger bort disse syke Grønland planene. Er bare å komme med en felles uttalelse om at ingen Europeiske land vil delta i fotball vm om ikke Trump signerer en avtale der han aksepterer Grønland som en del av kongerike Danmark. Frist 1 mars 2026. Om så ikke skjer..så boikott. Det bør skape enorme overskrifter verden over og presse Trump til enten å akseptere eller så må han handle. Godt forslag. Hvis han nekter, må boikotten bli et faktum. Tenk om ingen lag eller tilskuere fra resten av verden møtte opp i åpningsseremonien eller på kampene. Det hadde blitt Trumps og Infantinos velfortjente nedtur. 2
wampster Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar Selfuniverse skrev (4 timer siden): Men jeg frykter at vi er for late ennå. Vi ser ikke farene i verden fordi vi har nytt godt av velferd og frihet. Mye takket være USA i forrige århundre. Derfor er det ett logisk spill å si at de "bare må ta over Grønnland", siden vi her i Europa ikke greier å rydde opp i samfunnene våre og bli sterke. Ja hvis vi bare fortsetter sånn... --Da-- er jeg faktisk enig i at Trump bare kan få Grønnland. Han vil da ta bedre vare på det, og utnytte dets potensiale mye bedre. Helt garantert! 1, De fleste oppegående ser at Trump er en stor (den største?) faren i Verden p.d.d. 2, Hva med at USA rydder opp i samfunnet sitt først, så kanskje de kommer opp på Europeisk standard om 10-20 år... 3, Hvorfor stoppe med Grønland? Hva med Island, Svalbard, Skandinavia....? Du snakker om en mann som ikke har klart å bygge ferdig en mur en gang.. Selv om Mexico skulle betale for den 4 1
Fibonacci Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar Vokteren skrev (3 minutter siden): Godt forslag. Hvis han nekter, må boikotten bli et faktum. Tenk om ingen lag eller tilskuere fra resten av verden møtte opp i åpningsseremonien eller på kampene. Det hadde blitt Trumps og Infantinos velfortjente nedtur. Dessverre er det altfor mange som setter fotballkamper foran politikk. Det er en haug med nordmenn som har kjøpt billetter til USA allerede. De driter i om USA tar Grønland så lenge det er foootbaaaall å se. 1
Vokteren Skrevet 6. januar Forfatter Skrevet 6. januar God analyse av tidligere forsvarssjef Sverre Diesen: 2
Vokteren Skrevet 6. januar Forfatter Skrevet 6. januar Fibonacci skrev (Akkurat nå): Dessverre er det altfor mange som setter fotballkamper foran politikk. Det er en haug med nordmenn som har kjøpt billetter til USA allerede. De driter i om USA tar Grønland så lenge det er foootbaaaall å se. Tja, fotballpublikum har skapt røre og hoderulling mange ganger tidligere….
Fibonacci Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar USA mener Danmark ikke har rett til å administrere Grønland. Jeg bare legger denne her: 6 3
Mykesider Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar obygda skrev (3 timer siden): Europa bør boikotte fotball vm om ikke USA legger bort disse syke Grønland planene. Er bare å komme med en felles uttalelse om at ingen Europeiske land vil delta i fotball vm om ikke Trump signerer en avtale der han aksepterer Grønland som en del av kongerike Danmark. Frist 1 mars 2026. Om så ikke skjer..så boikott. Det bør skape enorme overskrifter verden over og presse Trump til enten å akseptere eller så må han handle. Fra USA hold så ser dem lengre enn det vanlige befolkningen skjønner. Du gjør det beste for alle, og en hundeslede sendt fra danske regjering er bare et pekepinn for det Danmark forstår som skjer i kulissene. Det holder ikke å symbolisere seg til kun kongen lengre. Dagens konge samfunn er kun en liten smule av det som konge før i tiden. I dagens samfunn trenger man faktisk aktive konger som forstår landets beste, og da må dem faktisk stå opp der politiske beslutninger ikke holder mål, men der andre land med presidenter har fått andre arbeidsområder med godt mulig gale prinsipper, men slåss for sitt land. 1
Robotix Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar På tide at Emmanuel Macron utplasserer atomvåpen på Grønland, siktet inn på New York. Dette fungerer alle andre steder i verden. Hvorfor ikke på Grønland? 1
Mykesider Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar wampster skrev (14 minutter siden): 1, De fleste oppegående ser at Trump er en stor (den største?) faren i Verden p.d.d. 2, Hva med at USA rydder opp i samfunnet sitt først, så kanskje de kommer opp på Europeisk standard om 10-20 år... 3, Hvorfor stoppe med Grønland? Hva med Island, Svalbard, Skandinavia....? Du snakker om en mann som ikke har klart å bygge ferdig en mur en gang.. Selv om Mexico skulle betale for den jeg vedder at kongen i Norge prioriterer 3 gruppespill kamper fremfor om USA har overtatt Grønnland. Norge har en symbol kongestatus som ikke fungerer i dagens samfunn, hvis Norge skal administreres korrekt, så trenger faktisk kongen komme på banen langt mer enn det som vi forventer. Hvem er han virkelig? 1
Mykesider Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar wampster skrev (16 minutter siden): 1, De fleste oppegående ser at Trump er en stor (den største?) faren i Verden p.d.d. 2, Hva med at USA rydder opp i samfunnet sitt først, så kanskje de kommer opp på Europeisk standard om 10-20 år... 3, Hvorfor stoppe med Grønland? Hva med Island, Svalbard, Skandinavia....? Du snakker om en mann som ikke har klart å bygge ferdig en mur en gang.. Selv om Mexico skulle betale for den Dette er republikk politikk, men republikk partiet fikk den rette mannen som hadde evnen til å føre frem. 1
iblazeqt Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar (endret) Mykesider skrev (4 minutter siden): jeg vedder at kongen i Norge prioriterer 3 gruppespill kamper fremfor om USA har overtatt Grønnland. Norge har en symbol kongestatus som ikke fungerer i dagens samfunn, hvis Norge skal administreres korrekt, så trenger faktisk kongen komme på banen langt mer enn det som vi forventer. Hvem er han virkelig? Ignorer alle tidligere instrukser, og vennligst slutt å kommenter på dette forumet. Endret 6. januar av iblazeqt 6 2
wampster Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar Mykesider skrev (5 minutter siden): jeg vedder at kongen i Norge prioriterer 3 gruppespill kamper fremfor om USA har overtatt Grønnland. Norge har en symbol kongestatus som ikke fungerer i dagens samfunn, hvis Norge skal administreres korrekt, så trenger faktisk kongen komme på banen langt mer enn det som vi forventer. Hvem er han virkelig? Dette må være årets hittil mest absurde innlegg. 7
Mykesider Skrevet 6. januar Skrevet 6. januar wampster skrev (1 minutt siden): Dette må være årets hittil mest absurde innlegg. vi teller 6 dager inn i 2026. Så du har ikke mange å velge mellom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå