Jump to content

3VOEADCN

Medlemmer
  • Content Count

    63
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

53 :)
  1. Et sted må jo den ekstra datakraften komme fra. Men hvor? Sannsynligvis stjeles den fra datamaskiner og mobiler i et parallellt univers. Og når din og min PC går sakte så er det andre parallelle universer som stjeler fra oss.
  2. Mange ser seg blind på størrelsen på batteriet når de også burde se på ladehastigheten. Mange biler kan ikke utnytte de ladehastigheter de tilbys. Spiller ingen rolle om rekkevidden er 200km hvis man kan lade på to-tre minutter. Det er jo uansett sunt å strekke på bena hver to-tre timers kjøring. Dette anbefales jo også på lange flyreiser. Å stå litt et par ganger. Forhindrer blodpropp.
  3. Sveits ligger over Norge i rikest per innbygger, i tillegg til et par pitte små land. Hvis vi ser på reell kjøpekraft ligger Norge enda lenger nede på rankingen. Når det gjelder demokrati ser jeg at du har rett. Selv om det etter min mening er helt rart at Norge skal ha høyere demokrati score enn for eksempel Sveits som har direkte demokrati. Ganske rar måling etter min mening. Ikke godt å si om direkte eller indirekte demokrati bør gi best demokrati-score. Med mer direkte demokrati (flere avstemninger) forutsetter man jo at alle har både god tid og er skarpe nok i hodet til å sette seg inn i kompliserte saker. Ja, surprise, noen saker er faktisk kompliserte, feks vindmøller, bompenger, rovdyrforvaltning og EUs energiunion, og ikke nødvendigvis noe lettlurte hvermannser kan avgjøre i kunnskapsundertrykkende følelsesflommer på facebook-grupper. Hvor frie og politisk balanserte media og forskere er, vil også være et kvalitetsmål på demokratiet i et land. Mange måter å vekte en slik score på.
  4. De to menneskelige aktiviteter som bidrar mest til CO2-utslipp er de mange utøver på soverommene og ved stemmeurnene - å lage flere av oss og å invitere flere av oss. Å redusere flyreiser og km i bil vil monne noe, mindre kjøtt, færre mobiler, klær, sko, reparere og gjenbruk heller enn å kjøpe nytt likeså. Men mest vil det monne å dempe fødsels- og innvandringstallene. Om innvandringen de siste tredve år hadde vært i samme lille skala som feks Finland eller Polen, hadde vi vært nesten en million færre høyutslippsmennesker i Norge nå. 20%. Så hva i huleste skal man da stemme om man mener at klimaet er viktig for å .... tja, overleve? Frp, de lavpannede harrytassene av noen ignoramuser som enten ikke ser eller later som de ikke ser klimaproblemet, men som vil sørge for at færre nordmenn får råd til å fly og at færre kommer og konverterer til høyutslippsliv. Eller at av partiene som bare snakker, men som bidrar så mye de kan til at vi skal bli flest mulig her i landet med en høyutslippslivsstil som ikke ligner grisen. https://ourworldindata.org/co2-and-other-greenhouse-gas-emissions
  5. Forskning løser noen problemer og skaper nye. Man kan ikke bare bestille en løsning fra forskere, ikke alt kan kjøpes.
  6. Model 3 har hatt bilspill i lang tid allerede, og man spiller det med ratt og pedaler. Det skulle norske Think ha tenkt på.
  7. Et bilspill i bilen hadde gjort seg. Ratt og pedaler som ekstra spillutstyr finnes jo der allerede.
  8. Fin idé, skal prøves:) Kan være sikkerhetsproblemer knyttet til å lade mobiler fra laptop. Ting kan smitte begge veier. Bruk da helst en USB-ledning uten dataoverføringsmulighet (oftest de billigste) eller en såkalt USB-kondom. Eller lad via små nødladere (powerbank), mange av dem lader tregere pluss at de slutter å lader når de er tomme.
  9. Hvis sykkel, bil og fly hadde blitt oppfunnet i dag så hadde akkurat de samme folkene skreket om forbud der også. Når sparkesykler er nytt i så stort omfang må det gå en stund til vi får erfaring før konklusjoner trekkes og lover endres. Alle fremkomstmidler var mer ulykkesutsatt da de var nye. Ellers risikerer vi å forby noe som blir bra for alle. Også de som ikke tør prøve selv skal jo puste. Så hvis sparkesykler erstatter forurensende og køskapende bil- og taxi-turer så er det også bra for dem. Eneste er at noen må slutte å sette de fra seg midt i gangveien og at 12-13 kroner er drøyt for bare tre fire hundre meter.
  10. Alt for tidlig å konkludere om sparkesykler! Den fortjener en prøvetid på i hvert fall tre-fire år til vi får nok erfaring med de og nok informasjon til eventuelle innstramminger. Det er alltid ekstra problemer i starten med nye ting, men det bør ikke være avgjørende. Noen har ikke noe bedre å snakke om, så de baserer sine refleksrop om forbud mot alt nytt på tynne anektoter, innbilte, oppdiktede og spådde nestenulykker. (Nytt = skremmende må vite). Litt fordi de er for pysete til å prøve sparkesykkel selv - da bør jo heller ikke andre ha lov. Hva ville skjedd om vanlige sykler hadde blitt oppfunnet i fjor? Forbud! Da ville det også vært mange uerfarne og flere ulykker i starten. Men sykkelen, og el-sparkesykkelen tror jeg, er et gode for alle. Også for de som tar bil og buss. De får da mindre kø og bedre plass siden syklistene er et annet sted. Det kommer til å skje både uhell og dødulykker med el-sparkesykler også i Norge. Det egentlige spørsmålet er hvor mange flere/færre ulykker skjer (etter at folk har fått erfaring) med sparkesykkel pr kilometer eller pr nytteverdi sammenlignet med de andre fremkomstmidlene man ellers ville valgt. Forurensing, CO2-fremtiden (eller mangel på), tidstap og avkortede/forringede liv må også tas med i regnestykket. Sparkesykkelen fortjener en reell sjanse. Kloke avgjørelser kommer fra tallenes tale, ikke fra hysteriske kjerringer.
  11. De lades av såkalte hunters. Enten bedrifter eller folk som har meldt seg som freelancers. Hver kveld henter de sparkesyklene med lavt batteri (bruker appen de også), kjører de hjem/til bedriften, lader de og får se hvor de skal settes neste morgen. Akkurat nå har ikke Voi behov for flere i Oslo, men kanskje de andre selskapene og byene søker etter hunters.
×
×
  • Create New...