Gå til innhold

GUIDE: Slik velger du blant høstens toppmobiler


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Haha, dette er fantastisk. 

 

Men det er helt prima å se at journalister og redaksjoner som som for bare noen år siden ble anklaget for å være kjøpt og betalt av Apple i hver eneste artikkel nå sliter med at folk tror de har et fundamentalistisk hatforhold til samme produsent  :wee: Det er virkelig ikke mulig å gjøre alle fornøyde. 

 

Jeg skjønner at man kan ha et godt forhold til et produkt eller en produsent. Jeg kan også skjønne at man ønsker å formidle dette til andre. Men verden er ikke sort/hvitt, og hvis man forsøker å legge godviljen til, og kanskje slutter å tro at alle som ikke er 100% enige med en fører hellig krig mot deg og dine meninger så blir hverdagen så utrolig mye bedre :) Husk, det er absolutt ingen i verken redaksjonen eller ellers på forumet som kan bestemme hvilken telefon du skal kjøpe, så gjør akkurat det du vil og som gjør deg fornøyd! 

 

 

Jeg har aldri hatt noe mening om at journalister tidligere har vært kjøpt og betalt apple, hvor har du dette fra? 

Og dette har ikke med at alle må være 100% enige med en. Det jeg påpeker er at iPhone X får trekk for pris, mens Note 8 som er like dyr ikke får trekk for pris, til tross for at den har langt dårligere hardware. Dette har ikke noe med Apple eller Samsung eller hvem man foretrekker. Det har med at journalisten gir minus etter ønske, og utelukker samme minus på andre telefoner. At du ikke ser hvordan det blir feil, betyr det at du er Apple motstander, eller er det bare slik at du ikke ønsker å innse at det kun var iPhone X som fikk trekk for pris, mens Note 8 i verdi er like dyr. Hmmm...

 

Det fins virkelig noen fanboys enda altså? Fantastisk morro å lese :)

 

 

Hvem er fanboy? Jeg påpeker at iPhone X får trekk for pris, mens Note 8 som er likedyr ikke får trekk. Enhver upartisk person kan se at dette er en metode å fremstille Note 8 i et bedre lys enn hva realiteten tilsier. Vil heller si man er fanboy om man nekter å ta innover seg at Note 8 faktisk er omtrent like dyr :p

 

 

Du mener fungerende face scan som bare fungerer mot ekte personer og lures ikke av identiske tvillinger..? Slik som MS kom ut med for vel to år siden nå. :rofl:

 

Microsoft har bare iris-scan og face scan som skanner 2D-bilder på sine mobiler. Apple sin face-id er videreutviklet med Microsoft sin Kinect, men iPhone X er per dags dato eneste MOBILTELEFON med denne teknologien. Så hvorfor ønsker du å latterliggjøre meg? Jeg sa aldri at Apple var eneste på markedet med 3D-mapping av ansikt med IR, jeg sa at Apple er de eneste med mobil som har denne teknologien, som forsåvidt er korrekt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at tek fortsetter sitt subjektive oppgulp mot Apple.

Kjøp iPhone X om du liker Apple sin vri på kjente løsninger? Seriøst? Kan ikke tek synke dypere? Så vidt meg bekjent er iPhone X eneste mobil med en fungerende punktscan av ansiktet, kan ikke sammenliknes med Samsung sin halvhjertede og defekte face scan.

 

Og ikke kjøp iPhone X om du ikke ønsker å bli blakk? Samsung Note 8 hadde lik pris ved lansering, og koster fremdeles nesten like mye. iPhone X koster kanskje en 1000-lapp mer, men har både face-ID og er dobbelt så rask som Note 8, hvordan kan den da få kritikk for å være dyr, men ikke Note 8? Merkelig journalistikk.

 

Ikke mye subjektivt med sannheten.

 

1000kr dyrere for en Eple låst tlf med mindre skjerm og uten penn ja. Er ikke ett alternativ da for de som krever Android, større skjerm og penn.. Så ta det sytete "oppgulpet" ditt en annen plass

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis en fungerende mobil med super batteri er prio 1 så er det nok med 3000kr for en Lenovo p2. 5200mah å en sparsam cpu kan du i prinsipp bruke mobilen screen on hele dagen fra du våkner till du ska sove. Lyden er ikke konge, kamerat ikke veldig bra, men skjermen er flott. Desverre går skjermen lett i stykker hvis den detter i bakken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser at tek fortsetter sitt subjektive oppgulp mot Apple.

Kjøp iPhone X om du liker Apple sin vri på kjente løsninger? Seriøst? Kan ikke tek synke dypere? Så vidt meg bekjent er iPhone X eneste mobil med en fungerende punktscan av ansiktet, kan ikke sammenliknes med Samsung sin halvhjertede og defekte face scan.

 

Og ikke kjøp iPhone X om du ikke ønsker å bli blakk? Samsung Note 8 hadde lik pris ved lansering, og koster fremdeles nesten like mye. iPhone X koster kanskje en 1000-lapp mer, men har både face-ID og er dobbelt så rask som Note 8, hvordan kan den da få kritikk for å være dyr, men ikke Note 8? Merkelig journalistikk.

 

Note8 var en tusenlapp billigere ved lansering (ca. 9900), og er nesten 2000 billigere nå i billigste nettbutikk (9033). Er du så hårsår, bør du barbere deg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Haha, dette er fantastisk. 

 

Men det er helt prima å se at journalister og redaksjoner som som for bare noen år siden ble anklaget for å være kjøpt og betalt av Apple i hver eneste artikkel nå sliter med at folk tror de har et fundamentalistisk hatforhold til samme produsent  :wee: Det er virkelig ikke mulig å gjøre alle fornøyde. 

 

Jeg skjønner at man kan ha et godt forhold til et produkt eller en produsent. Jeg kan også skjønne at man ønsker å formidle dette til andre. Men verden er ikke sort/hvitt, og hvis man forsøker å legge godviljen til, og kanskje slutter å tro at alle som ikke er 100% enige med en fører hellig krig mot deg og dine meninger så blir hverdagen så utrolig mye bedre :) Husk, det er absolutt ingen i verken redaksjonen eller ellers på forumet som kan bestemme hvilken telefon du skal kjøpe, så gjør akkurat det du vil og som gjør deg fornøyd! 

 

 

Jeg har aldri hatt noe mening om at journalister tidligere har vært kjøpt og betalt apple, hvor har du dette fra? 

Og dette har ikke med at alle må være 100% enige med en. Det jeg påpeker er at iPhone X får trekk for pris, mens Note 8 som er like dyr ikke får trekk for pris, til tross for at den har langt dårligere hardware. Dette har ikke noe med Apple eller Samsung eller hvem man foretrekker. Det har med at journalisten gir minus etter ønske, og utelukker samme minus på andre telefoner. At du ikke ser hvordan det blir feil, betyr det at du er Apple motstander, eller er det bare slik at du ikke ønsker å innse at det kun var iPhone X som fikk trekk for pris, mens Note 8 i verdi er like dyr. Hmmm...

 

Har aldri sagt at du har påstått dette, men kommentarfeltene var fulle av de påstandene for bare noen år siden :) 

 

Hvis du har legitime kommentarer til artikkelen så kommer du nok mye lenger ved å presentere disse på en saklig måte, fremfor å rope om at forfatteren skriver "subjektivt oppgulp". 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det står et lite avsnitt om hver telefon. Tek har valgt ut noen punkter de tror er viktige for folk. Dette er ikke ment som en test derimot, så om en er interessert i telefonen og vil vite mer er det lagt ved link til test av telefonene! Kan være lurt å lese det.

 

Ellers er det rimelig meningsløst å si noe om et selskaps størrelse både basert på markedsføringsverdig og aksjeverdi. Eksempelvis er strukturen til Samsung slik at de vil aldri være høyt opp på en slik aksjeverdiliste, uansett om de reelt har høyest aksjeverdi i verden.

 

Måler du omsetning er Walmart nr 1 (også for ansatte tror jeg) og Kinas versjon av Statkraft er nr 2 med Apple nr. 9 og Samsung Electronics nr 15.

 

Forbes har liste som rangerer etter 4 målinger. Omsetning, profitt, markedsverdi, og assets:

https://www.forbes.com/global2000/list/#tab:overall

 

Der er Apple høyest av alle teknologi-selskaper. Men Samsung er så "merkelig" og definitivt alternativt lagt opp strukturelt at det er vanskelig å sammenligne dem skikkelig med andre. Men har rangeringen til selskaper i verden noe å si egentlig?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvis en fungerende mobil med super batteri er prio 1 så er det nok med 3000kr for en Lenovo p2. 5200mah å en sparsam cpu kan du i prinsipp bruke mobilen screen on hele dagen fra du våkner till du ska sove. Lyden er ikke konge, kamerat ikke veldig bra, men skjermen er flott. Desverre går skjermen lett i stykker hvis den detter i bakken.

 

 

"Sparsom" CPU er på ingen måte synmonymt med bedre batteri / lavere strømforbruk.

Lenke til kommentar

"Sparsom" CPU er på ingen måte synmonymt med bedre batteri / lavere strømforbruk.

 

Ikke alltid, men stort sett er det sant. Du har jo argumentet med at om CPUen bruker lengre tid om den er svakere, så du bruker like mye strøm. Men med kraftigere CPUer har de de høyere frekvensene. Og da øker jo strømtrekket mye mer enn du får ytelse ut av det. 

 

Så i praksis ender du nesten alltid opp med lavere strømtrekk for å utføre samme oppgaver med en mer sparsom CPU. I tillegg for ARM har du jo big.LITTLE, de sparsomme CPUene har jo bare de mer strømvennlige kjernene.

Lenke til kommentar

Du glemte benchmarks

 

Det koster å ha det beste, sånn har det alltid vært

 

«In the 3DMark graphics benchmark, Apple’s phone hit an off-the-charts score of 62,212 (iPhone 8 Plus: 64,412) versus Note 8’s 39,834 and OnePlus 5’s 39,576. iPhone 8 even beats the 13-inch MacBook Pro with a seventh-generation Intel Core i5 inside.»

 

 

Pris*:

4400 Kr - LG G6

5900 Kr - Samsung S8

6700 Kr - Samsung S8+

7900 Kr - Huawei Mate 10 Pro

8000 Kr - Xiaomi Mi Mix 2

9000 Kr - LG V30

9300 Kr - Samsung Note 8

11000 Kr - Apple Iphone X

 

Batteri:

4000 mAh - Huawei Mate 10 Pro

3500 mAh - Samsung S8+

3400 mAh - Xiaomi Mi Mix 2

3300 mAh - LG G6

3300 mAh - LG V30

3300 mAh - Samsung Note 8

3000 mAh - Samsung S8

2700 mAh - Apple Iphone X

 

Skjerm:

6,3" - OLED - Samsung Note 8

6,2" - OLED - Samsung S8+

6,0" - OLED - Huawei Mate 10 Pro

6,0" - OLED - LG V30

5,8" - OLED - Samsung S8

5,8" - OLED - Apple Iphone X

6,0" - LCD - Xiaomi Mi Mix 2

5,7" - LCD - LG G6

 

Pikseltetthet:

570 ppi - Samsung S8

 

564 ppi - LG G6

537 ppi - LG V30

529 ppi - Samsung S8+

521 ppi - Samsung Note 8

458 ppi - Apple Iphone X

403 ppi - Xiaomi Mi Mix 2

402 ppi - Huawei Mate 10 Pro

 

Fysisk Størrelse:

101cm2 - Samsung S8

104cm2 - Apple Iphone X

107cm2 - LG G6

114cm2 - LG V30

115cm2 - Huawei Mate 10 Pro

115cm2 - Xiaomi Mi Mix 2

117cm2 - Samsung S8+

122cm2 - Samsung Note 8

 

Vanntett:

Ja - LG G6

Ja - Samsung S8

Ja - Samsung S8+

Ja - Huawei Mate 10 Pro

Ja - LG V30

Ja - Samsung Note 8

Ja - Apple Iphone X

Nei - Xiaomi Mi Mix 2

 

Penn:

Ja - Samsung Note 8

Nei - LG G6

Nei - Samsung S8

Nei - Samsung S8+

Nei - Huawei Mate 10 Pro

Nei - Xiaomi Mi Mix 2

Nei - LG V30

Nei - Apple Iphone X

 

3,5mm:

Ja - LG G6

Ja - Samsung S8

Ja - Samsung S8+

Ja - LG V30

Ja - Samsung Note 8

Nei - Huawei Mate 10 Pro

Nei - Xiaomi Mi Mix 2

Nei - Apple Iphone X

 

Trådløs lading:

Ja - LG G6

Ja - Samsung S8

Ja - Samsung S8+

Ja- LG V30

Ja - Samsung Note 8

Ja - Apple Iphone X

Nei - Huawei Mate 10 Pro

Nei - Xiaomi Mi Mix 2

 

Minnekort:

Ja - LG G6

Ja - Samsung S8

Ja - Samsung S8+

Ja - LG V30

Ja - Samsung Note 8

Nei- Huawei Mate 10 Pro

Nei - Xiaomi Mi Mix 2

Nei - Apple Iphone X

 

 

*Pris lagt som base for sortering

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

Du glemte benchmarks

 

Det koster å ha det beste, sånn har det alltid vært

 

«In the 3DMark graphics benchmark, Apple’s phone hit an off-the-charts score of 62,212 (iPhone 8 Plus: 64,412) versus Note 8’s 39,834 and OnePlus 5’s 39,576. iPhone 8 even beats the 13-inch MacBook Pro with a seventh-generation Intel Core i5 inside

Det i seg selv burde fortelle deg at den ytelsestesten er ubrukelig, Intel har laget prosessorer i over 40 år. En laptop-prosessor med en polert arkitektur, vesentlig mer effekt tilgjengelig for å forbedre ytelsen per sekund, og høyere klokkefrekvens, vil være raskere enn en mobilprosessor. Hvis Apple faktisk er i stand til å lage en prosessorarkitektur som er raskere og mer effektiv enn det Intel kan levere hadde vi ikke sett Macbooks med Intel-prosessorer.

 

Et mer realistisk svar er at koden for iOS er bedre optimalisert enn koden for OS X og Windows.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Så du mener at når iPhone er dobbelt så rask som andre maskiner på samme oppgave så teller det ikke fordi det er en kombinasjon av SW og HW som gjør den rask!?

 

Som sagt det koster å kjøpe det beste.

 

Under er sakset fra denne artikkelen

http://www.idownloadblog.com/2017/09/22/iphone-8-toms-guide-benhcmarks/

 

«However, synthetic benchmarks don’t really paint a fully realistic picture so Tom’s Guide put the same two-minute 4K drone on Apple’s device, Galaxy Note 8 and Galaxy S8 Plus and added the same transitions and effects before exporting and saving the video.

 

That’s some strenuous task and iPhone 8 finished it in 42 seconds. By comparison, Note 8 took more than three minutes and Galaxy S8 Plus took more than four minutes. In other words, iPhone 8 was more than four times as fast in this particular CPU-intensive task than Samsung’s phones and this tells you how fast the A11 Bionic is in real-life use.»

  • Liker 1
Lenke til kommentar

iPhone er ikke dobbelt så rask som "andre maskiner" og en iPhone er ikke raskere enn en Intel CPU. 

 

Geekbench fungerer sånn sett på kryss av plattformer fordi den bare gir ut noen kommandoer til operasjoner den ønsker CPUen skal gjøre, og sånn sett kan alle CPUer gjøre alle de grunnleggende oppgavene. Men om du faktisk putter en A11 inn i en MacBook og skal kjøre de samme programmene derimot? Det er store arkitektoniske forskjeller på ARM og X86-64. Så nei, Geekbench måler ikke reelt hvor kraftig de er i forhold til hverandre. 

 

Og du kan lett se at de som skrev det greiene ikke har peiling på hva de skriver. De skriver at "Bionic" delen ikke er bare en gimmick, fordi den er rask. De har ikke forstått i det hele tatt hva Bionic delen står for................... Og de har ikke testet den engang...........

 

Men ellers

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1791719&p=24141530

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så du mener at når iPhone er dobbelt så rask som andre maskiner på samme oppgave så teller det ikke fordi det er en kombinasjon av SW og HW som gjør den rask!?

Hadde det vært samme oppgave hadde ikke iPhone 8 fått bedre resultat enn en Intel i5, enkelt og greit.

Jeg kan garantere deg at en i5 i en laptop vil være raskere enn en iPhone 8 under like forhold.

 

Hvis du lurer på hvor mye optimalisering kan ha å si på ytelse, så er denne tråden om utregning av primtall et greit utgangspunkt: fra 416.0 ms til 15.9 ms på samme oppgave ved å optimalisere koden. Kompilert C-kode vil igjen være vesentlig raskere enn selv den mest optimaliserte koden i Python.

 

Siden Geekbench ikke er åpen kildekode er det umulig å si hva som er forskjellene på iOS, Android, og x86-64 utgavene. For alt vi vet er x86-utgaven av Geekbench skrevet og tolket i Python, mens Android- og iOS-utgavene er kompilert fra C

 

Sammenlign resultatene fra Futuremark sine tester av Xperia XZ Premium og iPhone 8 Plus et øyeblikk og legg merke til hvor liten forskjellen er i physics-testene sammenlignet med hva geekbench skal ha oss til å tro. Jeg skal ikke nekte for at Apple lager noen fenomenalt gode SoC-er, men A11 Bionic er ikke i nærheten av ytelsen til en Kaby Lake eller Coffee Lake

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Denne testen virker og være svært subjektiv? Jeg Jar hatt Samsung galacy 7 Edge. Men det var ingenhyggelig opplevelse,tastene på siden var håpløse og trykke ned. Dette ser jeg er utelatt i de nye fra Samsung. Er det bevist av tek.no PG unnlate PG skrive på mobiler med bøyd skjerm fra Samsung fungerer svært dårlig for skriving! I fkor ble jeg så irritert at jeg ga bort mine to Samsung 7 Edge,en til fruen og den andre til min svigerdatter. Så investerte keg i en I phone 7 pluss. Det anger jeg ikke på,bytta like godt ut pcen med i i PAD. Disse tre snakker med hverandre på en suveren måte! Den er lett på tastene den gir forsyne meg bedre bilder en Samsung. Så og si at Samsung er best er bare tull. Den er dyrere en Samsung ,men jeg gb. Super datamengde supert kamera og dn gjør alt det som Samsung gjør på akkurat samme tid!

Lenke til kommentar

Denne testen virker og være svært subjektiv? Jeg Jar hatt Samsung galacy 7 Edge. Men det var ingenhyggelig opplevelse,tastene på siden var håpløse og trykke ned. Dette ser jeg er utelatt i de nye fra Samsung. Er det bevist av tek.no PG unnlate PG skrive på mobiler med bøyd skjerm fra Samsung fungerer svært dårlig for skriving! I fkor ble jeg så irritert at jeg ga bort mine to Samsung 7 Edge,en til fruen og den andre til min svigerdatter. Så investerte keg i en I phone 7 pluss. Det anger jeg ikke på,bytta like godt ut pcen med i i PAD. Disse tre snakker med hverandre på en suveren måte! Den er lett på tastene den gir forsyne meg bedre bilder en Samsung. Så og si at Samsung er best er bare tull. Den er dyrere en Samsung ,men jeg gb. Super datamengde supert kamera og dn gjør alt det som Samsung gjør på akkurat samme tid!

Dayum son! Blir nok ikke solgt mange Samsung telefoner i Norge etter dette velformulert innlegget.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hadde det vært samme oppgave hadde ikke iPhone 8 fått bedre resultat enn en Intel i5, enkelt og greit.

Jeg kan garantere deg at en i5 i en laptop vil være raskere enn en iPhone 8 under like forhold.

 

Poenget er jo at de ikke tester prosessorene isolert sett opp mot hverandre. Det står "iPhone 8 slår…" ikke "prosessoren i iPhone 8 slår prosessoren i…"

 

Det som er relevant er hvor rask enheten er til å gjøre det du vil den skal gjøre. Ingen andre enn prosessorarkitekter bryr seg om klokkefrekvenser og prosessorchip-benchmarks.

 

og for oss som bryr oss mest om kamera??? vel jeg vet jo egentlig svaret - pixel 2 <3

 

Er det ikke LG V30 som er kamerakongen da?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...