Gå til innhold

NVE vil gjøre det dyrere å bruke mye strøm på én gang


Anbefalte innlegg

 

 

Bra miljøtiltak... :-( Da blir det dyrere å lade/bruke el-bil, og et av flere insitament til å velge denne løsningen forsvinner (i tillegg til ny avgift på vekt).

 

Trenger ikke bli dyrere, tar bare lengre tid. Noe som er nødvendig, alle kan ikke pøse på 22kW kl 16 - 18 for så å la bilen stå til neste morgen, i tillegg bruker de alle "platene" sine på induksjonstoppen, tar en klesvask osv. Det er ikke rart nettet sliter i noen deler av  landet. Vi missbruker det. 

Lader med 9,5Ah som tilsvarer ca 2kW/t...

Brannvesenet kommer ikke til å bli særlig fornøyd når alle vaskemaskiner og tørketromler går for fult om natten, kanskje noen burde snakke sammen før slike forslag kommer ut til media?

https://www.dinside.no/bolig/vil-oke-prisene-til-folk-flest/68803326

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er personlige meninger av noe som tilhører fortiden. I fremtiden og nå har vi mange hjelpemidler som gjør at vi kan fordele forbruket. Og det å kjøre ting når en ikke er hjemme er ikke noe farligere, så lenge en har god kontroll på ting som kan oppstå.

Man må huske at ikke alle er elbileiere med samme hang til å gjøre alt som har med strøm til en altoppslukende fritidssyssel.

Endret av uname -l
  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Dette er personlige meninger av noe som tilhører fortiden. I fremtiden og nå har vi mange hjelpemidler som gjør at vi kan fordele forbruket. Og det å kjøre ting når en ikke er hjemme er ikke noe farligere, så lenge en har god kontroll på ting som kan oppstå.

Man må huske at ikke alle er elbileiere med samme hang til å gjøre alt som har med strøm å gjøre til en altoppslukende fritidssyssel.

 

 

Men, det er noe all må bli bedre på om vi skal klare å holde nettet oppe. Man trenger ikke å ha noen spesiell interesse, det er mange løsninger på dette "problemet". 

Lenke til kommentar

Ikkje noko bombe at den kom. Å lade bilen på natta blir nok eit veldig reellt tiltak. Ellers er det oppvarming og varmtvatn som står for mykje av forbruket. Dersom temperaturen er grei innandørs kan varmepumper stillast inn til å ta pause midt på dagen.

 

Eg vonar NVE òg kjem med forslag til korleis ein skal gjere det i praksis. Kl. 15 og utover er jo då alle vil ha det varmt og dei skal lage mat.

 

Utfordringa er at veldig mykje i husa ikkje har tidsstyring. Med mindre det blir dramatiske forskjellar så ser eg ikkje for meg at folk flest går rundt og skrur av alt mogleg for å spare nokre kroner.

 

Uansett håpar eg dei har lantidsplanar om oppgradering. Det kostar å varme opp vatn og hus uansett kor mykje LED som blir montert. Spesielt elbilar står for ei auke i forbruket som kan bli ganske stort.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

 

Her er noen priser jeg random fant på google: 

 

 

Nettleieavtale og vilkår

  Lavspenning Høyspenning Fastledd 340 kr/mnd 900 kr/mnd Effektledd* - vinter 1 (jan, feb og des) 150 kr/kW/mnd 122 kr/kW/mnd Effektledd* - vinter 2 (mar og nov) 76 kr/kW/mnd 47 kr/kW/mnd Effektledd* - sommer (apr - okt) 11 kr/kW/mnd 8 kr/kW/mnd

 

 

 

Men dette gir vel ingen mening?

 

Poenget er vel at man skal unngå "toppene"? Disse er jo veldig kortvarige, og om du bruker 10kWatt midt på natten, når ingen andre bruker strøm, så betyr jo ikke det noen ting for kapasitetsplanleggingen, fordi lasten ellers i nettet er minimal.

 

Hvis dette skal ha noe som helst for seg, må det i det minste bli "rushtidsavgift" innenfor korte tider på døgnet, justert for tid på året.

 

Hvis ikke, har jo ikke AMS noenting for seg. Da hadde det hold med en egen teller som talte "overforbruk" separat, og som man melder inn separat sammen med totalforbruket.

 

Dette er vel i så fall en veldig gammel måte å fakturere "overforbruk" på, som man fint kunne klart uten AMS?

Lenke til kommentar

Ikkje noko bombe at den kom. Å lade bilen på natta blir nok eit veldig reellt tiltak. Ellers er det oppvarming og varmtvatn som står for mykje av forbruket. Dersom temperaturen er grei innandørs kan varmepumper stillast inn til å ta pause midt på dagen.

 

Eg vonar NVE òg kjem med forslag til korleis ein skal gjere det i praksis. Kl. 15 og utover er jo då alle vil ha det varmt og dei skal lage mat.

 

Utfordringa er at veldig mykje i husa ikkje har tidsstyring. Med mindre det blir dramatiske forskjellar så ser eg ikkje for meg at folk flest går rundt og skrur av alt mogleg for å spare nokre kroner.

 

Uansett håpar eg dei har lantidsplanar om oppgradering. Det kostar å varme opp vatn og hus uansett kor mykje LED som blir montert. Spesielt elbilar står for ei auke i forbruket som kan bli ganske stort.

 

Hvis hver eneste husstand må investere i "smarte" strømssytemer i hjemmet sitt, vil dette fort beløpe seg til milliardbeløp.

Da er det jo mye billigere i et samfunnsperspektiv å bare bygge ut strømnettet?

 

Produksjon av alle disse elektriske dupedittene er jo heller ikke gratis, og fører til mye utslipp. I tillegg vil jo disse dupedittene kreve noe ekstra strøm for å kontrollere dette.

 

Dette blir litt som den samme sitausjonen man har rundt matvarer pakket inn i plast:

"Alle" tror det er så miljøvennlig å kutte ut plastembalasjen på matvarene, bare for å oppdage at matsvinnet går opp, og totalutslippene faktisk blir HØYERE om man ikke pakker inn matvarer i plast.

 

Alt-i-alt høres dette ut som en dårlig gjennomtenkt ide hvis det faktiske målet er å spare miljøet.

(Noe jeg tror det til syvende og sist IKKE er....)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Her er noen priser jeg random fant på google: 

 

 

Nettleieavtale og vilkår

  Lavspenning Høyspenning Fastledd 340 kr/mnd 900 kr/mnd Effektledd* - vinter 1 (jan, feb og des) 150 kr/kW/mnd 122 kr/kW/mnd Effektledd* - vinter 2 (mar og nov) 76 kr/kW/mnd 47 kr/kW/mnd Effektledd* - sommer (apr - okt) 11 kr/kW/mnd 8 kr/kW/mnd

 

 

 

Men dette gir vel ingen mening?

 

Poenget er vel at man skal unngå "toppene"? Disse er jo veldig kortvarige, og om du bruker 10kWatt midt på natten, når ingen andre bruker strøm, så betyr jo ikke det noen ting for kapasitetsplanleggingen, fordi lasten ellers i nettet er minimal.

 

Hvis dette skal ha noe som helst for seg, må det i det minste bli "rushtidsavgift" innenfor korte tider på døgnet, justert for tid på året.

 

Hvis ikke, har jo ikke AMS noenting for seg. Da hadde det hold med en egen teller som talte "overforbruk" separat, og som man melder inn separat sammen med totalforbruket.

 

Dette er vel i så fall en veldig gammel måte å fakturere "overforbruk" på, som man fint kunne klart uten AMS?

 

 

Det gir såklart mening, poenget er å få vekk toppene. Å gjøre folk beviste på forbruket sitt og slutte med å kjøre alt på en gang. 

Lenke til kommentar

Jeg gleder meg til å se oss alle godta at vi ikke kan streame netflix på kveldene, men at vi må flytte forbruket vårt av internett til natta fordi levrandørene ikke vil ta kostnaden med å ruste opp spredernettene sine.

 

Det er allerede steder med sprengt kapasitet på diverse HFC nett i peak (21:00 - 23:00), men det er ingen som foreslår økt pris på bredbånd i denne perioden. Levrandørene bruker av samlet inntekt fra alle sine kunder til å ruste opp problemområdene, det samme mener jeg bør gjøres i strømnett.

 

Jeg syntes at (strøm)nettselskapene ikke skal få ta utbytte, men bruke all inntekt på å pusse opp og vedlikeholde til våres alles beste. Jeg mener det bør være staten sin oppgave å sørge for at omtrent alle distrubisjonsnettene tåler peak til en hver tid dersom økonomien til nettselskapene i seg selv ikke håndterer dette.

 

 

Straffetiltakene med effektledd kan benyttes, men da skal det kun ramme noen ytterst få kunder som bruker langt over snitteffekt. Dersom alle kunder rammes av et fordyrende effektledd så bygges og vedlikeholdes nettene for dårlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

 

 

 

Det gir såklart mening, poenget er å få vekk toppene. Å gjøre folk beviste på forbruket sitt og slutte med å kjøre alt på en gang. 

 

 

Poenget er vel toppene i strømnettet "sentralt"?

Hvis jeg bruker masse strøm mens alle naboene ligger og sover, og ikke bruker noe strøm, så blir det jo ikke noen "topper" i belastningen, selv for den lokale transformatoren, sammenlignet med tidlig på morgenen da alle står opp for å lage kaffen sin?

 

Da gir det jo ingen mening at noen enkeltpersoner straffes for å bruke litt mer strøm når belastningen totalt sett er liten?

 

Et tenkt eksempel:

 

Det er et nabolag med 50 hus som er knyttet til en sentral transformator.

Alle disse bruker 1 kW på natten, og 5kW på morgenkvisten.

 

Dvs at belastningen på transformatoren er 50kW på natten, men hele 250 kW på morgenkvisten.

 

Da kan det jo ikke bety noe om en av disse husstandene 1 gang tilfeldigvis bruker 10 eller 20 kW midt på natten?

Man må jo hele tiden ta utgangspunkt i den REELLE belastningen, hvis dette skal ha noen hensikt?

 

Det vil jo stadig vekk være "lokale" topper og bunner i strømforbruket.

Det burde være null stress om noen bruker litt mer strøm f.eks. i påskeferien, da "alle" uansett er reist bort på hytta?

 

Å ha en flat takst som ikke en gang tar hensyn til tid på døgnet, gir jo ingen mening.

Det økte strømforbruket om vinteren skyldes jo i all hovedsak behov for oppvarming.

 

Nattsenking vil da sannsynlig vis ikke ha noe for seg, da det vil lønne seg å ha jevnest mulig forbruk.

 

Skal man redusere strømbehovet om vinteren, må man f.eks. erstatte det med vedfyring, og da vil man få en MASSIV økning i svevestøv med alle de helseplagene og dødsfallene det vil føre med seg....

Endret av KalleKanin
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Det gir såklart mening, poenget er å få vekk toppene. Å gjøre folk beviste på forbruket sitt og slutte med å kjøre alt på en gang. 

 

 

Poenget er vel toppene i strømnettet "sentralt"?

Hvis jeg bruker masse strøm mens alle naboene ligger og sover, og ikke bruker noe strøm, så blir det jo ikke noen "topper" i belasningen, selv for den lokale transformatoren, sammenlignet med tidlig på morgenen da alle står opp for å lage kaffen sin?

 

Da gir det jo ingen mening at noen enkeltpersoner straffes for å bruke litt mer strøm når belastningen totalt sett er liten?

 

Et tenkt eksempel:

 

Det er et nabolag med 50 hus som er knyttet til en sentral transformator.

Alle disse bruker 1 kW på natten, og 5kW på morgenkvisten.

 

Dvs at belastningen på transformatoren er 50kW på natten, men hele 250 kW på morgenkvisten.

 

Da kan det jo ikke bety noe om en av disse husttandene 1 gang tilfeldigvis bruker 10 eller 20 kW midt på natten?

Man må jo hele tiden ta utgangspunkt i den REELLE belastningen, hvis dette skal ha noen hensikt?

 

Det vil jo stadig vekk være "lokale" topper og bunner i strømforbruket.

Det burde være null stress om noen bruker litt mer strøm f.eks. i påskeferien, da "alle" uansett er reist bort på hytta?

 

Og ha en flat takst som ikke en gang tar hensyn til tid på døgnet, gir jo ingen mening.

Det økte strømforbruket om vinteren skyldes jo i all hovedsak behov for oppvarming.

 

Nattsenking vil da sannsynlig vis ikke ha noe for seg, da det vil lønne seg å ha jevnest mulig forbruk.

 

Skal man redusere strømbehovet om vinteren, må man f.eks. erstatte det med vedfyring, og da vil man få en MASSIV økning i svevestøv med alle de helseplagene og dødsfallene det vil føre med seg....

 

 

Ja dette er en case, men det trenger ganske god data kontroll for ett slikt scenario til å fungere bra. Lettest å bare slenge på avgift for høy effekt. Men det er ikke noe bra sånn sett, er enig i det! 

Lenke til kommentar

Jeg gleder meg til å se oss alle godta at vi ikke kan streame netflix på kveldene, men at vi må flytte forbruket vårt av internett til natta fordi levrandørene ikke vil ta kostnaden med å ruste opp spredernettene sine.

 

Det er allerede steder med sprengt kapasitet på diverse HFC nett i peak (21:00 - 23:00), men det er ingen som foreslår økt pris på bredbånd i denne perioden. Levrandørene bruker av samlet inntekt fra alle sine kunder til å ruste opp problemområdene, det samme mener jeg bør gjøres i strømnett.

Det er en vesensforskjell på internett og strøm. Leveranse av strøm krever en veldig spesifkk kvalitet på det som blir levert, mens på internett er folk flest fornøyd så lenge det kommer litt video på skjermen (bortsett fra litt småsurting av og til om at "internett er treigt"). Hvis strømleverandøren hadde økt spenningen til 300V på grunn av overbelastning ville utfalle blitt helt annerledes.

På internett betaler folk allerede for en viss internettkapasitet, ikke for mengde (sett bort i fra mobil). NVE ønsker nå å ta betalt for folks kapasitetbehov (i tillegg til mengde), noe som er ganske likt det internettleverandørene gjør.

Lenke til kommentar

Jaja. Jeg kan alltids gå tilbake til å ha det slik jeg hadde det før. I mange år bodde jeg i en leilighet (utenfor Norge) der jeg måtte planlegge strømbruken ekstremt nøye for å hindre at sikringer gikk. Jeg kunne ikke lage mat og sette på vaskemaskinen samtidig. Jeg kunne heller ikke vaske hendene i varmt vann hvis komfyren var på.

Man blir fort vant til det meste. For meg som bodde alene var det enklere så klart, men det bodde en barnefamilie der før og de klarte seg de også.

 

Jeg har likevel sympati for at folk misliker tiltak som dette. Hvis man skal lage mat og rekke å vaske klær og sette på oppvaskmaskinen når man kommer fra jobb, så vil man bli hardere rammet enn de som grunnet livssituasjon kan fordele strømbruken utover hele dagen.

Det blir vel til at folk setter på vask når de er på jobb eller sover.

Det gjør jeg faktisk allerede fordi jeg ikke tilbringer nok våkne timer hjemme på hverdagene til å fullføre en vask+tørk under oppsyn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Ja dette er en case, men det trenger ganske god data kontroll for ett slikt scenario til å fungere bra. Lettest å bare slenge på avgift for høy effekt. Men det er ikke noe bra sånn sett, er enig i det! 

 

 

Netopp fordi dette krever veldig god datakontroll, og forbruket potensielt kan endre seg ganske raskt, tror jeg det ikke vil være så veldig fornuftig å tro at det er sluttbrukeren som kan styre dette.

 

Det beste er om man kunne la "nettet styre seg selv" i større grad.

F.eks. ved å untytte ulike former for energilagring som er tilkoblet nettet:

https://www.tu.no/artikler/elbiler-skal-hjelpe-sma-byer-med-a-jevne-ut-belastningen-pa-stromnettet/410292

 

Her kan man bruke:

- Elbiler

- Varmtvannsberedere

- "Husbatterier"

etc.

 

Og så er jo spørsmålet om det i et samfunnsperspektiv kanskje er mindre ressurskrevede å bare bygge ut nettet i stedet for å bruke masse ressurser på slik optimalisering.

Noen ganger er det enkleste det beste....

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Ja dette er en case, men det trenger ganske god data kontroll for ett slikt scenario til å fungere bra. Lettest å bare slenge på avgift for høy effekt. Men det er ikke noe bra sånn sett, er enig i det! 

 

 

Netopp fordi dette krever veldig god datakontroll, og forbruket potensielt kan endre seg ganske raskt, tror jeg det ikke vil være så veldig fornuftig å tro at det er sluttbrukeren som kan styre dette.

 

Det beste er om man kunne la "nettet styre seg selv" i større grad.

F.eks. ved å untytte ulike former for energilagring som er tilkoblet nettet:

https://www.tu.no/artikler/elbiler-skal-hjelpe-sma-byer-med-a-jevne-ut-belastningen-pa-stromnettet/410292

 

Her kan man bruke:

- Elbiler

- Varmtvannsberedere

- "Husbatterier"

etc.

 

Og så er jo spørsmålet om det i et samfunnsperspektiv kanskje er mindre ressurskrevede å bare bygge ut nettet i stedet for å bruke masse ressurser på slik optimalisering.

Noen ganger er det enkleste det beste....

 

 

Men dette er jo ikke enkelt, hvem skal betale for dette? Det blir slitasje på elbilene, batterilagring koster osv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men greia er at i all hovedsak så belastes ikke nettet maks mer enn noen få kalde dager i januar per år - noen år skjer det ikke i det hele tatt. Dette må nettet dimensjoneres for uansett. I disse få tilfellene per år kan altså automatikk eller tiltak som begrenser strømforbruket ha funksjon - 99% av året ikke.

 

Skal nettselskapet allikevel ta "rush-tidsavgift" også i helgene på en måte? Skal man betale ekstra for høyt strømforbruk mer enn disse få dagene??

 

Føler at vi allerede nå blir "varmet" opp med propaganda for å bli med å gjøre smartmåler investeringen til nettselskapene lønnsom.

 

Med tanke på den enorme overgangen fra vanlige varmeovner til varmepumper, bedre isolering av boliger osv - skulle man tro at det faktisk var en god del å gå på når det gjelder kapasiteten i nettet. Slik at introduksjon av lading av el-biler ikke skulle være en altfor stor utfordring.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Men greia er at i all hovedsak så belastes ikke nettet maks mer enn noen få kalde dager i januar per år - noen år skjer det ikke i det hele tatt. Dette må nettet dimensjoneres for uansett. I disse få tilfellene per år kan altså automatikk eller tiltak som begrenser strømforbruket ha funksjon - 99% av året ikke.

 

Skal nettselskapet allikevel ta "rush-tidsavgift" også i helgene på en måte? Skal man betale ekstra for høyt strømforbruk mer enn disse få dagene??

 

Føler at vi allerede nå blir "varmet" opp med propaganda for å bli med å gjøre smartmåler investeringen til nettselskapene lønnsom.

 

Med tanke på den enorme overgangen fra vanlige varmeovner til varmepumper, bedre isolering av boliger osv - skulle man tro at det faktisk var en god del å gå på når det gjelder kapasiteten i nettet. Slik at introduksjon av lading av el-biler ikke skulle være en altfor stor utfordring.

Jepp. NVE vil nå at vi skal betale rushtidsavgift 24/365.
  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

<... Kuttet ut historikk....>

 

Og så er jo spørsmålet om det i et samfunnsperspektiv kanskje er mindre ressurskrevede å bare bygge ut nettet i stedet for å bruke masse ressurser på slik optimalisering.

Noen ganger er det enkleste det beste....

 

 

 

Men dette er jo ikke enkelt, hvem skal betale for dette? Det blir slitasje på elbilene, batterilagring koster osv. 

 

 

Akkurat. 

 

Jeg er derfor usikker på om det finnes gode enkle løsninger på dette, og om alternativet med å bygge ut nettet kanskje er like greit hvis man ser på totalkostnadene og effekten av alternativene.

 

De foreslåtte endringene så langt, kan jeg i hvert fall ikke se at monner så mye. Tror mange bare vil betale den ekstra kostnaden.

 

Og har man en slik fast avgift for "den høyeste toppen", kan man jo faktisk komme i en situasjon hvor folk vil bruker MER strøm:

"Uff, jeg må uansett betale for den 15kW-peaken jeg hadde i forrrige uke, så da kan jeg like godt drite i å regulere strømforbruket mitt, og bare kjøre på"

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Men greia er at i all hovedsak så belastes ikke nettet maks mer enn noen få kalde dager i januar per år - noen år skjer det ikke i det hele tatt. Dette må nettet dimensjoneres for uansett. I disse få tilfellene per år kan altså automatikk eller tiltak som begrenser strømforbruket ha funksjon - 99% av året ikke.

 

Skal nettselskapet allikevel ta "rush-tidsavgift" også i helgene på en måte? Skal man betale ekstra for høyt strømforbruk mer enn disse få dagene??

 

Føler at vi allerede nå blir "varmet" opp med propaganda for å bli med å gjøre smartmåler investeringen til nettselskapene lønnsom.

 

Med tanke på den enorme overgangen fra vanlige varmeovner til varmepumper, bedre isolering av boliger osv - skulle man tro at det faktisk var en god del å gå på når det gjelder kapasiteten i nettet. Slik at introduksjon av lading av el-biler ikke skulle være en altfor stor utfordring.

 

Eg hadde ikkje blitt overraska om dei brukte desse toppane midt på vinteren som modell for resten av året for å auke inntektene, men det ville gitt dei eit forklaringsproblem sidan statistikken viser veldig tydeleg at toppane er av svært kort varigheit og gjerne ligg 10% høgare enn vekene rundt. Toppane kjem typisk rundt jule- og nyttårstider.

 

Skal tru om dei vil justere prisane ned tilsvarande som dei blir auka, eller om det berre blir lagt på meir. Kanskje dei treng større inntekter for å ivareta arbeidet med denne rushtidavgifta.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...