Gå til innhold

Bygger om Tesla til hydrogenbil: Hevder det gir 1000 km rekkevidde


Anbefalte innlegg

Verden går fremover. Inntil i går kunne du velge mellom elbiler med tilhengerkrok eller en med lave totalkostnader, uten at de andre kriteriene er oppfylt. I går ble det annonsert utvikling av en elbil med 1000 km rekkevidde. Riktignok uten at de andre kriteriene er oppfylt og lenge til levering. Poenget mitt er bare at det går stadig fremover selv om det ligger langt frem å få noe som tilfredsstiller alle de tre kravene dine.

Tja, bilen du henviser til er en sportsbil som med europeisk moms vil havne på over tre millioner kroner fra fabrikk, og den er ikke på markedet før om et par år. Batterier er fortsatt ikke konkurransedyktige i dette segmentet, og der har Bippe rett. Det eneste som hjelper batteribiler på markedet i dag er incentiver. Forhåpentligvis vil batteriene bli bedre og billigere, men ingen av oss vet hvordan utviklingen går. I dag kan hydrogen hjelpe oss over på fornybar energi på en rekke områder hvor batterier ikke er tilstrekkelige. Hurtigruten er ett eksempel, selv om Sturle umiddelbart forsøker å argumentere med at de burde redusere mengden brenselceller til fordel for flere batterier.

 

Jeg skjønner den grunnleggende ideen, som er at energiforbruk skal minimeres. Dette gir mening hvis man kun tenker på klima. I et land som har et oljefond stort nok til å bruke hvor mye penger som helst på batterier er dette fristende. Dessverre er det ikke slik i resten av verden, og vi trenger resten av verden med på løftet. De fleste nasjoner har tøffe budsjett uten noen utømmelig pengebinge tilgjengelig. Da er økonomiske aspekter svært viktige, og der har batterier fortsatt en lang vei igjen. Selv om løsninger basert på brenselceller er mindre energieffektive, så kan de i en del tilfeller gjøre løsninger billigere, og dermed gjøre en overgang til fornybart mulig nå.

 

Hvorvidt hydrogen vil kunne konkurrere i personbiler vet ingen av oss, men på tog kan det tydeligvis det allerede nå. At da enkelte personer her hetser det tyske forsøket på å bytte ut dieseltog med hydrogentog kan neppe karakteriseres som annet enn fanatisme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...

Batterier er fortsatt ikke konkurransedyktige i dette segmentet,

Hvilket segment snakker du om igjen? Hyperbiler? Det er jo åpenbart at elbiler er konkurransedyktige der, de er også konkurransedyktige i segmentet for premiumbiler. Og ganske snart busser og lastebiler..

 

Det som skjer er at elbiler er i ferd med å breie seg utover. Hver gang prisen på batterier synker og produksjonvolumene øker så blir elektriske kjøretøy konkurransedyktige i en ny 'nisje'. Uten subsidier.

 

 

 

Hvorvidt hydrogen vil kunne konkurrere i personbiler vet ingen av oss, men på tog kan det tydeligvis det allerede nå. At da enkelte personer her hetser det tyske forsøket på å bytte ut dieseltog med hydrogentog kan neppe karakteriseres som annet enn fanatisme.

Vel, svaret på de spørsmålene har vi allerede. Nei og nei.

 

Problemet til hydrogen er at det ene mulighetsvinduet etter det andre lukker seg fordi batterier stadig blir billigere. At hydrogen også forbedres er ikke interessant fordi det ikke går fort nok.

 

 

Hvis jeg skal peke på et område hvor hydrogen fortsatt er en god ide, *uten* store teknologiske gjennombrudd, så sliter jeg. Kanskje storskala energilagring for reservekraft men problemet også der er at vi egentlig ikke trenger hydrogen da det antagelig vil være både billigere og mer klimavennlig og heller holde gass/kullkraft som kald reserve enn å bygge opp hydrogenkraft til å gjøre samme jobben.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilket segment snakker du om igjen?

Du fikk vel med deg studiet om hurtigruta? Jeg nevnte det i forrige post. Så har vi togene i tyskland som jeg lenket til her i denne tråden. Kjedelig å gjenta seg, skal jeg finne lenkene til deg?

 

Kanskje du kan nevne vesentlige segmenter innen transportsektoren hvor batterier er konkurransedyktige i dag uten incentiver? (vesentlig i den forstand at segmentet utgjør et vesentlig volum)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvilket segment snakker du om igjen?

Du fikk vel med deg studiet om hurtigruta? Jeg nevnte det i forrige post. Så har vi togene i tyskland som jeg lenket til her i denne tråden. Kjedelig å gjenta seg, skal jeg finne lenkene til deg?

 

Ah, så når du svarer på en kommentar om Tesla Roadster 2 så burde jeg skjønne at segmentet du *egentlig* snakker om er hurtigruter?

 

Kanskje du kan nevne vesentlige segmenter innen transportsektoren hvor batterier er konkurransedyktige i dag uten incentiver? (vesentlig i den forstand at segmentet utgjør et vesentlig volum)

I forhold til Hydrogen: Alle!
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Hvilket segment snakker du om igjen?

Du fikk vel med deg studiet om hurtigruta? Jeg nevnte det i forrige post. Så har vi togene i tyskland som jeg lenket til her i denne tråden. Kjedelig å gjenta seg, skal jeg finne lenkene til deg?

 

Kanskje du kan nevne vesentlige segmenter innen transportsektoren hvor batterier er konkurransedyktige i dag uten incentiver? (vesentlig i den forstand at segmentet utgjør et vesentlig volum)

Biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Biler.

Hvilke batteribiler selges uten incentiver?

 

 

Alle som selges hvor det ikke er incentiver? Disse er uansett på vei ut, her til lands og salget er økende både her og resten av verden. Kostnad på ev's vs fossilene jevner seg ut, ganske raskt. 

 

Forøvrig er det akkurat samme greia med hydrogen, full av incentiver og lite salg. Både for kjøretøy og stasjonene en skal fylle på. 

Endret av Salvesen.
Lenke til kommentar

Alle som selges hvor det ikke er incentiver?

Jeg kjenner ikke til at batteribiler selger uten incentiver noen steder på denne kloden, så jeg er genuint interessert hvis du sitter på noe informasjon der. Alltid åpen for å lære noe nytt :-)

Forøvrig er det akkurat samme greia med hydrogen, full av incentiver og lite salg. Både for kjøretøy og stasjonene en skal fylle på.

For all del, jeg mente ikke å si at hydrogen er konkurransedyktig med fossilt uten incentiver, kun som et alternativ til batteri i enkelte segment.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

.. og den regner du med får lave totalkostnader fordi du mekker daglig selv og deler er gratis?

Jeg mekker selv, omtrent 2 ganger i året. Bytte dekk etter sesong, samt litt forefallende pjask samtidig som bilen uansett står på bukker. Deler er ofte gratis, det har du helt rett i. Det er vel bare positivt det? Bra for alle parter, og miljøet, at jeg kan bruke opp gamle dekk og delelager, som ellers bare ville blitt til skrot?

 

Fikk skryt på forrige PKK (i oktober), verksted kommenterte at de piggfrie vinterdekkene mine var 11 år gamle, de burde skiftes, men de kunne ikke pålegge meg det =) Jeg unnlot å nevne at jeg brukte dem som sommerdekk.

Morsomt å se frustrasjonen på han bak skranken koke, når jeg svarte at det kom ikke på tale å bytte dem, dekkene har mye mønster igjen enda =) Med slik alder så har de blitt harde som bakelitt, de slites nesten ikke i det heletatt. Har sikkert dekk i 5 sommere til, på dem :) Så da er det bare å begynne på ett av de andre 3 settene som jeg også har fått gratis (med felg, selvfølgelig). De har jo også herdet etter alle årene på lager, så jeg regner med jeg har dekk ut bilens levetid. Det ER billigere å ha gammel dieselbil. Den har en merkbar utgift, og det er diesel. Thats is. Alt annet er lommerusk.

Endret av BippeStankelbein
Lenke til kommentar

 

 

Fascinerende å se den fanatiske motstanden mot hydrogen hos drøyt fem svært aktive brukere her. Sturle, du påstår jo stadig at hydrogen ikke kommer forbi konseptstadiet, også i denne tråden. Men du har vel fått med deg denne:

https://e24.no/energi/teknologi/tysk-delstat-vil-erstatte-diesel-kaster-seg-paa-hydrogentoget/24183272

Nei jeg har ikke sett på beslutningsgrunnlaget, og jeg skal på jobb i morgen, så jeg orker ikke å svare på en endeløs tirade om hvor dumme tyskerne er. Jeg vil tror de har vurdert alternativer, og funnet hydrogen konkurransedyktig med batteri i dette tilfellet.

 

Hydrogen har fortsatt potensiale til å skape mange (etterhvert sårt tiltrengte) arbeidsplasser i Norge fremover, så vi bør vel alle ha egeninteresse av å holde et åpent sinn der. Ja, aksjekursen til NEL har faktisk gått bra etter at Spetalen solgte seg ut, så investeringsråd bør man ihvertfall ikke hente fra kommentartrådene her.

At en delstat i Tyskland har blitt lurt til å satse på en blindvei betyr jo ikke at blindveien blir noe mindre av en blindvei.

 

Hydrogen har ikke potensiale til å skape arbeidsplasser. Det hele er et luftslott. En ballong der luften allerede har gått ut. Flaks for NEL at aksjekursen ikke gjenspeiler virkeligheten, men virkeligheten vil uansett ta igjen selskapet etter hvert.

 

Fanatismen tilhører i realiteten de som kjemper med nebb og klør for en blindvei.

 

Fanatismen tilhører i realiteten deg, som bruker store ord og profetier, uten å underbygge med et eneste fornuftig argument?

 

Argumentene mot hydrogen-blindveien er veldokumenterte. Hydrogen-fanatikerne bryr seg imidlertid ikke om fakta og argumenter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

Fascinerende å se den fanatiske motstanden mot hydrogen hos drøyt fem svært aktive brukere her. Sturle, du påstår jo stadig at hydrogen ikke kommer forbi konseptstadiet, også i denne tråden. Men du har vel fått med deg denne:

https://e24.no/energi/teknologi/tysk-delstat-vil-erstatte-diesel-kaster-seg-paa-hydrogentoget/24183272

Nei jeg har ikke sett på beslutningsgrunnlaget, og jeg skal på jobb i morgen, så jeg orker ikke å svare på en endeløs tirade om hvor dumme tyskerne er. Jeg vil tror de har vurdert alternativer, og funnet hydrogen konkurransedyktig med batteri i dette tilfellet.

 

Hydrogen har fortsatt potensiale til å skape mange (etterhvert sårt tiltrengte) arbeidsplasser i Norge fremover, så vi bør vel alle ha egeninteresse av å holde et åpent sinn der. Ja, aksjekursen til NEL har faktisk gått bra etter at Spetalen solgte seg ut, så investeringsråd bør man ihvertfall ikke hente fra kommentartrådene her.

At en delstat i Tyskland har blitt lurt til å satse på en blindvei betyr jo ikke at blindveien blir noe mindre av en blindvei.

 

Hydrogen har ikke potensiale til å skape arbeidsplasser. Det hele er et luftslott. En ballong der luften allerede har gått ut. Flaks for NEL at aksjekursen ikke gjenspeiler virkeligheten, men virkeligheten vil uansett ta igjen selskapet etter hvert.

 

Fanatismen tilhører i realiteten de som kjemper med nebb og klør for en blindvei.

 

Fanatismen tilhører i realiteten deg, som bruker store ord og profetier, uten å underbygge med et eneste fornuftig argument?

 

Argumentene mot hydrogen-blindveien er veldokumenterte. Hydrogen-fanatikerne bryr seg imidlertid ikke om fakta og argumenter.

 

Mulig det, men siden jeg ikke er religiøs, så trenger jeg litt mere enn din preken, før jeg tar til meg din tro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...