Gå til innhold

Køtiden inn til Bergen halvert etter økte bompriser


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja. Inn fra Kokstad. Men ikke fra Loddefjord, Fyllingsdalen eller Straume. Om man skulle fra Loddefjord og til Nesttun før var det raskeste å kjøre sentrum. Nå er det vel ca det samme. Knappentunnelen er gratis, men sentrum er blitt mye dyrere. Det samme gjelder fra Nesttun mot Loddefjord. 

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Hvor?

I rådalen sier eg. Vet du hvor det er? Om ikkje så Google det.

Men ett hint kan være " byggern, og ned mot lagunen"

Om du mener eg tar feil så rett meg gjerne.

Det er kø der nå. Det vil ikke være det når veien er ferdig...
All erfaring og forskning tilsier at bygging av nye veier bare øker trafikken. Jo flere og bedre veier som finnes jo mer vil folk kjøre, og de kan bosette seg lenger unna arbeidsstedet uten å bruke lenger tid på å kjøre til og fra hver dag pga høyere fart på veien og mindre kø. Det tar som regel ikke mange år fra en vei er utbedret til større kapasitet og ferdig til bruk til at køen er like stor som før.

Flaskehalser blir som regel også mer synlig da, en vei har ikke større kapasitet enn det tregeste punktet som kryss, rundkjøringer osv.

Definitivt. Men denne nye veien har ingen nye flaskehalser. Om noe vil bare de som finnes i dag flytte seg fra dagens avkjøring fra e39 til tilsvarende på den nye. Og viktigst er at veien er designet for å flytte kø bort fra området i Rådalen som blir omtalt, hvor dagens rundkjøringer lager mer kø enn de løser.

Tydelig at du vet mer enn meg om dette så i stedet for å kverulere, kan du ikkje fortelle hvordan trafikken der med byggern i rådal skal fordeles da?

Det er jo allerde kork der idag i rundkjøringene.

 

Og det skal bygges nye boliger, og næringspark mellom rådal og os så det blir enda mer biler rundt rådalen.

 

Vær grei å opplys oss som ikkje vet det du vet.

 

Fortell meg og hvordan køen mot bergen plutselig blir borte?

Lenke til kommentar

Tja. Inn fra Kokstad. Men ikke fra Loddefjord, Fyllingsdalen eller Straume. Om man skulle fra Loddefjord og til Nesttun før var det raskeste å kjøre sentrum. Nå er det vel ca det samme. Knappentunnelen er gratis, men sentrum er blitt mye dyrere. Det samme gjelder fra Nesttun mot Loddefjord.

Det var omtrent like raskt å kjøre via Bjørge. Man har alltid kunnet kjøre utenom bomringen den veien uansett, så hva er nytt?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

 

Hvor?

I rådalen sier eg. Vet du hvor det er? Om ikkje så Google det.

Men ett hint kan være " byggern, og ned mot lagunen"

Om du mener eg tar feil så rett meg gjerne.

Det er kø der nå. Det vil ikke være det når veien er ferdig...
All erfaring og forskning tilsier at bygging av nye veier bare øker trafikken. Jo flere og bedre veier som finnes jo mer vil folk kjøre, og de kan bosette seg lenger unna arbeidsstedet uten å bruke lenger tid på å kjøre til og fra hver dag pga høyere fart på veien og mindre kø. Det tar som regel ikke mange år fra en vei er utbedret til større kapasitet og ferdig til bruk til at køen er like stor som før.

Flaskehalser blir som regel også mer synlig da, en vei har ikke større kapasitet enn det tregeste punktet som kryss, rundkjøringer osv.

Definitivt. Men denne nye veien har ingen nye flaskehalser. Om noe vil bare de som finnes i dag flytte seg fra dagens avkjøring fra e39 til tilsvarende på den nye. Og viktigst er at veien er designet for å flytte kø bort fra området i Rådalen som blir omtalt, hvor dagens rundkjøringer lager mer kø enn de løser.
Tydelig at du vet mer enn meg om dette så i stedet for å kverulere, kan du ikkje fortelle hvordan trafikken der med byggern i rådal skal fordeles da?

Det er jo allerde kork der idag i rundkjøringene.

 

Og det skal bygges nye boliger, og næringspark mellom rådal og os så det blir enda mer biler rundt rådalen.

 

Vær grei å opplys oss som ikkje vet det du vet.

 

Fortell meg og hvordan køen mot bergen plutselig blir borte?

Motorveien/E39 skal gå helt til ferjeleiet på Haljem. Den siste ikkeplankrysset fra Bergen ut dit vil være på Fjøsangerveien ved Kanalveien.

 

Trodde du de skulle lede trafikken på den veien som er der i dag?

Endret av Sexylubb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt til ferjeleiet skal den ikkje gå. Det kommer også avstikkere til denne veien fra ye næringsparker.

 

Ut fra dette så ser det sånn ut ja:

https://www.vegvesen.no/vegprosjekter/e39svegatjornradal

 

Det er jo også åpninger (inn/ut) med byggern så at en del av trafikken vil gå der er en selvfølge.

 

Eneste som vil tjene på dette trafikkmessig er skjold, og vallaheiane.

Lenke til kommentar

 

Tja. Inn fra Kokstad. Men ikke fra Loddefjord, Fyllingsdalen eller Straume. Om man skulle fra Loddefjord og til Nesttun før var det raskeste å kjøre sentrum. Nå er det vel ca det samme. Knappentunnelen er gratis, men sentrum er blitt mye dyrere. Det samme gjelder fra Nesttun mot Loddefjord.

Det var omtrent like raskt å kjøre via Bjørge. Man har alltid kunnet kjøre utenom bomringen den veien uansett, så hva er nytt?

 

 

Du har tydeligvis aldri stått i kø på Bjørgeveien! Mandag morgen kunne var det vanlig med 30 minutter ekstra, noen ganger 40-50. 

Lenke til kommentar

Dette er reinspikka pisspreik, det kan jeg skrive under på. Trafikken er kanskje redusert 20-30%, mens trafikken på omkjøringsvei har økt noe enormt. Bor selv ved en av omkjøringsveiene, og her er det nå så mye trafikk alle dager at vi sitter sjelden ute lenger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er reinspikka pisspreik, det kan jeg skrive under på. Trafikken er kanskje redusert 20-30%, mens trafikken på omkjøringsvei har økt noe enormt. Bor selv ved en av omkjøringsveiene, og her er det nå så mye trafikk alle dager at vi sitter sjelden ute lenger.

Går ut i fra at du bor langs 580?

Lenke til kommentar

Dette er reinspikka pisspreik, det kan jeg skrive under på. Trafikken er kanskje redusert 20-30%, mens trafikken på omkjøringsvei har økt noe enormt. Bor selv ved en av omkjøringsveiene, og her er det nå så mye trafikk alle dager at vi sitter sjelden ute lenger.

Enig!

 

Er en selvfølge at ting går litt smidigere på hovedåren når trafikken er spredd litt utover

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

 

 Ett år etter den økte bompengesatsen er det blitt 14 prosent færre biler på innfartsårene i rushtiden, og en nedgang på 5 prosent hvert døgn. Samtidig har trafikken økt med 11 prosent i halvtimene før og etter rushtidsavgiften, viser tall fra Statens vegvesen.

Betyr dette at køen har blitt borte i rushtiden, eller at køen har blitt litt raskere i rushtiden og varer over en lengre periode (siden trafikken har økt før og etter rushtidsprisene)?

 

Hva forurenser mest? Mange biler i stillestående kø som bruker ekstremt mye drivstoff over et kort tidsrom, få biler i kø som bruker ganske mye drivstoff over en lang periode eller ingen biler i kø som kjører i optimal hastighet mtp drivstofforbruk?

Her har tiden folk reiser til jobben strukket seg ut til avreise, slik at man passerer bommene før den dyreste satsen blir aktuell.

Lenke til kommentar

 

Dette er reinspikka pisspreik, det kan jeg skrive under på. Trafikken er kanskje redusert 20-30%, mens trafikken på omkjøringsvei har økt noe enormt. Bor selv ved en av omkjøringsveiene, og her er det nå så mye trafikk alle dager at vi sitter sjelden ute lenger.

Enig!

 

Er en selvfølge at ting går litt smidigere på hovedåren når trafikken er spredd litt utover

 

 

Er det ikke noe spesielt å spekulere vilt om hvor mye av trafikken som går til andre veier, komme med en "fasit" basert på den spekulasjonen, og så si at resultatet er en "selvfølge"?

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette er reinspikka pisspreik, det kan jeg skrive under på. Trafikken er kanskje redusert 20-30%, mens trafikken på omkjøringsvei har økt noe enormt. Bor selv ved en av omkjøringsveiene, og her er det nå så mye trafikk alle dager at vi sitter sjelden ute lenger.

 

Hvor mye tror du trafikkveksten har vært i prosent?

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

Dette er reinspikka pisspreik, det kan jeg skrive under på. Trafikken er kanskje redusert 20-30%, mens trafikken på omkjøringsvei har økt noe enormt. Bor selv ved en av omkjøringsveiene, og her er det nå så mye trafikk alle dager at vi sitter sjelden ute lenger.

 

Enig!

Er en selvfølge at ting går litt smidigere på hovedåren når trafikken er spredd litt utover

 

Er det ikke noe spesielt å spekulere vilt om hvor mye av trafikken som går til andre veier, komme med en "fasit" basert på den spekulasjonen, og så si at resultatet er en "selvfølge"?

 

AtW

Å diskutere med deg gidder eg egentlig ikkje, men la gå.

 

Eg tipper du ikkje bor i Bergen, eventuelt i fana område.

Eg tipper du ikkje forstod hva han ville frem til.

Lenke til kommentar

 

 

 

Dette er reinspikka pisspreik, det kan jeg skrive under på. Trafikken er kanskje redusert 20-30%, mens trafikken på omkjøringsvei har økt noe enormt. Bor selv ved en av omkjøringsveiene, og her er det nå så mye trafikk alle dager at vi sitter sjelden ute lenger.

Enig!

Er en selvfølge at ting går litt smidigere på hovedåren når trafikken er spredd litt utover

 

Er det ikke noe spesielt å spekulere vilt om hvor mye av trafikken som går til andre veier, komme med en "fasit" basert på den spekulasjonen, og så si at resultatet er en "selvfølge"?

 

AtW

Å diskutere med deg gidder eg egentlig ikkje, men la gå.

 

Eg tipper du ikkje bor i Bergen, eventuelt i fana område.

Eg tipper du ikkje forstod hva han ville frem til.

 

 

Jeg forsto godt hva han ville fram til, og jeg forsto godt at det er ren spekulasjon du kommer med. Litt mer fakta før man kommer med bastante uttalelser er en fordel.

 

AtW

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Dette er reinspikka pisspreik, det kan jeg skrive under på. Trafikken er kanskje redusert 20-30%, mens trafikken på omkjøringsvei har økt noe enormt. Bor selv ved en av omkjøringsveiene, og her er det nå så mye trafikk alle dager at vi sitter sjelden ute lenger.

 

Enig!

Er en selvfølge at ting går litt smidigere på hovedåren når trafikken er spredd litt utover

Er det ikke noe spesielt å spekulere vilt om hvor mye av trafikken som går til andre veier, komme med en "fasit" basert på den spekulasjonen, og så si at resultatet er en "selvfølge"?

 

AtW

Å diskutere med deg gidder eg egentlig ikkje, men la gå.

Eg tipper du ikkje bor i Bergen, eventuelt i fana område.

Eg tipper du ikkje forstod hva han ville frem til.

Jeg forsto godt hva han ville fram til, og jeg forsto godt at det er ren spekulasjon du kommer med. Litt mer fakta før man kommer med bastante uttalelser er en fordel.

 

AtW

Hva fakta vil du ha da?

 

Er da ingen hemmelighet at andre veier er blitt mer belastet etter at rushtids avgiften kom??

Har da stått mange ganger i de lokale avisene.

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar

Målet var å få ned køene. Noen som tidligere stod i kø, har valgt å kjøre andre veier. Andre igjen har valgt å kjøre til andre tider. 

 

Resultat: mindre kø på hovedtrafikkårene. Som jo var målet!

 

PS: Prisen for passering i bom utenfor rushtid, sank betraktelig (ca 25% mener jeg å huske?) i forhold til før. De som velger å passere bommene på gunstige tidspunkt, blir altså belønnet i dette systemet. Går vi tilbake til gammel modell, vil denne pris-reduksjonen måtte opphøre, og følgelig vil trafikken tette seg betydelig i rush-tid!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...