Gå til innhold

Den Store Kryptovaluta-tråden


JokerN_

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dersom du har solgt kryptovaluta må du beregne gevinst eller tap og betale skatt på gevinsten dersom du har gått med overskudd. For å komme fram til skattepliktig beløp må du beregne differansen mellom inngangsverdien og utgangsverdien. 

Utgangsverdi – inngangsverdi = skattepliktig gevinst eller fradragsberettiget tap

Inngangsverdien er det du opprinnelig betalte da du kjøpte kryptovalutaen, mens utgangsverdien er salgsprisen konvertert til norske kroner på den dagen du gjennomførte salget. Dersom du har solgt med tap kan dette fradragsføres mot andre inntekter. 

Kilde: https://www.forbrukernorge.no/skatt-pa-bitcoin-og-kryptovaluta/

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mfaeste skrev (På 6.4.2022 den 18.18):

Dersom du har solgt kryptovaluta må du beregne gevinst eller tap og betale skatt på gevinsten dersom du har gått med overskudd. For å komme fram til skattepliktig beløp må du beregne differansen mellom inngangsverdien og utgangsverdien. 

Utgangsverdi – inngangsverdi = skattepliktig gevinst eller fradragsberettiget tap

Inngangsverdien er det du opprinnelig betalte da du kjøpte kryptovalutaen, mens utgangsverdien er salgsprisen konvertert til norske kroner på den dagen du gjennomførte salget. Dersom du har solgt med tap kan dette fradragsføres mot andre inntekter. 

Kilde: https://www.forbrukernorge.no/skatt-pa-bitcoin-og-kryptovaluta/

 

Endret av Delvis
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Delvis skrev (1 time siden):

Fikk mail fra Firi om dette, og der har de årsrapport og en veileder som beregner skatten og gjør jobben for deg. Ble veldig enkelt. 
Hvis jeg ikke hadde fått den mailen ville det antagelig gått meg hus forbi. Nå blir det kr 4000 istedenfor kr 1000  i restskatt, men tror det er best å få det med.

Firi er ubrukelig til å beregne skatt, grunnet tar ikke hensyn til mining på noe vis. Kun ren handel er den hos firi egnet seg til

Lenke til kommentar

Eg har kun minet siden feb 2021, all mining ligger hos Exodus. Aldri kjøpt eller solgt noe. Kun minet rett i exodus wallet.
Men skal prøve krypto sekken en gang til. La bare inn fila jeg lagde hos exodus, men sjedde ingenting hos exodus. Overføringene viste jo, men satt med 0 i verdi, skrev me de, og de kom med noe jeg måtte gjøre først. 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...