Gå til innhold

FEATURE: Er spill en dyr hobby, eller setter vi for liten pris på spillopplevelser nå til dags?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

-Spillprisen har økt til reelt ca 1000 kroner når man tar med DLC som før var med.

- Andre typer kultur artikkelen sammenlikner seg med, og det er naturlig å sammenlikne seg med har gått ned masse i pris.

- Spillbransjen tjener mer enn noensinne.

 

Konklusjon: Det er billig og vi er heldig at det ikke er dyrere?

 

Vet ikke helt om jeg kjøper den.

 

AtW

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Merkelig vinkling - dere er altså for dyre spill? Kommer det en motkommentar her, slik dere gjerne brukte før? Lage en sak med to vinklinger? Hvorfor spillprisene faktisk bør ned?

 

Også veldig unyansert, her er det mange "en side av saken"-argumenter.

En god del av prisstigningen som kanskje burde ha vært der, har blitt kamuflert grunnet billigere og enklere distribusjon, i hovedsak overgang til digital distribusjon. Men tidligere var det også ofte lagt mye mer flid i det man fikk med i boksene - nå er det stort sett kun et kjipt platecover, med mindre man betaler hundrevis av kroner ekstra da.

Og fortsatt, når disse spillene koster like mye som når de selges over disk i form av fysisk kopi, med fysisk butikk, fysisk personell etc - så er det noen som skummer fløten et sted. Faktisk er Steam ofte dyrere enn hva eksempelvis Gamezone er. Nå er/blir vel den fysiske butikken her nedlagt, men dog. Den "fysiske" nettbutikken består.

Et spill som Divinity: Original Sin 2 koster dog 340 kroner. Det ligger av mange an til å bli årets rollespill, om ikke årets spill. Det er massivt. De kjører heller ikke noe "Paradox"-modell. Da snakker vi om god valuta for pengene. De kunne nok gjerne solgt det for litt mer. Men det gjør de ikke.

Å kreve 599,- for et digitalt spill (Take2 / EA / WB og andre "store" har begynt med dette på Steam, noe som tidligere har vært "konsollpris") er ikke bare i overkant, det er svindyrt, og da ender jeg opp med å bruke eksempelvis GMG eller andre tjenester for å kjøpe spillene billigere. Elex kjøpte jeg for 270kr via GMG, mens Steam skulle ha 450.

Spekuleres det i at en høy pris, med en høy rabatt selger mer? Godt mulig. Men det er mange som (hevder at de) venter til spillene kommer på julesalg eller lignende før de kjøper. Nettopp fordi det er fort dyrt.

Det produseres mange flere spill i dag enn for 20 år siden. En gjennomsnittlig person har bare X antall kroner å kjøpe spill for. Normal konkurranse sier da at prisene bør ned. Men det er sjeldent noe priskrig mellom spill. Hvorfor ikke? 

Du hevder Steam har vært forkjemper for lave priser (som jeg oppfatter som tull - Steam har alltid vært blant de dyreste - og alle nettbutikker, både for digitalt salg og fysisk salg, kjører kampanjer, så det er ikke akkurat noe å rope hurra for).

Endret av avtrekkeren
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Noen ganger synes jeg spill kan være litt dyre. En del av det er mer at noen butikker (skal ikke si navn) selger dem med litt høyere pris enn andre. Men når man ser på hvor mange timer man bruker på dem, og f.eks det som er gjennomsnittlig timelønn her til lands, kan jeg ikke klage på prisene. Hvis du liker et spill, er prisen du betalte det siste du tenker på når du spiller igjennom det; du får såpass mye for pengene du bruker. Det kan virke som en del penger når man drar kortet for å betale, men det er jo ikke akkurat noe man tenker så mye på i etterkant.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Er et tveegget sverd det der.. Jeg synes jeg det er helt forkastelig slik spill industrien holder på med å designe spill slik at folk skal bruke mer penger. Men samtidig så synes jeg mange spill er uten problem verdt 1000kr. Noe et spill fort koster idag om du vil ha den totale opplevelsen og ikke kun basis utgaven. 

 

Jeg synes prisene kunne økt over hele linja slik at alle får hele spillet. Og at spill utviklere ikke designer store deler av spillet sitt til å tjene inn mere. Problemet er vel at om prisen hadde økt. Så hadde dem allikevel lagt ved en måte å tjene enda litt mer på dem mest ivrige...

 

Men uansett hvordan en vrir å vender på det så synes jeg spill er billig. Spesielt på PC. Der burde jo utgivere ta dramatiske tiltak da inntjening mulighetene er gigantiske. Mange hadde nok skriket som på fødestua. Men til syvende å sist så hadde dem betalt som alle andre... 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Er et tveegget sverd det der.. Jeg synes jeg det er helt forkastelig slik spill industrien holder på med å designe spill slik at folk skal bruke mer penger. Men samtidig så synes jeg mange spill er uten problem verdt 1000kr. Noe et spill fort koster idag om du vil ha den totale opplevelsen og ikke kun basis utgaven. 

 

Jeg synes prisene kunne økt over hele linja slik at alle får hele spillet. Og at spill utviklere ikke designer store deler av spillet sitt til å tjene inn mere. Problemet er vel at om prisen hadde økt. Så hadde dem allikevel lagt ved en måte å tjene enda litt mer på dem mest ivrige...

 

Men uansett hvordan en vrir å vender på det så synes jeg spill er billig. Spesielt på PC. Der burde jo utgivere ta dramatiske tiltak da inntjening mulighetene er gigantiske. Mange hadde nok skriket som på fødestua. Men til syvende å sist så hadde dem betalt som alle andre... 

 

Tja, konkurransen er stor på PC, det er tusenvis av spill å velge imellom. Synes endel argumenterer litt som samme drøyt prisede SNES-spill som på den tiden er konkurransen i dag, det er det ikke.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har alltid ligget litt bakpå med spillingen så jeg får sjeldent kasta meg rundt og kjøpt det jeg vil ha før det har gått ett år etter lansering. Det positive er jo at de fleste bugs er fiksa og at jeg da som oftest klarer å snappe det opp til knappe hundrelappen via Steam sale, HumbleBundle e.l.

Vil ikke si det er dyrt med spill – men det er dyrt å spille de nyeste spilla først  :wee:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Tja, konkurransen er stor på PC, det er tusenvis av spill å velge imellom. Synes endel argumenterer litt som samme drøyt prisede SNES-spill som på den tiden er konkurransen i dag, det er det ikke.

 

AtW

 

 

Ja og idag så er jo inntjenings potensialet vesentlig større også. Men det er samtidig utviklings kostnadene.. Ser jo hvor mange utviklere og utgivere som har lagt ned bare dem siste 10-15 årene liksom. Det er ikke få. Så om utgivere/utviklere i det store bildet trenger å justere opp prisen da dem tjener for lite vet jeg ikke. Men for meg personlig så er et spill fort verdt en tusenlapp. Jeg sitter igjen med såpass mange timer morro at det er det verdt.

 

Men mange spill er overhode ikke det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Tja, konkurransen er stor på PC, det er tusenvis av spill å velge imellom. Synes endel argumenterer litt som samme drøyt prisede SNES-spill som på den tiden er konkurransen i dag, det er det ikke.

 

AtW

 

 

Ja og idag så er jo inntjenings potensialet vesentlig større også. Men det er samtidig utviklings kostnadene.. Ser jo hvor mange utviklere og utgivere som har lagt ned bare dem siste 10-15 årene liksom. Det er ikke få. Så om utgivere/utviklere i det store bildet trenger å justere opp prisen da dem tjener for lite vet jeg ikke. Men for meg personlig så er et spill fort verdt en tusenlapp. Jeg sitter igjen med såpass mange timer morro at det er det verdt.

 

Men mange spill er overhode ikke det...

 

 

Bransjen tjener penger som gress (og de dyreste spillene bruker mye ressurser på mer diskutable ting i mine øyne, og ofte er det ikke så mange timer underholdning i de heller). At det er en kynisk bransje med mye oppkjøp og nedleggelser er sant, men tviler på at dyrere spill hjelper.

 

AtW

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spill er ikke dyrere nå, tvert i mot, så lenge man ikke må ha alt med en gang.

 

Brukte lang tid på å spare til spill på SNES i gamle dager, da kostet et spill minst kr 799,- på butikken her jeg bor.

 

Nå er derimot ikke et spill bare et fullverdig spill lenge, men ofte bare en del av en pakke der vi blir fortalt at vi må kjøpe sesongpass og tilleggspakker. Med unntak av BotW har jeg aldri kjøpt et sesongpass i mitt liv, og kjøper som regel spill billig når GOTY-edition har kommet ut.

 

Så folk som klager over at det er dyrt nå er rett og slett for utålmodige og har lite peiling.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

 

- Har kjøp et hav av spill opp gjennom årene, og flest parten av dem til PC.

 

Mange av dem kostet meg 500Kr for "basis"-spillet og 300Kr->400Kr for en "expansion-pack".

Det var ikke uvanlig at et spill fikk flere "expansion-packs" om det var populært nok.

Og så kom det av og til en "Collector's Edition" med ekstra, unikt innhold sammenlignet med "basis"-utgaven.

 

Det var dyrt i lengden, men vel verdt pengene.

 

I dag får man de samme spillene enten via "STEAM" eller "GOG" , og i noen få tilfeller via en (Web-)butikk som fortsatt selger Hard-Copy.

Og det til en brøkdel av den orginale prisen.

 

På lik linje med Hard-copy "Battle-Chest"-utgaver der samtlige spill i en serie ble solgt under ett som en sammling kom senere som et godt alternativ.

Særlig for å lokke nye spillere over på spillene sine.

Nå finnes slike pakkeløsninger via "STEAM" og/eller "GOG", til en brøkdel av prisen til de orginale "Battle-Chest"-utgavene.

 

Og i noen tilfeller så inneholder disse "digitale-download"-utgavene mer innhold, som kan presse prisen opp en god del.

 

Der finnes også sammlepakker via "digital-download" for utvalgte bestselgere fra en gitt utgiver/utvikkler.

Disse pakkene pleier å inneholde veldig mye, så da er det normalt å se at disse er ganske så dyre.

Men sammenlignet med disse spillene solgt seperat, så er det faktisk verdt å vurdere en slik sammlepakke.

 

Det som andre her på tråden nevener er en høyst negativ utvikkling for spillerne.

Disse grufulle "Pay-to-Win"-greiene burde ha blitt forbudt, da det ødelegger spillet i større eller mindre grad.

 

Og en annen ting er at disse kosmetiske greiene bare penger ut av vindu, siden det ikke har noen særlig strategisk fordel.

Med mindre man skaffer seg armor som går i ett med omgivelsene.

 

Det gir mye mer mening om dem hadde fortsatt med ordinære "expansion-paks"

 

Og at som før, at dem skiller mellom folk med og uten disse.

Slik at dem som har disse "expansion-packs"-greiene kan bare spille med/mot andre som har disse.

Og folk som bare sitter med "basis"-utgaven av et spill kan bare spille med/mot andre som bare sitter med "basis"-utgaven av det aktuelle spillet.

 

På den måten så stiller alle spillerne relativt likt.

Da gjenstår bare erfaring og/eller en god dose hell, for å bli den som står igjen som vinner.

 

Men cheating er fortsatt et reelt problem selv uten disse "Pay-to-Win"-greiene.

 

Skulle ønske at utvikklerne hadde brukt mer tid på "Anti-Cheating" enn "Pay-to-Win" som teknisk sett er "Cheating-Lite".

 

Det har blitt bevist flere ganger at det faktisk er gjennom slike løsninger at cheating er mulig.

Så da bør denne muligheten fjernes.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det var ikke uvanlig å betale 799kr for ett nytt Nintendo 64 spill når jeg var liten og den gang var det dårlig med demoer, så vi måtte stole på at spillet virka bra nok ut fra anmeldelser og små snutter av dårlig kvalitet på nettet. Det ble kjøpt mye dritt og Spiderman var sikkert glad når jeg kom tilbake med spillet og de ga meg kansje 20-30% av nyprisen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Spill har aldri vært så billig som nå om man tar med utvalget.. Koster et spill 600 kr og kommer med DLC dag en så trenger vi ikke å velge det spillet i samme grad som før.

Har holdt på med data og spill i over 20 år nå, og for min del så har jeg aldri brukt så lite penger på spill nettop pga utvalget er så stort.

Husk at det er vi som "kunder" som sitter ved mye av makten. Kjøper vi konstant overpriset spill med season pass og dlc i bøtter og spann sier vi at det er ok.

Endret av MysticoN
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...