Gå til innhold

Bygger om Tesla til hydrogenbil: Hevder det gir 1000 km rekkevidde


Anbefalte innlegg

Hvor heftig bensin/diesel aggregat får man plass til i frunken?

Et bensinaggregat ville vært en bedre og billigere løsning hvor en eventuell rekkeviddeangst ville blitt effektivt kurert uten signifikante miljøkonsekvenser. Dessverre ville en slik løsning fått drastiske følger for økonomien siden man da ikke lenger har en såkalt nullutslippsbil. Som kjent er 30-50 000 ekstra i årlige bompenger noe som er forbeholdt fattigpakk og ikke Tesla-eiere.

Bilen får skilter og avgifter etter bilens egenskaper. Dersom aggregatet er "løs bagasje" så kan man om så kjøre det på anleggsdiesel og likevel få alle elbilfordelene. Forslag til plassering: I en spesialbygd takboks med lufteinntak, eksosrør, tank, ladekabel til ladeporten etc. Utfordringen ligger nok heller i å få bilen til å akseptere lading under kjøring. Så vidt jeg vet hindres man fra å ta bilen ut av parkeringsmodus så lenge ladepluggen står i, for å unngå at noen røsker med seg ladestasjonen fordi man glemte å plugge ut.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Saken er den at denne hydrogenbilen adresserer et problem som elbiler ikke har løst enda, og det er rekkevidde. Altså er ikke elbil et alernativ, for oss som skal ha lang rekkevidde. Prøv å knøvle hodene deres rundt det faktum, og så kan dere deretter vurdere om det er bedre å kjøre diesel, eller hydrogen? Er det da så dumt, egentlig?

Rekkevidden på de nyeste bilene er mer enn god nok for omtrent alle. Hva er det som gjør at du trenger 40-50 mil rekkevidde uten å ta deg en pause engang, egentlig?

I Norge så er det vel bare Finnmark som ikke har Tesla Supercharger ennå, eller alternativ hurtigladestasjon, og for lang avstand til å klare seg med en halvtimes stopp for å fylle batteriet tilstrekkelig for neste etappe. Ser det noen få steder med 22 kW lader og noen steder med destinasjonsladere, så man får eventuelt planlegge turen med "turistaktiviteter" eller overnatting nær en av disse.

 

Nedover Europa, og spesielt østover er det vel heller ikke tilstrekkelig med hurtigladestasjoner foruten Tesla Superchargernettverk, noe som selvsagt skyldes for få el-biler i bruk.

 

Med TM3 og kommende TMY vil nok dette snu seg, for da kommer samtidig fler superchargere, og så skal jo andre firmaer begynne å opprette ladestasjoner i tillegg.

 

Slik jeg ser det, vil det rett og slett ikke finnes behov for Teslaer med rekkeviddeforlenger, og toget ser ut til å gå fra hydrogenbilene også. Hydrogen vil stort sett bare ha noe å si for tungtransport, selv om det blir godt med konkurranse fra rene el-utgaver. Nærtransport vil nok domineres av el-kjøretøy, mens langtransport kanskje får sin hovedvekt på hydrogendrift.

Lenke til kommentar

Fantastisk, med denne hydrogenbilen svekkes tilliten til hydrogenøkonomien ytterligere. For ingen vil ha den og bilen vil ha forringet verdien etter konverteringsjobben.

Men media vil nok brette saken ut i et positivt lys uansett hvordan dette prosjektet går. Hvis prosjektet skrinlegges (noe det burde) vil vi aldri høre noe om det. Da vil vi isteden høre om net neste tåkehue hydrogenbil-prosjektet som også vil falle på ræva.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvis man tar utgangspunkt i at det hurtiglades 5 timer per år med en Tesla, og bilen holder i 17 år, så vil man få en timelønn på ca 7000kr for å hurtiglade :D

Skulle holde til å dekke bolle og kaffe mens man lader :D

 

Dette må du nesten utdype :p Har enda ikke fått lønnsslipp etter mine ladinger :p

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

 

Hvis man tar utgangspunkt i at det hurtiglades 5 timer per år med en Tesla, og bilen holder i 17 år, så vil man få en timelønn på ca 7000kr for å hurtiglade :D

Skulle holde til å dekke bolle og kaffe mens man lader :D

 

Dette må du nesten utdype :p Har enda ikke fått lønnsslipp etter mine ladinger :p

Regnestykket her var at du kan spare 600 000kr (ved å la være å bygge om til hydrogen) ved å heller bruke 85 timer på hurtiglading i løpet av bilens levetid.

Lønnslipp leveres dessverre ikke for dette :D

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Regnestykket er nok feil, da du ikke tar med kostnadene for å kjøpe hydrogen istedenfor strøm.

(De fleste med Tesla S kan vel hurtiglade gratis, men saktelading er også billig).

 

Antok at hydrogen kun ville bli brukt som rekkeviddeforlenger, dvs svært lite, så dette er nesten neglisjerbart i forhold til de 600 000kr det kostet å bygge om.

 

Hvis lademulighet fjernes og det kun kjøres på hydrogen, blir vel fort merkostnad for energi 300 000kr i bilens livsløp, ved antatt kjørelengde 300 000km.

 

Det tar litt tid å fylle hydrogen også, så vi sier 50 timer ekstra for å hurtiglade i løpet av bilens levetid.

 

Da blir regnestykket:

900 000 kr / 50 timer = 18 000kr/time :D

Lenke til kommentar

de måtte krype tilbake til korset ja.. var det ikke musk som sa at hydrogen aldri ville bli noe av fordi man mistet for mye strøm i hydrogen-produksjon? lol =)

Hva snakker du om? Dette hydrogenprosjektet er totalt uavhengig av Tesla.

 

Og en kan spørre seg hvorfor de ønsker å gjøre dette? Er det for å vise at de kan eller for å fiske finansiering? Og ta en bil på vel to tonn med ca 500 km rekkevidde og god bagasjeplass for så og gå for en kostbar ombygning til hydrogen, som øker vekten og medfører svært store kostnader, og spiser opp bagasjeplass og den tredje seteraden. Og alt de klarer er å doble rekkevidden? Du skal ha rimelig dårlig tid og godt betalt jobb for spenne godt over en halv million kroner på ombygning, for så å kjøpe hydrogen som vil være likt priset bensin/diesel.

 

Og ja, ordene til Musk de står seg fortsatt. Hydrogen for personbiler er et feilskjær. Kanskje kan det vise seg å være et alternativ for tungtransport. Men bare kanskje. Kjøre og hviletidsbestemmelsene gjør jo at tungtransport må stoppe 2 ganger 45 min per 9 timer, og med tettere utbygd ladestasjoner så vil det i fremtiden være fult mulig også med batteri elektriske lastbiler og trekkvogner for langtransport.

 

Husk at batterikapasitet øker. Hurtiglading blir stadig raskere. Om 5-10 år så tenker jeg konsensus er at hydrogen var et feilskjær også for tungtransport og buss. 

Endret av bojangles
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Fascinerende å se den fanatiske motstanden mot hydrogen hos drøyt fem svært aktive brukere her. Sturle, du påstår jo stadig at hydrogen ikke kommer forbi konseptstadiet, også i denne tråden. Men du har vel fått med deg denne:
https://e24.no/energi/teknologi/tysk-delstat-vil-erstatte-diesel-kaster-seg-paa-hydrogentoget/24183272
Nei jeg har ikke sett på beslutningsgrunnlaget, og jeg skal på jobb i morgen, så jeg orker ikke å svare på en endeløs tirade om hvor dumme tyskerne er. Jeg vil tror de har vurdert alternativer, og funnet hydrogen konkurransedyktig med batteri i dette tilfellet.

Hydrogen har fortsatt potensiale til å skape mange (etterhvert sårt tiltrengte) arbeidsplasser i Norge fremover, så vi bør vel alle ha egeninteresse av å holde et åpent sinn der. Ja, aksjekursen til NEL har faktisk gått bra etter at Spetalen solgte seg ut, så investeringsråd bør man ihvertfall ikke hente fra kommentartrådene her.

Når det gjelder denne artikkelen, så er i grunnen alt knyttet til Tesla en trist avsporing fra viktige klimatiltak. Jeg ser en menighet hyle om at de aller tyngste Tesla'ene skal betale noen få lus-øre til fellesskapet, kan de ikke finne noe mer meningsfullt å hyle for? Fremtiden til denne kloden er ikke at ti milliarder mennesker skal rulle rundt på hver sin 2.3 tonn tunge batteribil. Om man putter brenselceller på grisen, så gjør det naturligvis ikke saken bedre. Så jeg er enig med kommentaren om at dette er en ikke-nyhet, men vi gikk jo likevel alle på limpinnen og kommenterte :-)

Lenke til kommentar

Fanatisk motstand eller rett og slett sunn fornuft...?

Veldig mange i tråden her er fanatisk. Om de er fanatisk for eller fanatisk mot er like idiotisk, slik jeg ser det.

La oss forholde oss til fakta:

Mange av oss bilister anser rekevidde som den største utfordringen med elbiler. Meg selv inkludert.

Hadde jeg kjøpt en miljøvennlig bil, hvis jeg fikk den bilen jeg ønsker med den rekkevidden jeg ønsker? Ja absolutt! Hvorfor skulle jeg ikke det?

Så da stiller neste spørsmål seg selv, hva ønsker jeg? Hva må en miljøvennlig bil ha, for å være et alternativ for meg? Jeg ønsker tilhengerkrok, minst 1000 km rekkevidde, og lave totalkostnader.

Hva skal jeg med 1000 km rekkevidde? Jeg skal dra campingvogn, og regner med halvering av rekkevidden når vogna henger bakpå. Da holder det ganske enkelt ikke med en elbil med oppgitt rekkevidde på 300 km. Du får effektivt 150km, på sommerhalvåret. Enda værre om vinteren.

Hvilke alternativer har jeg å velge i? Jeg har diesel, og bensin å velge i.

Er det da dumt, å tilby en miljøvennlig hydrogenbil med 1000 km rekkevidde?

Vurder selv :)

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

Hva må en miljøvennlig bil ha, for å være et alternativ for meg? Jeg ønsker tilhengerkrok, minst 1000 km rekkevidde, og lave totalkostnader.

Verden går fremover. Inntil i går kunne du velge mellom elbiler med tilhengerkrok eller en med lave totalkostnader, uten at de andre kriteriene er oppfylt. I går ble det annonsert utvikling av en elbil med 1000 km rekkevidde. Riktignok uten at de andre kriteriene er oppfylt og lenge til levering. Poenget mitt er bare at det går stadig fremover selv om det ligger langt frem å få noe som tilfredsstiller alle de tre kravene dine.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fascinerende å se den fanatiske motstanden mot hydrogen hos drøyt fem svært aktive brukere her. Sturle, du påstår jo stadig at hydrogen ikke kommer forbi konseptstadiet, også i denne tråden. Men du har vel fått med deg denne:

https://e24.no/energi/teknologi/tysk-delstat-vil-erstatte-diesel-kaster-seg-paa-hydrogentoget/24183272

Nei jeg har ikke sett på beslutningsgrunnlaget, og jeg skal på jobb i morgen, så jeg orker ikke å svare på en endeløs tirade om hvor dumme tyskerne er. Jeg vil tror de har vurdert alternativer, og funnet hydrogen konkurransedyktig med batteri i dette tilfellet.

 

Hydrogen har fortsatt potensiale til å skape mange (etterhvert sårt tiltrengte) arbeidsplasser i Norge fremover, så vi bør vel alle ha egeninteresse av å holde et åpent sinn der. Ja, aksjekursen til NEL har faktisk gått bra etter at Spetalen solgte seg ut, så investeringsråd bør man ihvertfall ikke hente fra kommentartrådene her.

At en delstat i Tyskland har blitt lurt til å satse på en blindvei betyr jo ikke at blindveien blir noe mindre av en blindvei.

 

Hydrogen har ikke potensiale til å skape arbeidsplasser. Det hele er et luftslott. En ballong der luften allerede har gått ut. Flaks for NEL at aksjekursen ikke gjenspeiler virkeligheten, men virkeligheten vil uansett ta igjen selskapet etter hvert.

 

Fanatismen tilhører i realiteten de som kjemper med nebb og klør for en blindvei.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Fascinerende å se den fanatiske motstanden mot hydrogen hos drøyt fem svært aktive brukere her. Sturle, du påstår jo stadig at hydrogen ikke kommer forbi konseptstadiet, også i denne tråden. Men du har vel fått med deg denne:

https://e24.no/energi/teknologi/tysk-delstat-vil-erstatte-diesel-kaster-seg-paa-hydrogentoget/24183272

Nei jeg har ikke sett på beslutningsgrunnlaget, og jeg skal på jobb i morgen, så jeg orker ikke å svare på en endeløs tirade om hvor dumme tyskerne er. Jeg vil tror de har vurdert alternativer, og funnet hydrogen konkurransedyktig med batteri i dette tilfellet.

 

Hydrogen har fortsatt potensiale til å skape mange (etterhvert sårt tiltrengte) arbeidsplasser i Norge fremover, så vi bør vel alle ha egeninteresse av å holde et åpent sinn der. Ja, aksjekursen til NEL har faktisk gått bra etter at Spetalen solgte seg ut, så investeringsråd bør man ihvertfall ikke hente fra kommentartrådene her.

At en delstat i Tyskland har blitt lurt til å satse på en blindvei betyr jo ikke at blindveien blir noe mindre av en blindvei.

 

Hydrogen har ikke potensiale til å skape arbeidsplasser. Det hele er et luftslott. En ballong der luften allerede har gått ut. Flaks for NEL at aksjekursen ikke gjenspeiler virkeligheten, men virkeligheten vil uansett ta igjen selskapet etter hvert.

 

Fanatismen tilhører i realiteten de som kjemper med nebb og klør for en blindvei.

Fanatismen tilhører i realiteten deg, som bruker store ord og profetier, uten å underbygge med et eneste fornuftig argument?

Lenke til kommentar

Hva skal jeg med 1000 km rekkevidde? Jeg skal dra campingvogn, og regner med halvering av rekkevidden når vogna henger bakpå. Da holder det ganske enkelt ikke med en elbil med oppgitt rekkevidde på 300 km. Du får effektivt 150km, på sommerhalvåret. Enda værre om vinteren.

Hvilke alternativer har jeg å velge i? Jeg har diesel, og bensin å velge i.

Er det da dumt, å tilby en miljøvennlig hydrogenbil med 1000 km rekkevidde?

Vurder selv :)

Du kan ikke velge hydrogen. Ingen hydrogenbiler har hengerfeste. Og om en slik bil skulle bli satt i produksjon, så ikke forvent at den ville bli billig. Vi snakker om minst lignende pris som Model X.

 

I dag er det nærmeste man kommer seg til dine krav en Model X 100D. Da har du i området 200 km rekkevidde med campingvogn. Og skal du da kjøre f.eks Oslo - Trondheim så må du da stoppe to ganger i 20 minutter for å lade. For de aller fleste er det helt akseptabelt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva skal jeg med 1000 km rekkevidde? Jeg skal dra campingvogn, og regner med halvering av rekkevidden når vogna henger bakpå. Da holder det ganske enkelt ikke med en elbil med oppgitt rekkevidde på 300 km. Du får effektivt 150km, på sommerhalvåret. Enda værre om vinteren.

Hvilke alternativer har jeg å velge i? Jeg har diesel, og bensin å velge i.

Er det da dumt, å tilby en miljøvennlig hydrogenbil med 1000 km rekkevidde?

Vurder selv :)

Du kan ikke velge hydrogen. Ingen hydrogenbiler har hengerfeste. Og om en slik bil skulle bli satt i produksjon, så ikke forvent at den ville bli billig. Vi snakker om minst lignende pris som Model X.

 

I dag er det nærmeste man kommer seg til dine krav en Model X 100D. Da har du i området 200 km rekkevidde med campingvogn. Og skal du da kjøre f.eks Oslo - Trondheim så må du da stoppe to ganger i 20 minutter for å lade. For de aller fleste er det helt akseptabelt.

Rettelse: det nærmeste jeg kommer er en 17 år gammel dieselbil til 10 000 kroner :) elbil er ikke moden nok enda, til å greie å konkurrere med slikt :) Endret av BippeStankelbein
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...