Gå til innhold

Ekspert om FM-slukkingen: – Stortinget ble ført bak lyset av NRK


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det teknisk mulig å skru på FM-nettet igjen?

Ja senderne er der men brukes av lokalradio. 

 

DAB er og blir et katastrofe og vil være borte om få år til fordel for 4G/5G, nå ser vi flere og flere biler kommer med intetnettradio innebygget. Som har vesentlig bedre kvalitet enn DAB noen gang kan levere 

 

NRK kommer nok til og ende opp som eneste på DAB nettverket da de ikke trenger pengene fra reklamer inntekter. 

Endret av -Night-
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Ja, det koster ca 1 GB pr 15 timer jeg lytter, men det betaler jeg villig for en tjeneste som er mye bedre og mer moderne enn dinosauren DAB.

 

Blir fort dyrt hvis du er yrkessjåfør og bor på veien ca. 3 uker pr. mnd.

Alternativt Spotify, men da mister man vegmeldingene, som er viktige å få med seg.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

 

Er det teknisk mulig å skru på FM-nettet igjen?

Ja senderne er der men brukes av lokalradio. 

 

DAB er og blir et katastrofe og vil være borte om få år til fordel for 4G/5G, nå ser vi flere og flere biler kommer med intetnettradio innebygget. Som har vesentlig bedre kvalitet enn DAB noen gang kan levere 

 

NRK kommer nok til og ende opp som eneste på DAB nettverket da de ikke trenger pengene fra reklamer inntekter. 

Har nettradio bedre kvalitet enn DAB noen gang kan levere? Har du noe som underbygger dette så tar jeg gjerne imot tips.

Lenke til kommentar

Har nettradio bedre kvalitet enn DAB noen gang kan levere? Har du noe som underbygger dette så tar jeg gjerne imot tips.

 

DAB har vell i dag ei teoretisk grense 384 kbps. Nettradio kan sende så og seie ubegrensa med datatrafikk om forholda ligg til rette for det.

 

Ein del av diskusjonen går på om det utgjer nokon fordel å kunne sende f.eks. 1000 kbps, lydkvaliteten er ikkje kun avhengig av mengden med data som blir overført.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Har nettradio bedre kvalitet enn DAB noen gang kan levere? Har du noe som underbygger dette så tar jeg gjerne imot tips.

 

DAB har vell i dag ei teoretisk grense 384 kbps. Nettradio kan sende så og seie ubegrensa med datatrafikk om forholda ligg til rette for det.

 

Ein del av diskusjonen går på om det utgjer nokon fordel å kunne sende f.eks. 1000 kbps, lydkvaliteten er ikkje kun avhengig av mengden med data som blir overført.

 

 

Som Avatar sier, Nett kan en sende ukomprimert flac i full "HD" lyd, see bare på hva Netflix gjør med Dolby Atoms,  der lydstrømen alene er opptil 5mbit. 

 

DAB eller DAB+ kan ikke levere det eller i nærheten, ihvertfall ikke med hvor mange kanaler er i dag på DAB og er planlangt videre kan det fort hende at FM hadde bedre lyd kvalitet. Jeg holder enda fast ved at DAB er bortkastet og en katastrofe. Hadde heller disse pengene blitt brukt på 4/5G så hadde det gitt Norge en langt langt høyre merverdi. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

 

Det betyr at 99,5% av befolkningen vil få tilgang til NRK-signaler på sine DAB-radioer.

 

Det er helt sykt hvor farget media er av denne omleggingen. Stort sett alt som såkalte journalister skriver om denne saken er basert på rykter og synsing fra bedrevitere som ikke har satt seg inn i saken. Den største feilsiteringen som skjer omtrent hver eneste gang media skriver om DAB, er at FM-nettet slukkes - noe det altså ikke gjør ...

 

 

 

Det som er litt spesielt ved omlegginga frå FM til DAB er at nokon flytta på målstengene.

 

Der det før var krav om at FM-dekninga skulle dekke 95% av landarealet i Norge (på slutten var det heilt oppe i 99,97%), så var kravet til DAB-dekninga at det skulle dekke 95% av befolkninga (eit mål som no er godt oppnådd med at DAB dekker 99,5% av befolkninga).

 

Forskjellen på dei to måtane å måle resultatet på ser ikkje så ulike ut, men det får store konsekvensar.

Frå ei målsettning der kravet var at ein skulle kunne høyre på P1 nesten uansett kvar ein befant seg på land i Norge, enten det var ute på ein holme, djupt nede i ein dal eller oppe på høgfjellet. Så har ein kun stilt krav til at DAB skulle dekke dei områda der mesteparten av folket bur.

 

Dette har ført til at einaste plassane der du er garantert god DAB-dekning er i bebygde strøk (der ein vanligvis også har tilgang til kabla internett), og at områder der det ikkje bur folk har blitt nedprioritert.

Dette gjer at ein på enkelte vegstrekningar ikkje har full DAB-dekning fordi det ikkje blei vurdert som nødvendig å ha radiosignal der folk ferdes men ikkje bur.

 

 

 

Eg er positiv til at DAB har fått brei dekning i store delar av landet, men vi kan nesten ikkje seie oss fornøgd før dekninga er god nok til også fjellfolk med lommeradio, eller fiskarar i åpne båtar kan få inn værmeldinga når dei befinn seg på utsatte plassar der kjennskap til været er livsviktig.

Det er ikkje like kritisk at vi som sitt heime foran peisen med ipadden på fanget kan høyre på radioen at det blir orkan i morgå, som at dei som er ute på sjøen heilt utan internett og trygge omgivelser får inn radiosignal.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

 

Ja, det koster ca 1 GB pr 15 timer jeg lytter, men det betaler jeg villig for en tjeneste som er mye bedre og mer moderne enn dinosauren DAB.

Blir fort dyrt hvis du er yrkessjåfør og bor på veien ca. 3 uker pr. mnd.

Alternativt Spotify, men da mister man vegmeldingene, som er viktige å få med seg.

 

Jeg mistenker at vi om kort tid har fritt bredbånd på mobil da alt skal være tilknyttet nett om dagen.

 

La oss si at man bruker 1GB pr 20 timer og fordeler dette på 15 virkedager a 10 timer, altså 2,5GB pr uke. Da trenger du 7,5 GB datatrafikk for å høre på radio i de tre ukene du nevner og for dette betaler jeg 249,- mnd. Da får jeg 10GB i tillegg til de 3GB jeg har i aboet fra før. Så får man spørre seg selv om dette er dyrt..

Jeg har i tillegg Google maps som gir trafikkinfo i sanntid på GPS'en slik at jeg kjører utenom køer som merkes opp på kartet da Google registrerer bevegelsene til tilknyttede enheter (anonymt). For meg er dette verdt mer enn 249,- :)

Endret av H.A.M.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Hele ideen med DAB er nærmest latterlig. Enkeltheten i FM var jo mye av det som gjorde FM radio stort. Vi hadde mottakere overalt. Det var radioer på badet, på hytta, i båten og campingvogn og selv på telttur brukte folk FM radio. Vi hadde FM signaler overalt. Selv til havs og langt til fjells. Enkelt, stabilt og svært godt utbygd. Det var rett og slett ingen vettug grunn til å gå over til DAB. FM virket alltid, alle hadde mottakere og folk var fornøyde. 
 

Så ble det en diskusjon om radions fremtid. Skeptikerne til FM hevdet FM var urgammelt og at folk ønsket seg noe bedre. Andre mente nedgangen i salg av radiomottakere viste og veien til FM døden. Det ble fokusert lite på at at folk alt hadde fylt opp bolig, bil, båter og hytter allerede med FM mottakere som  virket. Så "trusselbildet mot radiolytting" var nok ikke reelt slik det ble forsøkt tegnet opp og solgt inn til våre folkevalgte. 

 

Og i motsetning til hva mange trodde da vi fikk musikk på mobil så økte faktisk antallet FM radiomottakere radikalt hver eneste år. Fordi vi fikk FM radio på mobil. Nå har vi tilgang til FM 24/7 og har den tilgangen i lomma til enhver tid, men nå er det ikke lengre nasjonale kanaler på FM. Og ikke får jeg inn P1 på fjellet i mobilen heller nå. Tidligere så kunne jeg lytte til radio langt til fjells selv uten mobildekning. 

DAB er fiasko i mine øyne. Kostbart og unødvendig. Og er det virkelig slik at den gemene hop har hoppet over på DAB? Jeg kjenner ingen som har selv har lagt sine sparepenger i DAB. De jeg vet om som bruker DAB har enten relativt ny bil med DAB eller de har en DAB radio de har fått i gave, premie eller på annet vis ikke har betalt selv.

Kommer aldri til å kjøpe Vil nok streame jeg P1 og P2 fra nett for faste programmer. Men helt ærlig så tror jeg nok at antall timer brukt på NRK Radio vil falle radikalt fremover både for meg og svært mange andre radiolyttere som ikke har vært hardcore radio blodfans. 

Endret av bojangles
  • Liker 9
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...