Gå til innhold

Køtiden inn til Bergen halvert etter økte bompriser


Anbefalte innlegg

Hva fakta vil du ha da?

 

Er da ingen hemmelighet at andre veier er blitt mer belastet etter at rushtids avgiften kom??

Har da stått mange ganger i de lokale avisene.

 

Ok, da regner jeg med det er henvist til tellinger også i det lokale avisene? Har du noen lenker?

AtW

Endret av Hårek
SItatpyramide
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe, å skrike etter tall hver gang for å motbevise noe går ikkje.

 

Har nok ingen telling på sideveier her i Bergen nei.

Dette er ene og alene basert på at folk som ikkje stod i kø før gjør det no på samme vei til samme tidspunkt.

Er basert på folk som ber om penger til støytiltak pga mer støy fra ekstra trafikk.

 

Om du ikkje bor i Bergen/fana så skjønner eg ikkje hvorfor du gidder å bry deg?

 

Tro hva du vil. Dette er mitt siste svar til deg da det dessverre ikkje er alt som kan bevises med statistikk.

Endret av Hårek
SItatpyramide
Lenke til kommentar

Jeg bryr meg fordi jeg er interessert i trafikkavvikling. Det er ikke snakk om "å skrike etter tall for å motbevise", det er snakk om å innse at målinger gir oss langt bedre svar en subjektive anekdoter. (og også å kommentere at folk bør være forsiktig med å dra bastante konklusjoner på så usikkert grunnlag, som du og andre gjør). Og hvor mye trafikk det er er faktisk noe av det som lett kan "bevises med statistikk"

 

AtW

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bor du i bergen/fana?

 

Om du gjør det så vet du hvor mange sideveier en kan ta for å komme seg inn på hovedvei til/ fra kostad, sotra, arna og åsane. , og dermed vet du selvfølgelig at det er umulig å holde kontroll på antall biler på alle de veiene, og om ikkje så må du følge ditt eget råd. Ikkje vær så bastant!

Endret av Hårek
Sitat
Lenke til kommentar

Er det det? Du vet at det gjøres trafikktellinger ganske ofte i de fleste kommuner, og på svært mange veier. Hvor mye trafikk det går er viktig for planlegging, og er derfor noe man har endel tall på. Og om det er mindre trafikk på hovedveien, så er det mindre på hovedveien, selv om folk bruker sideveier for å komme seg inn på den. Hva er det jeg har vært bastant med her i tråden?

 

AtW

Endret av Hårek
Sitat
Lenke til kommentar

Motorveien/E39 skal gå helt til ferjeleiet på Haljem. Den siste ikkeplankrysset fra Bergen ut dit vil være på Fjøsangerveien ved Kanalveien.

Trodde du de skulle lede trafikken på den veien som er der i dag?

noen kommentarer til vegvesenet sin illustrasjon? Tenker på siden du tydeligvis vet mer enn han som la ut illustrasjonsbilde

Endret av Hårek
SItatpyramide
Lenke til kommentar

Er det det? Du vet at det gjøres trafikktellinger ganske ofte i de fleste kommuner, og på svært mange veier. Hvor mye trafikk det går er viktig for planlegging, og er derfor noe man har endel tall på. Og om det er mindre trafikk på hovedveien, så er det mindre på hovedveien, selv om folk bruker sideveier for å komme seg inn på den. Hva er det jeg har vært bastant med her i tråden?

 

AtW

At folk/vi/de som bor der spekulerer vilt.

Men no er vi påvei inn i kjent ATW stil der diskusjonen blir en helt annen.

Og selv etter 3/4 spm om du bor i Bergensområdet uten svar så velger eg å ikkje bruke mer energi på deg foreløpig.

Endret av Hårek
SItatpyramide
Lenke til kommentar

 

At folk forurenser mer er etter hensikten? Ofte kan en omvei være dobbel så lang eller mer.

Ikke spill dum. Hensikten er å redusere trykket på hovedfartsårene i de periodene det tradisjonelt har vært mest trafikk. Og det oppnår man.

 

 

Man blir også kvitt støv, skit og boss ved å feie det under teppet eller legge det i et hjørne. Men det løser ikke problemet. Mange må stå opp tidligere fordi de ikke har råd til å betale dyrt for bompassering i det tidsrommet det økes, politikerne har nemlig bestemt at de rikeste skal få ha veien for seg selv. De fattigste skal straffes bort på andre omveier og andre tider av døgnet.

Lenke til kommentar

 

Motorveien/E39 skal gå helt til ferjeleiet på Haljem. Den siste ikkeplankrysset fra Bergen ut dit vil være på Fjøsangerveien ved Kanalveien.

Trodde du de skulle lede trafikken på den veien som er der i dag?

noen kommentarer til vegvesenet sin illustrasjon? Tenker på siden du tydeligvis vet mer enn han som la ut illustrasjonsbilde

Ja, jeg ser jeg skrev at motorveien fortsetter helt til Halhjem. Dette er selvfølgelig feil. Motorveien slutter med avkjørselen nær Os og E39 fortsetter som forkjørsvei frem til Halhjem.

Lenke til kommentar

 

 

Motorveien/E39 skal gå helt til ferjeleiet på Haljem. Den siste ikkeplankrysset fra Bergen ut dit vil være på Fjøsangerveien ved Kanalveien.

Trodde du de skulle lede trafikken på den veien som er der i dag?

noen kommentarer til vegvesenet sin illustrasjon? Tenker på siden du tydeligvis vet mer enn han som la ut illustrasjonsbilde

Ja, jeg ser jeg skrev at motorveien fortsetter helt til Halhjem. Dette er selvfølgelig feil. Motorveien slutter med avkjørselen nær Os og E39 fortsetter som forkjørsvei frem til Halhjem.

 

Og flere avstikkere skal også innpå. som feks den fra nye lyseparken nær søfteland. 

 

Men hva med upløpet nær fana da? siden det ikkje skal komme ut i rådalen? Hvor kommer det?

Lenke til kommentar

Dette minner litt om Bergens skryt av Bybanen, og hvilken stor suksess den er.

 

Joda, kall det suksess hvis dere vil. Realiteten er at de fjernet alle alternativer til Bybanen...

 

Jeg bor mellom Nesttun og Arna, her er det ekstremt mye mer trafikk nå enn før. På alle døgnets tidspunkt. Vi merker spesielt stor oppgang i tungtrafikk, noe denne veien absolutt ikke er bygget for. Se bare på Grimesvingene...

 

I Bergen leder dessverre nesten alle veier til Danmarksplass. Slik er det bare, og ut i fra hvordan det bygges veier i Bergen, ser det ut til at det skal være slik i fremtiden også. Dette skyldes kun dårlig planlegging. Likevel skal bilister straffes når alternativene er manglende.

 

Det skal nå bygges ny Sotrabro. Parallelt med den gamle. Her har man en gylden mulighet til å forbinde Sotra med Flesland, slik at man kunne fått en fungerende ringvei. Men neida. Ryktene sier det er litt for mange forbindelser mellom Sartor Senter og de ansvarlige for veiplanlegging. Bygges det Flesland - Sotra vil Sartor miste en stor del av sitt kundegrunnlag..

Den nye broen skal heller ikke bygges med trase for Bybane. Så da må det også løses i fremtiden. En tredje bro?

 

Veiene i Bergen er noe for seg selv, og kan dermed ikke sammenlignes med resten av landet. Akkurat som alt annet i Bergen, så evner man ikke å se mer enn fem minutter inn i fremtiden. Bygg for i går - ikke i morgen.

Endret av Krist81
  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

 

Motorveien/E39 skal gå helt til ferjeleiet på Haljem. Den siste ikkeplankrysset fra Bergen ut dit vil være på Fjøsangerveien ved Kanalveien.

Trodde du de skulle lede trafikken på den veien som er der i dag?

noen kommentarer til vegvesenet sin illustrasjon? Tenker på siden du tydeligvis vet mer enn han som la ut illustrasjonsbilde
Ja, jeg ser jeg skrev at motorveien fortsetter helt til Halhjem. Dette er selvfølgelig feil. Motorveien slutter med avkjørselen nær Os og E39 fortsetter som forkjørsvei frem til Halhjem.

Og flere avstikkere skal også innpå. som feks den fra nye lyseparken nær søfteland.

 

Men hva med upløpet nær fana da? siden det ikkje skal komme ut i rådalen? Hvor kommer det?

Skjønner ikke hvorfor du spør meg når du åpenbart har funnet nettsiden som beskriver prosjektet? Jeg skjønner forøvrig heller ikke hvorfor du tror det kommer til å bli kø ved av og påkjørsler. Det kommer åpenbart til å være fare for kø ved Os, rett etter avkjørselen, som det allerede er i dag. Og det er jo mulig denne i rushtiden forplanter seg bakover i det ene feltet som ved Trollhaugen i dag. Men hvor ellers?

Lenke til kommentar

 

 

 

 

Motorveien/E39 skal gå helt til ferjeleiet på Haljem. Den siste ikkeplankrysset fra Bergen ut dit vil være på Fjøsangerveien ved Kanalveien.

Trodde du de skulle lede trafikken på den veien som er der i dag?

noen kommentarer til vegvesenet sin illustrasjon? Tenker på siden du tydeligvis vet mer enn han som la ut illustrasjonsbilde
Ja, jeg ser jeg skrev at motorveien fortsetter helt til Halhjem. Dette er selvfølgelig feil. Motorveien slutter med avkjørselen nær Os og E39 fortsetter som forkjørsvei frem til Halhjem.
Og flere avstikkere skal også innpå. som feks den fra nye lyseparken nær søfteland.

 

Men hva med upløpet nær fana da? siden det ikkje skal komme ut i rådalen? Hvor kommer det?

Skjønner ikke hvorfor du spør meg når du åpenbart har funnet nettsiden som beskriver prosjektet? Jeg skjønner forøvrig heller ikke hvorfor du tror det kommer til å bli kø ved av og påkjørsler. Det kommer åpenbart til å være fare for kø ved Os, rett etter avkjørselen, som det allerede er i dag. Og det er jo mulig denne i rushtiden forplanter seg bakover i det ene feltet som ved Trollhaugen i dag. Men hvor ellers?

 

Har funnet? Den har da vært tilgjengelig en god stund no. 

 

Eg sier ikkje at det kommer til å bli kø ved på/avkjørsler. Eg snakker om rådalen. Noe du siterte meg på innledningsvis.

 

Poenget er at du når kommer med uttalelser som "Trodde du de skulle lede trafikken på den veien som er der i dag? " og "Men det skal ikke være noen kryss/rundkjøringer mellom Os og der trafikken i dag begynner å stampe - Fjøsangerveien. Så hvor i Fana skal det bli mer kaos enn det allerede er i dag diverse steder på Fanaveien? " når du egentlig ikkje vet i det hele tatt hva du snakker om, da må eg jo få lov å spørre deg?? 

Du svarer jo heller ikkje på spm mine, men allikavel slenger du ut. 

 

Så eg spør deg igjen. 

Hvor skal veien gå slik at det ikkje blir mer belastning på en allerede belastet vei, altså i rådalen ?? 

 

Du som tydeligvis vet dette.

 

Og hvis du ikkje klarer å se hva eg mente med " ned mot danmarksplass" så skal eg fortelle deg det. 

Vi er på ett forum, flertfallet som er inne i denne tråden vil eg tro vet hvor danmarksplass er. Men gjerne ikkje fritz riebers vei eller krambua osv. derfor brukte eg danmarksplass. 

Så til poenget. 

Idag er det forsvidt en ok løsning, helt til du kommer ned til selve krysset. Ett stykke før, oppe med begynnelsen av hop kommer trafikken idag inn fra 3 steder. Hop, skjoldskiftet, og rundt lagunen.

En stor del av trafikken som kommer fra skjold i rushen idag er fergetrafikk pga kø. 

Det skal gå hyggpigere avganger fra Halhjem, flere innfartsårer, og det er forventet økt trafikk i årene fremover. 

 

All denne trafikken ( istedenfor å spre den mellom os veien, lysekloster, skjold, og lagunen) vil de slenge inn i den nye tunnelen og mate alt ut i fana ( rådalen) . 

 

Der ifra skal de så inn i eventuellt en ny tunnel på sandsli, eller nedover mot ett allerede for jevlig sted i rushen, nemlig skjold. 

 

 

 

Men i følge deg så tar eg feil, og glad er eg for det. 

Men eg vil gjerne vite hvor veien skal gå så eg vet hvor eg ikkje skal bosette meg i Fana i årene fremover.

Endret av Villfaren
Lenke til kommentar

 

Tja. Inn fra Kokstad. Men ikke fra Loddefjord, Fyllingsdalen eller Straume. Om man skulle fra Loddefjord og til Nesttun før var det raskeste å kjøre sentrum. Nå er det vel ca det samme. Knappentunnelen er gratis, men sentrum er blitt mye dyrere. Det samme gjelder fra Nesttun mot Loddefjord.

Det var omtrent like raskt å kjøre via Bjørge. Man har alltid kunnet kjøre utenom bomringen den veien uansett, så hva er nytt?

 

Vet ikke om du har kjørt bjørgeveien før knappetunnelen kom. Stod helt stille hver dag i rushet.

Lenke til kommentar

Dette minner litt om Bergens skryt av Bybanen, og hvilken stor suksess den er.

 

Joda, kall det suksess hvis dere vil. Realiteten er at de fjernet alle alternativer til Bybanen...

 

Jeg bor mellom Nesttun og Arna, her er det ekstremt mye mer trafikk nå enn før. På alle døgnets tidspunkt. Vi merker spesielt stor oppgang i tungtrafikk, noe denne veien absolutt ikke er bygget for. Se bare på Grimesvingene...

 

I Bergen leder dessverre nesten alle veier til Danmarksplass. Slik er det bare, og ut i fra hvordan det bygges veier i Bergen, ser det ut til at det skal være slik i fremtiden også. Dette skyldes kun dårlig planlegging. Likevel skal bilister straffes når alternativene er manglende.

 

Det skal nå bygges ny Sotrabro. Parallelt med den gamle. Her har man en gylden mulighet til å forbinde Sotra med Flesland, slik at man kunne fått en fungerende ringvei. Men neida. Ryktene sier det er litt for mange forbindelser mellom Sartor Senter og de ansvarlige for veiplanlegging. Bygges det Flesland - Sotra vil Sartor miste en stor del av sitt kundegrunnlag..

Den nye broen skal heller ikke bygges med trase for Bybane. Så da må det også løses i fremtiden. En tredje bro?

 

Veiene i Bergen er noe for seg selv, og kan dermed ikke sammenlignes med resten av landet. Akkurat som alt annet i Bergen, så evner man ikke å se mer enn fem minutter inn i fremtiden. Bygg for i går - ikke i morgen.

Det er ett fåtall bergensere som ser på bybanen som en suksesshistorie, muligens bare politikere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Dette er reinspikka pisspreik, det kan jeg skrive under på. Trafikken er kanskje redusert 20-30%, mens trafikken på omkjøringsvei har økt noe enormt. Bor selv ved en av omkjøringsveiene, og her er det nå så mye trafikk alle dager at vi sitter sjelden ute lenger.

 

Hvor mye tror du trafikkveksten har vært i prosent?

 

AtW

 

Det som er komisk med det her, er at du spør han om hva han TROR. I ettertid hadde du sikkert kommet med et innlegg ala : "Du har ingen dokumentert statistikk så hva du tror i denne situasjonen er irrelevant. Hva alle andre tror er også unyttig for jeg ser kun på statistikk og om det ikke finnes på emnet så er det umulig å diskutere samt ha meninger på det."

Lenke til kommentar

 

 

Dette er reinspikka pisspreik, det kan jeg skrive under på. Trafikken er kanskje redusert 20-30%, mens trafikken på omkjøringsvei har økt noe enormt. Bor selv ved en av omkjøringsveiene, og her er det nå så mye trafikk alle dager at vi sitter sjelden ute lenger.

 

Hvor mye tror du trafikkveksten har vært i prosent?

 

AtW

 

Det som er komisk med det her, er at du spør han om hva han TROR. I ettertid hadde du sikkert kommet med et innlegg ala : "Du har ingen dokumentert statistikk så hva du tror i denne situasjonen er irrelevant. Hva alle andre tror er også unyttig for jeg ser kun på statistikk og om det ikke finnes på emnet så er det umulig å diskutere samt ha meninger på det."

 

 

Grunnen til at jeg spør er at det virker usannsynlig at trafikkøkningen er så stor at det er et merkbart vesentlig høyere støynivå. For å vurdere om det er sannsynlig, så er det lurt å se om det harmonerer med det andre han har observert. 

Det går fint an å ha meninger basert på usikre data, men det er lurt å være forsiktig med å bastant framstille "fasit" basert på svært usikre data.

 

AtW

Lenke til kommentar

[…]

 

Jeg bor mellom Nesttun og Arna, her er det ekstremt mye mer trafikk nå enn før. På alle døgnets tidspunkt. Vi merker spesielt stor oppgang i tungtrafikk, noe denne veien absolutt ikke er bygget for. Se bare på Grimesvingene...

 

[…]

 

Jeg tillater meg å minne på at kostnaden i bomringen har gått ned. Det er kun i rushet det koster ekstra. Utenfor rush-tid er avgiften i dag langt lavere enn tidligere! 

 

«Ekstremt mye trafikk på alle døgnets tider» kan med andre ord ikke forklares med bompengeringen. Utenfor rush-tid burde du egentlig opplevd mindre trafikk enn tidligere. Hvis trafikken faktisk har økt, skyldes dette helt andre faktorer enn rushtidsavgift! 

 

Ellers er jeg enig i mange av dine poenger. Bortsett fra myten om ByBanen..: Det går busser parallellt med banen flere steder. Ja, tilogmed går det buss som er kjappere enn banen. F.eks. direktebussen fra Lagunen til Sentrum (som kjører motorveien). Allikevel foretrekker folk flest banen! Skinnegående trafikk vinner omtrent alltid over buss.

 

Jeg forstår det ikke helt selv, men i steden for å ta bussen til og fra jobb (reisetid: 4 min ifølge rutetabellen) rusler jeg et par hundre meter ekstra, bort til banen (reisetid: 10 min ifølge rutetabellen). 

 

Kan det være at bane har et «psykologisk overtak» over buss? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...