Gå til innhold

Har jeg noe jeg skulle sagt på denne boten? (Parkert "mot kjøreretning")


d'espresso

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg stod tidligere i dag parkert i Pilestredet i Oslo. Spottet en plass der jeg kom kjørende, og tok den. Betalte i automaten fram til rundt 11.30, og tuslet av sted. Da jeg kom tilbake rundt 11.25 så jeg til min store overraskelse at det lå en fin gul lapp under viskeren.. På bota stod det "mot kjøreretningen".

 

Om dere ser på bildet så stod jeg der VW'en står, bare med snuta vendt oppover. Så, ja, teit var det med tanke på at da jeg skulle ut var det tusen biler og jeg måtte vente en del, men jeg stod innenfor firkanten, og hadde betalt..

 

Ble med andre ord samme konsept som dere ser på andre siden av vegen på bildet, der BMWen og Audien står mot hverandre.

 

"Mot kjøreretningen" er nytt for meg, men har hørt at det kan være grunnlag for bot i enveiskjørte gater.. Noe dette ikke er.

 

Noen som har opplevd lignende?

 

Edit: Ser ikke ut til at bildet kom.. Prøver igjen med link fra Google i stedet. https://www.google.dk/maps/@59.918271,10.7375295,3a,48.6y,323.94h,90.93t/data=!3m7!1e1!3m5!1sPgXoFrCIhsCwaCbZe95FgA!2e0!6s%2F%2Fgeo3.ggpht.com%2Fcbk%3Fpanoid%3DPgXoFrCIhsCwaCbZe95FgA%26output%3Dthumbnail%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26thumb%3D2%26w%3D203%26h%3D100%26yaw%3D79.35251%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i13312!8i6656

Endret av d'espresso
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dersom dette ikke er privat parkering, med egne regler, eller noe plutselig er innført det siste året, så finnes det ingen slike regler i Norge.

 

Det er tillatt å parkere mot kjøreretningen.

 

Som det nevnes over, er det ikke tillatt i Sverige, og der får man relativt raskt bot dersom man står parkert "feil vei" (av egen erfaring).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tusen, tusen hjertelig takk for alle svarene!

 

Tror dog vi dessverre kan avblåse skandalealarmen.. Snakket med Bymiljøetaten nå, og, det er de som har ilagt boten. Videre er "mot kjøreretningen" av en eller annen grunn kun brukt som beskrivelse på hvordan bilen stod. Jeg har fått bot for at avgift ikke var registrert.. Hvordan kan det så skje, når til og med transaksjonsoverskriften i DNB viser at det ble trukket penger til Oslo kommune?

 

Vel, svaret er veldig enkelt, mistenker jeg, at registreringsnummeret har blitt tastet feil på de nye, fine digitale automatene deres.. Noe annet kan ikke jeg skjønne. De kunne ikke si meg om dette er tilfellet uten at jeg hadde klagd, men jeg tipper at det kanskje må være at jeg har tastet "8" i stedet for "9" eller lignende. Ikke vet jeg. Men, ja, falsk alarm, tydeligvis. 

 

Edit; for further references, dersom det skulle bli aktuelt, sa de at "Du får ikke bot for å parkere mot kjøreretningen". 

Endret av d'espresso
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det er da vel begrunnelsen på gebyret som må legges til grunn. Har de skrevet at det er ilagt pga. parkering mot kjøreretningen, og det ikke er forbudt å parkere slik, så må de da også bite i det sure eple og slette gebyret. Skal de ha parkeringsgebyr for manglende betaling av parkeringsavgift, så må de vel også skrive det på parkeringsgebyret?

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Det er da vel begrunnelsen på gebyret som må legges til grunn. Har de skrevet at det er ilagt pga. parkering mot kjøreretningen, og det ikke er forbudt å parkere slik, så må de da også bite i det sure eple og slette gebyret. Skal de ha parkeringsgebyr for manglende betaling av parkeringsavgift, så må de vel også skrive det på parkeringsgebyret?

 

De har helgardert og skrevet begge. Jeg oppfattet "mot kjøreretningen" som grunnen, og tenkte kanskje at tilstrekkelig avgift-opplegget var "hovedkode" e.l. betjenten har brukt i mangel på noe bedre, for og så skrive den egentlige grunnen.

 

Så, ja, er nok helt sikkert en tastefeil til 600 kr, dette. :) 

Lenke til kommentar

Har de ikke en parkeringsapp i Oslo?

 

Lenge siden jeg har parkert i Trondheim, men jeg har fortsatt appen med bilen registrert

 

Jo. "Bil i Oslo". Da jeg parkerte en del i Oslo for noen år siden brukte jeg EasyPark. Det har Oslo gått bort fra og erstattet med "Bil i Oslo". For så vidt greit det, i og med at man betalte ekstra når man brukte EasyPark.

 

Jeg hadde bare ikke tid til å fikle med det da jeg parkerte i går, og gikk heller for å betale ved å taste inn registreringsnummeret på bilen. Men, ja, neste gang blir det appen :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...