Gå til innhold

Ekspert om FM-slukkingen: – Stortinget ble ført bak lyset av NRK


Anbefalte innlegg

 

Det som er litt spesielt ved omlegginga frå FM til DAB er at nokon flytta på målstengene.

 

Der det før var krav om at FM-dekninga skulle dekke 95% av landarealet i Norge (på slutten var det heilt oppe i 99,97%), så var kravet til DAB-dekninga at det skulle dekke 95% av befolkninga (eit mål som no er godt oppnådd med at DAB dekker 99,5% av befolkninga).

 

Forskjellen på dei to måtane å måle resultatet på ser ikkje så ulike ut, men det får store konsekvensar.

Frå ei målsettning der kravet var at ein skulle kunne høyre på P1 nesten uansett kvar ein befant seg på land i Norge, enten det var ute på ein holme, djupt nede i ein dal eller oppe på høgfjellet. Så har ein kun stilt krav til at DAB skulle dekke dei områda der mesteparten av folket bur.

 

Dette har ført til at einaste plassane der du er garantert god DAB-dekning er i bebygde strøk (der ein vanligvis også har tilgang til kabla internett), og at områder der det ikkje bur folk har blitt nedprioritert.

Dette gjer at ein på enkelte vegstrekningar ikkje har full DAB-dekning fordi det ikkje blei vurdert som nødvendig å ha radiosignal der folk ferdes men ikkje bur.

 

 

 

Eg er positiv til at DAB har fått brei dekning i store delar av landet, men vi kan nesten ikkje seie oss fornøgd før dekninga er god nok til også fjellfolk med lommeradio, eller fiskarar i åpne båtar kan få inn værmeldinga når dei befinn seg på utsatte plassar der kjennskap til været er livsviktig.

Det er ikkje like kritisk at vi som sitt heime foran peisen med ipadden på fanget kan høyre på radioen at det blir orkan i morgå, som at dei som er ute på sjøen heilt utan internett og trygge omgivelser får inn radiosignal.

 

 

Markerer FM i teksten din fordi det er det jeg har mest brukererfaring med. Det der med 99,97 % kan ikke ha vært sant for kontinuerlig dekning når man kjører.

 

Jeg tipper tallet ditt da må være tatt i fra om det finnes signal eller ikke. Og kvaliteten på det signalet, på et ubevegelig objekt kan umulig ha vært 100 % godt, da det var fryktelig mye utfall her og der i dette langstrakte landet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

DAB er fiasko i mine øyne. Kostbart og unødvendig. Og er det virkelig slik at den gemene hop har hoppet over på DAB? Jeg kjenner ingen som har selv har lagt sine sparepenger i DAB. De jeg vet om som bruker DAB har enten relativt ny bil med DAB eller de har en DAB radio de har fått i gave, premie eller på annet vis ikke har betalt selv.

 

 

Vanskelig å si helt sikkert. Jeg stoler ihvertfall ikke på statistikerne på dette tema.

 

Nå er det mye DAB-rukkel i billigskrotkassene (tilbudsprodukter), med veldig spinkel lyd.

 

Jeg tror folk heller bruker mye av pengene sine på å holde seg oppdatert på mobiltelefoner, nettbrett, laptop. Derfor så burde også radio ha vært satset opp i mot internett-strømming og bedre utbygging av mobilnettet istedetfor DAB og DAB+ som er ordentlig fiasko.

 

Dette blir en "husker du de dumme politikerne som faset inn DAB" ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

Ja, det koster ca 1 GB pr 15 timer jeg lytter, men det betaler jeg villig for en tjeneste som er mye bedre og mer moderne enn dinosauren DAB.

Blir fort dyrt hvis du er yrkessjåfør og bor på veien ca. 3 uker pr. mnd.

Alternativt Spotify, men da mister man vegmeldingene, som er viktige å få med seg.

 

Jeg mistenker at vi om kort tid har fritt bredbånd på mobil da alt skal være tilknyttet nett om dagen.

 

La oss si at man bruker 1GB pr 20 timer og fordeler dette på 15 virkedager a 10 timer, altså 2,5GB pr uke. Da trenger du 7,5 GB datatrafikk for å høre på radio i de tre ukene du nevner og for dette betaler jeg 249,- mnd. Da får jeg 10GB i tillegg til de 3GB jeg har i aboet fra før. Så får man spørre seg selv om dette er dyrt..

Jeg har i tillegg Google maps som gir trafikkinfo i sanntid på GPS'en slik at jeg kjører utenom køer som merkes opp på kartet da Google registrerer bevegelsene til tilknyttede enheter (anonymt). For meg er dette verdt mer enn 249,- :)

Større datamngde inkludert i abonnement, samt fri bruk ringe/SMS/MMS (og roaming) kommer! Selv har jeg et bedriftsabonnement med 100 GB pr mnd inkludert, samt fri bruk ringe/SMS/MMS (og roaming) for ca 250,- + mva. pr mnd.

Lenke til kommentar

 

 

DAB er fiasko i mine øyne. Kostbart og unødvendig. Og er det virkelig slik at den gemene hop har hoppet over på DAB? Jeg kjenner ingen som har selv har lagt sine sparepenger i DAB. De jeg vet om som bruker DAB har enten relativt ny bil med DAB eller de har en DAB radio de har fått i gave, premie eller på annet vis ikke har betalt selv.

 

 

Vanskelig å si helt sikkert. Jeg stoler ihvertfall ikke på statistikerne på dette tema.

 

Nå er det mye DAB-rukkel i billigskrotkassene (tilbudsprodukter), med veldig spinkel lyd.

 

Jeg tror folk heller bruker mye av pengene sine på å holde seg oppdatert på mobiltelefoner, nettbrett, laptop. Derfor så burde også radio ha vært satset opp i mot internett-strømming og bedre utbygging av mobilnettet istedetfor DAB og DAB+ som er ordentlig fiasko.

 

Dette blir en "husker du de dumme politikerne som faset inn DAB" ?

 

 

 

Du har helt rett det er litt vanskelig å tro på målinger som gjøres. Det er fordi metodene er endret underveis. Akkurat slik de endret metodene for dekningsgrad. For FM skulle dekningsgrad være landareal, mens for DAB ble det plutselig befolkningen. Når det måles lyttetall på DAB så er det ikke bare DAB lytting som brukes. Neida, da tar man med feks streaming av radio over bredbånd/mobil. 

 

Når det gjelder målinger for lyttetall så kan en jo nesten si at metodene som brukes i seg gjør resultatet ubrukelig og korrumperer dataene. Fordi de måler ikke hvorvidt folk faktisk har lyttet til DAB eller om de har streamet. Uten at jeg har sjekket opp, så skulle det ikke forundre meg om de som lytter til radio via TV fra kabel-TV eller parabol faktisk også havner i kategorien "Dab-lyttere". 

 

Som jeg sa tidligere så kjenner jeg ikke til noen som selv har kjøpt seg en DAB radio for å lytte til nyhetene ved kjøkkenbordet. Og resultatet av denne DAB tvangen tror jeg vil resultere i færre radiolyttere. 

 

For å ta et kjapt blikk på det tekniske så er vel heller ikke DAB veldig godt egnet i en krise eller beredskapssituasjon? Såvidt jeg vet så mister man DAB om GPS signaler forsvinner. Det er vel ikke gitt at det er tilgang på GPS signaler i en krisesituasjon? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Savner gode programmer, ikke teknologi.

 

Før hadde vi "Her & Nå", ukeslutt uten tull, Radioresepsjonen etc." Nå er det platt musikk og fjas.

 

Alt skal være enkelt og "koselig".

 

 

Hehe ja du har rett. Mange har fokusert veldig på dette med antallet kanaler. Springsteen sa det veldig enkelt. 57 seven channels and there's nothing on! Kvalitet over kvantitet. Hjelper ikke med mange kanaler om det er dritt på alle. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

For å ta et kjapt blikk på det tekniske så er vel heller ikke DAB veldig godt egnet i en krise eller beredskapssituasjon? Såvidt jeg vet så mister man DAB om GPS signaler forsvinner. Det er vel ikke gitt at det er tilgang på GPS signaler i en krisesituasjon?

Hva mener du her? Det finnes da en drøss av DAB-radioer uten GPS-mottaker? Disse skal vel da ikke fungere i følge deg?
Lenke til kommentar

Digitalradio skal vistnok være et samlebegrep på nettradio og DAB. Dessverre går pengestrømmen omtrent utelukkende til DAB, ikke nettradio. Det er et tankekors at å betale nettrafikken til alle landets nettradioer i all fremtid hadde vært billigere enn å bygge DAB-nettet.

 

Når de regner prisen på DAB-nettet så regner de kun hva NRK betaler for å bygge og drifte det, ikke hva det koster å bytte ut alle mottakerne. Den totale samfunnskostnaden kostes under teppet fordi NRK ikke liker å fortelle hele sannheten.

 

Stemmer når Digital Radio Norge, kommer med tall på så mange lyttere så hør på deres ordbok, Vi har xx% "digital" radio lytter det er fordi de legger Nettradio under samme kappe som DAB for å skjule hvor få lyttere det faktisk er. 

og siden når har NRK likt å fortelle sannheten? 

 

 

 

 

 

Ja, det koster ca 1 GB pr 15 timer jeg lytter, men det betaler jeg villig for en tjeneste som er mye bedre og mer moderne enn dinosauren DAB.

Blir fort dyrt hvis du er yrkessjåfør og bor på veien ca. 3 uker pr. mnd.

Alternativt Spotify, men da mister man vegmeldingene, som er viktige å få med seg.

 

Jeg mistenker at vi om kort tid har fritt bredbånd på mobil da alt skal være tilknyttet nett om dagen.

 

La oss si at man bruker 1GB pr 20 timer og fordeler dette på 15 virkedager a 10 timer, altså 2,5GB pr uke. Da trenger du 7,5 GB datatrafikk for å høre på radio i de tre ukene du nevner og for dette betaler jeg 249,- mnd. Da får jeg 10GB i tillegg til de 3GB jeg har i aboet fra før. Så får man spørre seg selv om dette er dyrt..

Jeg har i tillegg Google maps som gir trafikkinfo i sanntid på GPS'en slik at jeg kjører utenom køer som merkes opp på kartet da Google registrerer bevegelsene til tilknyttede enheter (anonymt). For meg er dette verdt mer enn 249,- :)

Større datamngde inkludert i abonnement, samt fri bruk ringe/SMS/MMS (og roaming) kommer! Selv har jeg et bedriftsabonnement med 100 GB pr mnd inkludert, samt fri bruk ringe/SMS/MMS (og roaming) for ca 250,- + mva. pr mnd.

 

 

mm Jeg har selv 50GB, med frir/sms/mms samt roaming betaler vi betaler rundt 200kr per bruker her i huset,  Så dette kommer også til privat kunder, om ikke i år så tipper jeg kvotene kommer til og øke mye i 2018. 

Lenke til kommentar

 

For å ta et kjapt blikk på det tekniske så er vel heller ikke DAB veldig godt egnet i en krise eller beredskapssituasjon? Såvidt jeg vet så mister man DAB om GPS signaler forsvinner. Det er vel ikke gitt at det er tilgang på GPS signaler i en krisesituasjon?

Hva mener du her? Det finnes da en drøss av DAB-radioer uten GPS-mottaker? Disse skal vel da ikke fungere i følge deg?

Han tenker kanskje på at DAB senderne benytter GPS for tidssynkronisering. DAB er avhengig av felles tidssynk slik at signalene fra de forskjellige DAB senderne skal være synkroniserte. De bruker GPS (blant flere andre) for dette. Uten dette vil det fortsatt fungere men når du beveger deg fra sender til sender så kan det bli krøll.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

 

For å ta et kjapt blikk på det tekniske så er vel heller ikke DAB veldig godt egnet i en krise eller beredskapssituasjon? Såvidt jeg vet så mister man DAB om GPS signaler forsvinner. Det er vel ikke gitt at det er tilgang på GPS signaler i en krisesituasjon?

Hva mener du her? Det finnes da en drøss av DAB-radioer uten GPS-mottaker? Disse skal vel da ikke fungere i følge deg?

Han tenker kanskje på at DAB senderne benytter GPS for tidssynkronisering. DAB er avhengig av felles tidssynk slik at signalene fra de forskjellige DAB senderne skal være synkroniserte. De bruker GPS (blant flere andre) for dette. Uten dette vil det fortsatt fungere men når du beveger deg fra sender til sender så kan det bli krøll.

 

Det stemmer DAB trenger GPS i senderen for å fungere og har skjedd før! 

https://www.digi.no/artikler/gps-trobbel-kan-odelegge-for-dab-dekningen/348244

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvilke medisiner Dr. Bombay går på, men lurer mer på hvilken radiokanal eller radiobutikk han jobber i.

 

For å sitere Norkring som eier og driver sendenettet i Norge:

Slukkingen av FM-nettet er offisielt i gang -

Gjennom hele 2017 skal DAB+ overta for det riksdekkende FM-nettet, som nå slukkes for godt i hele landet.

Den egentlige slukkingen foregikk rent praktisk i Norkrings kontrollsenter på Fornebu,

At slukkingen hadde gått etter planen

– Tommelen opp! Alle DAB-stasjoner i Nordland oppe – slukkingen var en suksess!

...

http://www.norkring.no/na-kan-den-nye-radiohverdagen-begynne/

Endret av Frobe
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har allerede brukt Internettradio i bilen i noen år nå. En USB Wifi dongle med SIMkort og 20.000 kanaler å velge mellom.

 

Bedre dekning er det også da DAB faller ut flere steder.. Ja, det koster ca 1 GB pr 15 timer jeg lytter, men det betaler jeg villig for en tjeneste som er mye bedre og mer moderne enn dinosauren DAB.

 

Haru link til/ navn på denne adapteren? Hørtes interressant ut.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hvorfor denne sutringen over at radiokanalene blir digitale – man har hatt femten år å forberede seg på, men enkelte følger kanskje ikke særlig med.

 

For noen år siden ble TV-kanalene digitale og da var det ingen som bråkte enda den omleggingen ble gjort med mye kortere varsel. Og det er vesentlig dyrere å bytte ut en TV enn en radio.

 

Når det gjelder påstanden (som rett som det er dukker opp) om at det bare er Norge som går over til DAB, kan jeg nevne at jeg nettopp hadde tre ukers biltur i Tyskland og Sveits. Det var god DAB-dekning over alt, over femti stasjoner. Jeg hadde en tilsvarende tur for to år siden og da var det bare fire-fem, så utviklingen går raskt på dette området; også i Norge.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor denne sutringen over at radiokanalene blir digitale – man har hatt femten år å forberede seg på, men enkelte følger kanskje ikke særlig med.

 

For noen år siden ble TV-kanalene digitale og da var det ingen som bråkte enda den omleggingen ble gjort med mye kortere varsel. Og det er vesentlig dyrere å bytte ut en TV enn en radio.

 

Når det gjelder påstanden (som rett som det er dukker opp) om at det bare er Norge som går over til DAB, kan jeg nevne at jeg nettopp hadde tre ukers biltur i Tyskland og Sveits. Det var god DAB-dekning over alt, over femti stasjoner. Jeg hadde en tilsvarende tur for to år siden og da var det bare fire-fem, så utviklingen går raskt på dette området; også i Norge.

 

Problemet er ikke at det er umulig å skaffe en DAB-radio, det er bare det at noen/mange ikke syens det er verd det, derfor "sutringen".

 

Man måtte ikke bytte ut TVen.

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Da det analoge bakkenettet ble slukket i 2008 var det kun 30% som brukte det, resten brukte parabol eller kabel.

 

DAB-utbredelsen i Europa skjer så sakte at DAB-forkjemperne prøvde å få Tyskland til å innføre en lov om at det ikke skulle være lov til å selge radioer som ikke kunne motta DAB. Selvfølgelig ble forslaget forkastet...

60% av alle DAB-radioer som er solgt i Europa er solgt i ett land, Storbritannia.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor denne sutringen over at radiokanalene blir digitale – man har hatt femten år å forberede seg på, men enkelte følger kanskje ikke særlig med.

 

For noen år siden ble TV-kanalene digitale og da var det ingen som bråkte enda den omleggingen ble gjort med mye kortere varsel. Og det er vesentlig dyrere å bytte ut en TV enn en radio.

 

Når det gjelder påstanden (som rett som det er dukker opp) om at det bare er Norge som går over til DAB, kan jeg nevne at jeg nettopp hadde tre ukers biltur i Tyskland og Sveits. Det var god DAB-dekning over alt, over femti stasjoner. Jeg hadde en tilsvarende tur for to år siden og da var det bare fire-fem, så utviklingen går raskt på dette området; også i Norge.

Dette er ikke sammenlignbart.

 

Overgangen fra analog TV til digital kan sammenlignes med overgangen fra VHS til DVD. Enorm forbedring av bildekvalitet.

Overgangen fra FM til DAB+ er mer som overgangen fra LP til MP3. Som regel låter det verre...

 

I tillegg så har man et (snart) fullgodt alternativ til DAB, nemlig radio over nett. Da TV ble digitalisert var det ikke like enkelt å streame TV over nett med god kvalitet, så det var egentlig ingen alternativer hvis man ønsket et bakkenett. Eller alternativet var jo å skrote bakkenettet helt.

 

Det var heller ingen krav om at folk måtte kjøpe nye TV-er. Da måtte det være veldig gamle TV-er. Det ble solgt billige tunere til folk som ikke hadde dette integrert i TV-en, så vidt jeg kan huske.

 

Det mest samfunnsøkonomiske må jo uansett være å la FM dure og gå inntil "alle" streamer radio over nett. SÅ kan man jo vurdere hva som skjer videre.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...