Gå til innhold

Køtiden inn til Bergen halvert etter økte bompriser


Anbefalte innlegg

 

[…]

 

Ellers er jeg enig i mange av dine poenger. Bortsett fra myten om ByBanen..: Det går busser parallellt med banen flere steder. Ja, tilogmed går det buss som er kjappere enn banen. F.eks. direktebussen fra Lagunen til Sentrum (som kjører motorveien). Allikevel foretrekker folk flest banen! Skinnegående trafikk vinner omtrent alltid over buss.

 

 

Det er ikke en myte, skyss la ned/minsket ruter for å tvinge folk over på bybanen. Blir gledens dag når alle asiaterne fyller opp bybanen med kofferter, så ikke engang bergensere kan bruke den overprisede sneglen lenger. 

Endret av .berZerk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan det var for sju år siden husker jeg ikke - men i dag kan man f.eks. velge buss 83 mellom Nestun og Bergen. Bussen kjører omtrent samme trasé som banen. 

 

Fra Lagunen kan du ta buss 21 inn til Paradis (eksakt samme trasé som ByBanen), eller ta buss 67 til sentrum (motorveien - my kjappere enn banen). Skal du mellom Birkelandsskiftet og sentrum, er buss 51 en god kandidat. Og fler eksempler finnes helt sikkert!

 

Man har med andre ord alternative løsninger, dersom man ikke ønsker å ta bane. Men jeg er usikker på hvor lenge det vil vare. De få gangene jeg har tatt 67 og 83 bussen sitter jeg ganske så ensom ... (Selv om jeg altså kommer mye kjappere frem enn med banen)

 

Hvis ikke nok brukere velger buss, vil jeg anta tilbudet legges ned. ByBanen dekker tross alt disse traséene mer enn godt nok fra før …

Endret av qualbeen
Lenke til kommentar

 

[…]

 

Jeg bor mellom Nesttun og Arna, her er det ekstremt mye mer trafikk nå enn før. På alle døgnets tidspunkt. Vi merker spesielt stor oppgang i tungtrafikk, noe denne veien absolutt ikke er bygget for. Se bare på Grimesvingene...

 

[…]

Jeg tillater meg å minne på at kostnaden i bomringen har gått ned. Det er kun i rushet det koster ekstra. Utenfor rush-tid er avgiften i dag langt lavere enn tidligere!

 

«Ekstremt mye trafikk på alle døgnets tider» kan med andre ord ikke forklares med bompengeringen. Utenfor rush-tid burde du egentlig opplevd mindre trafikk enn tidligere. Hvis trafikken faktisk har økt, skyldes dette helt andre faktorer enn rushtidsavgift!

 

Ellers er jeg enig i mange av dine poenger. Bortsett fra myten om ByBanen..: Det går busser parallellt med banen flere steder. Ja, tilogmed går det buss som er kjappere enn banen. F.eks. direktebussen fra Lagunen til Sentrum (som kjører motorveien). Allikevel foretrekker folk flest banen! Skinnegående trafikk vinner omtrent alltid over buss.

 

Jeg forstår det ikke helt selv, men i steden for å ta bussen til og fra jobb (reisetid: 4 min ifølge rutetabellen) rusler jeg et par hundre meter ekstra, bort til banen (reisetid: 10 min ifølge rutetabellen).

 

Kan det være at bane har et «psykologisk overtak» over buss?

Ja, det fortsatt noen busser mellom Nesttun & Sentrum. Men det er faktisk ett fåtall som vet om de.

 

I gamle dager gikk alle busser direkte til sentrum, fra f.eks Arna og Fana. Når alle de passasjerene blir dumpet på Nesttun, for så å ta bybane derfra er det ikke rart Bystyret kan skryte av at Bybanen er en suksess.

Lenke til kommentar

 

 

Tja. Inn fra Kokstad. Men ikke fra Loddefjord, Fyllingsdalen eller Straume. Om man skulle fra Loddefjord og til Nesttun før var det raskeste å kjøre sentrum. Nå er det vel ca det samme. Knappentunnelen er gratis, men sentrum er blitt mye dyrere. Det samme gjelder fra Nesttun mot Loddefjord.

Det var omtrent like raskt å kjøre via Bjørge. Man har alltid kunnet kjøre utenom bomringen den veien uansett, så hva er nytt?

Vet ikke om du har kjørt bjørgeveien før knappetunnelen kom. Stod helt stille hver dag i rushet.

Det sto i stampe over Danmarksplass og.

Lenke til kommentar

Er det bare meg som reagerer på den sosiale strukturen i disse "miljøtiltakene"?

Hvis du er passe blakk, akkurat fått lån til et hus litt utenfor byen, og kjører en gammel Peugeot fra 90 tallet for å frakte ukene i barnehagen før du skal på jobb inne i byen- det er DA du blir trukket ut til å redde miljøet? Hvis du er stinn av gryn, kjører Tesla gratis, eller har god råd til å cruise BMW 5 serien din inn til sentrum- da får du ko bare mindre kø å irritere deg over?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er det bare meg som reagerer på den sosiale strukturen i disse "miljøtiltakene"?

Hvis du er passe blakk, akkurat fått lån til et hus litt utenfor byen, og kjører en gammel Peugeot fra 90 tallet for å frakte ukene i barnehagen før du skal på jobb inne i byen- det er DA du blir trukket ut til å redde miljøet? Hvis du er stinn av gryn, kjører Tesla gratis, eller har god råd til å cruise BMW 5 serien din inn til sentrum- da får du ko bare mindre kø å irritere deg over?

Nope. Tror de fleste tenker det du tenker.

Men pengene trengs, og de har vel ingen system som kan luke ut de som har minst slik at de hadde sluppet å betale?

Lenke til kommentar

Det er dyrt å være fattig. Dessverre!

 

Men burde det vært omvendt da?

 - Hvis man er stinn av gryn, bør det koste like dyrt uansett hva slags bil man kjøper og bruker? Da kan jeg nemlig garantere deg at samtlige rikfolk hadde byttet ut Teslaen sin med et dieseldyr som drakk 2 liter mila …

 - Er mindre kø i Bergen et gode som burde vært forbeholdt de med lavere inntekt? 

 

 ;-)

Lenke til kommentar

Er det bare meg som reagerer på den sosiale strukturen i disse "miljøtiltakene"?

Hvis du er passe blakk, akkurat fått lån til et hus litt utenfor byen, og kjører en gammel Peugeot fra 90 tallet for å frakte ukene i barnehagen før du skal på jobb inne i byen- det er DA du blir trukket ut til å redde miljøet? Hvis du er stinn av gryn, kjører Tesla gratis, eller har god råd til å cruise BMW 5 serien din inn til sentrum- da får du ko bare mindre kø å irritere deg over?

Verden er urettferdig og det kommer den alltid til å være. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...