Gå til innhold

Køtiden inn til Bergen halvert etter økte bompriser


Anbefalte innlegg

 

Nok et eksempel som viser at det ofte finnes bedre alternativer enn å bygge seg ut av et køproblem. På tide at det går opp et lys for noen politikere.

Man må uansett bygge seg ut av køproblemer. Det er ikke sånn at man bare kan svinge med bompenge-tryllestaven også blir alt bedre på magisk vis. Det koster skjorta å bygge seg ut av kø uansett.

 

Spørsmålet er hva det er mest effektivt å bygge ut: veien for å få bedre plass til bilene, næringstransporten og kollektivtransporten som allerede er der, utvide kapasiteten til toglinjene, bygge t-bane eller alt på en gang.

 

 

Du leste artikkelen? Det samme skjer overalt der man innfører rushtidsavgift. Det er ikke mer magisk enn 1+1=2.

 

Dessverre har vi noen partier/politikere som nekter å ta innover seg selv grunnleggende kunnskap om samferdsel. Så vi risikerer å bruke mange titalls milliarder mer på veibygging enn nødvendig fordi de bl.a. ikke engang vil vente å se resultatet av rushtidsavgift.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Nok et eksempel som viser at det ofte finnes bedre alternativer enn å bygge seg ut av et køproblem. På tide at det går opp et lys for noen politikere.

Man må uansett bygge seg ut av køproblemer. Det er ikke sånn at man bare kan svinge med bompenge-tryllestaven også blir alt bedre på magisk vis. Det koster skjorta å bygge seg ut av kø uansett.

 

Spørsmålet er hva det er mest effektivt å bygge ut: veien for å få bedre plass til bilene, næringstransporten og kollektivtransporten som allerede er der, utvide kapasiteten til toglinjene, bygge t-bane eller alt på en gang.

Samfunnsøkonomisk er det ikke smart å beslaglegge store arealer til mer vei (pluss de ekstra arealene man må sette av til parkering, bilene blir jo ikke borte av seg selv når de kommer inn til byen), for å unngå kø i de korte periodene det er maks belastning. Hele resten av døgnet ligger veiene der nesten øde med svært lite trafikk. Da er det mye bedre å bruke markedsmekanismer for å gi så god flyt som mulig på eksisterende areal, kombinert med godt utviklede alternativer, før man tar den dramatiske beslutningen det tross alt er å bygge mer vei i et tett bebygd område med skyhøye tomtepriser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Dette gjør bare at mange velger å kjøre en annen rute eller et annet tidspunkt. Og at kun de med god økonomi skal få kjøre på veien er da ikke noe å juble over. Det er dyrt nok som det er å være bileier i dette landet.

 

Er ikke dette rett i din gate? Bilkjøring påfører omgivelsene kostnader, man betaler for dette, og markedsøkonomien styrer?

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det har definitivt blitt bedre å kjøre i Bergen siden rushtidsavgiften. Selv har jeg særdeles få passeringer i rushtiden, fordi jeg har lagt om dagen slik at jeg evt kjører litt senere slik at det er normal takst. Med 20% rabatt blir jo dette 35kr kontra 15kr.

 

Selv utover mot Sotra og Askøy er det blitt bedre å kjøre. 

 

Venter bare på at boretslaget skal tilate lading i bakgården for jeg ønsker virkelig å bytte ut Dieseldyret. Selv hopper jeg ofte på Elsykkelen eller kollektiv hvis jeg har muligheten ,men det er pga at det rett og slett er raskere på turer opptil 10km og det å lukeparkere er særdeles lite morro.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Gleder meg til os veien er ferdig. Da blir det slik eg har forstått det enda mer trafikk ned mot fana som igjen skal ned mot danmarksplass. Blir så bra atte!

Den trafikken går jo allerede over Danmarksplass i dag?

Jada, men den kommer fra nestun før den ender på fritz Rieber vei.

No skal jo det meste gå igjennom fana, der det allerede er kork. Og i og med at fergene i os går oftere enn hvert 20 minfra 2019 så ender dette med kaos.

Lenke til kommentar

 

 

Gleder meg til os veien er ferdig. Da blir det slik eg har forstått det enda mer trafikk ned mot fana som igjen skal ned mot danmarksplass. Blir så bra atte!

Den trafikken går jo allerede over Danmarksplass i dag?
Jada, men den kommer fra nestun før den ender på fritz Rieber vei.

No skal jo det meste gå igjennom fana, der det allerede er kork. Og i og med at fergene i os går oftere enn hvert 20 minfra 2019 så ender dette med kaos.

Men det skal ikke være noen kryss/rundkjøringer mellom Os og der trafikken i dag begynner å stampe - Fjøsangerveien. Så hvor i Fana skal det bli mer kaos enn det allerede er i dag diverse steder på Fanaveien?

Lenke til kommentar

 

 

 

Gleder meg til os veien er ferdig. Da blir det slik eg har forstått det enda mer trafikk ned mot fana som igjen skal ned mot danmarksplass. Blir så bra atte!

Den trafikken går jo allerede over Danmarksplass i dag?
Jada, men den kommer fra nestun før den ender på fritz Rieber vei.

No skal jo det meste gå igjennom fana, der det allerede er kork. Og i og med at fergene i os går oftere enn hvert 20 minfra 2019 så ender dette med kaos.

Men det skal ikke være noen kryss/rundkjøringer mellom Os og der trafikken i dag begynner å stampe - Fjøsangerveien. Så hvor i Fana skal det bli mer kaos enn det allerede er i dag diverse steder på Fanaveien?

Rådal

Lenke til kommentar

 

Nok et eksempel som viser at det ofte finnes bedre alternativer enn å bygge seg ut av et køproblem. På tide at det går opp et lys for noen politikere.

Man må uansett bygge seg ut av køproblemer.

Nei, Bergen og mange andre byar har synt det motsette. Du kan organisere køa betre, og då vert køa vekke. 14% reduksjon i trafikken i rushtida har halvert køa. Å byggje ut den maksimale kapasiteten kostar veldig mykje, fordi flyten skal gå alle stader der folk skal. Korkar det seg ein stad, forplantar det seg til heile byen når trafikken er tett. Difor er det ikkje nok å byggje eit felt til her og der, du må kunne ta unna trafikken inne i byen òg. Det er dyrt i ein by som allereie er tettbygd. Å berre flytte trafikken litt i tid, slik dei har gjort i Bergen og i mange andre byar, er ein mykje billigare og enklare måte å fjerne køproblema på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et flott tiltak, folk flest driver jo og kjører bil ene og alene fordi det er så morsomt og for fornøyelsens skyld.

Hvorfor kan man ikke bare da sette opp prisene til 1000/passering så det kun bli Røkke, Stordalen og toppene i MDG som får disponere veiene alene. Resten av Norge kan jo bare bli NAV'ere.

Lenke til kommentar

 

 

Nok et eksempel som viser at det ofte finnes bedre alternativer enn å bygge seg ut av et køproblem. På tide at det går opp et lys for noen politikere.

Man må uansett bygge seg ut av køproblemer. Det er ikke sånn at man bare kan svinge med bompenge-tryllestaven også blir alt bedre på magisk vis. Det koster skjorta å bygge seg ut av kø uansett.

 

Spørsmålet er hva det er mest effektivt å bygge ut: veien for å få bedre plass til bilene, næringstransporten og kollektivtransporten som allerede er der, utvide kapasiteten til toglinjene, bygge t-bane eller alt på en gang.

 

 

Du leste artikkelen? Det samme skjer overalt der man innfører rushtidsavgift. Det er ikke mer magisk enn 1+1=2.

 

Dessverre har vi noen partier/politikere som nekter å ta innover seg selv grunnleggende kunnskap om samferdsel. Så vi risikerer å bruke mange titalls milliarder mer på veibygging enn nødvendig fordi de bl.a. ikke engang vil vente å se resultatet av rushtidsavgift.

 

Jeg tror ikke du forstår dette ...

 

 

 

Nok et eksempel som viser at det ofte finnes bedre alternativer enn å bygge seg ut av et køproblem. På tide at det går opp et lys for noen politikere.

Man må uansett bygge seg ut av køproblemer. Det er ikke sånn at man bare kan svinge med bompenge-tryllestaven også blir alt bedre på magisk vis. Det koster skjorta å bygge seg ut av kø uansett.

 

Spørsmålet er hva det er mest effektivt å bygge ut: veien for å få bedre plass til bilene, næringstransporten og kollektivtransporten som allerede er der, utvide kapasiteten til toglinjene, bygge t-bane eller alt på en gang.

Samfunnsøkonomisk er det ikke smart å beslaglegge store arealer til mer vei (pluss de ekstra arealene man må sette av til parkering, bilene blir jo ikke borte av seg selv når de kommer inn til byen), for å unngå kø i de korte periodene det er maks belastning. Hele resten av døgnet ligger veiene der nesten øde med svært lite trafikk. Da er det mye bedre å bruke markedsmekanismer for å gi så god flyt som mulig på eksisterende areal, kombinert med godt utviklede alternativer, før man tar den dramatiske beslutningen det tross alt er å bygge mer vei i et tett bebygd område med skyhøye tomtepriser.

 

Hvorvidt det er samfunnsøkonomisk å bygge ut en vei er situasjonsbestemt. Det er ikke slik at det ikke er samfunnsøkonomisk å bygge ut vei uansett.

 

Men å bygge ut vei er uansett bare en av flere mulige løsninger. Som jeg skrev, uavhengig av hvilken løsning man går for, så vil det koste penger. Mye penger.

Lenke til kommentar

 

 

Hvor?

I rådalen sier eg. Vet du hvor det er? Om ikkje så Google det.

Men ett hint kan være " byggern, og ned mot lagunen"

 

Om du mener eg tar feil så rett meg gjerne.

Det er kø der nå. Det vil ikke være det når veien er ferdig...

 

All erfaring og forskning tilsier at bygging av nye veier bare øker trafikken. Jo flere og bedre veier som finnes jo mer vil folk kjøre, og de kan bosette seg lenger unna arbeidsstedet uten å bruke lenger tid på å kjøre til og fra hver dag pga høyere fart på veien og mindre kø. Det tar som regel ikke mange år fra en vei er utbedret til større kapasitet og ferdig til bruk til at køen er like stor som før.

Flaskehalser blir som regel også mer synlig da, en vei har ikke større kapasitet enn det tregeste punktet som kryss, rundkjøringer osv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Hvor?

I rådalen sier eg. Vet du hvor det er? Om ikkje så Google det.

Men ett hint kan være " byggern, og ned mot lagunen"

 

Om du mener eg tar feil så rett meg gjerne.

Det er kø der nå. Det vil ikke være det når veien er ferdig...

All erfaring og forskning tilsier at bygging av nye veier bare øker trafikken. Jo flere og bedre veier som finnes jo mer vil folk kjøre, og de kan bosette seg lenger unna arbeidsstedet uten å bruke lenger tid på å kjøre til og fra hver dag pga høyere fart på veien og mindre kø. Det tar som regel ikke mange år fra en vei er utbedret til større kapasitet og ferdig til bruk til at køen er like stor som før.

Flaskehalser blir som regel også mer synlig da, en vei har ikke større kapasitet enn det tregeste punktet som kryss, rundkjøringer osv.

Definitivt. Men denne nye veien har ingen nye flaskehalser. Om noe vil bare de som finnes i dag flytte seg fra dagens avkjøring fra e39 til tilsvarende på den nye. Og viktigst er at veien er designet for å flytte kø bort fra området i Rådalen som blir omtalt, hvor dagens rundkjøringer lager mer kø enn de løser.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...