Gå til innhold

Denne dumperen blir verdens største elbil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Hvorfor har de investert i 700kwh batteri om de bare behøver 40-50 ?

 

Fordi da kan dagen starte med 100 kwh, og slutte med 700, så kan de lade ut strømmen etter endt arbeidsdag og spare penger på det også.

 

 

Gjetter jeg.

I tillegg så må de nok ha en såpass pakke for å ta i mot all bremsekraften, samt fore motorene for å komme seg opp med tombilen, uten de store tapene. En liten pakke ville blitt for puslete til dette.

 

Tror jeg :-)

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Batteriet består av 1440 litiumion-celler av nikkel-mangan-kobolt-typen, og veier 4500 kg

Drøye 3 kg per celle, kan det stemme? Det hørtes veldig mye ut til å være litium-baserte batterier. Jeg ser kilden Empa skriver samme antall celler, men jeg lurer fortsatt på om det ikke kan ha sneket seg inn en feil et sted. Nesten en halv kWh per celle høres også mye ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Batteriet består av 1440 litiumion-celler av nikkel-mangan-kobolt-typen, og veier 4500 kg

Drøye 3 kg per celle, kan det stemme? Det hørtes veldig mye ut til å være litium-baserte batterier. Jeg ser kilden Empa skriver samme antall celler, men jeg lurer fortsatt på om det ikke kan ha sneket seg inn en feil et sted. Nesten en halv kWh per celle høres også mye ut.

Kanskje det er større celler da som både er tyngre og har større kapasitet i Ah.

Lenke til kommentar

 

Batteriet består av 1440 litiumion-celler av nikkel-mangan-kobolt-typen, og veier 4500 kg

Drøye 3 kg per celle, kan det stemme? Det hørtes veldig mye ut til å være litium-baserte batterier. Jeg ser kilden Empa skriver samme antall celler, men jeg lurer fortsatt på om det ikke kan ha sneket seg inn en feil et sted. Nesten en halv kWh per celle høres også mye ut.

120 Ah celler har da Samsung til elbiler. Er ikke så langt unna det. At det er litt større kapasitet og betydelig mer vekt i celler som skal brukes hardt i industri høres for meg helt naturlig ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor har de investert i 700kwh batteri om de bare behøver 40-50 ?

De skal selge overskuddsenergien på via strømnettet i følge artikkelen.

Om ikke selve kostnaden ved ombyggingen og serviceintervallene på batteripakkene koster veldig mye virker jo dette som em vinn vinn situasjon der man sparer på årlige dieselutgifter og kan selge strøm på toppen av det hele.

En elbildrift der man må tappe av batteriene før neste arbeidsdag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Veldig bra, mer av dette - på tide regjeringen innfører støtteordninger på elektriske anleggsmaskiner?

 

Virker jo som å være "lavthengende frukt" ut fra disse tallene. Med batteripakkestørrelse på ca 14 ganger det en vanlig personbil har kan man spare drivstoff/CO2 utslipp tilsvarende ca 50-100 personbiler

(basert på 2,3 tonn CO2 per personbil per år)

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Veldig bra, mer av dette - på tide regjeringen innfører støtteordninger på elektriske anleggsmaskiner?

 

Virker jo som å være "lavthengende frukt" ut fra disse tallene. Med batteripakkestørrelse på ca 14 ganger det en vanlig personbil har kan man spare drivstoff/CO2 utslipp tilsvarende ca 50-100 personbiler

(basert på 2,3 tonn CO2 per personbil per år)

 

Treng ikkje øko støtte dette, bare rett tanke......

Er mange øko greier fra store bedrifter der lønner seg før året er omme, og enova gir tilskudd på blangt papir.

Tapene er for små, og tankene like så.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Stusset litt på at der er kjettinger på doningen, da en gruve har nok grus.

Tar det for meget tid å legge på kjettinger ?

 

Firmaet ser ut for å gå 24/7/365/50 jfr kviletidsbestemmelser og 3 reserver på dekk.

 

Kjettinger brukes av store anleggsmaskiner vanligvis av driftsøkonomisk årsak.

De er mye billigere i anskaffelse en det spesiallagte gummidekket samt billigere ved vedlikehold, enklere å bytte deler av kjettingen en hele gummidekket. Disse dekkene

som koster enorme summer pr. stk. er vanligvis heller ikke hyllevare og må derfor spesialbestilles/produseres.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flott tiltak, rett teknologi på rett sted.

@Siemen1
Cellene de bruker har en kapasitet på mellom 150–220Wh/kg, regner du 150Wh/kg --> 700000/150 = 4660 [kg]
med andre ord, cellene har en tilnærmet kapasitet på ca 156 Wh/kg i denne konstruksjonen. Men så spørs det da om oppgitt vekt også innbefatter strukturen cellene står i.

 

Kilde: http://batteryuniversity.com/index.php/learn/article/types_of_lithium_ion

Endret av EremittPåTur
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Samtidig spares mellom 50.000 og 100.000 liter diesel i året, tilsvarende et utslipp på mellom 131 og 262 tonn CO2.

...Det er sementprodusenten Ciments Vigier SA som finansierer prosjektet. Det koster dem ifølge ..altså trolig noen titalls millioner kroner."

 

Med innsparing over ti år på nesten 1 million liter diesel burde dette være et lønnsomt prosjekt, ja.

Som pluss altså renere luft og mindre støy på anleggsplassen og i dumperen.

Verden går framover.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...