Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Mann som ikke kan å spise


Anbefalte innlegg

Okei, så nå sitter jeg her og stiller et spørsmål jeg aldri trodde skulle være et tema; Hvordan lærer man en voksen mann å spise uten å grise?

 

Fikk meg samboer i sommer, og han griser altså voldsomt når han spiser mat. Samme hvilken mat det er. En brødskive med nugatti og han må vaske fingre etterpå. Nachos og han må vaske både fingre, munn og gjerne kinn etterpå. Jeg mister matlysten, og jeg skal være ærlig og si at jeg skjemmes om vi spiser med andre. 

 

Jeg har prøvd å tatt det opp, men han reagerer bare med å bli sur.... "Har det virkelig noe å si?" er svaret jeg får. Er det rart av meg å reagere på dette...? 



Anonymous poster hash: 0ee99...e2d
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er faktisk et interessant tema ^^ Nå er ikke problemene mine helt like dine, men likevel. Jeg synes det er et høyst relevant tema, fordi det har med respekt for menneskene rundt seg å gjøre. Og hvis man ikke kan vise respekt (ta hensyn), så må andre få lov til å ta avstand uten å bli dømt for det.

 

Jeg har alltid hatt komplekser rundt det der. Der jeg vokste opp, så skulle det absolutt vært slik at alle måtte spise rundt samme bord.. men ingen skulle prate eller si noe. Alle leste i sitt eget blad eller avis. Og alle spiste som noen griser uten like! Skjønte aldri poenget med dette. Derfor har jeg i mitt voksne liv lagd min egen regel om at alle kan få spise akkurat hvor de vil. Det er ingen regel om at man MÅ spise sammen. De som vil, kan gjøre det. De som vil spise og søle halve matretten ned i fanget, kan få lov til det, hvis de vasker og rydder etter seg. Bryr meg ikke om det, så lenge -jeg- ikke må lastes for det. Kanskje noe å tenke på for deg? Spise hver for seg? Man har jo ubegrenset med tid og mulighet til å prate før og etter måltidet?

 

For noen er også måltidet ganske hellig. Det er en måte å tilfredsstille emosjonelle behov, man stenger ute andre impulser og forventer å få spise på sin egen måte, det blir en ganske personlig greie. For andre er måltidet en sosial greie. Å få disse personlige grensene og verdiene til å veves sammen, kan være en vanskelig affære. Det må snakkes om og løses opp i. Enten må man inngå kompromisser (én må roe seg ned litt, den andre må slippe opp litt, og kanskje litt lyd på i bakgrunnen?) ellers må man finne andre løsninger (sitte vekk fra hverandre).

 

Hvis det er sånn at han engang ikke bryr seg i selskap med andre, så blir det jo litt vanskelig. Men i selskaper er det jo gjerne litt prat, litt lyd, som hjelper til med å overdøve støyen.

 

Jeg har lest artikler om at noen mennesker har visse "filtre" som gjør at slike lyder oppfattes annerledes. Jeg fikk mér enn ett raseriutbrudd pga det her ^^ Særlig når noen gjorde gjørs med det. Det gjør jeg fremdeles. Derfor liker jeg alltid å ha på lyd når jeg spiser.

 

https://www.nrk.no/livsstil/xl/nar-lyd-gjor-deg-forbanna-1.13439357

 

http://www.side2.no/helse/blir-du-rasende-av-andres-smattelyder/3423135947.html

 

https://forskning.no/hjernen-misofoni/2017/02/blir-du-sint-av-smatting-kremting-og-tunge-pust

 

http://www.tv2.no/a/6692788/

Lenke til kommentar

Kanskje du kan observere/spesifisere hva er det som gjør at han griser slik? Er det fordi han spiser for raskt, lager for mange lyder, ikke følger med om at han søler? For så å forklare ham hvordan spise bedre.. Jeg synes det høres helt naturlig, hvis det faktisk stemmer, at man kan snakke med sin partner om dette. Forklar ham spesifikt hva du skulle ønske endret, og her får du begrunne med sannhet (eks at du skjemmes eller at andre reagerer) eller finn annen forklaring (feks noe praktisk for å unngå at han blir såret hvis han er typen).

 

Du kan sammenligne det med "Leif" fra kjetil og kjartan show som tidvis skriker ut et ord i en ellers rolig tone i samtale, noe som for den/de andre til å reagere og bli ubekvemme, det blir sjenerende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje du kan observere/spesifisere hva er det som gjør at han griser slik? Er det fordi han spiser for raskt, lager for mange lyder, ikke følger med om at han søler? For så å forklare ham hvordan spise bedre.. Jeg synes det høres helt naturlig, hvis det faktisk stemmer, at man kan snakke med sin partner om dette. Forklar ham spesifikt hva du skulle ønske endret, og her får du begrunne med sannhet (eks at du skjemmes eller at andre reagerer) eller finn annen forklaring (feks noe praktisk for å unngå at han blir såret hvis han er typen).

 

Du kan sammenligne det med "Leif" fra kjetil og kjartan show som tidvis skriker ut et ord i en ellers rolig tone i samtale, noe som for den/de andre til å reagere og bli ubekvemme, det blir sjenerende.

Du tror det vil hjelpe på mottakelsen hans hvis hun skal prøve å lære han hvordan han skal spise..?

Lenke til kommentar

 

Kanskje du kan observere/spesifisere hva er det som gjør at han griser slik? Er det fordi han spiser for raskt, lager for mange lyder, ikke følger med om at han søler? For så å forklare ham hvordan spise bedre.. Jeg synes det høres helt naturlig, hvis det faktisk stemmer, at man kan snakke med sin partner om dette. Forklar ham spesifikt hva du skulle ønske endret, og her får du begrunne med sannhet (eks at du skjemmes eller at andre reagerer) eller finn annen forklaring (feks noe praktisk for å unngå at han blir såret hvis han er typen).

 

Du kan sammenligne det med "Leif" fra kjetil og kjartan show som tidvis skriker ut et ord i en ellers rolig tone i samtale, noe som for den/de andre til å reagere og bli ubekvemme, det blir sjenerende.

Du tror det vil hjelpe på mottakelsen hans hvis hun skal prøve å lære han hvordan han skal spise..?

 

Alle reagerer forskjellig på tilbakemelding, og noen tolker det mer negativt eller positivt selv om hensikten er god, vi kjenner ikke karen. og derfor er det greit at hun har dette i mente hvis hun skal nå frem og evt unngå konflikt. Hvis det faktisk er han som er "problemet" og skaper sjenanse så er det naturligvis i begges interesse at han lærer seg bedre manerer aka "å spise" adekvat.

Lenke til kommentar

Skjønner TS godt, har voksne folk på jobben som slafser i seg kyllingvinger og som aldri har hørt om å bruke servietter eller spise med munnen igjen. Hadde gått på veggen om det var sånn hjemme.

 

Du må ta litt voksen opplæring, kan han ikke oppføre seg får han gå på rommet sitt og komme tilbake når han kan oppføre seg. En viss selvinnsikt regner jeg med han har.

Lenke til kommentar

 

Kanskje du kan observere/spesifisere hva er det som gjør at han griser slik? Er det fordi han spiser for raskt, lager for mange lyder, ikke følger med om at han søler? For så å forklare ham hvordan spise bedre.. Jeg synes det høres helt naturlig, hvis det faktisk stemmer, at man kan snakke med sin partner om dette. Forklar ham spesifikt hva du skulle ønske endret, og her får du begrunne med sannhet (eks at du skjemmes eller at andre reagerer) eller finn annen forklaring (feks noe praktisk for å unngå at han blir såret hvis han er typen).

 

Du kan sammenligne det med "Leif" fra kjetil og kjartan show som tidvis skriker ut et ord i en ellers rolig tone i samtale, noe som for den/de andre til å reagere og bli ubekvemme, det blir sjenerende.

Du tror det vil hjelpe på mottakelsen hans hvis hun skal prøve å lære han hvordan han skal spise..?

Nå er det kanskje ikke så relevant i en case der han klarer å grise med en nugattiskive, men jeg setter i alle fall pris på konkret kritikk i stedet for generell klaging.

 

Anonymous poster hash: 3b060...2e4

Lenke til kommentar

Kanskje du kan observere/spesifisere hva er det som gjør at han griser slik?

 

Hun spesifiserte veldig godt etter min mening. Synes du å grise til fingre, munn, kinn var for lite?

 

Å få maten inn i munnen uten å grise til fingre og ansikt, og så tygge med lukket munn, lærte min mor meg når jeg var 2-3 år, og siden har det gått helt greit.

 

Sjokkerende at en voksen mann holder på sånn, men verre at han reagerer på tiltale. Hans mor burde skjemmes.

Endret av ozone
Lenke til kommentar

 

Du burde valgt en mann med høyere IQ. En mann som klarer å plassere maten i gapet uten å søle til alt mulig i prosessen. En som spiser sunnere mat enn Nugatti, og en som kan håndtere denne typen kritikk uten å bli fornærmet.

Det er ingen relasjon mellom høy IQ og bordskikk.

Det er nok ikkje utført studiar på emnet, men eg ville ikkje blitt overraska om det fantes ein korrelasjon der. Kanskje ikkje så graverande innanfor normalt IQ-spekter, men totalt sett kanskje.

 

Bordmanerer går meir på folkeskikk etter mi meining, og dei fleste vaksne er i stand til å få i seg maten utan å lage for mykje gris. No kjenner me ikkje vedkomande det er snakk om, så det er vanskeleg å seie noko om korleis du skal gå fram.

Lenke til kommentar

Film ham når han spiser og vis det til ham.

 

Seriøst, voksne folk uansett kjønn bør kunne spise uten å måtte vaske ansiktet etterpå. Klart man kan være uheldig en gang i blant, men man bør kunne forvente såpass. 

 

Etter et måltid, vask leppene med et hvitt tøystykke fuktet i middels varmt vann og se hvor mye som smitter over.

 

Både hender og munn bør vaskes, etter et måltid, i det minste tørkes av med en fuktig klut. Noe av det verste er hvis man ikke tørker av hendene og få lukt eller farge fra maten over på utstyr eller papirer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...